ROLLA JÁNOS 80

 

1944. szeptember 30. (Kőtelek) - 2023. december 7.

 

Rolla János hegedűművész, a LFZE Kamarazene Tanszék oktatója és korábbi tanszékvezetője, a Liszt Ferenc Kamarazenekar legendás koncertmestere (LFZE, Fülei Balázs, Frankl Péter és Anna, továbbá a Facebook-ról: Liszt Ferenc Kamarazenekar, Zsoldos Dávid, dr. Wolf Péter, Jávori Ferenc, Vass Lajos, Fáy Miklós, MÁV Szimfonikus Zenekar, Rónai Éva emlékezései)

(Parlando 2024/1.)


1957-től 1962-ig a Bartók Konzervatóriumban Zipernovszky Mária növendéke volt, majd 1962 és 1968 között a Zeneakadémián tanult Kovács Dénes osztályában. Részt vett 1963-ban a Liszt Ferenc Kamarazenekar megalapításában, majd az együttesnek több mint 50 évig koncertmestere, 1979-től visszavonulásáig művészeti vezetője volt, emellett 1967 és 1974 között a Magyar Rádió és Televízió Szimfonikus Zenekarában is játszott. Nevéhez fűződik a Zempléni Művészeti Napok létrehozása. Nemcsak zenekari, hanem kamarazenészként is nemzetközi hírnevet szerzett, olyan muzsikusokkal játszott együtt, mint Maurice André, Jean-Pierre Rampal, Alexander Schneider, Henryk Szeryng vagy Vásáry Tamás.

 

2007-ben tiszteletbeli tanári címet kapott a Zeneakadémiától, majd 2008-tól haláláig tanított az intézményben, 2008 és 2011 között a Kamarazene Tanszéket vezette.

 

Munkásságáért 1981-ben érdemes művész elismerést, 1985-ben Kossuth-díjat, 1994-ben a Magyar Köztársasági Érdemrend középkeresztjét, 2004-ben a Magyar Köztársasági Érdemrend középkeresztjét a csillaggal, 2011-ben Hazám-díjat, 2015-ben pedig Weiner Leó-díjat vehetett át. 1991-ben a Francia Köztársaság becsületrenddel tüntette ki, 1996-ban Sárospatak díszpolgára lett.

 

A Liszt Ferenc Kamarazenekarral több mint 200 hanglemezfelvételt készített, többek közt a Hungaroton, az Erato, a Teldec, az EMI, a Quintana és a CBS-Sony Classical kiadókkal. 

 

II.

 

Részlet Retkes Attila Liszt Ferenc Kamarazenekarról írt könyvéből,

amely a Klasszikus és Jazz Kiadónál jelent meg 2008-ban:

 

Szolnoktól harminc kilométerre, egy kis faluban, Kőteleken születtél, és a családodban nem voltak hivatásos muzsikusok. Hogyan lettél hegedűművész?

Anyai nagyszüleim éltek Kőteleken, és 1944 szeptemberében – amikor a háború miatt Budapesten már nagyon rossz volt a helyzet – édesanyám lement hozzájuk, hogy ott szüljön meg engem. Egyébként a fővárosban, pontosabban az akkoriban Budapesthez csatolt Rákosszentmihályon éltünk, ott nőttem fel, ott kezdtem iskolába járni 1950-ben – úgy, hogy még nem is voltam egészen hatéves. Apám lakatosként dolgozott a MÁV Északi Járműjavítóban, és műkedvelő zenészként játszott az ottani fúvószenekarban, amit a MÁV Szimfonikusok akkori karmestere, Pécsi István vezetett. Nyolc évvel idősebb nővérem zongorázni tanult, én pedig egészen korán hegedülni kezdtem. Először Weinzierl Gitta rákosszentmihályi magánzeneiskolájába jártam, ahol egy idősebb operaházi hegedűművész, Bókas Antal tanítgatott, de nem vette nagyon komolyan. Amikor látszott, hogy ügyes vagyok és gyorsan haladok, beírattak a Vasutas Zeneiskolába, ahol Isépy Lászlóné a későbbi Liszt Ferenc Kamarazenekar-beli társam, Isépy Éva édesanyja – foglalkozott velem, őt nagyon szerettem. Az 1956-os forradalom után rengeteg konzervatóriumi növendék hagyta el szüleivel az országot, így félévkor pótfelvételit hirdettek, hogy feltöltsék a létszámot, így kerültem be tizenkét és fél évesen a konziba, ahol Zipernovszky Mária lett a tanárom. Itt kötöttem életre szóló barátságot azzal a társasággal, akik később a Liszt Ferenc Kamarazenekar magját alkották. Közülük Gazda Péter, Klepoch Ernő, Kostyál Kálmán és az első időben velünk játszó Gáldi István ugyancsak Zipernovszky Mária növendéke volt, Isépy Éva és Tfirsz Zoltán pedig Mária néni testvérénél, Zipernovszky Fülöpkénél tanult. Sándor Frigyest is ebben az időben ismertem meg, hiszen ő volt a konzervatórium igazgatója, s ő vezette az iskola mindkét zenekarát. A konzis években a szolfézzsal, az összhangzattannal és általában az elméleti tárgyakkal rengeteg problémám volt – ebből a szempontból nagy hátrányban voltam a belvárosi zeneiskolákból érkezettekkel szemben, de a hegedülés nagyon jól ment, és 1962-ben gond nélkül vettek fel a Zeneakadémiára, ahol Kovács Dénes osztályába kerültem.

 

Magyarországon a szimfonikus zenekari kultúrának, illetve a vonósnégyes-játéknak szép hagyományai voltak, kamarazenekarok viszont szinte egyáltalán nem működtek. Ti miért éppen vonós kamarazenekart akartatok létrehozni?

Korábban is voltak azért ilyen kísérletek, de kétségtelen, hogy nem jutottak olyan fontos szerephez a budapesti koncertéletben, mint a szimfonikus zenekarok vagy akár a vonósnégyesek. A háború előtt Komor Vilmos és Weiner Leó próbálkozott kamarazenekar szervezésével, a negyvenes években Sándor Frigyes alapította meg a Budapesti Női Kamarazenekart, amely azonban csak rövid ideig működött. Az első komolyabb együttesre 1957-ig kellett várni, amikor Tátrai Vilmos az AHZ tagjaiból létrehozta a Magyar Kamarazenekart. Egy évvel később Budapesten vendégszerepelt az I Musici di Roma, karmester nélküli, kis létszámú kamarazenekar, amely – Felix Ago koncertmesteri irányításával – zseniálisan játszott. Ekkor még gyerekek voltunk, de mégis azt hiszem, ez az élmény érlelte meg bennünk az elhatározást, hogy egyszer szeretnénk valami hasonlót létrehozni. Amikor 1962-ben egy másik kiváló együttes, az Antonio Janigro vezette Zágrábi Kamarazenekar játszott Budapesten, már sokkal tudatosabban figyeltünk rájuk, igyekeztünk követni őket.

 

A Liszt Ferenc Kamarazenekarnak két közvetlen előzménye is volt: a Budai Barokk Kamaraegyüttes, illetve a Budapesti Bach Zenekar. Mára ezeket az együtteseket teljesen elfelejtették.

Mindkét zenekar konzis és főiskolás növendékek lelkes próbálkozása volt. A Budai Barokk Kamaraegyüttes – amit későbbi nagybőgősünk, Som László és egy orgonista fiú, Takács Miklós alapított – 1961 augusztusában, az akkor még igencsak elhanyagolt, romos Kiscelli kastély udvarán adta első koncertjét, egy francia kórus közreműködésével. Takács Miklós az Újlaki templom kántora volt, és főleg az ottani zenekarból verbuválta a tagokat, akik között a későbbi Liszt Ferenc Kamarazenekarból nemcsak Som László, hanem Isépy Éva, Frank Mária és Lovas György is ott volt. Én – Kostyál Kálmánnal, Klepoch Ernővel, Pongrácz Gáborral együtt – a másik társaságban, az 1959 végén alakult Budapesti Bach Zenekarban játszottam, amit Késmárki György zeneszerzés-növendék (a Musica Antiqua Hungarica együttes későbbi alapítója) szervezett a Csepeli Munkásotthon falai között, az ottani igazgató, Fasang Árpád támogatásával. A két zenekar tagjai 1962 nyarán, Keszthelyen barátkoztak össze, ahol három hétig nyaraltunk – úgy, hogy szállásért és étkezésért cserébe térzenét, promenádkoncerteket, illetve néhány esti hangversenyt adtunk. Mivel mindkét együttesben voltak személyi ellentétek, az 1962/63-as tanév elejére megszületett az elhatározás, hogy új zenekart kellene csinálni, amelyik karmester nélkül, de egy idősebb, tapasztalt művészeti vezető irányításával dolgozna, így kerestük meg Sándor Frigyest, hogy foglalkozzon velünk, s ő ezt egy próbajáték után el is vállalta. Heti három próbával kezdtünk dolgozni, közben folyamatosan alakult, cserélődött a tagság, így jutottunk el az első koncertig, ami 1963. március 18-án volt a Zeneakadémia nagytermében; a műsoron Corelli, Vivaldi, Debussy, Farkas Ferenc és Weiner Leó művei szerepeltek. Bár ekkor – és még évekig – a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola Kamarazenekara néven szerepeltünk, ezt tekintjük a Liszt Ferenc Kamarazenekar születésnapjának.

 

Öt-hat év kellett, mire növendékzenekarból teljes értékű felnőtt együttessé váltatok, s mire nemcsak a szakma és a közönség, hanem a „hivatalos” zenei élet is valamennyire elfogadta a Liszt Ferenc Kamarazenekart. Melyek voltak ennek a korszaknak a legfontosabb állomásai?

Valóban viszonylag hosszú időnek kellett eltelni ahhoz, hogy már ne csúfoljanak minket „rövidnadrágosoknak”, hanem komolyan vegyék azt, amit csinálunk. Pedig – Beck Lászlónak, a Magyar Hanglemezgyártó Vállalat művészeti vezetőjének javaslatára – már néhány hónappal a bemutatkozó hangversenyünk után lemezfelvételt készíthettünk Corelli D-dúr concerto grossójából, illetve Farkas Ferencnek a koncerten is játszott, Piccola musica di concerto című darabjából. Az első években viszonylag ritkán koncerteztünk: tanévenként négy-öt fellépésünk volt, miközben hetente többször – még vasárnap délutánonként is – próbáltunk. Az életünket persze korántsem csak a kamarazenekari muzsikálás töltötte ki: a zeneakadémiai órák mellett versenyeken indultunk, más kamarazenei összeállításokban is játszottunk, és többen tagjai voltunk a KISZ Központi Művészegyüttes szimfonikus zenekarának is, amit akkoriban a legendás Simon Albert vezetett.

 

Koncert a hőskorból, a Kiscelli kastélyudvarán (a zongoránál Rados Ferenc, vezényel Sándor Frigyes)

 

A Liszt Ferenc Kamarazenekar számára máig emlékezetes az a koncert, amit 1964 februárjában adtunk az Egyetemi Színpadon. Ez már filharmóniai rendezésű hangverseny volt, olyan nagyszerű szólisták csatlakoztak hozzánk, mint Gát József csembaló vagy Jeney Zoltán fuvolaművész, és itt játszottuk először későbbi állandó repertoárdarabunk, A négy évszak című Vivaldi-sorozat részleteit. Ez év őszén első koncertmesterünk, Lovas Gyuri az NSZK-ba ment tanulni, így kerültem én a helyére. 1965-ben utaztunk először külföldre: előbb Hamari Júliával a bécsi Magyar Intézetben játszottunk, majd jugoszláv turnéra indultunk, az ottani ifjú zenebarátok egyesülete, a Muzicka Omladina szervezésében. Koncerteztünk Szabadkán és Újvidéken, Belgrádban és Szarajevóban, Rijekában és Pulában csodálatos élmény volt. 1966 februári zeneakadémiai koncertünk után nevezett el minket Kecskeméti István egy kritikában „I Musici di Budapestnek”, amit nagyon megtisztelőnek éreztünk. Közben újabb lemezfelvételeket készítettünk – Händel, illetve Buxtehude kantátáiból, és Sándor Frigyes irányításával folyamatosan bővítettük a repertoárunkat, elsősorban a barokk és preklasszikus stílusból merítve. 1968-ban kezdtek sűrűsödni a koncertfelkérések: játszottunk a Fészekben, az Egyetemi Színpadon, évente többször a Zeneakadémián, és vidéki filharmóniai sorozatokba is hívtak minket, ekkor már Liszt Ferenc Kamarazenekar néven. ’68 áprilisában a teljes Kunst der Fuge ciklust előadtuk a Zeneakadémián, ami élénk kritikai visszhangot kapott. Elindultak a rendszeres rádiófelvételek, a hanglemezgyár is számított ránk, miközben – a diploma megszerzése után – többségünk főállásban szimfonikus zenekarban helyezkedett el.

 

Az együttes működésének első öt-hat évében viszonylag gyakoriak voltak a tagcserék, de aztán 1969 körül kialakult az az állandó összeállítás, amelyben a Liszt Ferenc Kamarazenekar később világsikereit aratta. Hogyan láttad ezt a folyamatot belülről?

Azok, akik a zenekarhoz csatlakoztak – és a közösség is befogadta őket –, szinte kivétel nélkül komolyan gondolták ezt az elhatározásukat. Problémát jelentett viszont a megélhetés, hiszen a hetvenes évek elejéig szinte ingyen, a magunk örömére muzsikáltunk – még akkor is, amikor már külföldön is kezdték felfedezni a zenekart. A filharmóniai rendezésű – sikeres, telt házas – koncertjeinkért például száz forint ruhapénzt kaptunk, de honoráriumot nem. Ebben a helyzetben nagy előrelépésnek éreztük, amikor Lehel György, a Rádiózenekar karmestere – egy emlékezetes közös munkánk, a János passió felvétele után – kijárt nekünk egy minisztériumi ösztöndíjat, ami persze még mindig nem jelentett biztos megélhetést. Az első évek tagcseréiben az egyéni életpályák eltérő alakulása is szerepet játszott: néhányan külföldre mentek tanulni, többen közülük kint is maradtak, mások inkább a tanítást választották.

 

Az igazi nagy választóvonal 1971–72 táján érkezett el. Az együttes tagjainak többsége ebben az időben főállásban a három vezető szimfonikus zenekarban – az ÁHZ-ban, a Rádiózenekarban, illetve az Operazenekarban – játszott. A Liszt Ferenc Kamarazenekar ekkor már olyan sok felkérést, külföldi koncertre, turnéra szóló meghívást kapott, hogy mind nehezebbé, sőt szinte lehetetlenné vált az időegyeztetés. Egyre gyakrabban merült fel bennünk, hogy felmondjuk az állásainkat, és kizárólag a kamarazenekari munkára koncentrálunk. Ezt azonban nem mindenki merte megtenni, mert abban az időben munkakönyves állás nélkül nemigen lehetett létezni, a mi zenekarunk pedig „lógott a levegőben”, hiszen a Filharmónia – a minisztérium döntése értelmében – akkor még nem volt hajlandó státusba venni bennünket. Aki nem vállalta a kockázatot, és maradt a szimfonikus zenekarban, az nem tudott velünk tartani a további munkában. A többség azonban 1973 őszéig felmondott, s ezzel ez az átmeneti periódus lezárult. A felmondások alatt volt olyan időszak is, amikor a zenekarban nem volt betöltve minden állás, ezért hosszabb külföldi turnékon régi tagok – így Lovas György, aki az NSZK-ban vagy Klepoch Ernő, aki az akkori NDK-ban dolgozott – csatlakoztak hozzánk. Ők egyébként addig-addig játszottak a zenekarban, míg végül „visszadisszidáltak” Magyarországra. Azt hiszem, e tekintetben egyedülállóak vagyunk: tőlünk nem elmentek, hanem hazajöttek hozzánk a korábbi muzsikusaink. A felmondásunknak egyébként – az időegyeztetési problémák mellett – szakmai oka is volt. A Liszt Ferenc Kamarazenekar megalakulásától kezdve rengeteg próbával, következetes munkával kialakította a saját hangját, repertoárját. Maximális szakmai igénnyel dolgoztunk, amiből nem voltunk hajlandók engedni. Ezt a közönség és a külföldi impresszáriók is észrevették, szerintem elsősorban ennek köszönhettük a gyors sikereket. A magyar szimfonikus zenekarok viszont ebben az időszakban – a rengeteg tehetséges muzsikus és a nagy karmester-egyéniségek ellenére – nem mindig nyújtották a maximumot. Nem vették igazán komolyan a próbákat (de még a koncerteket sem), nem alakult ki csapatszellem, s mi ebben a közegben egyre kevésbé éreztük jól magunkat. Ráadásul nem is vettek minket komolyan; egymás között még mindig csak rövidnadrágosoknak nevezték a Liszt Ferenc Kamarazenekar tagjait, s ez minket még inkább arra ösztönzött, hogy koncertről koncertre bizonyítsuk a közönségnek és saját magunknak a létjogosultságunkat, s egyre magasabb színvonalon játsszunk.

 

Liszt Ferenc Kamarazenekar (1975)