„Kapunk
egy kulcsot”
Sebestyén Márta táncházról, táncos
anyanyelvről és békéről
Sebestyén
Márta
A
képzőművészetben is tehetséges volt, a főiskola kapujában mégis
a népzene és néptánc iránt érzett szenvedélye vált hivatássá. Édesapja ugyan
gyanakvással és idegenkedve fogadta pályáját, nem úgy, mint ma már kilencven
éves édesanyja, aki Kodály tanítványa
volt. Vallja, hogy nemcsak a népzenétől, hanem más zenei ágaktól is sokat
kapott, pedig a Beatles-korszakban Lajtha
László széki gyűjtéseivel „zavarta" a házban lakó Halmos Béla álmát. Sebestyén Márta híres zenei emlékező tehetségéről, s a
közelmúltban Táncház Díjjal ismerték el öt évtizedes munkásságát.
– Jelentős ez az év pályafutása szempontjából, ötven éve kapta a
Népművészet ifjú Mestere címet, huszonöt éve ismerték el Kossuth-díjjal a
munkásságát.
– Magam is elcsodálkoztam, mikor rájöttem, hogy ennyire elröppent! Ötven
éve a Sebő Együttes táncházába, Halmos Béla és Sebő Feri szárnyai alá
kerültem a Kassák Klubba. Nagyon élénken él bennem ez az egész korszak. Ide
emblematikus irodalmi és történelmi személyiségek is jártak, ugyanis nagyon
komoly szellemi műhely volt. Féja
Géza, Illyés Gyula felesége, Nagy László, Szécsi Margit, Orbán
Ottó, tehát költők, történészek beszéltek, meséltek, és a minden
rendű és rangú jelenlévő ifjúság értékes estéken vett részt, mint egy
szabadegyetemen. '74 nyarán, még gimnazistaként kaptam a Népművészet Ifjú
Mestere címet. Úgy esett, hogy foghúzás után mentem el a versenyre, el lehet
képzelni, hogy ennek megfelelően szomorú dalokat énekeltem. De a
zsűri értékelte a balladáimat. Ugyanazon a nyáron egy operában is
felléptem a Margitszigeten mint gyerekkórustag. Az egész nyaramat betöltötte ez
az élmény, és párhuzamosan a Népművészet Ifjú Mesterére való készülés, a
Halmos Bélától kapott szalagok éjjel-nappali hallgatása. Mondta is egyszer
Béla, viccesen panaszkodva (egy házban laktunk, oda nősült, az ablakaink
ugyanarra az udvarra néztek, én meg órákig hallgattam a Lajtha László széki
gyűjtését): „Alig tudtam aludni. Valami marha egész éjjel bőgette a magnót. Szerencséjére nagyon jó zenét
hallgatott. Nem tudod, ki volt az?” Abban az időszakban a
legnagyobb Beatles- és Rolling Stones-láz volt, hazai részről meg Illés és
Omega, ami nyilván engem is érintett, mégis beszippantott a népzene világa.
Szomjasan kerestem mindenféle forrást, de hol voltak akkor még olyan lehetőségeink,
mint most, amikor minden digitalizálva van, és egy kattintással hozzájuthat
bárki kétszázezer felvételhez a Zenetudományi Intézetből. Nekünk maradt a
személyes gyűjtőutak varázsa és annak minden nehézsége. Az, hogy
fogjuk a gumicsizmát, és elmegyünk Erdélybe. Milyen jó, hogy megtettük! Az
ilyen élményeket a mostani fiatalok nem ismerhetik, mert az igazi régi mesterek
már elmentek, akik akkor nekünk énekeltek, táncoltak. Jó esetben persze tovább
adódott a dolog, de az élmények már nem ugyanazok. Szerencsések vagyunk, hogy
részünk lehetett benne!
Sebestyén Márta
– Nemrégiben mondta Novák Ferenc akadémiai székfoglalóján, hogy a széki közösség is eltűnt: egy múltbeli városról, vagy településről tud
beszélni, de a táncházak, a fiatalok már nincsenek meg Széken.
– Számomra is döbbenetes volt, az ember azt hitte, hogy
ott megállt az idő, hiszen Korniss Péter fotóin is azt láttuk, hogy egy szál petróleumlámpánál úgy táncolnak, hogy
az időben százötven évet visszamegyünk. Az idő kerekét nem lehet
megállítani, minden változik Széken is. A mi kedvünkért továbbra is járjanak
éjjel-nappal viseletben, és viselkedjenek ugyanúgy, mintha nem lenne TV, rádió,
internet? Szerencsére ma is van helye a székiek életében a muzsikának, a
szokásoknak és a hagyományoknak, a táncházmozgalom is éppen innen indult ki.
– Visszatérve hazánkba, most kapta meg a Táncház
Díjat, ötven évvel a kezdetek után. Milyen fontos állomásai voltak ennek a
pályának?
– Talán azt gondolnánk, hogy csak táncos kaphatja ezt a díjat. Valójában a
zenész és az énekes is, folyamatosan szolgáltuk azt, hogy jó hangulat legyen,
és hogy meg is lehessen tanulni ezeket a szép dalokat. Én az első pár
évtizedben állandóan énekeltem és tanítottam is a táncszünetekben az énekeket.
Be kell valljam, hogy a tanítás része nekem kicsit nehéz volt, mert nem értek
azokhoz a fortélyokhoz, hogyan lehet akár egy bonyolultabb, szép, díszített
dallamot úgy átadni, hogy ne rettenjen meg az, aki hallja. Ne kelljen
lecsupaszítanom, hogy egyszerűbb legyen, hanem élmény is maradjon, és
sikerüljön megtanulni. Ennek például Fábián Éva fantasztikus tudósa, ezért is ő az, aki évtizedek óta sikeres pedagógus.
Én könnyen tanultam meg mindig mindent, ami zene, vagy dallam – azt
megjegyzem, arra emlékszem ötven év múlva is. És úgy előhívom az emlékezetemből,
hogy egy dallammal együtt jönnek a szövegek is, akármilyen nyelveken.
Ugyanakkor az édesanyám, aki 90. évében is zenepedagógus, ma is kórust vezet,
Kodálynak ígérte meg, hogy ő ezt a haláláig csinálni fogja. Gyakran kérnek
tőlem tanácsot, különösen, ha van valamilyen verseny, de nem vagyok
énektanár, az énektechnikát magam próbáltam a felvételek alapján kicsiszolni. A
népdal stílusához nagyon jól illett az a hangi adottságom, ami velem született.
1970-ben a Bartók halála emlékére meghirdetett népdalverseny első díjaként
megkaptam azt a lemezt, amit hazavittem, és egy új világ tárult fel
előttem Jánó Anna lészpedi
csángó énekes asszonyt hallgatva. Ehhez még hozzájött aztán a néptánc élménye.
Legmélyebb álmomból fölébredtem, hogyha távolból, akár rádióból megszólalt
valami népi dallam – olyan erővel hat rám, hogy a tudatalattimban is
felismerem. Még az akadémiai székfoglalómnak is az volt a címe, hogy „Folyik
a víz, áll a part” (ami egy népdal idézet) - Békés-Tarhostól a
táncházmozgalomig.
Sebestyén Márta
- Azt mondta, hogy azt is észre kell venni a díj kapcsán, hogy nem csak
táncosok kapják meg, hiszen a táncházban az énekesek és a zenekar is ugyanazt
az ügyet szolgálja.
- Mindenki szem a láncban, a tudományos kutatás és a gyűjtés is
fontos. Zenei gyűjtéseiért Kallós Zoli bácsinak, nagyszerű tudósként Martin Györgynek, és őt követve a gyakorlatban Timár Sándornak nagyon sokat
köszönhetünk. Hol lennénk, ha ő és a
későbbi tanítványai nem terjesztik el az egész országban és aztán a
határokon túl is ezt a fajta anyanyelvi táncolást. Ez a táncos anyanyelv:
amikor meghall az ember egy zenét, azonnal be tudja azonosítani: dunántúli,
vagy felső-tiszavidéki, és már tudja, hogy
mozduljon a lába. Óriási dolog. Nem össze-vissza lötyögünk, hanem kapunk egy
kulcsot.
A táncházban azt is megtapasztaltam, hogy mit tudok kezdeni magammal, a
táncpartneremmel, ami viszont sokkal több, mint tánc. Sebő Feri szokta
mondani, hogy ez nagy tesztje volt a párválasztásnak: nem csak a földek meg a
birtokok, hanem az együttműködésre való képesség is. Olyan jó, hogy a
néptánc nem korosztályfüggő: ugyanúgy részt vehet bárki benne kortól
függetlenül, mint ahogy annak idején is egy falusi közösségben mindenkinek az
életét átszőtte, a bölcsőtől a
koporsóig.
Még érettségizni is alvás nélkül, a Szolnoki Néptáncfesztiválról mentem.
Azt most nem mondom meg, hogy milyen eredménnyel…de a tanárok szerencsére
megértők és toleránsak voltak. A tánc által én is kaptam egy új
lehetőséget. Ma már nem riadok meg sehol: bármilyen zene van, nekem akkor
is a néptánc nyelvén mozdul a lábam. Nagyon meghatódtam, hogy ebben az évben
rám esett a választás, sok kiváló táncos kollégám pedig Táncház Érmet kapott.
Sebestyén Márta
– Lehet, hogy nem kitűnőre érettségizett, de
azt hiszem, minden volt tanára igazolva látta, hogy képességeinek
megfelelően választott hivatást, és számos nyelven énekel.
– Egy ismerősöm összeszámolta, hogy eddig huszonhét
nyelven hallott énekelni. Még szanszkritül is
énekeltem egy filmzenében, sőt egy baszk zenekarral is, évekig. Náluk az
egyház tiltotta a nőknek a nyilvános éneklést, és csak férfiakkal
készültek eredeti, Pireneusokból való felvételek. Azt mondták, az én hangomon
érzik a baszk nép szabadságát (nevet).
Hiszem, hogy az éneklésnek nagyon fontos a tudományos háttere is. Szinte
hihetetlen, hogy Magyarországon és a világban milyen előkelő helyet
vívott ki a népzene- és néptánckutatás. A táncházi módszer sem véletlenül
került fel az UNESCO „Legjobb megőrzési gyakorlatok” regiszterébe.
Rendkívül büszke vagyok rá, hogy ennek egy kicsit én is részese lehetek. Nagy
megtiszteltetés, hogy az UNESCO felkérésére csatlakozhattam a „Művészek a
békéért” (Artists for Peace) csapatához, tevékenységemmel egyedüli magyarként képviselve
a kultúrák közti párbeszédet. Mert ha nincs párbeszéd, akkor nincs semmi, akkor
ellenségeskedés van és gyanakvás. Ezért is mondta az UNESCO akkori kulturális
aligazgatója, hogy fantasztikus, hogy a művészet a szelíd erő, a
politika nyers erő. A nyers erővel csak durva dolgokra képes az
emberiség. Kérdés, hogy a fegyverzajban ki hallja meg az énekszót?
Wittmer-Besze Erika
Fotó: Walter Péter
(mma.hu, 2024. május 2.)