Kotta a „Bányában”
Szőnyiné
Szerző Katalin Mihalovich-tanulmányai
(Kossuth-Klub
– L'Harmattan Kiadó, Budapest, 2024., 263 oldal)
Bartók és Kodály egészen eredeti úton
kezdett az új magyar műzenei stílus kialakításához, s ha kapcsolódásaikat
vizsgáljuk, mintha csak átugrották volna a 19. század végének művészetét:
az előzmények egyenest Liszthez vezetnek. De vajon válhatott
volna-e a nemzedékek között összekötő kapoccsá a nagy
tekintélyű Mihalovich Ödön?
Szőnyiné Szerző Katalin életének egyik legkalandosabb szellemi vállalkozása azzal
kezdődött, hogy zeneakadémiai tanárai megbízták Mihalovich Ödön
(1842-1929) zeneszerző életművének kutatásával. Ötven év távlatából a
zenetörténész úgy véli: vizsgálata Bartók és Kodály felől különösen
tanulságos, hiszen a Mihalovich és nemzedéke teremtette zenei valóságon
nőtt fel a két újító, abba is született bele a 19. század nyolcvanas
éveiben. „E zeneszerző generáció jó vagy rossz, maradandó vagy
percművecskéi alkották azt a zenei köznyelvet, amelyhez képest a 20.
század magyar zeneművészete kibontakozhatott" – állapítja
Szőnyiné Szerző Katalin a Mihalovich-tanulmányok – Egy pannon
zeneművész két világ határán című tanulmánykötetében.
Szőnyiné
Szerző Katalin
(mma.hu)
Mihalovich Ödön lehetett volna a Liszt–Erkel–Mosonyi nevével
fémjelzett nagy magyar romantikus triász folytatója, emlegethetnénk őt
Kodály és Bartók előzményeként is: tudásánál, tehetségénél, a magyar
zenetörténetben betöltött sajátos helyénél fogva vállalhatta volna az
összekötő kapocs szerepét a két muzsikus generáció között. Hogy mégsem
tette, ezen a ponton igazán izgalmas kérdéseket vet fel az életmű. Miért
nem váltotta be a zeneszerző a hozzáfűzött reményeket?
Szőnyiné Szerző Katalin „koronatanúként" magukat a műveket
is megidézi, s bár nem célja Mihalovich munkásságát túlértékelni,
meggyőződése: az életmű méltó arra, hogy kilépjen a
feledésből, és megismertesse magát a közönséggel.
A hagyaték fő része a Zeneakadémia könyvtárában, kisebb része a nemzeti
könyvtár Zeneműtárában és Kézirattárában található. Az operák itthon
játszott, muzeális része évtizedekig az Operaház használaton kívüli
kottatárában, a „Bányában” lappangott. A német kiadóknak leadott kéziratok
sorsa a mai napig ismeretlen: sejthetően magánarchívumokban rejtőznek
a dokumentumok. Arra viszont fény derített a kutatás, hogy Mihalovich 1920-as
évekbeli magántitkára a második világháború idején Kolozsvárról Budapestre menekítette
a hagyaték hozzákerült írásos feljegyzéseit, de azok egy légitámadás során sok
más zenei forrással együtt megsemmisültek.
Ki volt tehát ez a szlavóniai Ferencfalván született horvát főnemes
– Legán˙ Dezső zenetörténész szavaival: „közibénk állt
magyar” –, akit Európa különböző égtájai, mondakincsei felé repített a
képzelete, hogy majd utolsó pályaszakaszában Petőfi és Arany költészetét
is beemelje a világ zeneirodalmába? A tájékozottak is csak annyit tudnak róla,
hogy a „magyar wagneriánus”, aki kísérletet tett a wagneri
kifejezőeszközök magyar zenei átültetésére.
Amikor Mihalovich Ödön első nyilvános zeneszerzői estjét tartotta
1870. április 6-án a Pesti Vigadóban, Liszt–Erkel–Mosonyi nemzedéke már egy jó
évtizede útjára indította a magyar romantikus műzene programját. Amikor a
Zeneakadémia igazgatójaként nyugdíjba vonult 1919-ben – és onnantól egyre
ritkábban szerepeltek művei a hangversenyeken –, Bartók és Kodály már a
világ előtt kezdte bizonyítani az új magyar zene nemzetközi rangját. Fél
évszázad alatt a közízlés is nagyot változott: amíg a '70-es években Wagner
követése Mihalovich eretnekségének számított, addig a századfordulót
követően ugyanez a „vétség” a zeneszerző sajnálatos
konzervativizmusát jelölte.
Szőnyiné Szerző Katalin négy fennmaradt, teljes opera alapján
szolgáltat igazságot a Mihalovich-életműnek. Összegzésként megállapítja: a
zeneszerző legjobb művei magas szinten közvetítették kora uralkodó
európai zenei áramlatait. Több töredékes operáról is szó esik a
tanulmánykötetben. A teljes operák közül hármat hosszabb-rövidebb ideig
játszottak a Budapesti Operaházban, leghosszabb színpadi pályafutással az
1888–1900 között komponált Toldi, átdolgozás után a Toldi
szerelme című opera dicsekedhet.
Mihalovich 1887-ben vette át a Zeneakadémia igazgatását. „Felbecsülhetetlen
érdeme, hogy Bartók és Kodály zsenialitását is idejekorán, már növendékkorukban
felfedezte, s korán megérezte Weiner Leó kompozícióinak új időket jósló,
üde természetességét is. Sietett mindhármukat a Zeneakadémiához kötni. Szinte
jelképesnek tekinthetjük – írja a zenetörténész –, hogy az 1907-ben megnyílt
harmadik zeneakadémiai épületbe, a mai Liszt Ferenc téren álló, és Mihalovich
által építőművészeti remekké álmodott kultúrpalotába ő nevezte
ki Bartókot és Kodályt, Weiner Leót 1908-ban tanárnak.” Majd Dohnányi
Ernőt 1916 őszén. Korszakalkotó zeneakadémiai
működésével, számos kiváló zeneszerző, művész és tanár
felnevelésével jelentős részt vállalt a 20. század európai rangú magyar
zenei életében.
Tóth Ida /MMA
*
(Parlando 2024/4.)