Társasjáték
Mi kell egy jól működő társulathoz?
Kovács János
karmesterrel Tóth Ida beszélget
Kovács János
(Fotó: Nyirkos Zsófia)
Kovács János karmester ötvenedik
szezonját tölti a Magyar Állami Operaházban. Próbáról próbára él, 2024.
júniusban Vajda János darabját vezényli az Eiffel
Műhelyházban, majd augusztusban Verdi Az álarcosbál című
művét az Operaházban. A Prima Primissima díjas művésszel szerepfelfogásról,
hagymázos víziókról és mesterművekről is beszélgettünk.
– 2024. június elején három alkalommal kerül színpadra A
képzelt beteg, avagy őfelsége komédiása című opera az Eiffel
Műhelyházban. Nagyon elfoglalt most emiatt – időpontot is alig
találtunk a beszélgetésre –, hogyan telnek a fellépések előtti napok?
– Három év kihagyás után vettük elő ezt a rafinált darabot, küzdünk is
vele rendesen, mert nehéz, miközben szeretnénk olyan élményt nyújtani a
közönségnek, amilyet a szerző, Vajda János megálmodott. Ráadásul még a
júniusi Wagner-napok előtt az én feladatom ismétlő
próbát tartani a Rádiózenekarral – ez azt jelenti, hogy egy héten át napi két
próbával végigjátsszuk a teljes Ringet –,
a kitűnő zenészeket Fischer Ádám fogja „kormányozni”
a Müpában. Az elmúlt időszakban voltak olyan
napjaim, amikor a Magyar Rádió épületéből két zenekari próba után még
átmentem az Eiffel Műhelyházba próbálni a Vajda-darabot. Ez azért így sok.
Az elfoglaltságaim miatt kértem a Magyar Művészeti Akadémia elnökségét,
hogy ideiglenesen függessze fel az MMA-tagságomat. Nem panaszképpen mondom, de
tényleg úgy gondolom, hogy csak annyit lenne szabad bevállalni, amennyire
lelkiismeretesen fel is lehet készülni.
– Hova vezet ez a tempó? Az elmúlt évtizedekben felére-harmadára csökkent a
felkészülési idő, a tömegtermelésből a művészek sem vonhatják ki
magukat. Vagy ha belenézhettünk volna mestere, Ferencsik János karmester naptárjába, megállapíthatnánk: mindig is
így volt?
– Úgy sejtem, Ferencsik is nagyon sokat dolgozott, de anélkül, hogy
tudnám az ő beosztását állítom, hogy nem egészséges és valójában nem is
lehet egyszerre több darabbal elmélyülten
foglalkozni. Az persze belefér, hogy már párhuzamosan készülök a következő
koncertre, de a nehezebb művekre akkor is időt kell hagyni.
– Ilyenkor tudatosan lassít, hogy átérezze, megértse, ami a
partitúrán túl van: a mű lelkületét és szellemiségét?
– Karmesterként elsősorban a zenekar felé közvetítem mindazt, amit
fölfogok a remekművekből, utána pedig a zenekarral és az énekes
kollégákkal együtt sugározzuk tovább az alkotói szándékot a közönség felé. A mi
feladatunk a közvetítés. A szakmában mégis gyakrabban hallom az
alkotóművész kifejezést, operarecenzensek például hajlamosak úgy
beszámolni egy-egy premierről, hogy a rendezőre, karmesterre,
jelmeztervezőre, díszlettervezőre rámondják: alkotó. Ilyenkor
nem látok a dühtől: akkor ki a Verdi, ki a Bartók?!
Kovács
János karmester a Magyar Rádió Művészeti Együttesei 2024/2025-ös
évadbemutató sajtótájékoztatóján
– Nemegyszer a mű gondolatisága is elsikkad, mert felülírja a
látványközpontú rendezői vízió. Könnyen azonosul a divatos koncepciókkal?
– Egyre gyakoribb, hogy a rendezők kifordítják bőrükből a
műveket, és azt adják a közönségnek, pedig mi – hangsúlyozom – nem
alkotóművészek, tényleg közvetítők vagyunk. Rendezőknél
erősebb a kísértés, mint a karmestereknél, hiszen a kottától annyira azért
mégsem lehet eltérni. De még az sem baj, ha a rendező eltér a leírtaktól,
sokkal inkább, ha már nem is érdekli a darab, csak ürügyként használja arra,
hogy a közönség elé tárja hagymázos vízióját. Csak azért, hogy
meghökkentse a közönséget?! Hogy elmondhassa: „Hű, én most olyan olvasatot
produkálok, ami még nem volt a világon!” Idén az ötvenedik szezonomat töltöm a
Magyar Állami Operaházban – most már nyugdíjasként –, ezért van némi rálátásom
az opera műfajára. Tudom, mi kell egy jól működő társulathoz
vagy ahhoz, hogy igazán jól szólaljanak meg a művek. Tele vagyunk ajjal-bajjal, de engem ez az ötven év mégsem tört meg.
Szerencsémnek tartom, hogy remekművekkel foglalkozhatom. Ez minden
nehézséget fölülír. A napi konfliktusok közt újra és újra tudatosítom magamban:
hálás vagyok azért, hogy a világ csodáját művelhetem.
Kovács János
(Fotó: Walter Péter / MMA)
– Ennyi elegendő ahhoz, hogy csillapodjanak az indulatok? Hogyan
tud így biztos támasza lenni az előadóművészeknek?
– Csak a kölcsönösség jegyében. Bár az is igaz, hogy karmesterként
kell bizonyos zenén kívüli tulajdonságokkal rendelkeznem, amit én emberi
kontaktusteremtésre való adottságnak nevezek. A hangszerem: csupa érzékeny,
emberi lény – nem zongora vagy a hegedű, ami nem beszél vissza –, ennek
felismerése mondatja velem, hogy végtelen tisztelet illeti a művészeket.
Ha ez megvan, akkor célt érek. Tulajdonképpen gyönyörű társasjáték ez:
érzéseket, gondolatokat közvetítek a zenekar felé, miközben a művészek –
anélkül, hogy egy szót szólnának – csupán a játékukkal irányítják a tudatom.
Vajda: A képzelt beteg, avagy
őfelsége komédiása | The Imaginary Invalid or The Cabal of Hypocrites
(1:02)
(Opera
Café)
– Hogyan működik ez a társasjáték Vajda János A képzelt beteg, avagy őfelsége komédiása című
darabja esetében?
– Az Operaház az utóbbi időben kevéssé tervezhetően, inkább
pánikszerűen működik, érzésem szerint túl sok az új produkció,
amelyre aztán nem jut elegendő idő. A Vajda-operát is szorított
időintervallumban kell összekalapálnunk, mert kevesebb próbánk van, mint
amennyire szükségünk lenne. A kiváló énekesek így is mindent beletesznek, hogy
sikerre vigyék az előadást. A zenekarral múlt héten volt az első
találkozásom: csupa „imádom kolléga” ült a próbán, mesterei a hangszerüknek,
így tulajdonképpen gyorsan haladunk. Talán azért is olyan fogékonyak, mert
mestermű a Vajda-opera, tele zenei poénnal és rafinériával, vagyis minden
eleme a színpadi művet szolgálja. Most vagyunk abban a fázisban, hogy
összeillesszük a darabot: az énekesek már megtanulták a szerepüket, a
rendezők átismételték velük, mikor hogyan kell viselkedniük a színpadon,
közben a zenekarral is újraolvastuk a partitúrát.
Most kellene még egy hét próba azonkívül, ami a rendelkezésünkre áll.
– A Mario és a varázsló után ez már a második
Vajda János-mű, amelyet vezényel az Operában. Misszióként tekint a kortárs
darabok színre vitelére? Van olyan megérzése, hogy ezt vagy azt a művet
száz év múlva is ünnepelni fogják?
– A közelmúltban elhunyt Eötvös Péteren kívül nekem más nem
volt, nem is lesz talán a környezetemben, aki ex cathedra
kijelentené vagy meg tudná ítélni a kotta alapján, hogy silány vagy örök
életű az alkotás. Nekem ez a megkülönböztetés eleve nehezebben, lassabban
megy, kevesebb kortárs darabot is tudok magamévá tenni, és érzésem szerint nem
feladatom megítélni, hogy remekműről van-e szó. Tetszik, nem tetszik,
magamra nézve kötelezőnek tartom megtanulni és közvetíteni a kortárs
zenét. A feladatom épp csak annyi, hogy a legjobb tudásom szerint megszólaljon
a mű az előadáson. Hogy mi lesz száz év múlva? Azt senki nem tudja megjósolni,
de ettől még nagy munkával, sokszor fogcsikorgatva,
szenvedéssel próbálok tájékozódni a kortárs darabokban. Ez a hozzáállás
végső soron fölülírja azt is, hogy tetszik vagy nem tetszik. Vajda
Jánosnak jó néhány szerzeményét volt szerencsém megtanulni és előadni.
Mindig élvezet olvasni a kottáját, neki ugyanis az a sajátossága, hogy a 21.
században is zenét ír.
(mma.hu, 2024. VI. 3.)
FÜGGELÉK:
Mozart: Figaro házassága: Terzett – Ötvös Csilla-Gáti István-Rozsos István
(6:46)
Vezényel: Kovács János
J. Brahms: Tragische Overture op. 81 (13:38)
Nemzeti Filharmonikus Zenekar, vezényel:
Kovács János
Savaria Szimfonikus Zenekar - Kovács
János - Borbély László - Bartók: I. zongoraverseny (26:43)
Borbély László (zongora), karmester: Kovács János
Nemzeti
Filharmonikus Zenekar, vezényel Kovács János