UNGÁR ISTVÁN[1]

 

Száztizenegy

 

 

Mielőtt a budapesti Fazekas Mihály iskola épületét a kilencvenes évek második felében felújították, az egyik gimnáziumi osztály az utolsó ének-zene óránkon búcsúzásként a Beethoven zongoraszonáták harmadik kötetével ajándékozott meg. Az előlapra azt írták: „Mostantól a 111 számról nem csak a fizika terem jut eszünkbe.”

 

Az op. 111 c-moll zongoraszonátáról mindig nagy lelkesedéssel beszéltem diákjaimnak, felhasználva az írógéniusz, Thomas Mann laikus csodálatát Doktor Faustus c. regényében. Valamelyik zongorista óriás – talán Arthur Rubinstein – nyilatkozta: legnagyobb sikerének azt tartaná, ha úgy tudná elhagyni Beethoven utolsó zongoraszonátájának elhangzása után a hangversenypódiumot, hogy a közönségbe beleszorulna a tetszésnyilvánító taps s csöndben maradna. (Egyszerű zenehallgatóként én annak is módfelett örülnék, ha Verdi Aidájának végén nem törne ki harsány ováció a színházban a függöny legördülése előtt. Persze ezt csak akkor várhatnám, ha nem sietnének vissza a színpadra hangos ünneplést kikényszerítve a nagyérdeműtől a földi világot maga mögött hagyó, az örökkévalóságba menekített boldog szerelmükben összeolvadó szerelmespár: Aida és Radames alakját magukra öltött énekesek, vagy a siratásból hirtelen felpattanó Amneris megformálója.)

 

A zongoraművész is megteheti – olykor meg is teszi – akárcsak Kretschmar forgatható székéhez ragadva Thomas Mann regényében, hogy nem fordul azonnal a hallgatóság felé. Nem fordít hátat a hangszernek, hiszen Beethoven szellemében éppen most vett búcsút tőle. A búcsúzást nem szabad elsietni, főleg, ha az olyan szép, mint ennek a zongoraszonátának a II. variációs tételében. Így a varázslat tovább marad velünk.

 

Alig van olyan Beethoven kompozíció, amely ne feszítette volna szét a klasszikus hagyomány korlátait, hogy átlépjen a romantika felé. Az, hogy az op.111 c-moll szonáta két tételes s a második tétel az azonos nevű dúrba vált, nem példa nélküli a szerző zongoraszonátái között. Gondoljunk csak az op. 90 e-moll szonáta simogató E-dúr tételére! A hangnem más, de a megvalósítás hasonló. Ám az, hogy az oroszláni vadságú, heroikus, sötét színezetű, a klaviatúra teljes mélységét és magasságát megszólaltató c-moll nyitótétel utolsó ütemei váratlanul megszelídülnek és C-dúr hármasai szinte invitálják a következő, variációs tételt sziklaszilárd akkordok elhalványulása mellett, nos, úgy gondolom, az egyedülálló.

 

 

 

Sonata in C minor I. Maestoso. Allegro con brio ed appassionato (8:51)

 

Az azonos nevű dúrba érkezés a befejező tételben a szerző mindkét moll hangnemű szimfóniájában megvalósul: az V. szimfónia c-moll – C-dúr, a IX. d-moll – D-dúr. Az op. 111 zongoraszonáta első tételének vége befogadja az attól teljeséggel eltérő, hatalmas utat bejáró C-dúr második tétel beköszönését. A nyitótétel bevezetésében lefelé ugró szűkszeptim indítás ördögien félelmetes trillával készíti elő a főtémát, amely azután pokoli keménységű kalandba kezd. A második tétel már megjelenésében is ünnepélyes. A fenségesen leegyszerűsített 6/8 ritmikájú téma egy másik világ felé veszi az irányt. „Most jön!” – olvashatjuk a Doktor Faustusban. Minden díszítéstől mentes, puritán témája tiszteletet parancsoló. Beethoven sokszor igen szűkmarkúan bánt a dallammal. Amennyiben belegondolunk: az op. 27 cisz-moll („Mondschein”) szonáta álmodozó, melankolikus akkordfelbontásai felett – és a végén alatt - egyetlen hang dalol a nyitótételben. Az op. 111 második tétel témája egy lefelé lépő kvart (c-g) majd kvint (d-g) hangok oszlopaira épül. A bel canto nagy mestere, Verdi eleinte idegenkedett Beethoven nyelvezetétől, ám később nem csak hogy megszerette, de hatása alá is került. Nem minden a dallam. Mintha két utolsó operáján (Otello, Falstaff) ez tetten is érhető lenne.

 

 

Sonata in C minor II. Arietta. Adagio molto, semplice (e) cantabile (16:56)

 

A magány bölcselete szól az op. 111 szonáta második tételének elején és végén. A zeneszerző készül a búcsúra. Pedig micsoda remekművek sorjáznak még ezután: Missa solemnis (op. 123), a IX. szimfónia az Örömódával (op. 125), a 7 tételes cisz-moll és a megindító hálaéneket tartalmazó a-moll vonósnégyes (op. 131 és 132) …! Az op. 111 variációs tétele az emberi sors, a vágyakozás és a csüggedés, a remény és a reménytelenség, az elhagyatottság és a vigasz végtelen skáláját vonultatja fel. Van harcias variációja és magasba szökő tündértánca. Borzongató űr és felemelő magasztos muzsika is megjelenik benne. Mélységbe ránt és magasságba röpít. Nem hagy kétséget a felől, hogy itt már nincs helye újabb tételnek, sőt zongoraszonátának sem.

 

A korábbi op. 109 E-dúr zongoraszonáta is egy befelé forduló variációs tétellel zárul. Korálszerű alaptémája a mű végén egy az egyben visszatér. Megrendítő. Az op. 111 befejező tételében csak töredékében tér vissza a téma. Egy cisz hang is betolakszik közé, akár egy elhullajtott könnycsepp. Beethoven mielőtt visszahúzódna magára mért komor magányába, búcsút int annak a műfajnak, amelyből a legtöbbet írta: harminckettőt. Megtalálható bennük humor és tragédia, líra és dráma, ábrándozás, pátosz és küzdelem. A szonáta C-dúr tétele nem győzelmi mámor, mint az V. szimfóniában, hanem bölcs összegezés, summázat, az állandóan nyugtalan lélek lenyugvása. Végtelenbe tartó trillafüzér aranyozza be a szívszorítóan meleghangú elköszönést. Megindító az a letisztultság, amellyel az op. 111 c-moll zongoraszonáta magunkra hagy bennünket. A záró ütemek halkszavúsága egyszerre fájdalmas és felemelő. Beethoven ezzel a szonátával megkoronázta a klasszikus értelemben vett zongoraszonáták egészét.

Jó, hogy diákjaimnak a Fazekasban anno nem csak a fizika terem jutott a 111 számról az eszükbe.

 

FÜGGELÉK:

 

 

TELJES LEJÁTSZÁSI LISTA MEGTEKINTÉSE (102 felvétel)

 



[1] Ungár István középiskolai ének-zenetanár, karnagy, szaktanácsadó, a Parlando állandó munkatársa, zenei szakíró