CSATÓ MÓNIKA[1]

 

Gondolatok a „Mérföldkövek” továbbképzés kapcsán

 

„Nem tízmillió zenészre van szükségünk, hanem tízmillió harmonikus

 idegrendszerre és lélekre.”

(Dr. Gyarmathy Éva)

 

2024. szeptemberében és októberében az ELTE Művészetközvetítő és Zenei Intézetének Kodály termében három héten keresztül, csütörtöki és pénteki nap-párokon lezajlott a Mérföldkövek továbbképzés.

 

Szeretnék köszönetet mondani a támogató lehetőségért dr. Bodnár Gábornak, az ELTE Művészetközvetítő és Zenei Intézet Igazgatójának. És szeretnék köszönetet mondani minden lelkes, újítani vágyó kollégának is: mert a Mérföldkövek című, a zenei szemantika módszerét bemutató továbbképzésen a megszokottól eltérő, vadonatúj információkat kapott a hallgató: a sorozat progresszív jellegével, az ének-zene (szolfézs és zenetörténet tárgyakra tovább vihető) tanítás modern szemléletével találkozhattak a résztvevők. Az út rögös volt, mire idáig jutott a kiegészítő tananyag. Ugyanakkor a négy fejezetnyi (116 darab) prezentáció és a Ritmus, dallam, harmónia kézikönyv elkészítése egy elképesztően izgalmas kutató és elemző munka volt, amit csak abbahagyni lehet, befejezni nem.

 

Nagyon jó volt látni, mennyire sokan szeretnének úgy tanítani, hogy az énekóra élmény legyen, tanításának visszahozzuk rangját. Nagyon jó volt megtapasztalni azt, hogy többen messziről, egész napos munka után eljöttek Budapestre két egymást követő délután, nagy öröm volt számomra, hogy a helyszínen a rövid idő ellenére is kapcsolatok alakultak ki, a hallgatók pedig lelkesek és tanulásra nyitottak voltak. Ilyenkor látszik, hogy nincs veszve minden.

 

Mert bizony majdnem minden veszve van. Ennek ellenére többen még mindig „zenei nagyhatalomnak” vélik magunkat, és támadásnak, sőt, uszításnak vesznek minden újító szándékot. Bennragadtunk a múltban, miközben tanítványainknak a húsz évvel ezelőtti dal is „már iszonyú régi”: a Mérföldkövekből kiderül, mitől érzik réginek (ennek tudniillik egyszerű, meglepően objektív okai vannak). De higgyék el; látni a gyerekeket, ahogy szembesülnek azzal, hogy érdekesen, az ő világukra hangolva is lehet művészi értékekről tanulni, látni azt, hogy nem nézzük le azt a zenei világot, amit ők magukénak, mindennapi életükhöz igazodónak látnak és elkezdenek felfigyelni az értékekre – hát, egészen felemelő érzés.

 

Miért csodálkozik bárki, hogy a fiatalok mai zenét, mai populáris zenét hallgatnak? Ez teljesen normális. Mert a helyzet az, hogy a populáris zene ízig-vérig mai, mégpedig az átlagember problémáival foglalkozik, az előadó pedig bizonyos (különböző) mértékben alkotója is az előadott dalnak – tehát hiteles. A 20. század előtt mindig a jelen zenéjét játszották, illetve játszotta, vezényelte a szerző. El tudják képzelni, hogy Mozart nem saját operáját, hanem mondjuk Monteverdit vezényelt, vagy Liszt koncertkörútjain nem sajátot, hanem mondjuk Beethovent játszott volna? Nem szerepel a kerettantervben a modern klasszikus és a szimfonikus zene új területe, a filmzene sem (a mai, nem a 40 évvel ezelőtti!), meg aztán a hibrid filmzene sem – elképesztő szépségekről maradunk le, ha nem tudunk róla – és a tanuló, ha nem ismertetjük meg vele. A Mérföldkövekben benne van.

 

A zenetanításban a 20. századra különvált az alkotás és a reprodukció is, ez pedig még tovább szűkült a régi zenére.  Ez oda vezetett, hogy az ének- és zenetanításban ma kizárólag reprodukció folyik. Pedig a gyermek talán még saját ötletekkel, önkifejezéssel is előállhatna – talán még kevesebb „problémás gyerek” bélyeg is születne. De az improvizáció ingoványos terület. Az improvizációs-kompozíciós feladatok tanításba átvitele pedig a merev oktatási rendszerben nehéz. Belém égett az a kijelentés, amit egy gyermek egy alkalommal tágra nyitott szemekkel tett: „Hajj-jajj, de hát az iskola nem az a hely, ahol nekem lehet ötletem.” Ezen az órán, ami a művészetről kellene szóljon, hadd lehessen mást is, mint magolni, régi dolgokkal foglalkozni és a betanultat visszajátszani.

 

Most, karácsony táján következzen egy 8-10 éves gyerekekből álló szolfézs csoport szerzeménye Dsida Jenő versére. Több éve készült már, de előkerestem. Mert egy gyermekien tiszta miniatűr remekmű:

 

 

Végezetül: mit hoz a jövő? Félnünk kell-e a jelentől? Mi lesz ezzel a sok műfajjal? Mi lesz a klasszikus zenével? A biztos választ nem tudjuk. László Ervin tudományfilozófus, zongoraművész gondolatait tartom hitelesnek még valamikorról a 70-es évekből. Én ennek a gondolatnak hiszek.

 

„Az „elit” (vagy klasszikus), illetve a „tömeg”-művészet között nem lesz határozott választóvonal. … A művészet mindenféle ízlésnek megfelelő formái s azok különféle kifinomultsági fokozatai egyaránt virágozni fognak, minthogy az emberek arra törekszenek majd, hogy tapasztalataik sajátos elemi kifejezést nyerjenek a különleges érzékenységgel és alkotókészséggel megáldott művészek alkotásaiban. …Napjaink szubkultúráinak művészete a főáramlat részévé válik, amidőn a művészetek a társadalom életében megfelelő helyükre kerülnek.” (László Ervin)

 

Köszönöm a figyelmet.



[1] Csató Mónika, zeneszerző, zeneelmélet tanár

Zenei szemantikai ének-zene oktatási koncepció

Új Zenei Élményműhely