Az ANDRÉ RIEU „jelenség” (2/1.)[1]

 

 

André Rieu (Maastricht, 1949. október 1.), a világhírű holland hegedűművész, karmester és zeneszerző Budapestre tér vissza 7 év után az MVM Dome-ba. A koncert során Rieu és a 60 fős Johann Strauss Zenekar, a világ legnagyobb magánzenekara, lenyűgöző zenekari utazáson vezeti végig a közönséget. 2024. novemberében várva várt visszatérésével kápráztatja el a budapesti közönséget új világkörüli turnéján.

 

Magával ragadó vezényletével élénkíti fel a lenyűgöző Johann Strauss Zenekarát, kórusát és a világ különböző tájairól érkező kivételes szólistákat, a közönség egy olyan zenekari utazásra indul, melynek során a klasszikus zenei remekművektől kezdve, a lélekhez szóló keringőkön át, egészen a show műsorok, filmek, operák és kortárs zenei alkotások legemlékezetesebb darabjaival találkozhat – olvashatjuk e kiemelt sorokat a koncertet meghirdető online sajtóban tavaly október óta.

 

Annak ellenére, hogy a szervezők már a koncert meghirdetése utáni pillanatokban, szinte egy hét után kitehették a „Megtelt” táblát. A fent idézett sorok minden egyes betűje igaz, és bizony tű pontosan az igazságot tartalmazza. A jegy vásárlója nem vesz zsákbamacskát, azt kapja, amit eddig is tudott; hogy Rieu minden egyes alkalommal nagyon keményen megdolgozik a sikeréért. Az „André Rieu jelenség” 100 %-ban jelenség a javából korunk jelenségeinek világában, és most szándékosan nem „M.P. konkrét jelenségéről” akarunk, fogunk beszélni, mert azt amúgy is „felfújja”, megteszi helyettünk is nap, mint nap a politika és a média világa.

 

Rieu művészeti, s saját magát menedzselő/propaganda tevékenységét különösen a média kultúraközvetítő rendszerében, annak is az érzelmi hatást kiváltó eszközeiben, főként és példaként, mint követendő példa bemutatását érdemes láttatni, elemezni.

 

Minden „jelenség” megszületésének legfőbb tényezője az az érzelmi ráhatás, ami nagy erővel hatja át, mozgatja meg az embereket. Ez különböző területeken más és más, például adott esetben düh, kíváncsiság, elégedetlenség, irigység, türelmetlenség, hatalom megszerzése stb. lehet. Azonban megfigyelhetjük, hogy ezeknél a kiváltó okoknál valamilyen módon az a bizonyos „materialista” gyökér fedezhető fel, mondhatnánk, hogy azok valamilyen formában a pénzzel, illetve annak hiányával kapcsolatosak, azzal függnek össze. Legalábbis elsődlegesen. Nem így van ez a művészet érzelmi hatása terén; utóbbi az öröm, az élmény átélését biztosítja, még akkor is, ha alkalmanként fájdalmas katarzist is okoz bennünk. Míg az emberi egohoz kötődő érzelmek csak időlegesek, „lecsillapodnak”, elmúlnak, addig az örömre, annak megszerzésére, az élmény újbóli és újbóli folyamatos átélésére emlékezünk, arra állandóan, tudat alatt is vágyakozunk, és újból, és újból azt meg is teremtjük magunknak. Ezért legyőzhetetlen a kultúra, a művészet, maximum háttérbe szorítani lehet. Ennek a „technikája” nem más, mint a nem megfelelő minőségben „csinálni” a kultúrát, azzal kínálni meg az embereket. Hamar elfordulnak az ilyen produkcióktól……

 

Rieu sikere abban áll, hogy minden tekintetben, azaz mindkét területen; a pénz világában, azaz a menedzsmentben, de a művészetben is az egyik legnagyobb, profi. Legjobban és összességében, ez a médiájában válik láthatóvá. Igen, médiáját mondunk, mert, ha nem is a saját tulajdonában van minden média, akkor is őt szolgálja mindegyik, mert nem tehet mást. Olyan minőséget ad, és ezzel együtt annyi pénzt fizet ki a médiának, amit egyetlen média sem enged meg magának, hogy az elvesszen, különösen akkor nem, ha ez együtt jár a magas minőségű szórakoztatással. Ráadásul amikor a néző, a hallgató osztozni vágyik, és meg is kapja Rieutól az ő jó értelemben vett irigylésre méltó világát. „Üdvözlet a világomban” műsora már állandó címével is azonnal részesévé teszi erre nézőjét, hallgatóját. No persze ennek hátterében nagyon sok munkája van; „precíz” szervezés, semmit nem hagy másokra, mindent maga végez el, mindent maga ellenőriz, mindenre figyel, „demokratikusan” vezeti a stábot és a közönségét. Igen, ezen utóbbiakra fordítja legtöbb figyelmét, s ez sikerének legfőbb titka. Szemmel láthatjuk ezt, ha végig tekintjük a legapróbb részletekig a felvett videó filmjeit. Több, mint árulkodóak az interneten fenn lévő több tucatnyi koncert felvételei.

 

Vegyük, csak a Tv-ben április 21-én lejátszott „Üdvözlet a világomban Viva Mexikó!” c. koncertet. Többek között olyan „nemzeti,” mexikói slágerek is felcsendültek, mint a Habanera, a Granada, a Mexican Hat Dance, de a latinos legnépszerűbb operettek és a keringők kedvelt dallamai is elhangoztak, figyelve arra; itt nem kell a hallgatóságot külön megénekeltetni, a hallgatóság végig együtt énekel, táncol a művészekkel az egész est folyamán. Ezt már a Médiaklikk-en nem láthatjuk, ahogy videóját sem, mert ezeket már levették az internetről. Viszont még látható egy ideig, – mert a közel múltban játszották2024.05.26-án (44 perc, 2017.) adták le  –Andre Rieu – Üdvözlet a világomban 2. – Egy áttáncolt este címmel egy korábbi filmje, amelyben táncolni hívta a közönségét.

 

Folyamatosan reklámozza imázs(á)t, nem csak a fellépései előtt. Jóval előbb, a televíziók lejátsszák egy-egy koncert videóját, amelyek a legapróbb részletekig kimunkáltak, a képi, a vizuális és a hang hatás leghatékonyabb szabályainak, módozatainak megfelelően, azok betartásával. A művészi megkomponálás, a tömeglélektan stb. azok legmélyebb ismerete, alkalmazása, de mondhatnánk egyszerűen szólva a közönség, a tv néző, az emberi psziché manipulálása a legteljesebb tökélyen van.

 

Dr. Erdősi-Boda Katinka

 

 

 

 



[1] Dr. Erdősi Boda Katinka írásának első megjelenése: 2024.június 7.