125 ÉVE SZÜLETETT

 

Hoór Tempis Erzsébet

énekművészész-tanár

(Budapest, 1899. július 30. – Budapest, 1981. október 20.)

 

 

Operaénekesnek készült, de az elszenvedett járványos gyermekbénulás betegség miatt bot, ill. kerekesszék használatára kényszerült, így csak dalesteken léphetett fel.

 

Kisgyermekkorától tanult zongorázni. A Zeneakadémiára kerülve Georg Anthes ének- és Ember Nándor zongoratanítványa lett. 1921-ben kapta meg előadóművészi, 1924-ben tanári oklevelét. Később Milánóban továbbképzésen vett részt.

 

1923-tól koncertező énekművész. Repertoárján sok kortárs magyar szerző, így Bartók Béla és Kodály Zoltán számos műve szerepelt. Gyakran volt hallható a Magyar Rádióban is.

 

1924-ben a debreceni városi zeneiskola énekszakának tanára lett. Első férjével, a szintén ott tanító Galánffy Lajos zongoraművésszel aktív résztvevői voltak a megyeszékhely zenei életének. 1937-ben, egy nagyrészt tanítványaival előadott Székely fonó produkció alkalmával figyelt fel rá Tóth Aladár, aki a háború után az Operaház igazgatójává válva, Budapestre hívta, és 1947. szeptember 1-jei hatállyal a dalszínház két éve üres énektanári posztjára nevezte ki. Ezt az állást tizenhat havi kihagyással (1960. szeptember – 1961. december) halála napjáig megőrizte. Közben 1949-től egykori alma materében, a Zeneakadémián is oktatott. Innen 1962-ben nyugdíjazták. Utolsó pillanatáig fogadott magántanítványokat, tanácsot kérőket lakásán. Második férje, Posta Béla az Operettszínház kórusának tenoristája volt.

 

Tanítványai elméletileg is rendkívül felkészült, maximalista tanárként jellemezték. Jó technikájának köszönhetően énekhangját haláláig megőrizte. Fordított dalszövegeket, operarészleteket. Készített jelmez- és kellékterveket.

 

Neves tanítványai  közül néhány: Andor Éva, Balla Mária, Bán Elemér, Bándi János (magántanítvány), Bándi János visszaemlékezése, Berdál Valéria, Csák József (magántanítvány), Déry Gabriella, Domahidy László (Debrecenben), Domonkos Zsuzsa, Gencsy Sári (Debrecenben), Nádas Tibor, Neményi Lili (Debrecenben), Póka Balázs,  Raffay Erzsébet, Takács Paula, Terebessy Éva (magántanítvány), Tolnay Klári (Debrecenben), Turján Vilma.

 

NYOLCVAN ÉV[1]

 

Hoór Tempis Erzsébet, az Operaháznak (1947 óta) jelenleg is énektanára (közben 1950–1962-ig a Zeneművészeti Főiskolán is tanított), most nyolcvanéves. Tanári pályafutását 1925-ben kezdte a Debreceni Városi Zeneiskolában. – Ott töltöttem életem legboldogabb huszonkét évét. – emlékszik vissza. – Az Adytársaság és a Csokonaikör rendezvényein sokat szerepeltem. Bemutattam Molnár Antal Csokonai és Lányi Viktor Ady és Petőfi verseire írt dalait. Különösen emlékezetes az 1927-ben rendezett Babits-est, ahol a költő maga mondta el a verseit. Én pedig megzenésített költeményeit énekeltem. Zongorakísérőm Szabó Emil tanártársam volt, SzabóMagda író unokatestvére. Szoros kapcsolatot tartott a debreceni Csokonai Színházzal, s ez Horváth Árpádigazgatása idején még intenzívebbé vált. Hoór Tempis Erzsébet tanította be Kodály Székely fonócímű daljátékát. Basilides Mária volt az egyetlen vendégművész, a többi szerepet mind a tanítványai énekelték: Neményi Lili, Turján Vilma, D. Kovács József és mások. Az előadást Komor Vilmos vezényelte. A nagyszerű bemutatóról Tóth Aladár így ír a Pesti Napló 1937. május 30-i számában: „...Debrecenben háromnapos Kodály-ünnepséget rendeztek ... Egy magyar színigazgató (Horváth Árpád) megmutatta azt is, hogy milyen sokat tehet a vidéki színház a legmagasabb rendű zenekultúráért ... A magyar zenés színpad remekével, a Székely fonóval megismerkedhetett a magyar vidék is. Az első vidéki előadás így a debreceni színház múlhatatlan érdeme. ... A zeneiskola tanári karának köszönhetjük azt a szép hangversenyt is, mely a Kodály-ünnepségen a Székely fonó-előadást megelőzte. A zeneiskolának országos viszonylatban is elsőrendű énekpedagógusa, Hoór Tempis Erzsébet énekelt Kodály-dalokat nemes stílusban, igazi művészi megértéssel és átéléssel.

 

A kiváló művésznő azonban mint pedagógus is szinte pótolhatatlan hivatást teljesített: ő tanította be a Székely fonó magánszólamait a szereplőknek, mégpedig olyan bámulatos művészi eredménnyel, hogy nincs az a híres operai korrepetitor, aki ne lehetett volna büszke ilyen tökéletes zenei beállításra.”

 

Tanítványait felsorolni szinte lehetetlen. Hiszen Neményi Lili, Takács Paula, Mátyás Mária, Turján Vilma, Kelemen Zoltán és Geszty Szilvia után még sokan következnek, akik tőle tanulták meg szeretni és érteni a zenét, a művészetet.

 

B. S. (Balassa Sándor?)

 

 

 



[1] Film-Színház-Muzsika 1979/35. szám (1979. IX.1.)