DR. ITTZÉS TAMÁS[1]

 

Hangképzés márpedig nem létezik, avagy a hang=oldás

 

A hegedülésben szükséges természetes mozgások, és azok megtanításának fontossága[2]

 

Absztrakt

 

A tanulmány elsődleges célja egy olyan szemlélet átadása, amely bizonyos szempontból a végletekig leegyszerűsíti a hegedülést és a hegedűtanítást. A hang létrejötte egyszerű szabállyal meghatározható: a hang = oldás. Az oldást feszültség előzi meg, ami a hang megszólalásakor oldódik. Minden szinten, minden irányban. Ez egy olyan általános szabály (avagy szemlélet), amely segít abban, hogy a hegedülés, s így értelemszerűen a hegedűhang oldott, természetes, szép legyen. A pragmatikusság érdekében a szükséges aktív feszültség és oldódásának létrejöttét, a gravitáció megjelenési formáit, ha úgy tetszik, „használatát” veszem végig, pontról pontra. Ennek főbb elemei: test- és hangszertartás, karok és „csapok” (váll/felkar, könyék/alkar, csukló, kézfej, ujjak) természetes irányú mozgásai, a bal kéz pozíciói, billentés és vibrato, a vonó és a húr viszonya, vonóhelyek használata, vonások. Ezek megfelelő tanítása, ismerete nélkül nem alapozható meg egyetlen hegedűs megfelelő mechanikája sem, s ezen hiányosságok miatt rengeteg tehetséget veszítünk el, akik nem tudják megközelíteni sem saját határaikat, vagy nem is kerülnek végül zenei pályára.

 

Kulcsszavak: hangképzés, oldás, természetes mechanika, szabadság, gravitáció, hegedű

 

A tanulmány elolvasható:

Hangképzés márpedig nem létezik, avagy a hang=oldás

 

 



[1] Dr. Ittzés Tamás | Zeneművészeti Kar - DEBRECENI EGYETEM

2A tanulmány A zeneoktatás megújuló módszertana - Zeneművészeti Kar (Debreceni Egyetem Zeneművészeti Kar) c. kötetben jelent meg dr. prof Váradi Judit szerkesztésében.

 

Dr. Ittzés Tamás a 2024/25-ös tanévtől a Kecskeméti Kodály Zoltán Ének-zenei Általános Iskola, Gimnázium, Szakgimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola főigazgatója.