KISS ERNŐ
LONDON, OXFORD, BÉCS
A Szegedi Szimfonikus Zenekar Esterházy-bérletének
nyitóhangversenye 2024. október 30-án a Szegedi Nemzeti Színházban
Új, négy hangversenyből álló
bérleti sorozatot hirdetett a Szegedi Szimfonikus Zenekar, mely helyszínét és
műsor összeállítását tekintve egyaránt eltér az eddigi három (Tisza, Fricsay, Vaszy) bérlettől: e
hangversenyek a Szegedi Nemzeti Színház Kisszínházában lesznek, mely más,
közvetlenebb kapcsolatot jelent a művészek és közönségük között. Amint
bevezetőjében Gyüdi Sándor, a szimfonikus
zenekar Liszt Ferenc-díjas igazgató karnagya elmondta, s bérleti hirdetésben is
szerepelt: A
sorozat műsorát Haydn korszakának – hiszen ezért kapta minden idők
egyik legnagyobb művészeti mecénása, Esterházy Fényes Miklós nevét a
sorozat – zeneirodalmából válogatták, de kitekintenek a megelőző
barokk, illetve a bécsi klasszicizmusból kifejlődő, korai romantikus
korszak felé. A műveket jellemzően kamarazenekari összeállításban, a
korszerű régizene-játszás igényével szólaltatják meg.
galántai Esterházy Miklós József
(ragadványnevén Fényes vagy
Pompakedvelő Miklós)
(Bécs, 1714. december 18. –
Bécs, 1790. szeptember 28.)
az Esterházy család, fraknói
ágából származó galántai gróf, császári és királyi tábornok, a fertődi
kastély építtetője.
A
nyitóhangverseny Händel, Purcell és J. Haydn
művekből állt; színtiszta barokk a második koncert (Corelli, Brescianello, Händel, J. S. Bach), a harmadikon már
Vivaldi-gordonkaversenyek mellett Rossini egyik zenekari szonátájában és
Schubert A halál és a lányka kvartettje Mahler-féle átiratában is
gyönyörködhetünk (ez a két koncert Kalló Zsolt hegedűművész és Fenyő
László gordonkaművész hangversenymesteri irányításával szólal meg). A bérlet Joseph
Haydn–Esterházy Péter–Nádler István Hét utolsó szó c.
művével záródik Mácsai Pál és Kerekes Éva színművészek
közreműködésével, Dubóczky Gergely
vezényletével.
Dubóczky
Gergely és a Szegedi Szimfonikus Zenekar
(Szabó
Luca felvételei)
Igazi ünnepi
zenével kezdődött a nyitóhangverseny: Sába királynőjének bevonulása a
ritkán hallható Händel művek közé tartozik Salamon c. oratóriumából. A
bevezető után valódi gyöngyszem következett: Händel B-dúr hárfaversenye
(melyet orgonaversenyként is szoktak játszani) Razvaljeva
Anasztázia tüneményes szólójával; ujjai alatt szépen zengtek a virtuóz és a
lírai részek egyaránt. Purcell A tündérkirálynő
c. semioperája részletei élő előadásban
először 1975 decemberében szólaltak meg Szegeden a Juhász Gyula Tanárképző
Főiskola Ének-zene-tanszéke produkciójaként: a mű 53 száma közül 13
vokális és zenekari tétel hangzott ekkor el. A Monoki Lajos és Bárdi Sándor
által válogatott részletek (a vokális betéteket Bárdi Sándor fordította)
1993-ban az Újszegedi Kamarazenekar egyik koncertjén ismét bemutatásra kerültek
a Bálint Sándor Művelődési Házban. A jelen hangversenyen két
kivételtől eltekintve teljesen más tételek – csak zenekariak – szólaltak
meg, így az újdonság erejével hatottak, friss, üde levegőt és Purcell különleges világát varázsolva közénk. Csakúgy, mint
a hangverseny zárásaként felcsendülő „Oxford”-szimfónia, Haydn 92., G-dúrban írt
zenekari remekműve.
Dubóczky
Gergely
Dubóczky Gergely,
aki a teljes műsort tökéletes stílusérzékkel vezényelte, ebben a
műben is remekelt, kiválóan építkezett, a szikár, egyszerű,
derűs haydn-i maradéktalanul jelenítette meg, a
darab intenzitását fokozatosan erősítette a szikrázó negyedik tételig. A
Szegedi Szimfonikus Zenekar mindvégig szép tónussal, kiegyensúlyozottan
játszott, a zenekari művészeken látszott, hogy örömmel játszanak a
megszokottól eltérő korhű kamarazenekari stílusban. Az
Esterházy-bérlet tehát már első koncertjén győzött: Dubóczky Gergely innovatív ötlete sikeresnek bizonyult –
várjuk a további hangversenyeket!