Új karnagy az Egri Bazilika élén
Interjú
és beszámoló az Egri Bazilika zenei életéről
Kubík
Tamás
Kubík
Tamás orgonaművészt, az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem tanársegédjét,
a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem DLA Egyházzene program doktorandusz
hallgatóját, nevezték ki 2024. december 1-jével az Egri Bazilika
orgonaművész-karnagyává.
– A kinevezéssel együtt, milyen
elképzelések fogalmazódtak meg Önben a Bazilika zenei
életének megreformálására?
– Az Egri Bazilika zenei életének már harmadik éve aktív
résztvevője vagyok, mert 2022 őszén kezdtem el szervezni a vasárnap
10 órakor kezdődő Káptalani szentmisék kórusokkal
együttműködő zenei szolgálatát. Azóta legalább 30 különböző
kórus és kamara formáció fordult meg a szentmise szolgálatban, ezzel színesítve
a liturgia zenei elemeit és nyitva a teret az eddig misére nem járó hívek
számára, hiszen sok éneklő ember sok hozzátartozója látványosan növeli a
misére érkező hívek számát is.
– A már működő kórusok
mellett úgy tudom, hogy újra szervezte a Bazilika Kórusát is
– Igen, a kinevezésemhez a Bazilika Kórusának vezetése is
hozzátartozik, mely kórus 2020 óta, a pandémiát követően nem énekelt
együtt. Most 20 fővel indult újra és közöttük találkozhatunk régi
kórustagokkal is.
– Miért Eger?
– Gyermekkorom óta álmom volt, hogy egy nagy székesegyház
orgonistája legyek. 2010 júniusában jártam először az Egri Bazilikában és
akkor magával ragadott mind az épület, mind a liturgikus tér tökéletessége.
Egri barátomnak ekkor ezt mondtam: „Egyszer én leszek a Bazilika orgonistája”
-viccelődtem vele, és persze én sem gondoltam komolyan.
– Adott-e Eger egyéb, nem várt
pluszt az elmúlt években, mely még szorosabbra fűzte a várossal
kapcsolatát?
– Erre a kérdésre nagyon hosszan válaszolhatnék, de szakmailag
kiemelkedő jelentőségű és szükséges megemlítenem doktori disszertációm
témáját, melyet Szabó József Béla atya az Egri Főegyházmegye Zenei
Főigazgatója javaslatára választottam: „Az Egri Főszékesegyház Zenei
élete 1845–1887-ig Zsasskovszky Ferenc és ifj. Zsasskovszky
Endre munkássága tükrében.”
Kutatómunkám során a Főegyházmegyei Levéltár értékes
gyűjteményébe kaptam betekintést, és teljes Zsasskovszky
Endre misék előadhatóságán dolgozom.
– Mit tart a legkiemelkedőbb
zenei sikernek az elmúlt időszakból?
– A Duna Televízió által 2024. december 24-én élőben
közvetített Éjféli szentmisét. Kinevezésem után 3 héttel ez igen nagy kihívás
volt, mégis sikerült ilyen rövid idő alatt kiállítani egy felkészült, erre
az alkalomra válogatott kórust kiállítani, ami a Bazilika egyik
védőszentje után a Szent Mihály Kórus nevet kapta. Nagyszombaton ugyanez a
kórus végzi majd a zenei szolgálatot a Húsvét Vigilia
szentmisén. Továbbá kiemelkedő miseként említeném meg a Vox Aeterna Kamarakórus mai zenei
szolgálatát, mely jelentős előrelépés a bazilika egyházzenei
életében.
Kiemelkedő zenei élményben lehetett része azoknak a
híveknek, akik február 9-én jelen voltak az Egri Bazilikában tartott Káptalani
szentmisén. A Schmiedmeiszter Szilvia által vezetett Vox Aeterna Kamarakórus és Kubík Tamás orgonaművész imponáló tehetségükről
tettek tanúbizonyságot a liturgia szolgálatában.
A Bazilika karnagya ritkán hallható klasszikusok
műveiből a szertartással koherens zenei szolgálatot állított össze,
figyelembe véve azt a tényt, hogy a liturgia egy közös imádság és nem az
önkifejezés egyik formája. A népénekek mellett olyan művek hangzottak el,
mint Claudio Monteverdi: Messa da Cappella a quattro voci, Kersch
Ferenc: Dextera Domini, Pierre de La Rue: O salutaris hostia és Johann Sebastian Bach: G - dúr fantázia BWV 571.
Az orgonakísérettel megszólaló népénekek bevezető
improvizációi német barokk és francia szabad stílusban szólaltak meg.
Claudio Monteverdi Messa da Cappella a quattro voci című műve
a kora barokk zene egyik és fontos példája, amely a liturgikus zene
strukturális fejlődését tükrözi. A kompozíció a 1641-ben készült, a
katolikus egyház szertartásaihoz. Tartalmazza
az ordinárium tételeit, mint a Kyrie,
Gloria, Credo, Sanctus, Benedictus és Agnus Dei. Ezek
közül a Credo tétel magyarul, imádságként hangzott el. A műben madrigálra
jellemző kifejező és érzelmi zenei nyelv érvényesül. A reneszánsz vokálpolifónia alapjait továbbgondolva,
ötvözve a kialakuló barokk szerkesztésmóddal bontakozik ki a latin liturgikus
szöveg tartalma. A szólamok hangszíntónusai, dinamikája, frazeálása kifejezte a
zenei irányok frázisokban való szerkesztésmódját, követve a korhű
előadásmódot.
Felajánlásra Kersch Ferenc „Dextera Domini”
című műve hangzott fel, ami egy komplex, sokrétű alkotás és
vallásos útkeresés, gazdag szimbolikával és érzelmi mélységgel, emellett ötvözi
a klasszikus és romantikus zenei elemeket. Ezen interpretáció mélyebb hatást
gyakorolt hallgatóira a remény és a megváltás eszméiben, elképzelve a vallási
szimbólumokat és képeket. Az előadás során a mű szélsőséges
dinamikai különbségeinek hangsúlyozása, gravitáns
fortéi, expresszív pianissimói és az átmenő
bőszextes modulációja éteri magasságokba emelték a napomat.
Áldozásra Pierre de la Rue: O salutaris hostia című
alkotása volt. Az alkotás középpontjában a felfelé ívelő és meditatív
hangvétel mellett, a Krisztussal való találkozás és a szentáldozatban való
részvétel áll. A Vox Aeterna
Kamarakórus szuggesztív és ihletett előadása, lágy pianissimói,
emblematikus remekműként varázsolta elénk a szerző kompozícióját.
A szentmise záróéneke után Bach G-dúr Fantázia következett, ami a barokk zene
lenyűgöző stílusjegyeivel ellátott mű. A jelenlévők
megbizonyosodhattak Kubík Tamás orgonaművész, az Egri
Bazilika karnagyának virtuozitásáról és kifejező játékáról. A
főszékesegyház visszhangos terében az előadásában érthetően és
tagoltan csendült fel Bach zenéje, plasztikus szólamvezetéssel és világos és
egységes artikulációval. Érzékeny és érzelem gazdag játéka elvarázsolta a
hallgatóságot.
Kubík
Tamás és a Vox Aeterna
Kamarakórus
A hallottak alapján meggyőzödéssel
mondhatom, hogy az Egri Bazilika mostantól nem csak a megújult épület
szépségei, hanem a zenei élet fellendülése okán is kihagyhatatlan úticél lehet
az Egerbe érkező turisták és hívek számára.
Nagy
Nándor
karnagy, zeneszerző,
a Miskolci Nemzeti Nemzeti Színház korrepetítora