A tankönyv kiindulópontja az, hogy
egész ének-zene tanításunk, a kodályi elvekből kiindulva, éneklésen
alapszik. A gyerekek az egész oktatási folyamat során elsőtől,
tízedik – ahol erre mód adódik, tizenkettedik – osztályig folyamatosan
énekelnek, ezért az ének-zene órák keretében a tananyag jelentős részének
feldolgozása éneklés keretében történik. Az alsó tagozatban ez szinte
kizárólagos, míg felső tagozatban és gimnáziumban az éneklés és az ahhoz
kapcsolódó készségfejlesztés mellett egyre nagyobb teret nyer a zenehallgatás
és további egyéb órai tevékenységek, de az éneklés jelentősége végig az
oktatás során elsődleges marad. Az órák során a legfontosabb cél, hogy az
oktatás élményt adó legyen a gyerekek számára: ennek elérése sok minden más
mellett, talán leginkább az éneklésen keresztül lehetséges. Ezért tartom
elengedhetetlenül fontosnak, hogy a helyes, szabad éneklésre történő
nevelés, már a kezdetektől szerves része legyen az ének-zene óráknak.
A kötet középpontjában az iskolai
és amatőr kórushangképzés elmélete és annak gyakorlati alkalmazása áll.
Tapasztalataim szerint a gyermek- és felnőttkórusok élén végzett
hangképző munkában a kettő szorosan összefügg egymással. Kellően
alapos és minden területre kiterjedő elméleti tudás birtokában lehet csak
hatékony a karnagyi munka. Elsődleges célom áttekintést adni a hangképzés
elméletének valamennyi részterületéről, amelyek a kórushangképzésben
fontos szerepet játszanak. E mellett arra szeretnék rávilágítani, hogy
különböző korosztályokkal foglalkozva, milyen különbségek adódnak a
hangképző munka módszereiben.
Arra törekszem, hogy a
karvezetői feladatok minden szegmensét a hanggal való helyes bánásmód
szempontját szem előtt tartva vizsgáljam, mivel a karvezetői
tevékenység teljes folyamatában figyelemmel kell lennünk a megfelelő
hangképzésre, valamint a hang kímélésére.
Igyekeztem az elméleti
magyarázatokat részletes gyakorlati példákkal kiegészítő összefoglaló
munkát írni, célom az volt, hogy nemcsak az énekesekkel végzett tudatos
hangképző munka fontosságára, hanem hangképzés elméletének
nélkülözhetetlenségére is felhívjam a figyelmet. Próbálok rámutatni arra, hogy
a karvezetői tevékenység során az egyes részfeladatok megoldásánál miként
válhat elsődleges szemponttá a hanggal való szakszerű bánásmód.
A tankönyvben feldolgozásra
kerülő témák:
Elméleti rész: ezen belül alapismeretek,
mint a hangadás folyamata, anatómia, fizika, fiziológia, fonetika, prozódia.
Emellett terítékre kerül a zene és
szöveg kapcsolatának részletes áttekintése, az idegen nyelven történő
énekeltetés problémái, a műsorválasztás kérdései, különböző korú
gyerekeknél, valamint az iskolai kórusok esetében, valamint részletes
repertoárjavaslat a különböző korú és típusú iskolai kórusok számára, a
javasolt kórusművek elemzésével, a hangképzés különböző
szempontjainak figyelembevételével, valamint a betanítás és annak hangi
előkészítése szempontjából. Fontos még a tankönyvek értékelése is, az énekes
anyag felhasználhatósága szempontjából.
Gyakorlati rész: Kórusmódszertan, amelyben
feldolgozásra kerül a kórusmunka minden területe. Többek között a szólampróba
és összpróba, a hangképző gyakorlatok, a beéneklés, a gyakorlás, a
különböző lazító, speciális hangszervi és légző gyakorlatok, a vezénylés
és a hangképzés összefüggései, a próbamunka felépítése, különböző
szituációkban és próbastádiumokban, az előadás és a művészi átélés
kérdései.
Bízom benne, hogy azok a hivatásos
énekeltetők, akik gyerekhangokkal, vagy amatőr énekesekkel
foglalkoznak sikerrel tudják forgatni a kötetet és a mindennapi
munkájuk során felmerülő kérdéseikre válaszokat találnak benne.
(E. Á)