„Original Mozart aus Salzburg”
Ez a felirat nem a
közkedvelt édesség, a Mozart-golyó valamely variánsának reklámszövege, hanem –
CD-borítókon olvasható! Salzburgban a Wohnhausból (Makartplatz 8) – megannyi múzeumhoz hasonlóan –
souvenir-bolton keresztül lehet távozni. A kínálat rendkívül széles palettájával
rendelkező kis boltban a könyvektől-kottáktól a jegyzettömbökön,
írószereken, édességeken és a turista-látványosságokat megörökítő
disztárgyakon túl video- és hangfelvételek csábítják a látogatót vásárlásra. A
Mozart-héten tett látogatásom során természetesen nem hagyhattam ki az emeleti
termekben rendezett „Nikolaus Harnoncourt in Salzburg” kiállítást, így azt
követően én is elidőztem a boltban, részben abban a hiú reményben,
hogy írott formában is hozzájutok akár csak egy brosúrához a kiállítás
anyagához, részben pedig, hogy Harnoncourt-videót keressek. S ha ezügyben nem
is jártam sikerrel, felfedeztem két CD-t, amelyeket a címben idézett feliratú
körcímke díszített. Nem volt nehéz észrevenni
őket: mindkettő borítóján a Dom látható.
Mass in C Major, K. 317 „Krönungsmesse”:
Kyrie (Live) (2:42)
Mass in C Major, K. 317 „Krönungsmesse”:
Gloria (Live) (4:57)
Mass in C Major, K. 317 „Krönungsmesse”:
Credo (Live) (6:48)
Mass in C Major, K. 317 „Krönungsmesse”:
Sanctus (Live) (1:46)
Mass in C Major, K. 317 „Krönungsmesse”:
Benedictus (Live) (3:25)
Mass in C Major, K. 317 „Krönungsmesse”:
Agnus Dei (Live) (6:07)
Salzburger Dom, Live-Recording – hirdette
mindkettőn a felirat, s Salzburger Dommusik-ként egyik a Krönungsmessét,
a másik a Requiemet kínálta. Ezekután nem ért
meglepetésként, hogy mindkettő előadás dirigense Czifra János
(*1951), aki 35 éven át, 2022-es nyugdíjba vonulásáig volt a Dom karnagya. Kapellmeister a szó
nemes értelmében, aki a betanító munkától az előadásig mindenben részt
vesz. 1987-tól virágzott a Dom zenei élete. Egyik magas karátú korszakát élte,
amikoris a város megtanulta a magyar származású (egykori piarista diák, a
Zeneakadémia és a Mozarteum zenei neveltje)
művész nevét, aki hosszú pályája során különböző magas rangú
kitüntetésekben részesült. És koncertkörutak során öregbítették a város
hírnevét, magas színvonalú egyházzenei műsorokkal, amelyek természetesen
Mozart-kompozíciókat is szép számmal tartalmaztak.
A Mozartiana Classics sorozat
egyszerű kivitelezésű kiadványai lényegretörőek,
rövid úton azonnal a lényegre, Mozart zenéjére irányítják a figyelmet. A
Koronázási mise (KV 317) felvétele után hallható, még az Exultate,
jubilate (KV 165), a Laudate
Dominum (KV 339) és az Ave Verum Corpus (KV 618), a Requiem
előtt orgonazene szól, a KV 594-es Fantasie, a
dómorgonista Heribert Metzger
előadásában.
Requiem in D Minor, K. 626: Introit.
Requiem aeternam (Live)
(5:01)
Requiem in D Minor, K. 626: Kyrie
eleison (Live) (2:34)
Requiem in D Minor, K. 626: Sequence
II. Tuba mirum (Live) (3:34)
Requiem in D Minor, K. 626: Sequence
V. Confutatis maledictis (Live)
(2:12)
Requiem in D Minor, K. 626: Sequence
VI. Lacrimosa dies illa (Live)
(2:38)
Requiem in D Minor, K. 626: Offertory
I. Domine Jesu Christe (Live)
(3:39)
Requiem in D Minor, K. 626: Offertory
II. Hostias et preces (Live) (4:04)
Requiem in D Minor, K. 626: Sanctus
(Live)
(1:37)
Requiem in D Minor, K. 626: Benedictus (Live)
(4:55)
Requiem in D Minor, K. 626: Agnus
Dei (Live)
(3:08)
Requiem in D Minor, K. 626: Communion.
Lux aeterna (Live) (6:01)
Az információkban
szűkszavú tájékoztató szövegből kiderül, hogy 2016-os és 2017-es
felvételekről van szó. A minimális neszezés alapján sejthetjük, hogy a
felvétel közönség jelenlétében zajlott (erre utal a taps is – habár az
önmagában még nem tekinthető perdöntő bizonyítéknak), bár az is
lehet, hogy a tárgyilagos mikrofonok a közreműködőktől
rögzítettek apró zörgéseket, sutyorgásokat.
De mindez eltörpül
a rendkívüli élmény mellett! A templomi koncertek esetében a hatást és a
műélvezetet egyaránt jelentősen befolyásolja, hogy „hol” ül a
hallgató. Márpedig arra nincs általánosan érvényes szabály, hogy honnan
érvényesül legjobban a mű (kiváltképp, ha komplex alkotásról van szó). A
kupolák, a mellékhajók (mellékoltárokkal) mind-mind további „buktatókat”
jelenthetnek – nem beszélve az emberi környezetről…
A felvételeknek
köszönhetően az ilyesfajta problémák jelentős része megoldódott.
Kizárólag az elismerés hangján szólhatunk a technikai munkatársakról, akik
remekeltek: így utólag ideálisként értékelhető a mikrofonozás.
Nem kell hi-fi berendezés ahhoz, hogy érezzük a
„teret”, a tételek befejezése, a záróakkordok kicsengése zenei élménnyel ér
fel. És már korábban is: a helyszínt, az előadókat, és nem utolsó sorban a
kompozíciókat alaposan ismerő karnagy tempóválasztásai ideálisak: minden
szólam (a hangszerelésből adódóan: hangszín) érvényesül, a textúra adott
pontján megfelelő intenzitással. A dinamikai skála nemcsak
hogy széles, hanem a megszólaltatás térszerűségét az
intenzitás-különbségek is fokozzák. Értő karnagy irányításával a
művek titkaiba beavatottan muzsikál a közösség. A rendszeres részvétel a
szolgálatokon a szó jó értelmében vett rutint eredményez, érződik a
gregoriánon nevelkedés megannyi haszna, a hangképzés egységes. Az pedig külön
öröm, hogy nemcsak „érthető” a szövegmondás, hanem – lévén szó hivatásosan
egyházi együttesekről – mindig kontextusban szólal meg, tehát „értik” az
énekelt szöveg jelentését is az énekesek (a mise megszólaltatásában az ifjúsági
énekkar is részt vesz), tehát pódiumművészek számára is példaadó erejű interpretációról van szó. Ugyanakkor a
nem-hivatásos együttesek lelkesedése is áthatja mindkét produkciót. A
szólisták: énekkari tagok (illetve, a kórusprodukciókban rendszeresen
közreműködő énekesek), nevük nincs feltüntetve – teljesítményük nem
produkcióként értékelendó (csakúgy, mint a
hangszereseké), hanem egyfajta örömteli zenei szolgálatként. Musikalisches Opfer –
őszinte alázattal.
Hallgatom az
ismert műveket, és szinte a székesegyház atmoszférája vesz körül,
ugyanakkor élvezem az igényes zenei megoldásokat. És kissé profán módon arra
gondolok: milyen jól lehetne hasznosítani a zeneirodalom-tanításban, rámutatva
alkotás és interpretáció kölcsönös egymást-erősítésére. Original MUSIK aus Salzburg!
(MCS 017/16 –
9120008210476 és MCS 018/17 – 9120008210483)
Fittler Katalin