Reflexió Szántó T. Gábor: A jazzprofesszor – Rögtönzések éltre, halálra című
kötetéhez
Nagyon örültem, amikor a Magyar Jazz Szövetség révén hírt kaptam róla, hogy
regényes életrajz született szeretett mesterem, egykori tanárom, Gonda János
életéről. Az írót őszinte nagyrabecsülés és dicséret illeti a tények
felderítéséért, és azért is, mert annak ellenére, hogy nem gyakorló zenész,
zeneileg is hitelesen tudott írni a Tanár úr szakmai tevékenységéről.
Nem voltam Gonda János zongorista növendéke, jazz elméletet és
szakmódszertant tanultam tőle, azonban jazz-előadóművészi
diplomám megszerzése után is tartottam vele a kapcsolatot, önzetlenül segített,
hogy felvételizhessek a bostoni Berklee College of Music zeneszerzés szakára,
rendszeresen átnézte kezdeti kompozícióimat, korrekciós javaslatokat adott, és
bíztatott a további munkára. Későbbi szerzői CD lemezeimből
természetesen mindig küldtem neki tiszteletpéldányokat, mindegyikre reagált, és
őszinte, megerősítő sorokat kaptam tőle. Ezeket a leveleket
most behelyeztem a róla szóló könyv hátuljába, úgy érezve, hogy végre méltó
helyre kerültek.
Szántó T. Gábor könyve olvasmányos és megrázó. Azt hiszem, tanítványai
közül nemcsak nekem nem volt fogalmam a Tanár úr származási és családi
hátteréről, nyilas és kommunista üldöztetéséről. Ezek olyan tények,
amikről nem lehet eleget beszélni. A szerző kiválóan érzékeltette az
üldözöttek kiszolgáltatottságát és Salkaházi Sára, valamint nővér társai
halálmegvető bátorságát a nyilas pribékek arroganciájával szemben.
Ugyancsak megrázó az ötvenes évek kommunista gépezetének működése, melynek
következtében szétszakadt a Gonda család, az édesapa és a nagyobbik fiútestvér
emigrálni kényszerült, végül Ausztráliában élték le életük további részét.
Gonda János itthon maradt, támogatnia kellett mentálisan beteg és bénult
kezű édesanyját, akinek egy félbemaradt zongoraművészi pálya terhét
is hordozni kellett. Ráadásul nagypolgári, cipőgyárosi múlttal
rendelkezett a család, ami önmagában is priuszt jelentett 1950 után. Nincs mit
csodálkozni azon, hogy az itthon hagyott kisebbik fiú, János is úgy döntött
érettségijét követően, hogy apja nyomdokaiba lép, és elhagyja az országot.
A disszidálás nem sikerült, a kisteherautót, amin a menekülni vágyók ültek,
géppisztolysorozat állította meg Rajkánál, a sofőr a helyszínen meghalt.
Gonda Jánost egy év börtönre ítélték, ahol kitanulta az esztergályos
mesterséget, szabadulása után is dolgozott a szakmában, így, mint munkás
fiatalt, felvették a Zeneakadémia zenetudományi szakára, majd a
zongoraművész szakot is elvégezte. Közben önképzéssel elsajátította a jazz
zongorázás alapjait is, kilenc év tanulmányi idő után diplomás zenész
lett, aki nemcsak azzal a tudással rendelkezett, amit az alma máter adott neki,
hanem tudott valami mást, valami többet, amit – úgy érezte – másokkal is meg
kell osztania.
A történetet természetesen nincs szándékomban elmesélni, inkább mindenkit
bíztatok, hogy olvassa végig, amit annak ellenére is jó szívvel teszek, hogy
vannak a könyvben olyan momentumok, amik nem nyerték meg a tetszésemet, és
idegennek érzek Gonda Tanár úr stílusától, személyiségétől. Az egyik ilyen
dolog a trágárság. Soha nem
hallottam tőle egyetlen trágár kifejezést sem, a legerősebb,
aminek egyszer véletlenül tanúja voltam, amikor egyik növendéke megpróbálta
megmagyarázni a megmagyarázhatatlant, az volt: „Köpök az érveire!” Közben
persze látszott, hogy nagyon ideges, mondana erősebb kifejezéseket is, ha
mindezt nem tartaná úriemberhez méltatlannak. Szerintem jobban tükrözné Gonda
János személyiségét a szöveg, ha azt a néhány – tényleg nem sok – trágár
mondatot kihúzná a szerző a következő kiadásból.
A másik momentum, amit túlzásnak érzek, a nemiség, az érzékiség szerintem
túlzott szerepeltetése, központba helyezése. Az íróval nagyjából egykorú
vagyok, valószínűleg hasonlóak a tapasztalataink arról, hogy korosztályunk
tizenéves srácai miket és hogyan beszéltek a nőkről, a
testiségről, ebben a közegben volt téma a „reiszolás” és egyebek. Szüleink
generációja azonban még más volt, és ebbe tartozott Gonda János is. Nyilván
neki is meg kellett küzdenie a serdülőkori fiús traumákkal, gyakorlatot
kellett szereznie az ismerkedésben, a férfi-nő kapcsolat kialakításában.
Azonban az ő generációját még sokkal erősebben korlátozták a
társadalmi konvenciók, ezért túlzásnak érzem a könyvben az erotika arányát a
Tanár úr fiatalkori életében, azt pedig ízléstelennek és méltatlannak látom,
amikor a szerző arról ír, hogy hogyan maszturbált a Sashegy eldugott
zugában hazafelé menet. Nem a prűdéria miatt említem, de egyszerűen
nem hiszem, hogy ez a mozzanat történeti kutatás révén került volna napvilágra
– ellentétben a dunaújvárosi beavató kalanddal – hanem sokkal inkább az írói
fantázia terméke. Viszont egyáltalán nem illik Gonda János stílusához, aki még
a valós, megtörtént dolgokkal kapcsolatban is azt mondta: „Úriember
nőügyekről nem beszél.” Persze, nem azt akarom mondani, hogy a
művészvilágban ne lett volna már akkor is szabadabb légkör, meg azt sem,
hogy egy egészséges férfiember életében ne játszana nagyon fontos szerepet a
testiség, de a művészi megjelenítésben nagyon fontosak az arányok és a stílus.
A jazzprofesszor című könyvben pedig a főszereplő, Gonda
János stílusa.
Szerintem nagyon lényeges szakmai hiány, amit Szántó T. Gábor egyáltalán
nem említ, hogy Gonda János nem úgy diplomázott zongora szakon a Zeneakadémián,
hogy zenetudósként, a futottak még kategóriában megengedték neki, hogy kicsit
komolyabb zongora tanulmányokat végezzen, mint ami az esztéták számára
kötelező, hanem tényleg kiváló zongoraművészi kvalitásokkal
rendelkezett, és egy nagyívű zongoraművészi pályáról mondott le
amiatt, hogy jazz zongorista, improvizatőr, iskolateremtő tanár és
tankönyvíró publicista lehessen, amihez száz nagyon erős falat kellett
áttörnie. Ezt a véleményemet arra alapozom, hogy a Tanár úr 2021-ben
bekövetkezett halála kapcsán – rádiós zenei szerkesztőként – alkalmam
nyílt végighallgatni Gonda János összes publikál hangfelvételét, amikből
Magyar Kornél kollégám sorozatot készített a Magyar Katolikus Rádióban. Azt már
tanítványaként is tudtam, hogy Gershwin: Rhapsody in Blue című
művét játszotta a diploma koncertjén, arról azonban nem volt tudomásunk,
hogy ezt a Magyar Rádió is rögzítette, Gonda Jánost a Magyar Rádió Szimfonikus
Zenekara kísérte Sándor János vezényletével. A felvételt érett fejjel, ekkor
hallottam először, és meglepetésként hatott rám művészi
tökéletessége. Az előadás nem olyan bombasztikus, mint Cziffra György
korábbi rádiófelvétele ugyanebből a darabból, de rendkívül ízléses,
kitűnően frazeált, technikailag tökéletesen megoldott interpretáció,
gazdag érzelmi töltéssel. A művet
hallgatva eszembe villant egy évtizedekkel korábbi eset, amikor a Tanár úr
egy barokk korálvariációt mutatott be órájának keretében zongorán, ahol
megkért, hogy lapozzak. Akkor is hasonló érzések kerítettek hatalmukba,
csodálkoztam, hogy ez mennyire más, mint amikor jazz elemeket demonstrál a
zongorán, milyen ízléses, művészi zongorajátékot hallok közvetlen
közelről. Magyar Kornél sorozata kapcsán rászántam az időt és a
fáradságot, végig hallgattam az összes Gonda felvételt, és érett fejjel
mindegyik sokkal többet adott, sokkal jobban megfogott, mint útkereső
fiatalként, amikor a bakelitlemezek először megjelentek. Érdekes módon
nekem éppen a Szántó T. Gábor által sokszorosan dicsért Sámánének tetszett
legkevésbé, itt az volt a benyomásom, hogy a zenésztársak nem mindig vannak egy
hullámhosszon a szerző-interpretátorral, sok olyan pont van a felvételben,
ahol nincsenek együtt, nem tudják megfelelően követni.
Ugyan Gonda János nem volt olyan lehengerlően virtuóz jazz zongorista,
mint Garay Attila, Szakcsi Lakatos Béla, vagy tanítványa, Pleszkán Frigyes, de
újra hallgatott felvételeiből is egyértelműen kiderül, hogy
anyanyelvi szinten volt otthon az zongorán, egyéni, ízléses invenciókat
dolgozott ki, játszott lemezre. Zeneszerzői életműve is
alapvetően a zongorához kötődik, tanári pályáján sem nélkülözhette,
hogy nemcsak elmondta a dolgokat, hanem zongorán be is mutatott mindent. Ehhez
jön még publicista és közéleti szerepvállalása, úgyhogy valóban találó Szántó
T. Gábor kötetének címe: A jazzprofesszor.
Laczó Zoltán Vince
Szántó T. Gábor: A jazzprofesszor. Gondolatok életre, halálra
(Gondolat Kiadó 2024)