PETRŐCZI ÉVA[1]

 

A „daloló” Nodame

Gondolatok egy filmsorozathoz

 

 

Nem vagyok szenvedélyes Tv filmsorozat-néző, de a 2006-ban forgatott, méltán mindmáig óriási sikerű Nodame Cantabile három napig valósággal a képernyő elé szegezett, mind a 11 részével. A több játék- és rajzfilm változatot megért történet és zene-áradat csírája egy, Tomoko Ninomiya által írt, hagyományos japán manga, azaz képregény sorozat. Ezekben a tizenkilencedik század vége, a műfaj megszületése óta a humor, a gyakran erőszakos összecsapások, a groteszk élethelyzetek uralkodnak. A főleg angol nyelvű elemzések az általunk nagy figyelemmel végigkísért sorozat műfajául a „musical”-t és a „romantic comedy”-t jelöli meg, annak ellenére, hogy Takeuchi Hideki alkotása (mert az, a javából) felmérhetetlenül több annál. Számomra már abban a pillanatban kiderült ez, amikor a Netflix fényképes ajánlójában megpillantottam Hiroshi Tamakit, a film egyik főszereplőjét, a maximalista konzervatóriumi zongora-tanszakos növendék, Shinichi Chiaki alakítóját, már karmesteri klakkban-frakkban. A filmsorozat első képsoraiból kiderült azután, hogy éppen tíz évvel a filmben részletezett események előtt, mindössze tizenegy éves, gazdag szüleivel akkor éppen Prágában élő és lelkes koncertlátogató kisfiúként a gálaruhában feszítő kis Chiaki barátságot kötött egy neves karmesterrel, a Mozart számára is oly kedves városban dirigáló, neve alapján valószínűleg spanyol Sebastian Vieiras-szal, akivel nem csak közös fényképük készült, de a gyermekben egy pillanat alatt csillapíthatatlan vágy támadt arra, hogy felnőttként ő is karmester legyen. S ezek után a sorozat számos epizódjában fel-felvillant az a jelenet, amikor az elegáns japán „kis lord” szó szerint eggyé vált a muzsikával, a hangok világával. S ahányszor ez a jelenet felidéződött, a mából hirtelen visszaléptem harminc-egynéhány évet, amikor egy hasonlóan az akkori utolsó „férfidivat” szerint öltöztetett japán fiúcskát láttam, igaz, nem karmesteri pálcával a kezében, hanem a zongoránál ülve. Méghozzá egy olyan, igaz, nem prágai, hanem bécsi koncerten, amelynek egyik szervezője én lehettem. Pontosan a város szívében, a Dorotheum, e jeles kiállítóhelyiség és árverési helyszín közelében, az osztrák főváros magyar református templomában. Az akkori vezető lelkésznek, a művészetbarát és művészetpártoló Soós Mihálynak köszönhetően sikerült ugyanis elintéznem, hogy az MTV közkedvelt Cimbora műsorának (amelynek akkoriban állandó külső munkatársa voltam) legjobb ifjú muzsikusai felléphessenek, számos külföldi társukkal együtt, egy gyerekkoncerten. A helyszín a kiváló akusztikájú templom volt. Amikor pedig a film főhősével egyidős japán kisfiú mesterien zongorázni kezdett, nem csupán a zenei élménytől kezdtek peregni egyébként nem túl gyakori könnyeim, hanem attól is, amit az alábbi versben, még aznap, így fogalmaztam meg:

 

 

Szégyen

 

Szégyen, hogy nem a Chopin-Impromptu

zokogtat,

csak az, micsoda öltözékben

zongorázik a kis japán,

miféle ruhaszobrász-műremekben

hajlong és mosolyog.

Nézem, már-már irigy dühvel talán,

s rád gondolok, fiam,

ki hercege vagy

Európa rongyosbugyrainak;

vagyonbevallással felérnek

négytérdű nadrágjaid.

Istenem, nézd el nekem,

hogy nem andalít

ma még a zene sem.

Légy hozzám türelemmel.

Megbánom, Elmúlik.

Lassan. Keservesen.

 

Visszatérve ezek után a filmsorozatra, amely bizony nem musical, de nem is romantikus komédia, még akkor sem, ha első pillantásra, vagy komolyabban végig sem gondolva, annak tűnik. Márpedig a számtalan zenei részlet és koncert-, illetve zenei verseny-jelenet miatt sem nevezhető annak, hiszen akkor a Tokyo Metropolitan Orchestra neves karnagya, James DePreist aligha vállalta volna, hogy ő vezényli végig az összes hangverseny- és próba-részletet. Többek között a cselekménynek zenei keretet adó Beethoven 7. szimfóniát, s a záró jelenetben Gershwin Rhapsody in Blue-ját. A film zenei anyagából egyébként már 2006-ban teljes soundtrack készült, az említett Beethoven és Gershwin-részletek mellett a teljes zenei anyagból: Mozart, Brahms, Pablo de Sarasate, Bach, Chopin, Debussy, Sztravinszkij és Schubert műveiből kiragadott epizódokkal, a sorozat cselekményét mindenkor híven és stílusosan követve.

 

A történet voltaképpen – látszólag legalábbis – nagyon egyszerű, a Momogaoka College of Music kisvilágának, tanárainak és hallgatóinak ábrázolása, minden tehetségükkel, szorongásukkal, gyakori hisztériájukkal, sőt. gyakran excentrikus viselkedésükkel, önzésükkel együtt. A sorozat fő értéke pedig éppen az, hogy műfaja szerint felvehetné a versenyt a világirodalom legjobb fejlődésregényeivel, hála Takeuchi Hideki minden érzelgés-csapdát kikerülő rendezésének. Továbbá a két főszereplőnek, Nodaménak, az ösztönös, de egy gyerekkori trauma (amikor zongoramestere szó szerint véresre veri az ötéves kis zseni lányt!) miatt a kottaolvasásba nehezen beletörő zongoravirtuóznak. Aki ezeknek az élményeknek a hatására képtelen felnőni, akinek kollégiumi lakrésze maga az őskáosz, romlott ételekkel, plüssfigurák halmazával, váratlan ájulás- és lázrohamokkal). Ugyanakkor, gyakran szerelmét és pályatársait etető-kényeztető, szinte ősanyai alkat is. Aki ráadásul a lehető leglomposabb jelenségből képes néhány perc alatt elegáns, Madama Butterfly-szerű tündérré vedleni. Az is érdekes, ahogyan részben maga-adta neve hangzik: Nodame Cantabile, a „daloló” Nodame. Elsősorban neki köszönhető, hogy kollégiumi lakosztály-szomszédja és viselkedésben szöges ellentéte, a minden tehetsége ellenére merev, gőgös és rideg Shinichi Chiaki az ő hatására megtanulja azt az önzetlenséget, s azt a bajtársiasságot és empátiát, amely nélkül a legnagyobb hangszeres, vagy énekes muzsikus sem több puszta bábnál. Ugyanígy leckét ad a sorozat abból – minden művészeti ágban! – hogy sem a rendkívüli technikai készség, sem a túláradó érzelmek nem vezetnek önmagukban sehová, csupán a kettő teljes harmóniája, egyensúlya. Nodame szerepéért Juri Ueno színésznő és a civil életben zenetanár komoly kitüntetést kapott, s hasonlót érdemelt volna a Chiaki Shinichit alakító Hiroshi Tamaki is.

 

 

Külön említést érdemel Naoto Takenaka, a falánk és zabolátlan, végtelenül szeszélyes, de nagy tehetségű Franz Stressemann (japán, de német nevet viselő!) karmester és professzor szerepében, és Kósake Toyohara, aki Kozo Eto, a tanítványait korábban egy merev óriáslegyezővel ütő-verő, de éppen Nodame hatására apássá szelídülő konzervatóriumi zongoratanárként valósággal remekel.

 

A film egyik vándormotívuma végül az, ahogyan a már befutott, s még csak tanuló ifjú japán zenészek Európába vágynak, s a mi világunkat érzik, értékelik, idealizálják, úgy, mint a muzsika igazi fellegvárát. (Még akkor is, ha nálunk a „konzisok” nem saját lakosztályokban élnek!) A japán muzsikusok Európa-rajongásáról pedig eszünkbe juthat Kobayashi Ken-Ichiro, a mi szeretett, nagyra becsült, tiszteletbeli magyarrá lett karmesterünk.

 

 



[1] Dr. habil. Petrőczi Éva József Attila-díjas költő, író, műfordító, a
Magyar Rádió Nívódíjasa és Károli Gáspár Református Egyetem Puritanizmuskutató Intézetének ny. alapító vezetője, a Parlando állandó munkatársa.