Rekordszámú szerző kapott jogdíjat, rekordszámú
új dal született
2024-ben több mint
13,5 milliárd jogdíjat fizetett ki a dalok, zeneművek szerzőinek az
Artisjus, ami reálértékben elérte a pandémia előtti szintet. Ennek az
összegnek minden korábbinál nagyobb része járt a magyar szerzőknek. A
globális trendeknek megfelelően rekordot döntött a bejelentett új
művek száma, továbbá az új regisztrált szerzőké is.
Visszaállt
a jogdíjak reálértéke a pandémia előtti szintre
Az Artisjus
2024-ben összesen 13 milliárd 538 millió forint jogdíjat fizetett ki a dalok,
zeneművek alkotóinak. Ez a 2023-ban szétosztott 11 milliárd 969 millió
forintnál 13%-kal több. Ezzel a jogdíjak mértéke inflációval korrigálva is
elérte a pandémia előttit, vagyis 1,5% híján egyenlő a 2020-ban
szétosztott 9,37 milliárd forint jogdíj reálértékével.
A jogdíj
minden korábbinál nagyobb arányban magyar szerzőknek jutott
A teljes összeg
minden korábbinál magasabb hányada, 57,5%-a jutott a magyar zenékre és 42,5%-a
külföldi dalokra. A korábbi nagyjából 50-50%-os megoszlás az utóbbi két évben
tolódott el a hazai szerzők javára, nagyrészt annak köszönhetően,
hogy az Artisjus 2022-ben és 2023-ban jelentősen növelni tudta a nemzetközi digitális szolgáltatók (YouTube, Spotify, Apple Music stb.) jogdíjainak kifizetését. Ezek
esetén a külföldi jogosultak számára jellemzően a nagy nemzetközi
jogkezelők egyike szedi be a jogdíjakat a magyarországi lejátszások után
is.
A magyar-külföldi
arány eltolódásához a rádiós játszások is hozzájárulnak. 2024-ben az
előző évhez képest 7%-kal többször hangzott el magyar zenemű a
rádiókban. Ez volt az első teljes olyan év, amikor az MR2 Petőfi
Rádió csak magyar dalokat játszott. A 2024-es rádiós játszások a 2025-ben
felosztott jogdíjakban éreztetik majd hatásukat.
Tovább
bővült a jogdíjban részesülők száma, de ez leginkább a jogdíjpiramis
alján látszik
A jogdíjban
részesülő szerzők száma folyamatosan nő, 2024-ben először
haladta meg a 20 ezret: 20 735-en kaptak jogdíjat. Ez másfélszerese annak,
ahányan öt évvel korábban, 2019-ben jogdíjban részesültek.
A jogdíjbevétel a
szerzők bérének is tekinthető, ezért a jogdíjak alakulását az
átlagbérekhez viszonyítva is érdemes megvizsgálni. Kimagasló jogdíjakat olyan
szerzők kapnak, akik mögött már komoly életmű áll, sok, gyakran
elhangzó dallal. Ezért nem meglepő, hogy a szerzők számának
bővülése leginkább a jogdíjpiramis alján látszik: az éves átlagbér
kevesebb mint 2%-át jogdíjként megkereső szerzők száma 11%-kal
nőtt.
Magyarországon a professzionális zenészek jövedelmének átlagosan
egyötödét teszi ki a
szerzői jogdíj, míg a bevételük fennmaradó része fellépői gázsiból,
zeneoktatásból, pályázatokból, előadói jogdíjakból, fizikai és digitális
értékesítésből, merchandise termékek eladásából
származik. Az átlagbér legalább egyötödét 878-an kapták meg jogdíjként
2024-ben, ami még mindig kicsit kevesebb, mint 2020-ban (913 fő).
Nagyjából ennyire tehetjük tehát azok számát, akik zenészként megkeresik az
éves átlagbért.
A szerzői
középosztály – vagyis azok, akik az egyhavi átlagbér összegénél kevesebb
jogdíjat kaptak, de elérték annak 5%-át – nagysága lényegében nem változott:
2063 szerzőt sorolhatunk ide. 2024-ben 64 szerző kapott az átlagbér
kétszeresét meghaladó jogdíjat.
Rekordszámú
új mű született, a negyedük popdal
2024-ben 1501 új
zeneszerző, dalszövegíró regisztrált az Artisjushoz, ami növekedés a
korábbiakhoz képest, és ezen belül még gyorsabban emelkedik a fiatalok száma:
az új szerzők 13%-a 20 év alatti. A legtöbben (kb. 40%) még mindig 20 és
30 éves koruk között regisztrálnak. A nők aránya stabilan 20% körül mozog.
26 284-re
nőtt az Artisjushoz bejelentett új művek száma. A pandémia alatt az új
művek száma jelentősen megugrott, majd a
következő években visszaesett, de még mindig a covid előtti szint
fölött maradt. Ez a több mint 26 ezer dal viszont nemcsak a 2023-as mértéket
haladja meg 27%-kal, hanem a 2020-ast is 14%-kal. Mindez illeszkedik abba a
globális trendbe, hogy egyre több zene születik és kerül be a digitális zenei
szolgáltatók katalógusába.
A műfajok
között – a szerzők által megadott besorolás szerint – a pop vezet (25%), a
rock/metal (21%), az electro / dance
(14%), az instrumentális / klasszikus (11%) és a hiphop
(10%) aránya jelentős még.
Egy-egy új dalra
átlagban 1,72 szerző jutott, ami évtizedes távlatra visszatekintve állandó
arány. A művek számának 27%-os növekedésénél is nagyobb mértékben,
37%-kal, vagyis 16 401-re emelkedett az egyszerzős művek száma, ezen
belül is az egyszerzős szöveges dalok száma jobban nőtt (+43%), mint
az instrumentális zenéké (+33%). Az egy dalra jutó szerzők átlagos száma
úgy maradhatott állandó, hogy közben a sokszerzős művekből is
jóval több lett, pl. több mint 1200 dal született, aminek legalább öt
szerzője volt (+21% 2023-hoz képest).
Az továbbra is igaz, hogy a sikeres dalok
között jóval több a kollaboráció. A rádiókban legtöbbet játszott 30 dal közül
egy-egyre átlagolva 2,8 szerző jutott. A korábbi évekhez hasonlóan az
online sikerek még inkább több szerző munkái: a legtöbb digitális jogdíjat
kereső dalokra átlagban 4-4 szerző jutott; a top 30-ban mindössze egy
dalnak volt egyetlen szerzője.