TARDY LÁSZLÓ
Reneszánsz
szerzők művei a Mátyás-templom énekkarának repertoárján[1]
Ebben az évben
nemcsak „legnépszerűbb” királyunk megválasztásának 550. évfordulójára
emlékezünk, hanem arra a művészeti korszakra is, amelynek kezdetei −
legalábbis a zenében − egybeesnek Mátyás uralkodásának kezdetével,
lezárása pedig akkor történik, amikor a Fekete seregtől rettegő török
már 75 éve uralja országunk nagyobbik részét. Mátyás
Itáliából hozott feleséget magának, Beatrix pedig hozta az ott már virágba
boruló új élet- és művészeti stílust, a reneszánszt. Jöttek vele (és
máshonnan is) olyan költők, zenészek, kőfaragó mesterek és építészek,
akik meggyökereztették nálunk a korszak új ideáljait. A királynő
kíséretéhez tartozott Stefano di Paone
da Salerno nápolyi orgonista és orgonaépítő
mester is, aki bizonyára több itteni hangszer elkészítésében
közreműködött.
A király udvari
énekkaráról az itt járt külföldi követek mind elragadtatással írtak. Bartolomeo Maraschi castellói püspök, pápai követ 1485-ben ezt jelentette
Rómába:
„Olyan
énekkara van, amelynél kiválóbbat még nem láttam. Előző napon az
udvari kápolnában a maguk dicső szokása szerint ünnepélyes misét adtak
elő nagyszámú főúr és nemes jelenlétében. Ha visszatérek, megkísérlem
elmondani, mily áhítattal, mily ünnepélyességgel és pompával folyt le a mise.
Szinte elszégyelltem magam látva azt, hogy egy világi fejedelem az
istentisztelet és a lelkek épülésének dolgában mennyire felülmúlt.” – idézi
Harmat Artúr a magyar egyházi zenéről írott tanulmányában, majd
hozzáteszi: „E jelentés hatására bővítette ki IV. Sixtus
pápa a sixtusi kápolna énekkarát… 24 tagú
együttessé.”
II. Lajos és
felesége, Mária királyné idején még tovább virágzott a reneszánsz zene a
királyi udvarban, némely székesegyházban (pl. Pozsonyban) és főúri
mulatságok alkalmával. Aztán több mint 350 évre eltűntek ezek a
remekművek a budai Vár és a Nagyboldogasszony-templom falai közül. Buda
visszavétele idején, 1686-ban pedig már egészen más művészeti stílus
virágzott Európa szerte: a barokk. Ezt honosították meg a templomban is a
liturgia akkori felelősei, a mai Hilton szálló helyén álló kolostor
jezsuita atyái. 200 év múlva, a templom muzsikus plébánosa, az egyházzenei
megújító mozgalom egyik első hazai képviselője, Bogisich
Mihály vette újra az együttes repertoárjára Palestrina és más reneszánsz
mesterek műveit. De e zenei korszak igazi 136 „reneszánsza” csak a 20.
század 40-es éveitől indult meg templomunkban Bárdos Lajos munkássága
idején, aki Palestrina mellett Josquin, Lassus és Victoria darabjait is
műsorra tűzte.
A teljesség igénye
nélkül venném számba a nagyböjti időszakban szinte évente felhangzó azon
műveket, amelyek e korszakból származnak. Az új stílus első nagy
mestere a flamand Josquin des Prés (1450–1521), aki
elsőnek alkalmazza következetesen az imitációt (a zenei szólamokban
egymást követve, más-más hangról hangzik fel ugyanaz a dallam), azt az új
technikát, amely világos és érthető szerkezetet biztosított nemcsak az
énekesek, hanem a hallgatóság számára is. Három motettája: Tu
solus („Te vagy a Teremtő, a Megváltó, és az
egyetlen menedék számunkra”), Qui velatus
(ének a megkínzott, értünk szenvedő Üdvözítőről), O Domine
− miként ez utóbbi szövege is mutatja, gyönyörűen vezet be minket a
nagyböjt lelkületébe:
Úr
Jézus, Krisztus, Jó Pásztor.
Őrizd
az igazakat, tedd igazzá a bűnösöket.
Minden
hívedhez légy irgalmas, és
Könyörülj
rajtam, szegény bűnösön.
A zenei reneszánsz
„csúcsát” a 16. századi mesterek, az olasz Giovanni Pierluigi
da Palestrina (1525−1594), a németalföldi Orlando di Lasso (1532–1594) és
a spanyol Tommaso Lodovico
da Victoria (1548–1611) művei jelentik. A méltán klasszikus jelzővel
illetett stílus, a „klasszikus vokálpolifónia” egy
hosszú fejlődés lezárását jelenti, amely a 12. századtól a 16. század
végéig tartott, s amelyben még döntően az egyházi zenéé volt a vezető
szerep.
Palestrina élete
folyamán sohasem hagyta el Itáliát, de a róla elnevezett zenei szerkesztésmódot
(Palestrina-stílus) ma a világ szinte minden zenei főiskoláján, egyetemén
tanítják. Művészete Rómában virágzott ki, gyermekként a Santa Maria Maggiore bazilika kórusában énekelt, majd kiváló zenei
képességei miatt az akkori pápa − III. Gyula − meghívta a Szent
Péter-bazilika kórusába (Cappella Giulia),
majd (házas ember létére!) a csak egyháziakból álló Capella
Sixtina együttesébe is. Később a Lateráni Bazilika, majd a Santa Maria Maggiore
zenei vezetője lett. Kortársai a „zene megmentője”-ként
tisztelték, hiszen a tridenti zsinaton elhangzó művei nagyban
hozzájárultak ahhoz, hogy a polifon zenét − amely más kortársak
műveiben sok világi elemet hordozott − ne tiltsák ki a liturgiából.
Ez év februárjában két miséje hangzott el templomunkban: a zenei anyagában
Úrnaphoz kötődő Missa Lauda
Sion és a stílust teljes szépségében és tisztaságában
mutató késői alkotás, a Missa Aeterna Christi munera. Ugyancsak Palestrina alkotása a nagypénteki
szertartások egyik befejező darabja templomunk liturgiájában, az O vos omnes responsorium
Jeremiás siralmaiból:
Ó,
ti mindnyájan, kik átmentek az úton, jöjjetek és lássátok:
van-e
ekkora fájdalom, mint az én fájdalmam…
Jeruzsálem,
Jeruzsálem, térj meg a te Uradhoz, Istenedhez.
Palestrinával
ellentétben Európa szinte valamennyi országát, zenei szempontból jelentős
városát bejárta és meghódította a hasonlóan csodálatos tehetségű Orlando
di Lasso. Szülővárosa, a flandriai Mons Szent
Miklós-templomának kórusából (ahonnan állítólag háromszor rabolták el
énektudása és hangjának szépsége miatt) szülői engedéllyel 12 évesen a németalföldről hazatérő Ferdinando
Gonzaga szicíliai alkirály vitte magával előbb
Szicíliába, majd Milanóba. A firenzei érsek énekeseként került Rómába, ahol 2
évig a Lateráni bazilika karnagya volt, majd beutazta
Franciaországot, Angliát. 1556-tól a bajor király udvari énekese, majd a kor
egyik legkiválóbb zenei együttesének, a müncheni királyi „Cappella”-nak volt vezetője haláláig. Itt az általa nevelt
énekesek és tanítványok körében annyira jól érezte magát, hogy sem a francia
király, sem a drezdai udvar nem tudta „elcsábítani”. Művészete
csúcspontján a német császártól birodalmi nemességet, a pápától aranysarkantyús
vitézi rangot kapott. 52 miséje, 100 Magnificat-ja,
1200 motettája felmérhetetlen kincs nemcsak az egyházi zene, de az egyetemes
művészet számára is. Missa octavi
toni c. miséje nagyböjt első vasárnapján
hangzott fel templomunkban, Super flumina
kezdetű motettáját januárban énekeltük. Missa Osculetur me c. kétkórusos
miséjét a 80- as években adtuk elő. A barokk
zene gazdag, telt hangzását előrevetítő gyönyörű művet jó
lenne újra műsorra tűzni…
A nagypénteki
kereszthódolat „elmaradhatatlan” kísérő éneke Victoria Popule
meus-a, az Úr Jézus „panasz éneke”. A római liturgia
egyik legősibb tétele azt a kort idézi, amikor a liturgia nyelve még görög
és latin volt:
Én
nemzetem, te ellened mit vétettem?
Vagy
miben szomorítottalak meg téged?
Felelj nékem!
S a mi feleletünk
sem lehet más, mint a Szent, Erős és Halhatatlan Isten imádása a Keleti és
a Nyugati Egyház közös imájával:
Agios o Theos, − Sanctus
Deus
Agios ischyros,
− Sanctus Fortis
Agios Athanatos, eleison imas.
Sanctus Immortalis, miserere nobis.
A spanyol Tommaso Lodovico da Victoria
nemcsak azért a „legegyháziasabb” szerzője e korszaknak, mert korán papi
pályára lépett, hanem mert ugyanaz a misztikus hajlam, lelki lángolás árad
zenéjéből, mint szülővárosa, Avila nagy
szentjének, Teréznek munkáiból és kora nagy spanyol festőinek vallásos
tárgyú vásznairól. Az Avilai Székesegyház kórusából
II. Fülöp spanyol király támogatásával került 18 évesen Rómába, ahol a
Collegium Germanicum növendéke lett. Pappá szentelése
után több templom karnagyi állását töltötte be, mély barátság kötötte
Palestrinához. 1585-ben hazatért Madridba, ahol II. Fülöp özvegyének, a madridi
kolostorban élő Mária császárnőnek udvari káplánja és
zeneszerzője lett. A kolostor falai között annyira otthon érezte ma- 138
gát, hogy a megtisztelő meghívásokat (Sevillai Székesegyház, Saragossa, Róma) nem fogadta el. Ünnepélyes, hatszólamú Requiemet komponált Mária császárnő halálára, amely a
gyászmise szövegein kívül a halotti zsolozsma sok tételét is tartalmazza.
Miséit, motettáit, Máté- és János-passióját ma is sokfelé éneklik.
A nagypénteken a
Szentsírhoz vonuló körmenetet ünnepélyesen kísérő ének Jacobus
Gallus: Ecce quomodo moritur iustus-a, a nagyszombati Lucernáriumot nyitó négyszólamú Deo
gratias (William Byrd, az „angol Palestrina” munkája)
épp úgy ehhez a stílushoz tartozik, mint Rosselli: Adoramus te, Christe-je vagy Ingegneri: O bone Jesu-ja.
Elmondhatjuk: a
Mátyás által Budára telepített, „mediterrán” talajból kinőtt
cserje még ma is hajtogatja ágait, bontja virágait. Örömmel ápoljuk a szent
zenének ezeket a kincseit, amelyek ma is a valódi „kétszeres” imádságra
tanítanak − a szép, igazán liturgikus éneklés stílusát a gregorián ének
mellett ezeken a műveken lehet legjobban elsajátítani. Reméljük, a
„reneszánsz évében” fel tudjuk kelteni fiatal énekesek, hívek szívében a vágyat
a klasszikus polifónia remekműveinek megismerésére, éneklésére és a kórus
munkájába történő bekapcsolódásra. Így egykor ők lehetnek az énekkar
életének új hajtásai, gazdag színekben kibomló virágai.
(2008)
[1] Megjelent az Összhang c. kötetben, amely válogatást tartalmaz Tardy László egyházzenei írásaiból. Szerkesztette: Szalay Olga, Budapest, 2018