KÖZVETÍTŐ

 

KOVÁCS JÁNOS KARMESTER FEKETERUHÁSOKRÓL, TÁVOLI ÁGYÚLÖVÉSRŐL ÉS A BEAVATÁSRÓL

 

Kovács János és Tóth Ida

 

Hol tudnak ma a tehetségek megmutatkozni? Kovács János, a Magyar Állami Operaház örökös tagja akadémiai székfoglaló előadást tartott az operajátszás problémáiról és a lehetséges megoldásokról 2025. február 3-án a Pesti Vigadóban. A Kossuth-díjas karmester, a Magyar Művészeti Akadémia levelező tagja változásokat sürget.

 

     A Magyar Művészeti Akadémia (MMA) Zenetudományi Tagozatának 2023-ban lett a levelező tagja, de elfoglaltságai miatt átmenetileg felfüggesztette a tagságát. Visszatérve már a székfoglaló előadására készül?

– Az igazság az, hogy nem vagyok született akadémikus. Témám nincs, világéletemben „csak” azzal voltam elfoglalva, hogy mások műveit közvetítettem. Előadásokat hozok létre – jól-rosszul –, de ez nem alkotói folyamat. Különösen a rendezők hajlamosak elrugaszkodni a szerzői szándéktól nagyon messzire – ettől lennének alkotók?! Én inkább feketeruhásoknak nevezem a stáb tagjait – a rendezőt, a díszlettervezőt, a jelmeztervezőt, a karmestert –, akiknek az a feladatuk, hogy reprodukálják a szerző szándékát.

 

Tóth Ida és Kovács János

 

     Székfoglaló előadásának témája az operajátszással kapcsolatos problémák és a lehetséges megoldások. Miért épp az operára esett a választása?

– Pályám kezdetén teljesen lefoglalt a szimfonikus zeneirodalom tanulmányozása, az operát eleve gyanús műfajnak tartottam, mondván, hogy a kelleténél több nem zenei elemet tartalmaz. Imádott tanárom, Kórodi András, az Operaház első karmestere noszogatott eleget, hogy tanuljak operákat is, majd a diploma után arra kötelezett, hogy eltöltsek egy évet korrepetitorként a Magyar Állami Operaházban – na, akkor ott ragadtam. A székfoglaló előadás témája is azért merült fel bennem, mert már fél évszázada ott dolgozom, második otthonommá vált a hely, és nyűglődöm, amikor azt látom, hogy nem jól mennek a dolgok. Az opera a világ legköltségesebb, legösszetettebb zenés színpadi műfaja. Hogy hiteles legyen, elengedhetetlen a közös rendezői-karmesteri koncepció, és annak alapján kell elindítani a betanulást, a szereplők összehangolását is… Ismerem az operajátszás ábécéjét: pontosan tudom, hogyan kell lépésről lépésre felkészíteni a stábot az új produkcióra.

 

Az interjú folytatása:

https://www.mma.hu/muveszeti-hirek/-/event/10180/kozvetito

Fotó: Walter Péter