VIKÁR SÁNDOR 120/40[1]

 

(Szalafő, 1905. április 07. - Nyíregyháza, 1985. március 01.)

Állami Díjas zeneiskola igazgató, református lelkész.

 

Vikár Sándor nevét ma mindenki ismeri Nyíregyházán, hiszen az ő nevét vette fel 2002-ben a Nyíregyházi Zeneiskola. Az intézményben ma mellszobra is látható. A kiváló zenepedagógus 42 évig tanított Nyíregyházán, országos hírű énekkart, zenekart hozott létre, zeneiskolát alapított. Szabolcs-Szatmár-Bereg megye és különösképpen Nyíregyháza zenei életéért végzett munkásságát Állami-Díjjal, valamint Pro Urbe Nyíregyházáért-díjjal ismerték el.

 

Szalafőn született, a Vas-megyei kicsiny faluban, az Őrségben. Apja Vikár János református lelkész, édesanyja Magyar Jolán. A család közeli atyafiságban volt Vikár Béla műfordító és népzenekutató családjával. Gyermekéveit Szalafőn és Őriszentpéteren töltötte, a középiskolát Pápán végezte el. Korán megtanult zongorázni, játszott orgonán, énekelt a pápai kórusban. Egyetemi tanulmányait Budapesten folytatta, egyszerre járt a teológiára és a Zeneakadémiára. Tanítómestere öt évig Kodály Zoltán volt. Tanítási módszerét, valamint a népzene és az igényes muzsika iránti elkötelezettségét tőle tanulta meg, egy életre szólóan. Kodály tanár úr a végzős tanárjelölteket azzal engedte útjukra, hogy menjenek vidékre, mert ott van most nagy szükség képzett zenészekre. A tehetséges fiatalember 1927–1930-ig református lelkészi diplomájával kezdetben Budapesten, a Kálvin téri templomban orgonistaként vállalt munkát. Közben visszajárt Pápára, ahol az öregdiákok kórusát vezette. Hallatlan szorgalommal tanult tovább, ének-zene tanári diplomája mellé megszerezte a zeneszerző és karmesteri diplomát is. Ebben az időben találkozott élete párjával, Margóval, akivel házasságot kötött, és elindult vidékre munkát keresni. Nyíregyházára a véletlen hozta. A sárospataki tanítóképző főiskola ének-zene tanári állást hirdetett, az ifjú férj ezért utazott Patakra. Mivel azonban csak óraadói tanárnak alkalmazták volna, azzal a keresettel meg nem lehetett családot alapítani, csalódottan utazott vissza Budapestre. A vonaton véletlenül ismerkedett meg dr. Ferenczy Károllyal, a nyíregyházi leány Kálvineum igazgatójával. A beszélgetésből kiderült, hogy az igazgató úr éppen zenetanárt keres. A fiatalember örömmel elfogadta a felkínált lehetőséget és feleségével együtt leköltözött Nyíregyházára.

 

Vikár Sándor 1932 szeptemberétől 20 évig tanított a nyíregyházi Kálvineum tanítóképzőjében, Nyíregyházán elsőként Kodálymódszerrel. Növendékeitől mindenkor szigorú fegyelmet és pontosságot követelt úgy, hogy igyekezett meggyőzni őket céljaik fontosságáról. Nyíregyházán néhány év alatt 160 tagú női kart hozott létre, számtalan sikeres előadást tartott a fővárosban és vidéken egyaránt. Mind közül legemlékezetesebbek a Kodály-hangversenyek. 1937-ben, a városi színházban tartották az elsőt, ahol Vikár karmester úr Kodály-szerzeményeket vezényelt. Kodály Zoltán is részt vett a hangversenyen, majd előadást tartott Nyíregyháza és a vidék zenei életéről. A hangverseny ráirányította a város vezetőinek figyelmét a fiatal karmesterre, és 1939-ben Vikár Sándort, a tanítóképző énekzenetanárát bízták meg a Bessenyei Társaság védnöksége alatt a nyíregyházi zeneiskola megszervezésével és vezetésével.

 

A zenei képzés először zeneóvodai csoporttal indult, valamint zongoraoktatással a Búza utcai tanítóképző egyik szertárában és tantermében két szerződtetett zongoratanárral. A képzés évről évre bővült, a tanárok száma követte az egyre növekvő gyermeklétszámot. A tanítóképzőben és a zeneiskolában folyó színvonalas pedagógiai munka eredményeként megyénk ének- zenei élete rövid idő alatt látványos fejlődésen ment keresztül. Vikár Sándor első 10 éves munkássága meghozta gyümölcsét, kezdődhetett a zene nagy ünnepe Nyíregyházán, a második Kodály-hangversennyel. 1942. május 2-án a Búza utcai tanítóképző udvarán hatalmas tömeg előtt tartották 1500 szabolcsi fiatal részvételével az Éneklő Ifjúság hangversenyt. Kodály Zoltán mellett Bárdos Lajos is jelen volt a rendezvényen, ők az összkart vezényelték óriási sikerrel. Felharsant a „Forr a világ bús tengere, óh magyar!”, és Kodály Zoltán kezének intésére csodálatos dallammá olvadtak az egymást követő szólamok. Az éneklő ifjakat – köztük az én édesapámat is – életük végéig elkísérte ennek a hangversenynek a hangulata, valamint a közös éneklés szeretete, közösséget és embert formáló hatása.

 

1944 tavaszától novemberig a zeneiskola szünetelni kényszerült, mivel a második világháború Nyíregyházát is elérte. Súlyos harcok folytak városunkban. A német katonaság lefoglalta a zeneiskolának addig otthont adó tanítóképző és leánypolgári épületét, ahol katonai kórházat rendeztek be.

 

A háború viharának elvonulása után, 1945 novemberében városunk polgármestere kiutalta a Széchenyi utca 13. szám alatti épületet a zeneiskola céljaira, valamint az igazgatónak és családjának lakásul. Ettől kezdve lett saját épülete a zeneiskolának, melyben Vikár Sándor, mint igazgató 1974 végéig, nyugdíjba vonulásáig tevékenykedett. Fáradhatatlan munkabírással zeneműveket komponált, zenekart, énekkart szervezett és vezetett, előadásokat tartott, zenekritikákat írt, szervezte városunk, megyénk zenei életét. Egész munkásságával az igényes világi és egyházzenei műveltség, valamint a magyar népzenei kultúra terjesztésén munkálkodott. Legbüszkébb még nyugdíjasként is arra volt, hogy Kodály Zoltán tanítványa lehetett, az ő szellemi és zenei világát adta tovább tanítványainak.

 

Életének utolsó éveiben visszatért legkedvesebb hangszeréhez, az orgonához, muzsikájával a nyíregyházi református gyülekezet istentiszteleteit tette még meghittebbé. Háromévi betegeskedés után 1985. március 1-jén hunyt el. Nevét végérvényesen beírta Nyíregyháza történetébe, ahol 53 évet élt és tanított.

 

Özvegye, Margó Mama, aki betegségében gondosan ápolta, halála után mindent megtett azért, hogy férje neve fennmaradjon az utókor számára. Kezdeményezésére emléktáblát helyeztek el a Búza utcai volt Kálvineum falán, ahonnan indult zenei pályája, valamint a Széchenyi utcai épületen, ahol több évtizedig a zeneiskola működött. Férje munkásságának dokumentumait a Nyíregyházi Jósa András Múzeum Levéltárának adta át. A legnagyobb elismerést, a Vikár Sándor Zeneiskola névadó ünnepségét ő már nem élte meg. Férjével közös sírban nyugszanak a nyíregyházi temetőben. A vörös mészkő síremléken művészien megformált orgonasíp emlékeztet a hosszú zene-pedagógusi és a lelkészi életútra.

 

Vikár Sándor egész életében kitartó szorgalommal, szinte gyermeki lelkesedéssel dolgozott, mert hitte, hogy a zene szebbé teszi az életet és jobbá az embereket. Menye visszaemlékezései „A tanár is ember” címmel:

 

Kivételesen szerencsés vagyok, mivel egészen közelről ismerhettem Vikár Sándor családját. Fiával kötött házasságunkból két gyermekünk született a nagyszülők nagy örömére. Apósom ekkor még igazgatóként dolgozott a Széchenyi utcai Zeneiskolában, amely közös épületben volt szolgálati lakásukkal. A szépen gondozott kertben sétautak, pihenőpadok, az udvarra néző lépcsőkön virágok nyíltak. A világos, tágas szobákban nyugalmat árasztó régi bútorok (sok szép kézimunkával), nagyméretű zongora, a vitrinben porcelán ajándéktárgyak, zenei és képzőművészeti albumok sorakoztak. A falakon gondosan bekeretezett régi fotók, festmények, melyek fiatal éveikre és a több évtizedes zenei sikerekre emlékeztettek.

 

Vikár nagyapa fáradhatatlan és önzetlen ember volt. Hóban, fagyban, esőben is naponta autóbuszozott unokáihoz át a városon. Barna aktatáskájában mindig akadt csokoládé, melyeket gyermekeim nagy örömmel találtak meg nála. Hallottam a karonülő Emesének énekelgetni, később zongorázni. Sportosan élt, mértékletesen étkezett. Ébredés után gimnasztikázott és lenyomott néhány fekvőtámaszt. Ha kellett, még 75 évesen is fürgén futott az autóbuszhoz. Autót nem vásárolt magának, pedig anyagilag megengedhette volna, viszont gyakran rendelt taxit még rövid távolságokra is családjának. Minden reggel ő vásárolt be a reggelihez sajtokat, friss kiflit, tejet a közeli kisboltból. Keveset evett, maradjon mindenből másnak is. A süteményeket viszont nagyon szerette, hétvégeken cukrászdába vitt bennünket és tortaszelettel, üdítővel kedveskedett. Igazi úriember, jegyezte meg, aki kapcsolatba került vele. Sötét öltöny és csokornyakkendő nélkül csak otthoni szunyókálás, olvasgatás közben láttam. A hölgyeket mindig kézcsókkal üdvözölte, háláját bonbonnal vagy egy szál virággal fejezte ki.

 

Zenepedagógusi munkásságáról több kiadvány, újságcikk jelent már meg, de hogy honnan indult élete, hogyan került Nyíregyházára, eddig alig kapott nyilvánosságot. A rövid visszaemlékezéssel ezt a hiányt szándékoztam pótolni. Végül köszönetet mondok lányomnak, Vikár Emesének, aki a gondosan összegyűjtött, féltve őrzött szellemi hagyatékot tanulmányozásra rendelkezésemre bocsátotta.

 

Egri Olga Judit

 

 



[1] Pedagógusok arcképcsarnoka tízedik kötet. Karácsony Sándor Pedagógiai Egyesület, Debrecen, 2007