ANTAL MÁTYÁS 80

 

fuvolaművész, karnagy, karmester, zeneakadémiai oktató

 

Antal Mátyás: „Következetesség, közösségépítés és művészet[1]

 

 

Istvánosok 20. - Antal Mátyás: „Következetesség, közösségépítés és művészet” (5:04)

 

A 70 éves Szent István Filharmonikusok jubileuma kapcsán elindított Istvánosok blogunk aktuális részében Antal Mátyás Liszt Ferenc- és Bartók–Pásztory-díjas fuvolaművész-karmesterrel, a Nemzeti Énekkar egykori karigazgatójával idéztük fel a múltat.

 

Azt, hogy egyáltalán a zenei pályára kerültem, az István zenekarnak köszönhetem: amikor én általánosba jártam, édesapám szólistaként játszott az István zenekarral a Zeneakadémián, és engem elvarázsolt, hogy gyerekek szimfonikus zenekarban játszanak. Én tulajdonképpen ezért kezdtem el fuvolázni tanulni, egy olyan hangszeren, ami zenekari hangszer, és miután a Damjanich utcában laktunk – nem is messze az Istvántól, ami az Ajtósi Dürer soron volt –, értelemszerű, hogy az Istvánba kerültem. Pontosan tudom a dátumot is: 1960. február 3-án ültem először az István Zenekarba.

 

Ez a szerelem aztán hét és fél éven át tartott. Tulajdonképpen az az első Istvános próba is már nagyon emlékezetes volt: Mozart 543-as Esz-dúr szimfóniájának harmadik tételét játszottuk, amiben a fuvolaszólam nem nevezhető éppen komplikáltnak, hiszen folyamatos negyedeket kell játszani, de én az első próbán össze-vissza játszottam. Záborszky igazgató úr pedig megkérdezte, hogy „te mit csinálsz komám”? Én azt feleltem, hogy majd otthon megnézem – és akkor kiröhögött a zenekar, merthogy itt az volt a szokás, hogy beülünk, és lapról mindent el tudunk játszani.

 

Az „Istvánosság” lényegét három szóban össze tudom foglalni: következetesség, közösségépítés és művészet.

 

A következetesség abban állt, hogy elképzelhetetlen volt, hogy ne lett volna ott mindenki minden próbán, és hogy ne készült volna mindenki a próbára. Nem lehetett késni, mindenkire azonos szabályok vonatkoztak, és Záborszky József igazgató úr hihetetlen módon betartatta ezeket velünk. A közösség pedig az, hogy évtizedek után is tudunk egymásról. Én kamaramuzsikusként húsz éven át ugyanazzal a négy muzsikussal fúvósötösöztem, akikkel Istvánosok voltunk együtt. A művészet jelenléte pedig mindennapos volt. A repertoár gondosan meg volt válogatva, nem voltak olcsó, áthidaló megoldások csak azért, hogy a közönséget becsalogassuk – csakis a legmagasabb művészi értékek mindennapi megszólaltatása. És ez mindig telt házat vonzott.

 

Erős egyéniség volt, ugyanakkor nagyon barátságos, bizonyos értelemben távolságtartó és következetesen azonos szabályokat érvényesített minden zenekari muzsikussal szemben. Ami nekem nagyon tetszett – bár akkor még ezt nem igazán értettük, de évekkel később pontosan a helyére tudtam tenni – az volt, hogy nem sztárolt senkit. Ő pontosan tudta, ki tehetségesebb, és ki kevésbé az, de a szabályok mindenkire azonosan vonatkoztak – és ezt pont a saját történetemmel tudom a legjobban érzékeltetni. Én ugyanis úgy kerültem ki a zenekarból 1967-ben, hogy a Zeneakadémia akkreditált engem az akkori montreali világkiállításra egy hónapra, ami számomra elképzelhetetlen, hihetetlen megtiszteltetés volt. De amikor közöltem Záborszky József igazgató úrral, hogy ezért nem tudok jönni erre meg erre a koncertre, azt mondta, hogy ha neked az utazás a fontosabb, akkor megválunk egymástól. Akkor nyilván azt éreztem, hogy jaj, hát hogy lehet a kanadai utazást összehasonlítani az Istvános koncertekkel – de később rájöttem, hogy abszolút neki volt igaza, hogy igenis csak így lehetett olyan fegyelmet és olyan közösséget megteremteni, amit neki sikerült.

 

Záborszky József hihetetlen érzékkel hívott vendégművészeket. Soha nem érezte úgy, hogy ne hívhatná meg a magyar zenei előadó-művészet legnagyobbjait. Itt ismertem meg Ferencsik Jánost, aki aztán 17 évig a főnököm volt – és nagyon érdekes, hogy Ferencsik pontosan ugyanúgy próbált a gyerekekkel, mint ahogy később a felnőtt zenekarral, tehát ugyanazzal az igényességgel, mint ahogy például Záborszky igazgató úr próbált. Itt ismertem meg Kóródi Andrást és Kovács Dénest is, akivel később karmesterként is dolgoztam együtt. De a legkedvesebb emlékem természetesen az, hogy édesapám, Antal István zongoraművész, a háború utáni évtizedek kiváló művésze is többször játszott az István zenekarral – olyan koncerten is, amin még én fuvolázhattam.

 

Élvezem megkeresni a rendet egy-egy műben” – Születésnapi interjú Antal Mátyással[2]

 

 

Ugyan számos interjút adott már életében, de ezeken elsősorban együtteseiről, az aktuális munkáiról, feladatairól vagy éppen darabokról beszélt, magáról alig, vagy csak nagyon keveset. A születésnapos Mátyással beszélgettünk.

 

 Zenész családból származol, édesapád, Antal István neves zongoraművész volt, édesanyád, Antal (Szokolay) Dóra is a komolyzenével töltötte egész életét, hiszen előbb a Magyar Rádió, majd a Hanglemezgyártó Vállalat (Hungaroton) zenei rendezője volt fiatal korától. Kora gyerekkorodtól szinte csöpögött beléd a muzsika.

 – Érdekes dolog ez, a szálak sokfelől futottak össze. Édesapám ugyan Budapesten született, de 1919-ben, 10 évesen családjával Kolozsvárra emigrált, mert nagyapám nem jó lóra tett (Stromfeld Aurél műszaki tisztje volt), így első zenei tanulmányait ott végezte, majd onnan ment tovább tanulni, előbb Bécsbe, majd Berlinbe. Anyám felvidéki lévén Trianon után váratlanul csehszlovák állampolgár lett, így aztán Prágában tanult zongorázni. Szüleim valamikor a ’40-es évek elején Pesten találkoztak, ahol anyám apám magán-tanítványa volt, ebből aztán szerelem lett, majd házasság.

 

A teljes interjú itt olvasható:

Születésnapi interjú Antal Mátyással

 

KERÉNYI MÁRIA INTERJÚJA ANTAL MÁTYÁSSAL[3]

 

Antal Mátyás

(Lengyel Gábor felvétele)

 

– Amióta megszerezte zeneakadémiai diplomáit, egyfolytában „porondon van” – mégpedig a fővárosban és Budapesten kívül egyaránt, és nem is azonos szerepkörben. Alapos tájékozottsága a zeneirodaloban és a zeneéletben részben bizonyára ennek köszönhető, főként azonban annak az érdeklődésnek és nyitottságnak, ami szemléletét meghatározza. Nagy örökséget vett át, amikor elvállalta a Budapesti Kórus irányítását, s munkájának eredménye már alig néhány hónap tükrében is világosan érzékelhető. A tavaszi koncertévad Mozart-Requiemjének sikere például arra vall, hogy a testület a keze alatt kifejezetten ,,formába lendült”. És hogy érzi magát új posztján Antal Mátyás, a karigazgató?

Ez az első saját kórusom, vezetői tapasztalatom tehát csak annyi van, amennyit a Főiskola karvezetői tanszakán szerezhettem. Kórusban viszont 10 éven keresztül rendszeresen énekeltem, mégpedig mesterem. Párkai István és Szekeres Ferenc együttesében, tehát igen jó társaságban. Mura Péter mellett ugyanakkor korrepetitorként és másodkarmesterként dolgoztam Miskolcon, s ma már rendszeresen vezénylek felnőtt és ifjúsági filharmóniai hangversenyeket. Legtöbbször persze zenekari muzsikusként lépek dobogóra: az Állami Hangversenyzenekar tagja vagyok, második fuvolát játszom, többnyire piccolót.   

 

– Tehát a kórusmunkát is, a zenekari tevékenységet is „belülről” ismerte meg előbb, s csak azután a vezénylőpultnál állva. Azt hiszem, ez az indulás szerencsésnek mondható, hiszen rengeteg szakmai és lélektani fogódzót ad az irányítói feladat ellátásához. S ami szintén nem jelentéktelen előny: személyes énektechnikája és vokális előadókészsége oly kiváló, hogy két Hungaroton-lemezen is szólistaként szerepel; gondolom, ez egyrészt tekintélyét, másrészt önbizalmát hatékonyan erősítheti új munkaköre betöltésében.

Akkor még hadd tegyem hozzá azt is, hogy 15 évig kamarazenéltem, saját fúvósötösömmel néhány rádiófelvételt is készítettünk, s egy nagyszerű Ferencsik-lemezprodukció (Sieben Worte) próbaperiódusában korrepetitorként működtem közre. Mindezt csak azért említem, mert eddigi pályafutásom minden tapasztalatát most tudom igazán hasznosítani, a Budapesti Kórus élén. Arra törekszem ugyanis, hogy zene és technika ne külön-külön, hanem együtt, egymásra épülve, egymást feltételezve szerepeljen a napi munkában, tehát a felkészülés első percétől fogva úgy foglalkozzunk egy darab kidolgozásával, hogy abban helyet kapjon a hangképzés is. E testületnél a nagy elődök kialakította hagyományokhoz szervesen hozzátartozik a kitűnő próbamorál, ez olyan feltételeket teremt a munkához, hogy elérhetőnek látszik a cél, profiszinten produkálni egy olyan énekkarral, melynek életformája amatőr.

 

– Ezek szerint a félhivatásos, netán hivatásos besorolásra nem is vágyik? Még titokban sem?

A Budapesti Kórus profilján felesleges volna változtatni, a mi létalapunk bármilyen fellengzősen hangzik is — a lelki összetartozás. Nálunk olyan a törzsgárda-szellem, hogy az valóban ambicionál: itt mindenki a zenélés öröméért énekel, és mi nem állítunk fel „nyugdíjkorhatárt” ...

 

– De hát a biológiai elöregedés a hangszalagokra is vonatkozik, nem gondolja? Méltánylom az álláspontját, csakhogy éppen az említett színvonalkövetelmények aligha tesznek lehetővé ilyen fokú toleranciát…?

Szerintem minden a hangzás homogenitásán és az intonáció perfektségén múlik. Én erre koncentrálok, és tisztában vagyok azzal, hogy nálunk éppen a korosztályok megoszlása miatt e téren az átlagosnál több és intenzívebb munkára van szükség. De nem az egyéni meghallgatásokkal, szólóztatásokkal végzett „szűrést" tartom üdvözítő megoldásnak, hanem az alapos szólampróbákat, a részletek türelmes, gondos csiszolását. És nem zongora mellett! Sőt: a hangszer mankó-funkcióját szeretném teljesen kikapcsolni, hogy a kórus megtanuljon a „zenekarhoz énekelni” mert a pódiumbiztonságnak ez nélkülözhetetlen kelléke. Ezért törekszem arra is, hogy ezentúl a cappella-műsoraink is legyenek.

 

– Úgy hallom, növekvőben van újabban a „Béka” presztízse, legalábbis az új jelentkezők számából ez derül ki.

Igen, ez a jelenség nekem is örömöt szerez; nagy szó, hogy feléledőben van a zeneszerető emberekben az aktív muzsikálás iránti vágy. S aki hozzánk jön, tudja, hogy remekművekkel kerül szoros kapcsolatba. Nagy vonzerő a kórus hatalmas repertoárja, amit a jövőben évente 1-2 új oratóriummal tovább bővítünk. Hosszú időre előre kiírtuk a próbarendet, és már elkészült az évi műsortervünk. Néhány újdonság is szerepel benne például Honegger Karácsonyi kantátája , távlati elképzeléseim között pedig helyet kapnak Mendelssohn, Schumann és Bruckner oratorikus művei, majd néhány csodálatos Schönberg-zsoltár.

 

– A Szent Erzsébet legendát, a Hungaroton Lemeznagydíjas produkciója után Joost ismét felveszik, ezúttal Joó Árpád vezényletével és Marton Éva közreműködésével. A Budapesti Kórust hívták meg rá — szép feladat, de nagy erőpróba...

Úgy is készülünk rá. Számunkra a Sefel Record cég felkérése sorsdöntő jelentőségű: tudjuk, hogy most megmérettetünk. Egyébként, ha már az imént a titkos vágyaimról kérdezett, bevallhatom, hogy van ilyen: zeneileg odáig kell fejlődnünk, hogy a fellépéseinket a közvélemény is úgy könyvelje el, és a plakátok is úgy jelezzék mint ,,XY és a Budapesti Kórus hangversenyét”.

 

ANTAL MÁTYÁS YOUTBE FELVÉTELEIBŐL

SztLipót20120519 (1:06:32)

Vivaldi: Lauda Jerusalem Dominum RV 608

Vivaldi: Gloria RV 589

Händel: Laudate Pueri Dominum HWV 237

Közreműködik: Ars Nova Sacra Énekegyüttes és Zenekar, Bihari Adél, Mezei Mónika, Sárkány Júlia, Víz Mária (ének), Sarkadi Katalin (continuo)

 Vezényel: Antal Mátyás

Olasz barokk est 2012. május 19. 19:00 óra Budafoki Szent Lipót plébániatemplom

 

Zuglói Filharmónia - Rossini: Stabat Mater (6:03)

X. tétel - Amen. In sempiterna saecula - Finale

Közreműködik: Szent István Király Oratóriumkórus, Szent István Király Zeneművészeti Szakközépiskola Női- és Férfikara, Szent István Gimnázium Vegyeskara

(karigazgatók: Rónaszékiné Őrfalvy Katalin, Tőkés Tünde, Antal Ágota, Záborszky Kálmán) vezényel: Antal Mátyás

(2011)

 

Miskolci Szimfonikus Zenekar hangversenye – Online közvetítés (1:18:02)

Miskolci Szimfonikus Zenekar, Szabadi Vilmos - hegedű

Vezényel: Antal Mátyás

Mendelssohn: Szentivánéji álom, op. 61., részlet a kísérőzenéből (Notturno, Scherzo, Nászinduló)

Mendelssohn: e-moll hegedűverseny, op. 64.

Mendelssohn: 4. A-dúr („Olasz”) szimfónia, op. 90.

Élő közvetítés dátuma: 2021. jan. 28.

 

HUNGARIAN RHAPSODY No.2 (Franz Liszt) - Hungarian State Symphony Orchestra/Mátyás Antal (10:38)

HUNGARIAN RHAPSODY No.6 (Franz Liszt) - Hungarian State Symphony Orchestra/Mátyás Antal (11:04)

 

Miskolci Szimfonikus Zenekar és Lakatos György (8:11)

2019. november 18-án került megrendezésre a Filharmónia Szezonbérlet koncertje a Kodály Zoltán Általános Iskola Kodály teremében

Miskolci Szimfonikus Zenekar, Lakatos György – fagott, vezényel: Antal Mátyás

Műsor: Kovács Zoltán: II. fagottverseny

A felvételt készítette a Nyíregyházi Televízió.

2019. november 18-án került megrendezésre a Filharmónia Szezonbérlet koncertje a Kodály Zoltán Általános Iskola Kodály teremében.

 

Dragony Tímea: Szimfónia 'OBRETAM' (részlet) (6:53)
Miskolci Szimfonikus Zenekar vezényel: Antal Mátyás

Miskolc, Művészetek Háza 2019. dec. 5.

A mű zárórészében hallható szakaszok: Támadás a rossz ellen, Akarat és Megnyugvás



[1] , 2025. február 5.

 

[2] Café Momus 2020.07.31- ZÉTA

 

 

[3] Muzsika 1984/8. szám