ARANY JÁNOS 70
(Budapest, 1955. március
28. )
középiskolai
és főiskolai/egyetemi ének-zenetanár, karnagy[1]
„Budapesten születtem, 1955. március 28-án. A zenével való
foglalatosság otthon vált természetessé számomra. Édesapám – Arany Sándor –
amatőr karvezetőként is tevékenykedett, s templomi énekkarában a család többi
tagjával együtt kicsi gyermekkoromtól fogva én is minden héten énekeltem. A
zenei általános iskola naponkénti énekórái, a kötelező karének-foglalkozások és
a szintén kötelező hangszeres órák ezt a tevékenységet még szélesebb körűvé és
intenzívebbé tették. A zenei pálya gondolatával már az elemi iskola befejeztekor foglalkoztam, mégis úgy döntöttünk, helyesebb
elvégezni egy hagyományos gimnáziumot. A pesti középiskolából – ahol első
gimnáziumi tanévemet töltöttem – a Debreceni Református Kollégium Gimnáziumába
viszont azért jelentkeztem át, mert az ott Berkesi
Sándor karnagy-tanár vezetésével folyó zenei élet jó híre vonzott. Bekerültem a
gimnázium nagyhírű vegyeskarába, a Kollégiumi
Kántusba, jártam az évközi kántorképző tanfolyamra, orgonálni, vezényelni
tanultam és részt vettem a zenei szakkör munkájában is. Ez utóbbi körből
kerültek ki a gimnáziumnak a Magyar Rádió nagy sikerű országos zenei műveltségi
versenyein részt vett csapatai. A Debreceni Református Kollégium képviselői az
1971-ben rendezett Bartók-versenyen második, az 1973-as Kodály-versenyen pedig
első helyet szereztek az országos döntőben. Utóbbi alkalommal a csapatok tagjai
egyéni versenyben is részt vettek, amelyen az első helyet nekem sikerült
megszerezni. Ez a Kodály-tanév elhatározó jelentőségű volt számomra: a
Kántussal tanult számos nagyszabású kórusmű élménye a karnagyi hivatás, a
szakköri munkával kötelezően járó előadások sok tapasztalata és Berkesi Sándor személyes példája pedig a tanári pálya
irányába adott döntő lökést.
A Kodály Zoltán életével és munkásságával a verseny során történt
megismerkedés a debreceni kollégiumi évek hatásával egyesülve világképem
kialakulására gyakorolt mély befolyást. Az 1973. júniusában teljesített
érettségi vizsga után egyéves felkészülés következett, s a következő esztendő
nyarán sikeres felvételi vizsgát tettem a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola
(Zeneakadémia) középiskolai énektanár- és karvezetőképző tanszakára. Az
akadémiai évek során karvezetésre Erdei Péter, zenetörténetre Kroó György, Pernye András és Földes Imre tanított,
tanszékvezetőnk, egyben szolfézstanárunk pedig Szőnyi
Erzsébet volt. Időközben bekerültem a főiskola Párkai István vezette
kamarakórusába és az Ifjú Zenebarátok Központi Kórusába, melyet Ugrin Gábor irányított. E két együttes tagjaként zenei
versenyeken és koncertkörutakon megfordulhattam Európa számos országában.
Ugyanez idő alatt szereztem első karvezetői tapasztalataimat is: év közben,
mint a Zalka Máté Katonai Műszaki Főiskola férfikarának másodkarnagya, nyaranta
pedig, mint a Tahi Református Egyházzenei Hét egyik korrepetitora. Harmadéves
voltam, mikor Ugrin Gábor fölajánlotta, hogy
folytassam a munkáját: karnagyként és énektanárként kövessem őt a budapesti
Veres Pálné Gimnáziumban. Az ajánlatot elfogadtam, s 1977-től 1979-ig
óraadóként, azután tíz esztendőn át pedig kinevezett tanárként tanítottam ott.
Ehhez az időszakhoz igen sok örvendetes élmény, kisebb-nagyobb szakmai siker
fűződött a számunkra. Az iskola két kórusával rendre jó eredménnyel
szerepeltünk a minősítő hangversenyeken, országos diákfesztiválokon,
rádiófelvételeken és több külföldi koncertúton (kétszer jártunk Finnországban
és Dániában, egyszer Belgiumban és négyszer az akkori Nyugat-Németországban).
Az „Éneklő Ifjúság” találkozóin tíz év alatt mindannyiszor „arany” minősítést
szereztünk s öt ízben nyertük el az „Év Kórusa” címet. Működésemet a Művelődési
Minisztérium 1985-ben „miniszteri dícséret”-tel ismerte el.
Az iskolai munka mellett egyéb föladatokkal is foglalkoztam.
Karvezetőként 1974-tól 1981-ig vettem részt a Zalka Máté Katonai Műszaki
Főiskola férfikarának irányításában; 1986-tól 1993-ig pedig további két
együttest vezettem: a Ganz-Mávag nagy múltú
„Acélhang” férfikarát, valamint a jól képzett amatőrökből álló „Libertas” egyházi kamarakórust. Akadémiai éveim végén
vezetője lettem az ottani „Kodály” Tudományos Diákkörnek, majd fölvételt
nyertem a Magyar Kodály Társaságba. Vélhetőleg ennek is köszönhető, hogy a
Budapestre szakmai látogatásra érkező külföldi zenetanárcsoportok rendszeres
látogatói lettek a Veres Pálné Gimnáziumnak. 1981. nyarán meghívást kaptam
Japánból, hogy vendég-előadóként vegyek részt a Sapporo-ban
tartott V. Nemzetközi Kodály Szimpóziumon. Ezt a meghívást továbbiak követték:
1982, 1983 és 1987 nyarán egy-egy hónapot, majd hosszabb szünet után 1998
nyarán, 1999 és 2000 tavaszán két-két hetet ismételten Japánban töltöttem
zenetanár-továbbképzések előadójaként. Hasonló meghívás alapján 1988.
júniusában a finnországi Jyväskylä városának egyetem
nyári kurzusán voltam vendégelőadó.
A Kodály Zoltán munkásságához fűződő elméleti tevékenységből néhány,
szakfolyóiratok számára készített zenemű-elemzés és egy pályázati tanulmány
erejéig vettem ki a részemet: 1983. tavaszán a zeneszerző születésének századik
évfordulójára kiírt pályázaton a „Nyelv és zene egysége Kodály Zoltán
művészetében” című dolgozatommal első díjat szereztem. 1984. januárjától 1989
tavaszáig részmunkaidőben az Országos Pedagógiai Intézet munkatársa, ezzel
együtt az „Ének-zene tanítása” című módszertani szaklap felelős szerkesztője is
lettem. Az intézet munkatársaként részt vettem az új érettségi vizsgaszabályzat
szerkesztésében és a Minisztériumhoz érkező kísérleti tantervek, módszertani
anyagok lektorálásában. 1984. és 1988. között egy periódusra beválasztottak a
Magyar Kodály Társaság elnökségébe. A nyolcvanas évek közepén keresett föl
ifjabb Sapszon Ferenc egy kísérleti iskola tervével,
s fölkért: vegyek részt a terv néhány részletének kidolgozásában. E munkának
köszönhetően meghívást kaptam tőle az elindított kísérleti intézménybe.
Tizenkét év után, 1989. augusztusában otthagytam a Veres Pálné
Gimnáziumot és igazgató-helyettesként, zenetörténet-tanárként és karvezetőként
kezdtem dolgozni a Kodály Zoltán Magyar Kórusiskolában. Mindez csak egy
esztendeig tartott. Az időközben valóra vált tervek értelmében 1990.
szeptembere már a Baár-Madas Református Gimnáziumban
talált, ahol nagy kedvvel fogtam munkához mind szakterületemen, mind pedig a
tanári karnak az iskola vezetőségébe és igazgató tanácsába delegált tagjaként.
A frissen alakult kamarazenekar és különösen a kórus hamarosan elérte azt a
színvonalat, amely méltatta az iskola falain kívüli megjelenésre is. Rövidesen
megszólalhattunk a budapesti és környékbeli gyülekezetekben, megszereztük első
„arany” oklevelünket a fővárosi minősítő hangversenyen, eljutottunk a
Zeneakadémia Nagytermébe, két rádiófelvételt készítettünk és 1993-ban elnyertük
az „Év Kórusa” címet is. Az iskola nemzetközi kapcsolatai révén pedig
látogatást tettünk és hangversenyeket adtunk Hollandiában és Svájcban. Háromévi
munkánk eredményét 1993. júniusában egy hangfelvétel (kazetta és kompaktlemez)
készítésével örökítettük meg, amely felvétel egyben az én búcsúm is volt a Baár-Madastól. A következő, 1993–94-es tanévtől kezdve a
soproni Széchenyi István Gimnáziumba kerültem. Az iskolai énektanítás mellett
itt is kórust alapítottam, s új együttesünk mindkét következő tanévben elnyerte
az „arany” minősítést, 1995-ben az „Év Kórusa” címet is. Az iskolai munkán
kívül még két együttessel dolgoztam Sopronban: a református gyülekezet
énekkarával és az 1994-ben alakult „Fidelissima”
vegyeskarral.
A Baár-Madas Református Gimnáziumba 1995-ben
– igazgatóként – történt visszatérésemtől fogva ott kénytelenül kevesebbet
foglalkoztam szakterületemmel, de azért töredéknyi
óraszámban tanítottam és vezettem az iskola kórusát. A gimnáziumból kinőtt karénekeseim lelkesedésének köszönhető, hogy
2001-ben Budapesten új vegyeskart alapítottam. A Psalterium
Hungaricum Kórus nagyobb részben a Baár-Madas volt
növendékeiből, kisebb részben pedig – általuk – fővárosi egyetemek zeneszerető
hallgatóiból szerveződött. A sikeres bemutatkozás után az együttes több
alkalommal énekelt budapesti református gyülekezetekben és a Zeneakadémián. A
2004-es év nyarán beneveztünk a Bréma városában tartott III. Kórus-olimpiára, s
ott mindkét megcélzott kategóriában – „vegyes kamarakórusok” és „musica sacra” – aranyérmet
szereztünk. A két vegyeskar állandó és intenzív elfoglaltságot jelent: a hetenkénti próbákon mindkét együttes évi 8-10 fellépésre
készül föl.
Igazgatói megbízatásomat a Baár-Madas
Gimnáziumban harmadszorra nem kívántam megújítani, így 2005 szeptemberében új
intézményben folytattam a munkát: adjunktusi minőségben zenetörténetet,
zeneirodalmat és karvezetést tanítottam a Nyíregyházi Főiskola
bölcsészettudományi karának ének-zene tanszékén. 2010
szeptembere óta a Debreceni Egyetem zeneművészeti karának
zenetörténet-tanára vagyok.
Fenti elfoglaltságaim mellett folytatólagosan részt veszek néhány
társadalmi szervezet munkájában. A Magyar Kórusok és Zenekarok Szövetségének
elnökségébe 1991-ben választottak be, 1995-től alelnök, 2002 óta vagyok a
művészeti bizottság tagja, 2003 és 2008 között a bizottság elnöke voltam.
Emellett tagja vagyok a Pro Renovanda Cultura Hungariae „Kodály Zoltán emlékére” szakalapítványa
kuratóriumának.”
A zene művelése
egész lényünket megrendítő élmény[2]
interjúja
„Arany János volt az énektanárom, az általa felépített, remek színvonalú iskolai kórusba csöppenve kaptam igazán kedvet a kórusmuzsikához. Karnagyi tevékenységét tapasztalva láttam rá először, mi mindennel jár ez a munka. Különös tehetséggel, belelátással elemzett nekünk zeneműveket, kórusműveket” – nyilatkozta róla korábbi tanítványa, Cseri Zsófia karnagy. A híres nevet viselő zenepedagógussal, karvezetővel sikeres kórusainak közösségi életéről, az énektanítás gondjairól és Kodály Zoltán szellemi örökségéről is beszélgettünk.
A fővárosban született, de a Debreceni Református Kollégium Gimnáziumába járt. Évtizedek múlva karnagyként, tanárként milyen érzésekkel tért vissza a városba?
Álomszerű volt. Amikor elkezdtem Debrecenben tanítani, élmény volt újra ugyanazon a villamoson közlekedni, mint diákkoromban, szemlélni a jól ismert utcákat és házakat. Tanári szobám a Kollégium épületében van: a hetvenes években hosszabb ideig laktam falai között, s irodám arra az udvarra nyílik, amelyen gimnazistaként naponta többször átsétáltam. A hófehér falak, zömök oszlopok, hatalmas lépcsőházak légkörében diákként megértettem a genius loci kifejezés értelmét. A hely szelleme itt szinte tapintható. Egy építészettörténész azt mondta: egy iskolát úgy kell méretezni és megépíteni, hogy falai között ne csak az embereknek, de gondolataiknak is legyen helyük. Karnagyként és tanárként is arra törekszem: itt töltött éveik során a mai diákok ugyanolyan meghatározó élményeket szerezhessenek, amilyenekhez én jutottam annak idején.
A teljes interjú itt elolvasható:
A zene művelése egész lényünket megrendítő élmény
FÜGGELÉK
Arany János karnagy
meglepetés-köszöntése 70. születésnapján (1:06:27)
Cantemus
fiúkórus, Szabó Soma, Pálúr János, Fidelissima, Harcz Katalin, dr.
Gaál Sándor, dr. Vladár Gábor, Mike Rolland
00:00 Cantemus fiúkórus
06:34
János Passió koráljai 10:08
48:38
Mike Rolland kórusműve
51:35 Pálúr János Improvizációja
1:03:10
Esti dal
Draskóczy László: Kész a szívem (4:29)
Fasori
református templom, vezényel: Arany János
Pozsonyi út 2014. 11. 23. - Zenés
Istentisztelet (1:29:27)
GABRIEL
FAURÉ: Cantique de Jean Racine
MAURICE
DURUFLÉ: Notre Pére
MAURICE
DURUFLÉ: Ubi caritas et amor
FRANCIS
POULENC: Videntes stellam
Pálúr János orgonaimprovizációja
valamint
MAURICE
DURUFLÉ: REQUIEM
Közreműködik:
a Hálaadás kórus és a Psalterium Hungaricum kórus
Janovicz
Zsófia – ének, Pásztor Péter - ének, Ferencziné Koós Anita, Pálúr
János – orgona Vezényel: Arany János, Györffy Katalin és Berkesi
Boglárka