Emlékeim Ott Éváról[1]

 

 

Halálhíre nagyon lesújtott, bár tudtam, hogy beteg. Egy rendkívül érdeklődő, nyitott szemléletű embert veszítettünk el. Különleges adottság kell ahhoz, hogy egy hazánktól teljesen idegen környezetben ráérezzünk az óhaza jelenlegi nemzeti kultúrájára, esetünkben zenepedagógiánkra. Ott Éva ennek az adottságnak birtokában volt és teljesítette küldetését.

 

Mint zongorapedagógus figyelemmel kísérte az itthoni történéseket, változásainkat. Ebből következett, hogy meghívott Bécsbe az 1990-es évek eleje-közepe táján zongoraiskoláim bemutatására és módszertani előadás tartására. A meghívás megismétlődött, a Kurtág: Játékok kotta anyagának ismertetésére, zongorázására kért.

 

Saját tanítási gyakorlatomba a kottákat megjelenésüket követően azonnal beiktattam. Ebből komoly szellemi és zongorapedagógiai haszon keletkezett.

 

A kötetek bécsi ismertetésénél sor került a négykezes darabok eljátszására Évával. Nagy tetszést aratott, többször meg kellett ismételni. A kollégák hálás szívvel azonnal befogadták. Ez a hangzásvilág tőlünk nem idegen és "hozzásimul " Bach harmóniavilágához. A művek megjelenítése, feldolgozási módja azonnal hatalmába kerít és elragadtatással tölt el.

 

Abban a szerencsés helyzetben voltam, hogy a Fészek Művész Klubban az 1990-es évek eleje-közepe táján hallhattam Kurtág-mester és felesége, Márta játékát és a Mester műveinek ismertetését, útmutatásait. Magyarázataival megéreztem azok szellemiségét és zenei töltését, úgymond „testközelből” megkapva befogadhattam.  Az előadás után Fittler Katalin szemfülessége révén egy pár percet egy sarokban beszélgettünk a nagyon kedves házaspárral.

 

Az Évával előadott négykezesek kapcsán engedtessék meg egy kis kitérő. A művek játéka olyan intenzív élményt nyújtott, hogy mint amikor játszottuk férjemmel Aszalós Endrével (1935–2018) a J. S. Bach kétzongorás versenyt, akkor volt ehhez fogható csodában részem. Remélem, Veszprém Kultúrtörténetében az 1960-as évek Országos Kamarazenei Fesztivál rendezvénye fellelhető.

 

Szeretném, ha az itt leírtak   inspirálnának a művek, a Kurtág-kötetek játszására és tanítására. /Szinte kényszerítő érzés kerített hatalmába, hogy erről beszámoljak./

 

Lehetőséget teremtettem arra, hogy Évát meghívjam Budapestre. Ez úgy sikerült, hogy az egyik tanár kollégáknak tartott továbbképzésem zárásaként a Zeneakadémia Solti-termében tartott növendékhangversenyre meghívtam Évát közreműködőként. Köszönettel elfogadta és sikeresen szerepelt.

 

Meghívtam magunkhoz, kellemesen, tartalmasan elbeszélgettünk, különösen sok szó esett Bartókról.

 

Éva nagyon szerényen élt, úgy éreztem a vele való kapcsolatom alatt, hogy a tanításnak szentelte életét. Növendékei között minden korosztály megtalálható, illetve képviselve volt. Tanártársaival jó viszonyt alakított ki. Ha esetleg pénzre volt szüksége, akkor ún. „sramli” zenét játszott. Lehet, hogy talán ez is hozzátartozik Bécs hangulatához?

 

Elévülhetetlen érdemként maradandót alkotott a Grazban rendezett Bartók- verseny megalapításával. Remélhetjük-e, hogy valaki tovább örökíti.

 

Bízom abban, hogy Éva hagyatékában található volt az itt leírtakból valami emlék, valami dokumentum.

 

Drága Éva! Köszönjük! Nyugodjál békében, emléked megőrizzük.

 

Szerető kollégáid nevében:

 

Aszalós Tünde

 



[1] Elhunyt Ott Éva (Budapest, 1943. június 15. – Bécs, 2024. december 16.) zongoraművész-tanár, a grazi Bartók Béla Nemzetközi Zongoraverseny alapítója (Rybinski Anna) (Parlando 2025/1.)