BUDAI LÍVIA 75

 

I.

LÁSZLÓ ZSUZSA ARANYTOLLAS ÚJSÁGÍRÓ KÉT INTERJÚJA

 

1.

Végleg itthon él

BUDAI LÍVIA KÖSZÖNTŐ[1]

 

Budapest, 2013. szeptember 11. Kiril Manolov bolgár operaénekes, Arnaud Bernard rendező , Budai Lívia operaénekesnő, Halász Péter, Magyar Állami Operaház új megbízott főzeneigazgatója, karmester és Ókovács Szilveszter főigazgató Giuseppe Verdi Falstaff című operájának sajtótájékoztatóján az Operaházban szeptember 11-én. A darabot szeptember 21-én mutatják be.

Kiril Manolov bolgár operaénekes, Arnaud Bernard rendező, Budai Lívia operaénekesnő, Halász Péter karmester és Ókovács Szilveszter operaházi főigazgató Giuseppe Verdi Falstaff című operájának sajtótájékoztatóján a Magyar Állami Operaházban 2013. szeptember 11-én. (© MTI Fotó: Bruzák Noémi)

 

Három évtizedet töltött a világ operaszínpadain és sikert sikerre halmozott. Különlegesen szép, nemes, nagy volumenű, bársonyos magasságot és mélységet egyformán megszólaltató mezzoszopránja mellé a természet kiváló színészi képességekkel és muzikalitással áldotta meg.

 

A londoni Covent Gardenben kezdődött a világsikerek sora, Azucena alakítása után megnyíltak előtte a világ legnagyobb operaházainak kapui. Franciaország, Olaszország, Spanyolország, Finnország majd az Egyesült Államok, Canada, Japán.

 

https://www.parlando.hu/2019/2019-5/Budai_Livia_elemei/image004.jpg

Budai Lívia Azucena (MET, 1987) (Budai Lívia weboldala)

 

Azucena elkíséri, de sorozatban énekelte a mai napig többek között Carment, Ebolit, Ulrikát, Delilát, Laurát, Preziosillát, Fenénát, Maddalénát és persze Amnerist.

 

A szép egyiptomi királylányt más helyszínek mellett a veronai arénában is, ahol Placidó Domingo partnereként a világhírű tenor azt mondta neki: „Ha ne adj Isten egyszer elvesztenéd ezt a gyönyörű hangod, színésznőként is megélhetnél az egész világon.”

 

Néhány évvel ezelőtt, két hónapos Japán turnéja közben egy televízió műsorban látott egy festőművészt, aki a festés alapjait magyarázta. Kedvet kapott az alkotáshoz. Festéket, ecsetet vásárolt és elkezdte tanulni ezt a művészeti ágat. Alig telt el egy esztendő és már remek tájképeket készített. Finnországban szeretett bele az erdőkbe, a tavakba, a tájba és Kanadában hasonló természeti szépségeket talált. Ma már ezeket örökíti meg, művei pedig olyan színvonalúak, hogy sokan megvásárolnák őket. Ám ő nem adja el, inkább ajándékba adja a barátoknak egy-egy ünnepi alkalomra. Ha másnak örömet tudok szerezni a képeimmel is, akkor boldog vagyok. – mondja.

 

https://www.parlando.hu/2019/2019-5/Budai_Livia_elemei/image006.jpg

 

Budai Lívia tájképeiből

 

https://www.parlando.hu/2019/2019-5/Budai_Livia_elemei/image008.jpg

 

https://www.parlando.hu/2019/2019-5/Budai_Livia_elemei/image010.jpg

 

Immár hazaköltözött férjével, itt élnek a fővárosban, és ha hívják, szívesen fest továbbra is, és várja, hogy még egyszer itthon is elénekelje a Kékszakállú Juditját.

 

https://www.parlando.hu/2019/2019-5/Budai_Livia_elemei/image012.jpg

Bartók: A Kékszakállú herceg vára firenzei előadása után Doráti Antal, Budai Lívia és Polgár László (1987) (Budai Lívia weboldala)

 

Jövőre kerek születésnapot ünnepel, talán méltóképpen köszönteni is fogják a társulatban.

 

2

.
Furcsa pálya a tiétek, Lívia...

 

A befutott művészek közül, bizony sokan nem vállalnak már el ilyen „kis” szerepet. Én is hallottam olyan megjegyzéseket, hogy a te kvalitásaiddal nem kellett volna ezért hazajönnöd. Mégis megtetted. Miért?

 

– Soha nem érdekelt, hogy mások mit mondanak. Ha Fedora Barbierinek vagy Astrid Varnaynak vagy Komlóssy Erzsinek nem derogált Madelon szerepét elvállalni, akkor én miért ne énekelhetném el? Igaz, hogy nem vagyok sokat a színpadon, de az az egy jelenet nagyon sok lehetőséget kínál. Egy öreg, vak asszony, aki már elvesztette a fiait a forradalomban, most elhozza egyetlen unokáját, és ezt a fiút is felajánlja a hazának, mert hisz abban, hogy jobb élet lesz az országban...! Madelon figurája szívbemarkoló, frappáns, és zeneileg is igen nehéz, komoly magasságokat is kell énekelni benne. Ezen túlmenően azért is szeretem, mert színészileg is nagyszerű lehetőséget nyújt ennek a tiszta szívű, egyszerű asszonynak a megformálása. Nagyon jól esett, hogy a próbák során Selmeczirendező úr ezt mondta: „Már megint megsiratott engem...” Visszatérve a kis és a nagy szerep kérdésére: mi, mezzoszopránok nem tehetünk arról, hogy a zeneszerzők szinte mindig a szopránoknak írták a hosszú, nagy szerepeket, mi mindig csak utánuk jöttünk. Különben is: az operaházak soha nem Amnerisért viszik színre az Aidát, abban az előadásban mindig Aida lesz a legfontosabb, s csak utána jön Amneris. Ezt a tényt tudomásul kell vennünk, amit én nem is bánok, mert a mezzo-szerepekben gyakran sokkal több színészi lehetőség rejlik, mivel ezek a figurák néha változatosabbak, sokszínűbbek. Ez persze csak általánosságban igaz, mert van ilyen szopránban is, például Tosca vagy Lady Macbeth... Ezzel kapcsolatos az egyik nagy fájdalmam: velünk, mezzoszopránokkal Puccini bizony nagyon szűkmarkúan bánt... Az ő csodálatos dallamvilágából nekünk nemigen jutott. A mienk persze Verdi, Wagner, Richard Strauss..., és most Giordano, Madelon szerepével.

 

– Immár harminchárom éve vagy apályán, bejártad a világ jelentős operaházait Japántól Amerikáig, és persze Európában is sok helyen énekeltél. Utoljára Helsinkiben arattál sikert, ki tudja, hányadszor? Most Kanadában élsz a férjeddel (nemrég megajándékoztátok magatokat egy bűbájos kiskutyával, „aki most elkísért Budapestre is). Hogyan tovább ezután?

 

– Nem tudom. Erősen gondolkodom azon, hogy ezután már kevesebbet vállalok. Most is hívtak Rómába, a Heródiás előadására, de éppen egybeesett volna a pesti André Chenier-előadással, és mivel ezt előbb vállaltam, természetes volt, hogy Rómát lemondom. Szó van jövőre egy másik római produkcióról, de még nem tudom, elvállalom-e. Meglátom, mi lesz addig... Tudod, annyi tisztességtelenség történik mag a világon, annyi szemetet látttunk magunk körül (ti is tudtok például Roberto Alagnaíg botrányáról az Aidában), én pedig harminchárom év alattkicsit megcsömörlöttem. Azt gondolom, hogy jobban teszem, ha akkor hagyom abba, amikor még a csúcson vagyok, ha legföljebb egy-két kisebb szerepet vállalok, csak olyat, amihez kedvem van. Persze magam is azt vallom: „Soha se mondd, hogy vége...” Például örömmel elénekelném végre itthon is a Kékszakállú herceg vára Juditját, ezt Bartók nekünk, mezzóknak írta, és ott a Bánk bán Gertrudisa, ami szintén mezzo-szerep, mostanában pedig szopránokkal énekeltetik. Nem is értem, miért? Vajon mit szólnának a szopránok, ha én például Toscát énekelnék...? Hiszen megvan a tartott magas C-m. (Amszterdamban az egyik szoprán kolléganő helyett az előadásokban mindig én énekeltem ki a magasságokat.) Itthon még lenne tehát énekelnivalóm mezzo létemre is. Nem említettem a Wagner-operákat és még valamit, ami igazán nekem való: Richard Strauss Elektrájának Klütaimnésztra szerepét... Itthon ezeket soha nem énekeltem. Soha nem ezekért, mindig valami más produkcióért hívnak haza.Én bízom abban, hogy eljön ennek is az ideje.

 

László Zsuzsa

 

Budai Lívia - STABAT MATER - Vivaldi (1975) (21:10)

 

 

 

https://i.ytimg.com/vi/6IAthIbNUuE/hq720.jpg?sqp=-oaymwEXCNAFEJQDSFryq4qpAwkIARUAAIhCGAE=&rs=AOn4CLCXG16GaFiRlovh5l1YFjm1lpMJdg

 

 

Teljes lejátszási lista megtekintése (9 felvétel)

 

La Gioconda: Ho il cor... Stella del marinar (2:47)

Adriana Lecouvreur: Acerba volutta... Ogni eco (4:13)

Don Carlos: O don fatale (4:26)

Cavalleria rusticana: Voi Io sapete (3:02)

La favorita: Fia dunque vero... O mio Fernando (6:09)

Il trovatore: Condotta ell'era in ceppi (4:55)

Orfeo ed Euridice: Che faro senza Euridicce (4:01)

Aida: L'abborrita rivale... Gia i sacerdoti (9:50)

Carmen: Act II, "Votre toast, je peux vous le rendre" (Couplets) (4:37)

Un ballo in maschera: Zitti, l'incanto... Re dell'abisso (6:15)

1989 HUNGAROTON RECORDS LTD.

 

 

Carmen: Act I, "L'amour est un oiseau" (Habanera) (4:25)

Carmen: Act I, "Prčs des reparts de Sčville" (Séguedille et Duo) (4:06)

Carmen: Act II, "Votre toast, je peux vous le rendre" (Couplets) (5:03)

Carmen: Act II, "Les tringles des sistres" (Chanson bohčme) (4:32)

℗ 2008 Rico Saccani

 

 

http://liviabudai.com/home/wp-content/uploads/2019/07/canvas01.jpg

 

http://liviabudai.com/home/wp-content/uploads/2019/07/canvas02.jpg

 

http://liviabudai.com/home/wp-content/uploads/2019/07/canvas02.jpg

 

http://liviabudai.com/home/wp-content/uploads/2019/07/canvas03.jpg

 

http://liviabudai.com/home/wp-content/uploads/2019/07/canvas03.jpg

 

http://liviabudai.com/home/wp-content/uploads/2019/07/canvas04.jpg

 

http://liviabudai.com/home/wp-content/uploads/2019/07/canvas05.jpg

 

http://liviabudai.com/home/wp-content/uploads/2019/07/canvas08.jpg

 

http://liviabudai.com/home/wp-content/uploads/2019/07/canvas06.jpg

 

http://liviabudai.com/home/wp-content/uploads/2019/07/canvas07.jpg

 

http://liviabudai.com/home/wp-content/uploads/2019/07/canvas09.jpg

 

http://liviabudai.com/home/wp-content/uploads/2019/07/canvas10.jpg

 

http://liviabudai.com/home/wp-content/uploads/2019/07/canvas14.jpg

 

http://liviabudai.com/home/wp-content/uploads/2019/07/canvas10.jpg

 

http://liviabudai.com/home/wp-content/uploads/2019/07/canvas14.jpg

 

http://liviabudai.com/home/wp-content/uploads/2019/07/canvas15.jpg

 

http://liviabudai.com/home/wp-content/uploads/2019/07/canvas16.jpg

 

http://liviabudai.com/home/wp-content/uploads/2019/07/canvas018.jpg

 

http://liviabudai.com/home/wp-content/uploads/2019/07/canvas019.jpg

 

http://liviabudai.com/home/wp-content/uploads/2019/07/canvas020.jpg

 

http://liviabudai.com/home/wp-content/uploads/2019/07/canvas021.jpg

 

http://liviabudai.com/home/wp-content/uploads/2019/07/canvas022.jpg

 

 

http://liviabudai.com/home/wp-content/uploads/2019/07/canvas024.jpg

 

http://liviabudai.com/home/wp-content/uploads/2019/07/canvas025.jpg

 

http://liviabudai.com/home/wp-content/uploads/2019/07/canvas026.jpg

 

http://liviabudai.com/home/wp-content/uploads/2019/07/canvas028.jpg

 

http://liviabudai.com/home/wp-content/uploads/2019/07/canvas029-772x1024.jpg

 

http://liviabudai.com/home/wp-content/uploads/2019/07/canvas030-768x1024.jpg



[1] Budai Lívia (Livia Budai-Batky; Esztergom, 1950. június 23.) operaénekes.  Külföldi pályafutása alatt három világrészen vált ismertté művészete. Budai Lívia sikerekben rendkívül gazdag életútjáról (felvételek, fotók, festőművészi munkássága stb.) teljes körű hiteles információ: Budai Lívia weboldala