Magyar zene és kultúra

 

Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat

 

2021. 9 évfolyam 3. szám

 

 

A 2021. január 21-én, egy nappal nemzeti himnuszunk születésének évfordulója és egyben a Magyar kultúra napja előtt megrendezett, az ELTE TÓK Ének-zenei Tanszékének immár szokásosnak nevezhető konferenciájának témája és címe Magyar zene és kultúra lett. A színes, változatos és tartalmas programban elhangzott tudományos és ismeretterjesztő előadások leírt anyaga képezi a 2021/ 3. szám írásainak legnagyobb részét.

 

A 2020-ban bevezetett NAT, Kodály Zoltán zenei nevelési elveit alapul véve – mely az élményszerzés legfontosabb forrásaként a kóruséneklést nevezi meg –, lehetőséget biztosít a tanórán kívüli zenei tevékenységek iskolai keretek közti és azon túli szerveződése számára, „melyhez a köznevelés és a kultúrát közvetítő intézmények, szervezetek együttműködése elvárható és szükséges” (NAT, 2020, p. 408). Tanórán kívüli tevékenység a koncertpedagógia, az iskolai néptáncoktatás, népdalkörök, népdalkórusok, kamaraegyüttesek működésének színes, életre szóló élményeket rejtő világa. A lapszám tudományos igényességgel járja körül ezeknek a tevékenységeknek belső motivációs tényezőit, a gyerekek tanórán kívüli művészeti tevékenységeinek összefüggéseit a gyermek- és felnőttkorban megfigyelhető kulturális és művészeti rendezvények rendszeres látogatásával. Lapszámunk a koragyermekkori művészeti nevelés fontosságára, személyiségfejlesztő aspektusaira hívja fel az Olvasók figyelmét.

 

A zenei anyanyelv, a zenei kultúra felfedeztetéséhez tanítók, óvók, kisgyermeknevelők egyaránt találnak módszertani kincseket a lapszámban.

 

Inspiráló felfedezést kívánunk minden kedves Olvasónkak!

 

DOI: https://doi.org/10.31074/gyntf.2021.3

Megjelent: 2021-12-31

 

Teljes szám

·        2021/3

 

Tanulmányok

·       A hangszeres zene tanulásában szerepet játszó motivációs tényezők

Földi Fanni, Józsa Krisztián Józsa 5-27. oldal

o        PDF

·       A tanórán kívüli művészeti tevékenység hatása a művészeti rendezvények iránti attitűdre

Váradi Judit, Józsa Gabriella 28-43. oldal

o        PDF

·       Zenei képességek mérése digitális környezetben. Egy saját fejlesztésű mérőeszköz bemutatása

Szabó Norbert, Janurik Márta, Blahut Szabolcs, Szakálos Mátyás 44-56. oldal

o        PDF

·       A gamifikáció szerepe a zeneoktatásban

Kiss Bernadett, Asztalos Andrea 57-74.

o        PDF

 

 

Tematikus tanulmányok

·       Magyar zene és kultúra. Előszó a tematikus számhoz

Döbrössy János 75-76. oldal

o        PDF

·       Az intézményesült ének-zeneoktatás létrejötte, és annak momentumai 1948-ig

Szabadi Magdolna 77-92. oldal

o        PDF

·       Az óvodai ének-zenei nevelés módszertanának alakulása – Forrai Katalin módszertani könyveinek elemző bemutatása

Hegedűsné Tóth Zsuzsanna 93-117. oldal

o        PDF

·       A magyar zeneszerzői hagyomány folytatója a 21. században: Tallér Zsófia (1970-2021)A kortárs zene szerepe a pedagógiában

Dallos Márta 118-127. oldal

o        PDF

 

Tematikus műhely

·       Döbrössy János:  Hogyan vihetünk életet az énekbe? A 20. század példamutató egyéniségei: Bárdos Lajos és Deák–Bárdos György    128-141. oldal

o        PDF

o        

·       Hangzók és hangzások

 

        Kovács Katalin, Döbrössy János 142-152. oldal

o        PDF

·       Bölcsődalok, bogarak, madarak (Liszt- és Bartók-évforduló) Kedvcsináló zenei érdekességek kisgyermekek nevelésével foglalkozók számára

Kismartony Katalin 153-157. oldal

o        PDF

 

·       A magyar gyermek- és népdalfeldolgozások Bartók Béla: Gyermekeknek sorozatában

Szesztay Zsuzsa 158-167. oldal

o        PDF

 

Szemle

·       A Himnusz regényes története a Magyar zene és kultúra zenepedagógiai konferencián

Hegedűsné Tóth Zsuzsanna 168-169. oldal

o        PDF

·       Gyermekek, zene, művészet: Magyarország és Japán – Forrai Katalin missziója Japánban

Hegedűsné Tóth Zsuzsanna 170-172. oldal

o        PDF

 

Határtalan

·       Volt egyszer egy Békés-Tarhos

Dévai Adrienn 173-199. oldal

o        PDF

 

Mindennapok

·       Az ELTE TÓK és a Magyar Tudományos Akadémia a Tudomány Ünnepe alkalmából „Tudomány: Iránytű az élhető jövőhöz” címmel rendezett tudományos konferenciát – Összefoglaló 200-207. oldal

o        PDF

o        

·       Szakmai együttműködésben – Gyermekkultúra mesterszak indul 208. oldal

o        PDF

 

Szerzőink

·       Szerzőink 209-217. oldal

o        PDF