Magyar zene és kultúra
Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat
2021. 9 évfolyam
3. szám
A 2021. január 21-én, egy nappal nemzeti himnuszunk születésének
évfordulója és egyben a Magyar kultúra napja
előtt megrendezett, az ELTE TÓK Ének-zenei Tanszékének immár szokásosnak
nevezhető konferenciájának témája és címe Magyar
zene és kultúra lett. A színes, változatos és tartalmas programban elhangzott
tudományos és ismeretterjesztő előadások leírt anyaga képezi a 2021/
3. szám írásainak legnagyobb részét.
A 2020-ban bevezetett NAT, Kodály Zoltán zenei nevelési elveit alapul véve
– mely az élményszerzés legfontosabb forrásaként a kóruséneklést nevezi meg –,
lehetőséget biztosít a tanórán kívüli zenei tevékenységek iskolai keretek
közti és azon túli szerveződése számára, „melyhez a köznevelés és a
kultúrát közvetítő intézmények, szervezetek együttműködése elvárható
és szükséges” (NAT, 2020, p. 408). Tanórán kívüli tevékenység a
koncertpedagógia, az iskolai néptáncoktatás, népdalkörök, népdalkórusok,
kamaraegyüttesek működésének színes, életre szóló élményeket rejtő
világa. A lapszám tudományos igényességgel járja körül ezeknek a
tevékenységeknek belső motivációs tényezőit, a gyerekek tanórán
kívüli művészeti tevékenységeinek összefüggéseit a gyermek- és
felnőttkorban megfigyelhető kulturális és művészeti rendezvények
rendszeres látogatásával. Lapszámunk a koragyermekkori művészeti nevelés
fontosságára, személyiségfejlesztő aspektusaira hívja fel az Olvasók figyelmét.
A zenei anyanyelv, a zenei kultúra felfedeztetéséhez tanítók, óvók,
kisgyermeknevelők egyaránt találnak módszertani kincseket a lapszámban.
Inspiráló felfedezést kívánunk minden kedves Olvasónkak!
DOI: https://doi.org/10.31074/gyntf.2021.3
Megjelent: 2021-12-31
Teljes szám
·
2021/3
Tanulmányok
·
A hangszeres zene tanulásában szerepet játszó motivációs
tényezők
Földi Fanni, Józsa Krisztián Józsa 5-27. oldal
o
PDF
·
A tanórán kívüli művészeti tevékenység hatása a
művészeti rendezvények iránti attitűdre
Váradi Judit, Józsa Gabriella 28-43. oldal
o
PDF
·
Zenei képességek mérése digitális környezetben. Egy saját
fejlesztésű mérőeszköz bemutatása
Szabó Norbert, Janurik Márta, Blahut
Szabolcs, Szakálos Mátyás 44-56. oldal
o
PDF
·
A gamifikáció szerepe a
zeneoktatásban
Kiss Bernadett, Asztalos Andrea 57-74.
o
PDF
Tematikus tanulmányok
·
Magyar zene és kultúra. Előszó a tematikus számhoz
Döbrössy János 75-76. oldal
o
PDF
·
Az intézményesült ének-zeneoktatás létrejötte, és annak
momentumai 1948-ig
Szabadi Magdolna 77-92. oldal
o
PDF
Hegedűsné Tóth Zsuzsanna 93-117. oldal
o
PDF
Dallos Márta 118-127. oldal
o
PDF
Tematikus műhely
·
Döbrössy János: Hogyan
vihetünk életet az énekbe? A 20. század példamutató egyéniségei: Bárdos Lajos
és Deák–Bárdos György 128-141. oldal
o
PDF
o
Kovács
Katalin, Döbrössy János 142-152. oldal
o
PDF
Kismartony Katalin 153-157. oldal
o
PDF
·
A magyar gyermek- és népdalfeldolgozások Bartók Béla:
Gyermekeknek sorozatában
Szesztay Zsuzsa 158-167. oldal
o
PDF
Szemle
·
A Himnusz regényes története a Magyar
zene és kultúra zenepedagógiai konferencián
Hegedűsné Tóth Zsuzsanna 168-169. oldal
o
PDF
·
Gyermekek, zene, művészet: Magyarország és Japán –
Forrai Katalin missziója Japánban
Hegedűsné Tóth Zsuzsanna 170-172. oldal
o
PDF
Határtalan
·
Volt egyszer egy Békés-Tarhos
Dévai Adrienn 173-199. oldal
o
PDF
Mindennapok
o
PDF
o
·
Szakmai együttműködésben – Gyermekkultúra mesterszak
indul 208. oldal
o
PDF
Szerzőink
·
Szerzőink 209-217. oldal
o
PDF