A megszólítás művészete – Bősze Ádám két
könyvéről
(Nagy zenészek, nagy
szerelmek – Libri Kiadó, 2023, Muzikális bestiák – Libri Kiadó, 2024)
Bősze
Ádám: Muzikális bestiák (Könyvbemutató)
„Második
utánnyomás” – olvashattam a 2025 február 24-én megvásárolt „Nagy zenészek, nagy
szerelmek” című könyv kolofonjában. Nem csodálkoztam ezen, hiszen aligha
vállalt különösebb kockázatot a könyv megjelentetésével a kiadó. A szerző
neve önmagában is „tömegeket mozgat meg”, a médiaszereplői múlttal
rendelkező zenetörténész előadásai rendre teltházakat vonzanak,
„követői” szép számmal vannak a neten és az országszerte tartott
előadásain egyaránt. És valljuk meg, a cím is felkelti a kulisszák mögé
leskelődés ösztönét, amely ritkán talál ilyen ígéretes lehetőséget. A
dátum azért emlékezetes, mert Bősze Ádámnak a Galambos János Zeneiskolában
tartott előadása kínált táncán alkalmat korábbi „mulasztásom” pótlására.
(Élmény volt a „Rendhagyó énekóra” érdeklődés-felkeltő címmel
meghirdetett előadás utáni sorbaállás is – merthogy aki nem „készült” a
korábban megvásárolt könyv(ek) elhozásával, szinte
kivétel nélkül elcsábult, saját részre, avagy ajándéknak szánt, dedikációval
értékesített példány vásárlására.)
„A zenetörténet
hálószobatitkai” alcímet viselő könyv előszavából
értesültem a publikáció előzményeiről. Azt olvasva, hogy első
zenetörténeti előadás-sorozatát zeneszerzők halálos
betegségeiről tartotta Bősze Ádám, nem tudtam megállni mosolygás
nélkül. Személyes élményem köszönt vissza: amikor gyakorlatlan óraadóként szír
katonazenész-képzős hallgatókat próbáltam beavatni az európai zene
történetébe, gyakran kaptam olyan kérdéseket, hogy mi volt egy-egy zeneszerző
halálának az oka. (Mit ne mondjak, felkészültségem jelentős fehér
foltjaival voltam kénytelen szembesülni…) Az érdeklődés, a kíváncsiság
korántsem lényeg-orientált (persze, felvetődhet az a kérdés is, hogy mi a
„lényeg”…) – nekem akkor jól jött volna, ha vannak a
tarsolyomban ilyesfajta „intim” információk (de nem voltak). Mint kiderült,
napjaink előadás-szervezői kevés affinitást mutattak az effajta
(némiképp morbid) tematika iránt – így választott hirtelen ötlettől
sugallva borítékolhatóan népszerű témát új előadássorozatához a
szerző. A budai Lóvasúttól indult a próbajárat, majd vándorútra kelt
országszerte – ebből a szériából választott ki tíz „szerelmi krónikát” a
kötet számára Bősze Ádám, aki a fejezetek megírásához nem kevés – javarészt
idegen nyelvű – forrásanyagból merített (a kötet végén olvasható
irodalomjegyzékről megjegyzi, hogy abban a számára legfontosabb könyveket
tüntette fel – vagyis nem csupán azokból mazsolázta
ki az érdekességeket). Miközben műsorvezetőként kalauzolja olvasóit,
munkál benne a zenetörténész is, és e kettősség eredményezi azt a
„közönségbarát” gesztust, hogy nyílt lapokkal játszik. Az Előszóból
idézem: „Na, de mire jó ez az egész?” – kérdezte tőlem nyíltan egy
pécsi hallgató. Jogos felvetés volt, hiszen egy-egy ilyen előadás – vagy
egy-egy fejezet ebben a könyvben – nem jó semmire. Nem értjük meg jobban a
zeneműveket, lényeges zenetörténeti ismerettel alig gyarapodunk, e
tekintetben tehát haszontalan. Viszont segíthet. Lazíthat a klasszikus zenével
kapcsolatos merevségünkön, azaz repedéseket okozhat sznobizmusunk vastag falán,
színesítheti világlátásunkat, egyáltalán közelebb hozhatja hozzánk a
zenetörténelem legnagyobbjait, azokat a hús-vér embereket, akik érző
lények és nem bronzszobrok voltak. Igazán remélem, hogy a könyv elolvasása után
ezekre a komponistákra egy kicsit úgy gondolnak majd, mint a barátaikra.
Tíz fejezet – tíz
párkapcsolat. Minden bizonnyal több szempont érvényesült a kiválasztásnál: a
zeneszerzők népszerűsége nagy súllyal eshetett latba, de más
részről a fennmaradt dokumentumokból rekonstruálható (?) kapcsolatok
érdekessége, esetenként különlegessége is
előfeltétel volt. A „partner” személye került a címbe, a kapcsolatok
egyediségére frappáns cím utalt. Így lehettünk részesei egy-egy
hosszabb-rövidebb érzelmi utazásnak Mozart, Debussy, Fanny
Mendelssohn, Wagner, Haydn, Schubert, Gesualdo, Beethoven,
Britten és Puccini „társaságában”.
Bősze Ádám a Nagy
zenészek, nagy szerelmek c. könyvével
Az már az olvasó
szíve joga, hogy eldöntse, végigolvassa a könyvet,
avagy random-szerűen válogat. Ahány történet, annyi tapasztalat – éspedig
az olvasó személyiségének a bevonásával. Mert – miként a műalkotásoknál
lenni szokott – ahány olvasó, annyi olvasat, jóllehet egyazon szöveget
követjük. A személyiségen túl az egyes szerzők (életének és műveinek)
különböző szintű ismerete is befolyásoló tényező. Akit
érzékenyen érint a nyilvánvalóan magáncélra szánt írások (levélbeli vallomások)
közzététele, vigasztalódhat azzal, hogy digitalizálódó korunk művészeit
egyre kevésbé fenyegeti az indiszkréciónak hasonló veszélye.
Nekem személy
szerint a „Wilhelm … avagy Fanny Mendelssohn
csodálatos élete” történet a kedvencem, mert a két ember kapcsolatán túl
magáról a korról, a korabeli életviteli szokásokról, mondhatni:
gondolkozásmódról tudok meg olyan adalékokat, amelyek esetleg tudományos
értékű könyvben elsikkadnának. Azt viszont sajnálom, hogy Schubert
belekerült a válogatásnak ebbe az első körébe…
Ahány történet,
annyi korhatáros karikát képzelhetünk a történetekhez – de ezek hiánya sem
jelenthet problémát. A kíváncsiskodó kis- és nagykamaszok (amennyiben vannak
ilyenek) érdeklődését minden bizonnyal könnyű a könyv
többlet-értékére terelni: a QR-kódok megannyi zenei illusztrációt rejtenek, a
közkedvelt-közismertektől a ritkaságokig.
Kikapcsolódás-rétegek:
ebben ragadható meg a két könyv érdemi közössége. A különbség pedig abban, hogy
jóllehet, sajátos fantáziavilágba kalauzol a második, elsősorban
felnőtteknek ajánlott (mármint a könyv egésze). Főképp olyanoknak,
akik szeretik a nyelvi játékokat, pontosabban, a játékokat a nyelvvel
(hűha, lehet, hogy az én írásomat is „karikázni” kell?!). Még tovább
pontosítva: élvezni a szavak többféle jelentését, értelmét – abban a biztos
tudatban, hogy a félreértésnek még csak a lehetősége is kizárt. Már a cím
is poénos. A „Muzikális bestiák” akár énekesnőkről is szólhatna (a
bestia egyik köznyelvi értelmezésével). Vagy lehetne zoológiai kuriózumok
gyűjteménye, állatok speciális zenei készségeinek feltérképezésével
(például, hogy melyik állatok hallják a legmagasabb ill. legmélyebb hangokat, a
hallásküszöbük decibelben való megadása stb.). Az alcím további „csavarokat”
rejt: „Rémes könyv a zenéről”. Rémek szerepeltetésében rejlik a könyv rémessége, avagy minőségjelzőről van szó?
Ráadásul a főcímbeli muzikálisra rímelve: a
zenéről. Hát…
Nem mondhatok
mást, mint hogy Bősze Ádám „rémesen” (ezúttal: rettenetesen, tehát
léptékét tekintve) érzi napjaink köznyelvi valóságát. Olyan sávban mozog a
megfogalmazása, amely széles közönségréteg számára figyelemfelkeltő.
Pedig, ha szigorúan nézzük, ebben a könyvben hangsúlyeltolódást vehetünk észre
(no, nem szinkópa-értelemben!). Ha az előző könyvnél lakonikusan úgy
formulázott, hogy „nem jó semmire”, ebben az esetben épp ellenkezőleg,
mindennemű zenei viszonylattól elrugaszkodva is azt lehet mondani, hogy
„mindenre jó”. Megkockáztatom, hogy 21. századi „kincses kalendárium”.
Kultúrtörténeti értékét hangsúlyoznám elsősorban, a gazdag és változatos
idézet-készletet, amelynek forrása visszakereshető a terjedelmes
forrásjegyzékben. Kitekintést ad – betekintést egy már-már polihisztori
műveltség-szférába, ráadásul úgy teszi, hogy szinte észrevétlenül tanít a
példákkal-példázatokkal, közvetve pedig saját példájával, azt sugallva: érdemes
sok szállal kapcsolódni elmúlt korok művészeti és tudományos eredményeihez,
vívmányaihoz. Egyszerűbben szólva: nem restellnivaló a tudás, a
tájékozottság – a szűkebb értelemben vett szakmán kívül sem. A természetes
intelligencia dicséreteként is értékelhető ez a könyv, amely arra készteti
az olvasót, hogy egyik-másik megjegyzésnek „utánamenjen”. És hogy közben
zeneművek is szóba kerülnek, az ismertektől az
elfeledett-ismeretlenekig, az már csak természetes. Mint ahogyan az is, hogy
itt is szép számmal szerepelnek QR-kódok, vagyis ismét hangoskönyvet kaptunk
kézhez. És talán éppen ezért ajánlott a forgatása korhatár nélkül. Mert a
„kütyükkel való játék” közben értékes zenei anyaggal gazdagodik a QR-kódokból
hangokat varázsoló gyermek is.
Sokdimenziós a
könyv által kínált tudásanyag – akkor is értékes, ha javarésze csak
élmény-szinten marad meg az olvasóban. Mert elidegeníthetetlen sajátja
Bősze szemléletmódjának az a természetesség, amellyel elvont,
magasröptű gondolatokat stílustörés nélkül tud társítani poénos
megjegyzésekhez, vagyis, összességében élvezetes (egy bizonyos műveltségi
szint felett: szórakoztató) olvasmányok keretében. És ami felbecsülhetetlen:
egy pillanatig sem fárasztó!
Fittler Katalin
FÜGGELÉK
Bősze Ádám a kecskeméti Katona József
Könyvtárban
Bősze Ádám: Nagy zenészek, nagy
szerelmek (Könyvbemutató)
(56:35)
Bősze Ádám: Muzikális bestiák
(Könyvbemutató) (1:10:23)