Mozart-élmény, kitekintésekkel – Idomeneo a Müpában
Gyakran hallani,
hogy Mozart hangszeres zenéjének „értéséhez” alapfelvétel operáinak ismerete.
Zeneiskolás zongorista-növendékek főként a tanáraiktól hallják ezt, mások
riportokban-interjúkban, gyakran karmesterektől. A fiatal egy idő
után megjegyzi, akkor is, ha gyakorlatilag nem sokat tud kezdeni vele. Aztán
egyszercsak rányílik a füle valamire, amitől tapasztalati értékké válik a
mondás – és egy idő után azon veszi észre magát, hogy másként hallgatja
Mozart hangszeres műveit, mint korábban. Mondhatni, többdimenzióssá vált a
korábban is ismertnek vélt zenei világ. Dallamfordulatok, harmóniamenetek, vagy
akár speciálisan hangnemhez köthető érzések és indulatok teltek meg
többlet-jelentéssel!
Speciális
helyzetben van a mozarti életműben az Idomeneo, amelyet a 24 éves
szerző a müncheni udvari opera farsangi évadjára komponált: mintha
előhírnöke lenne mindannak, ami a későbbi – napjainkban
repertoárdarabként számontartott – színpadi művekben teljesedik ki. A
művet maga a szerző is csúcsteljesítményei közé sorolta. Az utókor
nem lehet eléggé hálás, amiért a távolságot leküzdendő, Mozart
rendszeresen tájékoztatta apját a komponálás menetéről, a próba-folyamat
eseményeiről. (Habár tudjuk, beszámolói nem mindig tükrözték a valóságot,
abban biztosak lehetünk, hogy zenei vonatkozásban Mozart tájékoztatásai
megbízhatóak.) Szerencsére a könnyen hozzáférhető szakirodalom is
bőségesen idézi e leveleket, így például Kovács János Mozart-breviáriuma
is egész fejezetet szentel az Idomeneo-leveleknek (a kötet második,
átdolgozott-bővített kiadása a közelmúlt értékes kiadványa). Az ily módon
„felkészült” érdeklődő számára sajátos megmérettetést jelenthet a
mű élő előadásban való meghallgatása.
2025. április
26-án a Szent István Filharmonikusok Stephanus-bérletének 4. előadása az
Idomeneo koncertszerű előadását ígérte, Vashegyi György
vezényletével, a Purcell Kórus és – többé-kevésbé – ismert szólistákkal. Olasz
nyelven, természetesen – és ahogyan már megszokhattuk, feliratozással.
A feliratozás
napjainkban a nemzetközi opera- és koncertéletben szinte bevett gyakorlatnak
számít, amiért nem lehet eléggé hálás az érdeklődő. Azonban ennek a
segítségnek a mellékterméke egy kísértés: mintegy legalizálja, hogy
készületlenül jöjjön a közönség. (Márpedig kevés olyan opera van, ahol a színre
lépő szereplő „bemutatkozik”, mint Papageno, és sajnos az is ritka,
hogy a szövegnél, legalább időnként feltüntessék, hogy melyik
szereplő énekli…)
Ezen az
Idomeneo-előadáson harmonikusan illeszkedett a látvány és a hallgatnivaló.
Már a megjelenésük alapján könnyű volt megkülönböztetni a
szereplőket, a törékeny Ilia (Ella Smith) összetéveszthetetlen volt,
Idamante nemcsak nadrágszerep, hanem Nagy Bernadett öltözéke is ideális volt
ehhez. Exkluzív megjelenésével Elettra „kívülállóságát”, ugyanakkor „formátumát”
is remekül érzékeltette Szutrély Katalin. Az ő, valamint a címszerepet
éneklő Megyesi Zoltán neve tűnt a legismertebbnek a nagyközönség
számára a szereposztásból, valamint a fináléban (igaz, nem a mélyből,
hanem a karzat sötétjéből) „megjelenő” Cser Krisztiáné (La Voce),
akit kétségkívül hangjáról is könnyű volt felismerni.
Az előadás
kétségkívül Mozart szellemében zajlott. A szereplők hús-vér figurák
voltak, személyiségek, akikkel könnyű volt érzelmi kapcsolatot
kialakítani. Drámai előadást láttunk, nem csupán az időtlen múltba
vesző mitológiai történetet. S ha tudtuk (sejtettük) is előre a
várható fejleményeket, örömmel éltük végig az érzések-indulatok hullámzását. A
drámaisághoz hozzájárult a viszonylag nagy apparátus is, amely – s ezt nagy
örömmel észleltük – sohasem nyomta el az énekhangokat. Ilia törékeny-finom
monológjainál pedig főként a continuo-játékos Gyöngyösi Levente
biztosította a recitativók expresszív kifejezőerejét. A vihar, a tragikus
atmoszféra ábrázolása szinte illusztratívnak hatott (korjelenség lehet, mert
több zenekarnál tapasztaltam, hogy az üstdob fortissimói szinte önállósulnak a
zenekari összhangzáson belül).
Mozart Idomeneo c. operája librettóját tartalmazó
olasz kiadvány címlapja (München 1781.)
Vashegyi György
biztos kézzel irányította az apparátus egészét. Figyelmét elsősorban a
zenekarra irányíthatta, hiszen a Purcell Kórus saját nevelése, és a
szólistákkal is viszonylag rendszeres a kapcsolata, tehát, szinte félszavakból
megértik egymást (ugyanez vonatkozik a diákkori barát Gyöngyösi Leventére is).
A szólisták teljesítményének külön értéke, hogy nem „szólamukat énekelték”
csupán kifogástalanul, hanem szereplő személyiségeket jelenítettek meg,
néha szinte színpaddá varázsolva a pódiumot. Megmutatkozott ez a testbeszéd
megannyi gesztusában – amikor a jelenetek résztvevői odafordulással, mimikával
reflektáltak a hallottakra, vagyis, összjátékkal stilizált látványvilágot is
teremtettek.
Mindeközben a
figyelmes hallgató (akit éberségre inspirált a produkció)
időről-időre olyan „apróságokat” vehetett észre, amelyek hangzó
bizonyságát adták annak, hogy az Idomeneo több helyén megcsillantak olyan
gesztusok, intonációs típusok, amelyek számunkra a későbbi remekekből
ismerősek. Ily módon visszaigazolva láthattuk a szerzői értékelés
realitását és indokoltságát – és ismét kaptunk rácsodálkoznivalót, immár nem a
csodagyerek, hanem az elképesztően korán beérett csodafelnőtt
teljesítményének hallatán.
Fittler Katalin