(Gramofon Könyvek 2024)
A Szamosi Elza
művészete alcímet viselő kötet a maga számozott 547 oldalával az
elképzelhető legszélesebb (érdeklődésű, felkészültségű
stb.) olvasótábor érdeklődésére tarthat számot. Többek között azért, mert
szinte kiprovokálja az interaktív hozzáállást az olvasóból, s ebből az
aktivitásból ki-ki személyre szabottan sajátos többlet-tudáshoz jut.
A Gramofon Könyvek
olvasói számára a Karel Burian és Magyarország
szerzőjeként ismerős Szabó Ferenc János neve, aki ezúttal –
egyszersmind tisztelegve az énekesnő halálának 2024-es centenáriuma
alkalmából – arra vállalkozott, hogy korábban digitális kéziratként létező
doktori értekezését „leporolja”, felfrissítve, s az időközben
nyilvánosságra került adatok, adalékok kiegészítésével nyomtatásban megjelentesse.
Voltaképp több
„önálló” könyvet tart a kezében az olvasó. Az első: „Szamosi Elza
életrajza” (23-180), a második: „Interpretáció” (181-410), amelyekhez
terjedelmes „Függelék” járul (411-547). Nyilvánvaló, hogy ezek szervesen
összetartoznak, de az előzetes áttekintés hozzásegíti az
érdeklődőt, hogy viszonylag szabadon kezelje az anyagot. Mondhatni, a
felkínált tudásanyagot. Mert ami némiképp az „olvasmányosság” ellen szól,
mind-mind szakmai tanulság, több szempontból is.
Ezek között
elsőként a gazdag jegyzetanyag tűnik fel, amelyben „elszámol” a
szerző állításai pontos forrásának megjelölésével. Néha idézetet is
feltüntet, eredeti nyelven, avagy fordítással együtt. Máskor a hivatkozásokkal
(más publikációkra, esetleg saját korábban megjelent, egy-egy részkérdést
alaposan körüljáró tanulmányára) további olvasnivalót
kínál (mindazoknak, akiknek „ennyi jó kevés”…). E tekintetben
tehát akár „vontatottnak” is tekinthető az életrajz ismertetése, annál is
inkább, mivel a részletező leírás olvasásakor figyelmünk fókuszából
kikerül az események ideje – és a pillanatmegállítóként működő „intermezzók” sem könnyítik meg a folyamatok követését.
A figyelmes
olvasást lassítja, hogy a szerző a rendelkezésre álló valamennyi forrást
összevetette, „elszámol” velük – s az már az érdeklődő számlájára
írható, hogy ilyenkor mennyire néz az adatok mögé. Napjaink embere (kiváltképp
a fiatalabbak) mindegyre rácsodálkozhat arra az egykor természetesnek tartott
gyakorlatra, hogy rendszeresen jelentek meg híradások, tudósítások, beszámolók,
kritikák (és még ki tudja, hányféle műfaji besorolásra alkalmas
hosszabb-rövidebb írás) egy-egy előadásról, s nem csupán premierekről!
A bőség zavarával küszködhetett a kutató, amíg szembesítette az egymásnak
gyakran ellentmondó közléseket (ideális esetben nagy valószínűséggel
értelmezve-indokolva a torzítások indítékait). Ugyanakkor, inkább sajnálkozhat,
mint örülhet annak, hogy a napjaink zenei életét majdan feltérképezők
mennyire más helyzetben lesznek, a legalaposabb kutatók is alig találnak majd
írásos reflektálásokat – legfeljebb a hang- és képanyag adhat majd érdembeli
eligazítást…
Az egymásnak
ellentmondó adatok jelentős része ismeretlen szerzők tollából
származnak, ez is nehezíti a tájékozódni vágyó helyzetét. És fokozottan
érvényesül ez a zenei jellemzések, értékelések esetén, amikor nem tudni, az
eltérések mekkora hányada származik az egykori tollforgató hiányos zenei
ismereteiből, s mennyi az „átvétel” valamely kollégája vélekedéséből.
És akkor még nem is vettük számításba a „viperafészek” erőviszonyait, a
(zene)politikai elkötelezettségeket…
A Szabó Ferenc
János által kínált olvasnivaló tehát jelentősen túlmutat a kor
népszerű énekesnőjének életén és művészetén. Izgalmas kor- és
művelődéstörténeti olvasmány.
Ha a kutató alapos
körültekintését értékeltük a könyv első részében, a másodikban további
izgalmas kutatási szempontokkal ismerkedhetünk, betekintve a kor
hangfelvétel-készítő gyakorlatába. Itt is szinte elterelik a figyelmet
Szamosi Elza művészetéről az általános tanulságok. Ami viszont
mindenképp fontos „melléktermék”: arra készteti az olvasmány az
érdeklődőt, hogy keresse a hozzáférhető hangzó anyagokat –
azokat a „konkrét” dokumentumokat, amelyek talán a leghívebb képet adják
Szamosi Elza művészetéről.
Szamossy Elza - Kártya ária a Carmen -ból
(2:27)
Részlet
Bizet Carmen c. operájából – Kártya ária
Szamossy (Szamosi) Elza, ismeretlen
zongorakísérettel (1914.)
Lemez:
His Master’s Voice AM 448
A cím arra utal,
hogy Szamosi Elza művészetét nagyra értékelte Puccini. A könyvet
folyamatosan olvasó már égető türelmetlenséggel várja, hogy eljusson az
énekesnő leveleihez, és főképp, Puccini neki írott leveleihez. És
ezen a ponton szomorúan szembesül a csekély élménnyel…
A Függelék viszont
kincsesbánya mindazoknak a kutatóknak, történészeknek, akiknek készen tálalja a
megbízható listák/adatok sokaságát. A fantasztikus teljesítménynek további
haszna szinte eldugottan jelenik meg a könyvben, gyakran a jegyzetanyagban,
amikoris a szerző korrigálja ismert-elismert forrásanyagok adatközléseinek
hibáit (akár online-forrásokét is). Az viszont elszomorító, hogy nincs mód a
köztudatba került tévedések semmissé tételére – tehát, a korrigálás csupán
részleges haszonnal jár.
Örvendetes
viszont, hogy idegen nyelvű résztanulmányaival a szerző
pontosításainak egy része bekerül a nemzetközi zenei szakirodalomba, s így
remélhetőleg nagyobb hatásfokkal járulhat hozzá részadatok pontosításához.
A zenebarát
olvasó, aki esetleg elsősorban a Puccini-szereppel (is) elhíresült
énekesnőről akart minél többet megtudni, azzal a
többlet-tapasztalattal gazdagodhat, hogy mennyi kutatómunka előzi meg az
értékes-megbízható publikáció megjelenését. A szakmabeli, a történész- és
kutatójelölt pedig hasznos módszertani tapasztalatokat leshet el tanult
kollégájától. És biztos lehet abban, hogy az alkotó- és
előadóművészet történet kimeríthetetlenül gazdag terepe a kutatnivalóknak!
Fittler Katalin
FÜGGELÉK:
Szabó Ferenc János: Carissima
Pillangó – Szamosi Elza művészete (1:06:14)
Gramofon
Könyvek Szabó Ferenc János: Carissima Pillangó –
Szamosi Elza művészete
A
szerzővel Karczag Márton, a Magyar Állami
Operaház Emléktárának vezetője, Szatmári Áron irodalomtörténész, a kötet
szerkesztője és Retkes Attila zenetörténész, a Gramofon
főszerkesztője beszélget.