Különlegesség CD-könyvben
Massenet
Wertherjének bariton-verziója
Az 1780 és 1920
közötti francia zenei örökség újrafelfedezését (és közzétételét) tűzte ki
célul a Palazzetto Bru Zane – a 2009 óta Velencében működő francia
romantikus zenei központ hangfelvételeinek katalógusában 40.-ként szerepel Massenet Wertherje, elsőként
magyar zenekar és karmester közreműködésével.
Massenet
(1842–1912) kora legelismertebb francia operaszerzője volt, ám művei
többsége újrafelfedezésre vár. A nemzetközi opera-repertoárban leginkább a
Manon és a Werther honosodott meg, és természetesen a
színpadon is élő műveinek a leggazdagabb a diszkográfiája.
A Werther azonban egyszersmind a „ritkaságok” közé is
sorolható, amennyiben készült belőle olyan verzió, amelyben a címszerepet
bariton énekli. Ennek a különlegességnek a felvételére kapott felkérést
Vashegyi György, aki a Nemzeti Filharmonikus Zenekarral, a Kodály Zoltán Magyar
Kórusiskola gyermekkórusának tagjaival és rangos szólistákkal rögzítette ezt a
verziót 2023-ban.
MASSENET Jules, Werther
(baritone version) - 'Opéra
français' CD-Book (3:25)
A felvétel 2023. február
18-a és 22-e között készült a Müpa Bartók Béla
Nemzeti Hangversenytermében – otthonos akusztikai körülmények között
játszhatott a zenekar, pontosabban, annak „kiválasztott” muzsikusai. A
harmonikus hangzásviszonyok kedvéért 12-10-8-8-5 létszámú vonóskarhoz társultak
a fúvósok, ütősök, valamint a hárfa és az orgona. Aligha volt szükség
speciális utómunkálatokra az ideális arányok megteremtéséhez.
A bariton-verziót Mattia Battistani (1856–1928)
kérésére készítette a szerző. Battistani kora
első számú, ünnepelt baritonja volt, aki 1902-ben Szentpéterváron kívánta
elénekelni ezt a szerepet (Battistini egyébként, akit
Ferenc József császári és királyi kamaraénekes címmel tüntetett ki, többször
fellépett Budapesten is). Néhány részlet napjainkban is hozzáférhető az
előadásában.
Felvételünkön a
címszerepet Tassis Christoyannis
énekli, Charlotte-ként Véronique Gens
remekel.
A hallgató csakhamar
megfeledkezik arról, hogy „különlegességet” hall – leköti a zene. Tudnivalókkal
bőségesen ellátja a könyv (amelynek legnagyobb értéke természetesen a két
korong), két nyelven (francia és angol) közölt tanulmányokkal és két
nyelvű szövegkönyvvel. Az ízléses kivitelezésű kötetben legfeljebb az
tűnik fel, hogy miközben – nagy örömünkre – pontosan feltünteti a zenekari
tagok listáját, a karmesterről és a szólistákról nem közöl még csak
rövid-informatív életrajzot sem.
A kétnyelvű libretto lehetővé teszi, hogy az érdeklődő
részleteiben pontosan kövesse a történéseket – azonban a cselekmény ismeretében
bármiféle segédeszköz nélkül is remekül élvezhető az opera.
Az opera, mint
műfaj, a látvány és a hangzás kettős élményét kínálja. A látvány
nélküli zenehallgatás hatását (fogadtatását) befolyásolhatják a hallgató
korábbi színpadi emlékei; ugyanakkor a mű „tiszta lappal” indul, ha a
látványvilágot mindössze képzeletében alakítja ki az érdeklődő. Massenet partitúrája remek lehetőséget kínál
ilyesfajta „beleélésre”, a hangulatok, zsánerek, karakterek gazdag
változatossága nemcsak a vizuális fantáziával rendelkezőkre hat
inspiratívan. Üde ez a partitúra, a remek hangszerelés változatos hátteret
biztosít – miközben az „előtérre” figyelünk, a szereplőkre. Rendkívül
hatásosak a kontrasztok, sajátos ritmust adnak a történéseknek. A folyamatokat
érzékeljük, amelyekben a „beszélt” dialógusok a hangszeres háttérrel hasonlóképp
lekötik a figyelmet, mint az érzelmi állapotot kifejező, az időt
szinte megállító áriák.
A látvány nélküli
operahallgatás hatásának intenzitása nagymértékben függ az énekesek
teljesítményétől. Pontosabban attól, hogy mennyire képesek a felvételi
körülmények között is „színpadot” teremteni. Miként az operák „koncertszerű”-ként meghatározott előadásainál is
egy-egy odafordulás, gesztus kifejezőereje távlatokat nyit, a
hangfelvételeknél is fontos, hogy az énekesek – immár kizárólag a hangjukra
hagyatkozva – ne csak szólamukat énekeljék, hanem szituációkat teremtsenek.
Az opera szinte
„főszereplővé” avatja Charlotte-ot, akit a felvonások során mintegy
„fejlődésében” követhetünk: anyja halálát követően a fiatalabb
testvérei életében anya-szerepet betöltő komoly fiatal lányként, majd
követhetjük azt a folyamatot, ahogyan immár letagadhatatlanul tudatosodik benne
a Werther iránt érzett szerelem. Parányi érzelmi
rezdülések, feltörő vágyak és indulatok, állandósult érzelmi hevület
egyfelől, másfelől pedig a mindezekről semmiféle tudomással nem
bíró kispolgári környezet, a maga hétköznapi örömeivel. Kedves színfoltot
jelent az opera keretező jeleneteiben a már nyáron karácsonyi dalocskát
tanuló, majd az ünnepkor előadó testvérek kiskórusa.
Véronique Gens ideális Charlotte. A Grammy-díjas szoprán, aki húsz
évesen a William Christie vezette Les Arts Florissant-nal
debütált, avatott régizene-specialistából fokozatosan kiteljesítette
repertoárját, melyben a francia művek kiemelt helyen szerepelnek. Énekének
minden pillanatában szerves része a „kifejezés”, a szavak és a jelentés
szintjén egyaránt. Inspiráló (hangszeres) zenei környezetben életeket, sorsokat
követhetünk – ez adja a felvétel legnagyobb élményét. Katarzis-kedvelők
előnyben!
Fittler Katalin