A hangszeres zene tanulásában szerepet játszó
motivációs tényezők[3]
Absztrakt
A tanulmányban a hangszeres zenét tanuló diákok motivációját elemezzük. A
hazai motivációkutatások eddig még alig vizsgálták a hangszeres zenetanulás
motivációs hátterét, ezért fókuszálunk erre a területre. Kutatásunk a Motivation
for Learning Music (MLM,
hangszertanulási motiváció) kérdőívet alkalmaztuk,
melyet magyar nyelvre adaptáltunk. A
vizsgálati eszközt az öndeterminációs elmélet alapján dolgozták ki. Összesen 25 Likert-típusú állítást tartalmaz,
melyek a következő faktorokba rendeződnek: motiválatlanság,
külső szabályozás, introjekció, azonosulás és intrinzik motiváció. A vizsgálatban 10–18 éves tanulók
vettek részt, összesen 151 fő. A mérőeszköz faktoriális validitása és az öt skála reliabilitása
megfelelő. Elemzéseink rámutatnak, hogy a középfokon tanuló diákok
motiváltsága erősebb, mint az alap-fokon tanulóké. Eltérés van a különböző hangszereken
tanulók elköteleződésében. Nincs
azonban különbség a fiúk és a lányok motiváltságában. A hangszertanulás iránti motiváltságban
szerepet játszik a gyermek önállóságának, autonómiájának támogatása. A kutatás
eredményei hozzájárulhatnak, hogy mélyebben megismerjük a zenét tanuló diákok
motivációját. Kulcsszavak: motiváció,
hangszertanulás, öndeterminációs elmélet
Bevezetés
Az emberek zenéhez, zenetanuláshoz való viszonyulás jelentősen
eltérő. A motiváció mértéke, típusa
erősen befolyásolja, hogy miként vesznek részt a zenei képzésben. Az intrinzik motiváció, mint a tevékenység öröme, az elége-dettség érzése, vagy az extrinzik
motiváció, mint például a hírnév, a jutalom, a büntetéstől való félelem
hatással vannak a zenetanulás melletti elköteleződésre (Appelgren et al.,
2019). Írásunkban a hangszeres zenetanulással foglalkozunk. Tanulmányunk célja,
hogy az öndeterminációs elmélet keretén belül értelmezve képet kapjunk a diákok
hangszertanulási motivációjáról.
Vizsgálatunkban 10–18 éves diákok kérdőíves adatgyűjtését végeztük. A hasanló hazai
kutatások elsősorban az iskolai ének-zene tantárgyra irányultak, így
egyelőre a hangszeres zenetanulás motivációjáról keveset tudunk.
Kutatásunk az első ilyen irányú vizsgálat Magyarországon.
A teljes tanulmány itt megismerhető:
[1] Szegedi
Tudományegyetem Neveléstudományi Doktori Iskola (A tanulmány írásakor, 2021) //
ELTE BGGYK egyetemi tanársegéd (2025)