Gaál Jenő 125

 

 

(Zólyom, 1900. június 16. – Budapest, 1980. június 8.)

Erkel Ferenc-díjas, zeneszerző, zenetanár.

 

 

A Zeneművészeti Főiskolán Kodály Zoltán tanítványa volt, 1931-ben végzett.  Felsőfokú tanulmányai után énekkarokat vezetett és magán-zenetanítással foglalkozott. Évtizedeken át kizárólag zeneszerzéssel foglalkozott. Szimfóniákat, vonósnégyeseket, zongoradarabokat írt.

 

·       Szvit zenekarra (1934)

·       Nyár, zenei kép zenekarra (1935)

·       Vágyak, szimfonikus költemény (1940)

·       Ember és halál, szimfonikus költemény (1940)

·       Concertino, zongorára és zenekarra (1945)

·       Rapszódia, zenekarra (1946)

·       Zongoraverseny (1951)

·       Scherzo zenekarra (1952)

·       Adagio zenekarra (1952)

·       II. szvit zenekarra (1954)

·       I. szimfónia (1954–1955)

·       A fekete földrész éneke, oratórium Nóbel I. és Bátori I. szövegére (1962)

·       II. szimfónia (1964)

·       Szonáta klarinétra és zongorára (1977)

·       Exclamatio (1978)

(wikipédia)

 

GAÁL JENŐ KÖSZÖNTÉSE[1]

 

Hiába, a források sem csalhatatlanok!

Amikor a mai magyar zeneszerzőket s a kortárszenét ismertető almanach, a Contemporary Hungarian Composers (Zeneműkiadó, 1974, harmadik kiadás) s a hivatalos évfordulónaptár adataival felfegyverkezve felkerestem Gaál Jenő tegy kis beszélgetésre, meghökkentő meglepetésben volt részem. Én a hetvenéves Gaál Jenőt kívántam köszönteni, s zeneszerzésünknek ez az egyéni hangú, mindig a maga útját járó képviselője közölte velem, hogy ő bizony június 16-án hetvenhatodik életévét tölti be.

 

Az elszalasztott évfordulókkal járó aktusokat már nehéz pótolni, talán lehetetlen is. Hiszen egy sajtóhiba (az 1900-as születési év helyett 1906) miatt elmulasztottunk hódolni a szép szokásnak, a kerek évszámú születésnapokkal – ez esetben a 70. s a 75. évfordulóval való – törődésnek. Gaál Jenő azonban nemcsak a maga útját járja, kissé a magányos vándorét is, s életének eseményei – méltánytalanul – alig foglalkoztatják a nyilvánosságot.

 

 Úgy élek itten, mint egy Robinzon a maga szigetén – mondotta beszélgetés közben, ám ez a robinzonság mégsem az elvonultság teljességét jelzi, hanem a munkában való elmerülés, a koncentráció, az önmegújítás igényességét. Mert szüntelenül, szakadatlanul dolgozik, műveinek gyarapodása az évekkel lépést tart. S az évek sok mindent vetnek föl: kérdéseket, problémákat, s a hetvenhatéves Gaál Jenő a maga módján és lelkiismerete szerint igyekszik ezekre válaszolni.

 

Foglaljuk össze néhány szóban életének eseménysorát. 1900-ban született tehát, Zólyomban. Kodály tanítványaként végezte el a Zeneművészeti Főiskolát 1930-ban. Eleinte énekkarokkal foglalkozott s magán-zenetanítással. Aztán minden idejét és erejét a zeneszerzésnek szentelte. A zólyomvidéki származás, a régi Magyarország zenei folklórban oly gazdag környezetének közege, s Kodály mesteriskolája volt az első útmutatója. S régibb, az időtájt keletkezett műveiben a nagy franciák serkentő szellemének is érezni nyomát. Működésének, zeneszerzőipályájának hivatalos elismerését is jelezte az 1956-os Erkel Ferenc-díj, amely egy akkor már huszonöt éve tartó alkotófolyamatot jutalmazott és értékelt. A nagyzenekarra írt Szvit, a Nyár című zenekari kép, a Vágyak s az Ember és halál című szimfonikus költemények, a Rapszódia, a zongorára írt Concertino s a Zongoraverseny, a Scherzo, Adagio és II. szvit, az I. szimfónia az 1956-ig tartó alkotókorszak nagyzenekari alkotásai. Mellettük jelentős és termékenykamaramuzsika virágzott ki és sok-sok zongoramű.

 

Gaál Jenő is érezte a belső megújhodás szükségét s mintegy tizenöt-tizenhat esztendeje dolgozik a tartalmi és stiláris újítások jegyében. A The Musical Times 1968. májusi száma felfigyel erre a jelentős változásra s egyik zongoraciklusával kapcsolatban emeli ki a szerkesztést, a kontrapunktikus kapcsolatok természetességét, a könnyen érthető ritmikát. A General Music Publishing Company (USA) éppen mostanában érdeklődött hat műve iránt. Az elszalasztott évfordulókat jóvá teendő s a hetvenhatodik születésnap küszöbén azt kívánjuk neki, hogy komoly és igényes alkotómunkásságát soká folytathassa, zenénk értékeit is gyarapítva vele!

 

Raics István

 

GAÁL JENŐ-SZIMFÓNIA (Bemutató)[2]

 

Nehéz feladat manapság szimfóniát írni. Különösen magyar zeneszerzőnek. Szimfónia-irodalmunk nagyon csekély, más műfajban ugyanakkor hatalmas eredményekkel büszkélkedhetünk. Tanulhatunk e művekből, hisz iskolát teremtettek, azonban ez az örökség zeneszerzőinknek kissé terhes is. Nagy egyéniségnek kell lennie, aki újat és főleg egyénit tud alkotni.

 

Sajnos, ezt az újat és egyénit nem találtuk meg Gaál Jenő most bemutatott, 19. 54–55-ben készült Szimfóniájában. Gaál Kodály tanítványa volt, de nem mestere és Bartók stíluselemeinek túlzott felhasználására szeretnénk elsősorban felhívni a figyelmet. Hiszen ez az örökség immár klasszikus: belőle meríteni, reá támaszkodni természetesen – módjával – lehet. De valahol: harmonizálásban, hangszerelésben, feldolgozásban – a zene egész lélegzésében ma már mást is várunk.

 

Nem értéktelen, „rossz zene” Gaál Jenő szimfóniája – becsületes, jószándékú komponista műve, s ma már talán ő is egész másképp írná meg. A mindent átfogó intenzitást, a zenebelső, feszülő dinamikájának magával ragadó, sodró lendületét hiányoltuk elsősorban Gaál Jenőelső szimfóniájában.

 

Kétségkívül közérthetőségre törekszik a szerző, ez mindenképpen előnye. Nem formálja mondanivalóját bonyolult melódia- és harmónia-tömbökké, melyekben csak a beavatottak igazodnak el.

 

Formaépítkezése is világos, áttekinthető. Helyenként valóban leköt és gyönyörködtet is a mű. „Gondolunk itt elsősorban az első két tétel szépen „búcsúzó”, elszálló kódájára. Az utolsó kóda azonban nem tudja az egész művet felemelni, a várt megkoronázás helyett annak csak halvány visszfényét kaptuk.

 

Mindezek ellenére örülünk a szimfónia bemutatásának, hiszen a szerzőnek csak így lehet közvetlen, lemérhető kapcsolata a hallgatósággal. S nem minden alkotás remekmű, de mindegyik lehet egy-egy tégla, mely egy nagyobb, átfogóbb, művészibb megszületéséhez nyújthat alapot.

 

Az est második felében Mozart utolsó, befejezetlen művét, a Requiemet hallottuk. S rögtön megírhatjuk: rég nem hallott, kitűnő előadásban. Minden együtt volt, ami teljessé teszi a produkciót. A Fővárosi Énekkar (karigazgató: Péter József) remekelt. Szoprán szólamuk különösen tisztán, szinte éterien csengett (Confutatis). A mű visszhanghatásai is igen jól érvényesültek. – Eggyéforrottság, kedvvel-éneklés, párosulva meglepően jó hanganyaggal, technikával, és az Állami Hangversenyzenekar kiváló játékával – ez adta a súlyos drámaiságot, a megrázó Dies irae velőkig ható dübörgését. S ez ajándékozott meg bennünket azon ritka pillanatokkal, amelyeket csak a legnagyobb remekművek kiemelkedő előadásaiban hallhatunk.

 

A szólisták: László Margit, Tiszay Magda, Réti József. Antalffy Albert külön-külön és együtt is nemesen, átérzéssel illeszkedtek a mű és az előadás emelkedett hangulatába.

 

Kórody Andrásról csak a legnagyobb elismeréssel írhatunk. Végső fokon az ő kezében volt az előadás sorsa. A ritka szuggesztivitású indítás (Requiem aeternam, Kyrie eleison, Dies Irae) már sejtetni engedte a magas színvonalú előadást. S a továbbiakban is tartani tudta a feszültséget, hol a már említett dinamikai és színhatásokkal, hol a zenébenfeszülő drámaiság legvégsőkig való kiaknázásával. Ilyen előadásért csak köszönetet mondhat a közönség minden közreműködőnek.

 

Juhász E. Jenő

 

 

 



[1] Muzsika 1976/6.

[2] Muzsika 1959/6.