TÍZ ÉVE HUNYT EL VÁGI ISTVÁNNÉ GŐDEL
HILDA OPERAÉNEKES-TANÁR
Tíz éve hunyt el Vági Istvánné GŐDEL HILDA
operaénekes (1911–2015), aki 1932–39 között a Volksoper Wien magánénekese
volt. 1952–1971 között a pécsi Tanárképző Főiskola – a PTE Művészeti Kar elődjének – elhivatott magánének-hangképző tanára volt, de a vezető pécsi
énekkarok hangképzését is ellátta. A híres pécsi kórushangzás Tillai Aurél és tanítványai (dr. Kamp Salamon,
Kertész Attila, dr. Kutnyánszky Csaba, dr.
Szabó Szabolcs, Nagy Ernő, dr. Lakner Tamás, ifj. Dobos László, Schóber Tamás stb.). Horváth Mária
énekművész Gődel Hilda
hangképző műhelyének szintén sokat köszönhetett, mert 2005-ben saját
énektanodát alapított Gődel-Pauk Hangnevelő
Iskola néven. Magyar nyelvű publikációi mellett számos német nyelvű
írása jelent meg a Schweizerische Musikzeitung hasábjain.
Több száz
műfordítás (dalok, kórusművek) szerzője.
„Daloljatok! A hangnevelés művészete” című könyve tanítványi
magánkiadásban jelent meg 2004-ben és a kötelező és ajánlott irodalmi
jegyzékben szerepel a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen BA zenekar- és
kórusvezető tanszak hallgatói részére készült tantárgyleírások között.
A Magyar Köztársasági Ezüst Érdemkereszt kitüntetést 2005. március 15-én
kapta. Pécs Város Napján, 2012. szeptember 1-jén Pécs Város
Közművelődési Díja kitüntetésben részesült. Váginé Gődel Hilda kiemelkedő
tevékenységének és sokrétű zenei, hangképzés elméleti tevékenységének
elismeréseként kiemelkedő szakmai munkájáért. Temetése 2015. március 19-én
volt a győri Nádorvárosi Temetőben.
(A Gődel tanítványok egyike: Tihanyi
József)
Két részlet Váginé Gődel
Hilda könyvéből, amely 2004-ben jelent meg Horváth György kiadásában
Az előző
nemzedékek beszélni tudásának következtében minden normális újszülött
rendelkezik a beszéd készségével. Ennek el-lenére csak lassan alakul ki a
beszéd, a csecsemő gügyögésén és később szótagolásán keresztül. A
módszeres hangképzés, amelyet a kisgyermek végez, nem egyéb a tapintó érzék
gyakorlásánál, amelyet a hangképző szerv egyes részeinek illesztgetésével
hajt végre. Legelőször az ajkak illeszkednek és alkotnak zárat, amely hosszas gyakorlás után válik az első,
öntudatlanul képzett m vagy p hangzóvá. Kisgyermekek a legkülönbözőbb
módon eresztik át a levegőt a szájüregen. Egyik legkedveltebb formája a
fúvás, könnyedén zárt ajkak mellett, ami azokat berregésszerű rezgésbe
hozza. A kisgyermek e próbálgatásokkal önmagát szó-rakoztatja.
A gyermek hangjának kialakulására az a személy gyakorolja a legnagyobb hatást,
aki legtöbbet foglalkozik vele. Ez rendes körülmények között az anya. A gyermek
öntudatlanul utánozza nevelőjét, míg a beszéd készsége kialakul. A
későbbiek folyamán sokszor tudatosan utánoz egyes embereket, ha azok
modora tetszik neki.
Tudatosan vagy öntudatlanul az anya
gyermekének első hangképző tanára. Vele akaratlanul más hangnemben,
magasabb, világosabb, dallamosabb hangon beszél, mint a többi emberrel. Eközben
ő maga is fejlődik, nemcsak hangilag, hanem
emberi-leg, hiszen hangját minden színben, dinamikában és dallamos-ságban kénytelen használni, ahogyan a nevelés kapcsán
szükséges, és érzései diktálják. (Dédelgetés, vigasztalás, csillapítás, féltés,
dicsérés, dorgálás stb.)
A gyermeki hanghordozásban egyesül a
beszéd és az ének, és ez a maga nemében tökéletesen szép. Ha egy kisgyermek
korához nem illő durva hangszínnel beszél, ha hanghordozása azonos a
veszekedésével vagy szitkozódásával, úgy ennek okát nem saját brutalitásában,
hanem az ezt kialakító környezetben kell keresni.
Ha azt akarjuk, hogy a gyermek helyesen
használja a hangját. akkor a hangképzésnek a beszéddel egyidejűleg kell
kezdődnie. Hiszen az étkezés legelemibb, az életkori sajátságoknak
megfelelő szabályaira is akkor kezdjük oktatni, amikor első ízben
vesz kanalat a kezébe. Ha az anya és a gyermek környezetéhez tartozó
felnőttek teljes értékű emberként bánnak a gyermekkel, vagyis
komolyan veszik, nem fogják hibás kiejtésre, értelmetlen szavakra, ostoba
kifejezésekre megtanítani. Nyelvének ebben a korban még bájos botladozásait sem
fogják állandósításra érdemesíteni. Éppen a gyermek
későbbi nyelvhasználatára való tekintettel minden szót helyesen kell
előtte kiejteni, és az általa hibásan kiejtett szavakat türelemmel és
szeretettel javítani, nem pedig ünnepelni vagy kinevetni ezeket.
A gyermek éneke, bár csak néhány hangot
ölel fel, eredeti és invenciózus, az alkotás értékével bír. Az ének és a játék
teljes egységet alkotnak nála. Mindkettőbe beleéli magát. Képzelete olyan
erős, hogy nem létező tájakat, embereket, vadállatokat varázsol
köréje. Ez az átélés szabályozza a játék alatti működését, de ez
érvényesül hangadásában is. Az elmélyült játéknál megfi-gyelhető,
hogy a gyermek sohasem ismétli ugyanúgy az alkalmazott dallamot. A kisgyermek
hangos gondolkodása is gyakran énekszerű. Énekel szüleiről, napi
eseményekről, felfedezéseiről. Amíg zeneileg nem iskolázott, addig
nem ellenőrzi énekét, a rendelkezésre álló hangállományt variálja,
rakosgatja, mint az építőkockákat. A beszéd ugyanis nem használja ki teljes
mértékben a hangszerv teljesítő és moduláló képességeit. Ezt pótolja a
gyermek a beszéd fokozott dallamosságával. (A hangszerv anatómiája és
fiziológiája bizonyítja, hogy az éneklés az életkor előrehaladásával a
szervezet szükségletei közé tartozik. Egy nép, amely nem énekel, halálra ítéli
önmagát.)
Első iskolai éveiben elsajátítja az
írott nyelvet. Ha a közönséges értelemben vett nyelvi funkciókkal rendelkezik,
a pedagógusra nem hárul más feladat, mint ezeket a szokásokat ápolni, hogy a
gyermek továbbra is megtarthassa, az utcai köznyelv-használat és a
szórakoztatóipar olcsó, de káros hatásainak el-lenére is. Mivel a gyermek az
iskolában közösségben nevelkedik, a gyermek egyéni hangadásával alig vagy éppen
semmit sem törődhet a pedagógus. A beszéd ettől kezdve mindinkább
egyetlen célt szolgál: a kívánt tudásmennyiség közvetítését.
Az iskolás gyermek
megismerkedik a zenei hangokkal, egyszerű dallamokkal, amelyek alig
különböznek saját játékos dallamaitól. A gyermekdalok lényege éppen az, hogy
rajtuk keresztül a gyermek még sokáig megtarthatja természetes világát, amelyet
játékosan épít tovább. A zenére nevelés leghatékonyabb eszköze az alkotó
tevékenység, amely mindig nagyobb örömet ad, mint a kész játék használata. A
játékdalok mellett a hallásnevelés is bőséges zenei alkotó tevékenységet
nyújthat a kicsinyeknek.
A gyermek hanghasználatának minőségét
a hangképzés fejleszti ki. Tudjuk, hogy a beszédet és éneket részben ugyanazok
a szervek, nagyjából azonos feltételek mellett hozzák létre. Ha tehát a gyermek
beszéde mesterkéletlen és természetes, megvannak nála a természetes és helyes
éneklés előfeltételei. Ha viszont hibásan, valamely vonatkozásban
mesterkélten beszél (vezetett, akarattal irányított mozgás), ugyanezt a hibát
énekelve még fokozottabb mértékben megtalálhatjuk nála. Az egyébként muzikális gyermeket
hangadásbeli hibái gátolják zenei fejlődésében.
Ha az énekpedagógus lelkiismeretes és lelkes, egyéni foglalkozással (naponta
csupán néhány perc) segíteni fog a bajon. A gyermek beszédhangjának
feltűnő, de könnyen helyrehozható hibáit (hadarás, kiabálás, motyogás
és affektálásból eredő változásokat) a nem énekpedagógusnak is
kötelessége, ahol éri, javítani.
A gyermek hanghasználatának helyessége
nagyobbrészt a többi órákon dől el, az énektanár egymaga nem képes az
egész napon át gyakorolt helytelenségeket helyrehozni. Rá más feladat hárul: a
gyermekhangok kiművelése, szépítése a gyermekek művészi feladatainak
és későbbi, felnőttkori hanghasználatának érdekében.
A gyermeki énekhang nivellálása, az
általános hangképzés az egész énekórán észrevétlenül végighúzódó
feladat, és a legnagyobb mértékben összefügg a ritmus és dallam tanulással.
Hangot képezni csak énekelve lehet. A hang funkcionális képzése tehát ekkor
zajlik le. Ezek jellemzik a helyes funkciókkal létrehozott éneket. Ezzel
szemben a helytelen éneklés jellemzői: merev vagy ferde test- ill.
fejtartás, előrenyújtott áll és homlokráncolás (különösen magasabb
hangoknál), túlzott szájmozgás, duzzadt nyak, esetleg elvörösödés, ha a gyermek
kiabál, lanyha, minimális szájmozgás, ha a gyermek visszatartva, fojtottan
énekel. A hangzók helytelen megformálása a szájon látszik, míg az arcjáték,
esetleges torzulások, kínos arckifejezés, vagy ha kezével a torkához kap,
mutatják, hogy az éneklés a gyermeknek nehezére esik. Ezeket a hibákat azonnal
ki kell javítani. 8-10 éves korig hiába is beszélnénk helytelen funkciókról,
hiába próbálnánk azokat a hangzóformálást ki véve a tudatosság alapján
megközelíteni és a funkcionális hallás alapján javítani, mert a kisgyermek audio-auto-fiziológiai
ellenőrzésre képtelen. Körültekintő kérdésekkel kell a hiba okát
kideríteni, és hasonlókkal magyarázatot adni. A legbiztosabb azonban a helyes
előéneklés, amit a gyermek utánozhat. Ha egy gyermek hibás énekének
mélyebb lélektani okai vannak, kezelése a pszichológusra tartozik.
A hangképzés sikerének előfeltétele a
tanár énekének minősége /Gondoljunk a régi olaszok konzervatóriumaira,
ahol az elhagyott árva, kallódó gyermekeket felnevelték, és kitűnő
énekesek. tanárok sokévi munkával képezték ki az utánpótlást.) A hangadás csak
kis mértékben támaszkodhat a vizualitásra, ezért az énektanítás nagyobb
mértékben függ az utánzástól, mint az oktatás bármely más területe. Aki
énekeseket akar nevelni, annak a helyes és helytelen megítélését előbb
saját testén kell megismernie (funkcionális hallás, fejlett izom-érzet). Csak a
saját hang-szerv megbízható kezelése és használata egészséges és beteg
állapotában, garantálja mások vezetését.
Itt kell szólni Kodály Zoltán
nagyszerű zenepedagógiai találmányáról, a tonika-dó elvről. A
hangnemek temperálása óta nem valósult meg ennél nagyobb jelentőségű
gondolat, mely új irányt adott a zenetanításnak-tanulásnak. A tonika-dó
könnyűvé teszi a zenei írást-olvasást és hallatlanul fejleszti a hallást.
Önmagában véve azonban még nem rendelkezik költői tartalommal, nem nyújt
művészi élményt. Mint ahogyan a beszéd és az írott nyelv helyesírása sem
azonos a költészettel. Iskolázza a fület, fejleszti a zenei összefüggések
közötti tájékozódást, de énekművészetté, sikerélménnyé csak akkor válik,
ha az énekelt hangot a hangszerv természetének megfelelő, élettanilag helyes működéssel, szabad, lendülő
mozgás által hozzuk létre. Emlékeztetőül: a fül
céloz, a test lendít, és létrejön a helyes hang. A célzást és lendítést
gyakorolni kell, és semmiképpen sem szabad félni, hogy nem találunk célba! A
hangmagasság eltalálását nem segítheti akarati ráhatás, kényszer. Célunk
mindenkor a felszabadult, biztonságos hangadás. A kudarcokat vidáman kell
vállalni, játékos hasonlatokkal segíteni a jobb célba találást. Például:
nagyobbat ugorj!”, vagy dobd el jobban a labdát!” stb. Sikertelen hangadásnál
nem baj, próbáld meg újra, nagyobb lendülettel!”, Semmi esetre sem használhat
az énektanár, vagy karvezető az intonáció javítása érdekében olyan
kifejezéseket, mint „nem elég magas”, vagy nem tiszta”. A tanár legfőbb
gondja legyen a sikertelen intonációtól való félelem megszüntetése. Az
intonáció – a hang pontos eltalálása – hangszervi mozgás, lendület nélkül nem
jó. Az intonációban együttműködik a fül, mint a célzás eszköze, mozgásba
hozva az intervallumnak megfelelő Izomenergiát. A gége és az üregek
produkálják a kész hangot. Mindez ösztönösen történik, a pillanat le nem
mérhető töredéke alatt. Az énekesi mozgások koordinálása ugyanolyan
törvényszerű, mint pl. a golfjátéké. Ennél a szem céloz és ad irányt, a
kar és a törzs izmai ennek alapján adják meg (automatikusan) a megfelelő
energiát, lendületet, amely az adott távolság eléréséhez, a labda célba
jutásához szükséges. Ez lassú, hosszú gyakorlás után, az összes kivitelező
izmok közreműködésével sikerül. A célzás energia – megvalósítás” minden
olyan tevékenységnél érvényesül, melynél több szerv együttműködése
szükséges a célfeladat megvalósításához. Az éneklésben összetartozó,
együttműködő szerveket már ismerjük, csupán a célfeladat más a
szolmizálásnál és a dallaméneklésnél. Ezt kell áthidalni, amennyiben a
folyamatos dallaméneklés működéseit fenn kell tartanunk, alkalmaznunk kell
szolmizálva is. Röviden: a helyes hangképzés szolgáltatja az élettanilag helyes működések létrejöttét
szolmizálásnál. (A hangképzésről bőven szólunk a Tanítás c.
fejezetben.)
A gyermek énektanítása akkor lesz
eredményes, a Kodály-módszer akkor fog egész nagyszerű mivoltában
érvényesülni, ha a gyermek megtarthatja játékkedvét, lendületét, ha nem fél a
hibától, nem kell félnie rossz osztályzattól, ha nem kötelességből,
kényszerből, hanem felszabadultan énekel.
Gyakori eset, hogy zeneoktatásunkban jól
iskolázott énekesek nehezen tudják magukat átadni a mű zenei-költői
tartalmának, mert a szigorú pontosságú intonációs fülmunka leszoktatta
őket a szabadon lendülő mozgásokról. Pedig a zene szabad érzelmi
szárnyalást és kifejezést igényel, éppen ez teszi élmény-szerűvé,
megrázóvá.
Az iskolai ének-zene (írás-olvasás)
tanításából éppen az élmény hiányzik. Az énekóra legjelentősebb része a
dalolás élménye lenne. A dalok tartalma szól a természet szépségéről,
hazaszeretetről, hőstességről, ezek
kinevelik az erkölcsi érzést és magatartást, azaz ösztönöznek, hogy a természet
és valóság szépségeit, amelyeket a művészetben megismertünk, a saját
életünkben is kialakítsuk. Tolsztoj elévülhetetlenül bölcs mondása: Hogy a zene
tanítása eredményes legyen, és hogy a gyermekek szívesen fogadják,
kezdettől fogva a művészetet kell tanítani, nem az éneklés vagy a
hangszerjáték technikáját. Jobb, ha a gyermekeket egyáltalán nem tanítjuk,
mintsem mechanikusan tanítsuk őket.”
A pszichológus
véleménye sem lehet közömbös számunkra: A zene sajátos hatása elsősorban
abban nyilvánul meg, hogy minden művészetnél mélyrehatóbban és teljesebben
ki tudja fejezni azt az érzést és hangulatot, amely az élet valamely
helyzetével, egy meghatározott eszmével van kapcsolatban. E hatás teljes
egészében érzéki hatás, kapcsolatos a testi funkciók ritmusával, aktivitásával.
Az igazi nagy élmény megindultsággal, megrendüléssel jár és egy titokzatos
belső rezdülésből fakad, nem pedig a zenei összefüggések tudásából.” (Arno Plack)
De a magyar költő is ráérzett a
szívből jövő ének varázsára és ugyanezen varázs elvesztésének okára.
„Kötelesség nékem hét lakat a szájra, mely a dalos
kedvet elapadni zárja, s ha kötelességből ajakam megzendül, nem a szívem
dalol, csak a lakat csendül.” (Babits Mihály)
A MUTÁLÁS
A serdülés idején
lezajló hangszervi változást, amely után a gyermekhangok felnőtthangokká
válnak, mutálásnak nevezzük.
Az emberi szervezet fokozatos
fejlődés során éri el teljes fejlettségét. Ez minden részére – csontokra,
izmokra, szövetekre, mirigyekre érvényes. A test arányai is megváltoznak.
A csecsemő csontozata puha, izmai
gyengék, mozdulatai rendezetlenek. Gégéje inkább magas, mint széles,
hangszalagja kb. 5 mm hosszú, a rezonáns üregek viszont ehhez képest nagyok. A
létrehozott hang erős, átható. A gége porcai puha állományúak, a hangnyújtvány még nem fejlődött ki, a záróizmok
gyengék. A hangrés zárását a rendkívül erős gége-garat izom segítségével a
hangszalag saját izma végzi. Mire a gyermek megtanul beszélni, lassan
kifejlődnek a hangnyújtványok, és a záróizmok is
fokozatosan megerősödnek. Teljes működésükre még nincsen szükség,
mert a gége-garat izom, a pajzsporc lemezeinek összeszorításával jól létre
tudja hozni a szükséges hangrést, illetve hangszalag zárlatot.
Az iskoláskortól számítható a hangszalagok
és a záróízmok fejlődése, amely fokozatosan,
észrevétlenül megy végbe néhány év alatt. 10-12 éves korban kezdenek a gége
porcai meszesebbé válni, és így a pajzsporc lemezei is nehezebben
összeszoríthatók. A fejlődés egyénenként változó. Általában 13-16 éves korig
zajlik le, de vannak – bár ritkábban – 18 éves mutálók is.
A gége közvetlenül a mutálás előtt
rohamosan nő, ennek következtében a gyermekhangok mélyülnek. Mikor a
belső hang. szalagizom és a gége-garat izom már nem képes a hangszalagok
zárlatát létrehozni, a működésben eddig még gyakorlatlan többi gégeizom
pedig nem vesz részt a zárásban, kezdetét veszi a mutálásnak nevezett
hangszervi változás.
A hang jellege megváltozik. A gyermekhang,
mely eddig nemek szerint nem különült el, megoszlik fiú- és leányhangokra. A
hangszervi változás a fiúk hangján jobban észlelhető, mint a lányokén,
ugyanis a fiúk hangja egy oktávval mélyül, hangszalagjuk 16-17 mm-es, vagyis
megközelíti a felnőtt hangszalag hosszát. A lányok hangszalagja igen
keveset nő és vékonyabb is, a mutálás tehát nem vehető annyira észre.
Hangjuk a magasság felé néhány hanggal bővül, és kissé élesen szól.
A mutálás alatt a hang nem engedelmeskedik a fül irányításának, az
intonáció labilissá válik, sőt megbicsaklik, gikszerezik”.
A pajzsporc meszesedése olyan fokot ér el, hogy a nyak elején megjelenik az
ádámcsutka. A többi porcok is befejezik növekedésüket, és felveszik végleges
formájukat. A gége izmainak, amelyek eddig még nem működtek közre a
hangszalagok kifeszítésében és zárásában, be kell idegződniük az új
feladat elvégzésére.
A mutálással párhuzamosan a szervezet
általános érési folyamata is lezajlik (hormonális változás), ami erős
hatást gyakorol a fiúgyermek jellemére és kedélyére. Megfigyelhető, hogy a
fiúk ebben az időben ingerlékenyek, érzékenyek, de veszekedésre is
azonnal. minden különösebb ok nélkül hajlamosak. A serdülő magatartása
bizonytalanná, félénkké válik, ami pillanatok alatt az ellenkező végletbe,
önhittségbe, indolenciába, sőt brutalitásba csaphat át.
Megállapítást nyert, hogy a II.
világháború utáni generációban egy-két évvel korábban kezdődik a mutálás,
mint régen. Ez a gyermekek testi felépítésének változásával függ össze. A mai
gyermekek magasabbak, erősebbek, mint a hajdaniak.
A növekedés oka valószínűleg az ésszerű táplálkozásban és a
sportolásban keresendő. A testalkatnak a régihez viszonyított
nagyobbodását, hormonális érését akcelerációnak nevezzük.
***
Nem tartozik a mutálás területére, de
szükségesnek tartom megemlíteni az érett nők hormonális változását
(klimaktérium), hatását a női hangra.
Ezt a folyamatot nem szokás a hangképzés
problémái között említeni, nevetséges szégyenkezés teszi tabu-témává, holott
távolról sem jelenti a hang megöregedését.
A női hangok éppen úgy, mint a
férfihangok, az idő folyamán természetesen éretté válnak. Kivételt
képeznek azok a nagyon világos, csillogó, magas koloratúr hangok, amelyek jó
hanghasználat mellett megtartják a gyermekhanghoz hasonló jellegüket. Például Toti Dal Monte, Amelita Galli-Curci,
Beverly Sills. A szervezet érési folyamata másoknál a
hang érésével, teltebbé, erőteljesebbé válásával jelentkezik. Mezzóknál gyakori a sötétebb színűvé válás. Akik egyes
drámai szoprán szerepeket kitűnően képesek voltak elénekelni, ezekre
a sötét, tömörré vált hanggal már nagyon okosan nem vállalkoznak. Például Christa Ludwig egy időben nagyon szép, hiteles Fidelio
- Leonorát énekelt, amire később már nem
vállalkozott.
Előfordul azonban, hogy jól
éneklő énekesnők a 48-50 éves korban néhány átmeneti hangot egyszerre
nem tudnak a megszokott funkcióval, a régi minőségében megszólaltatni. Itt
van helye az óvatos, felelősségteljes hangképzői munkának. A kritikus
hangokat átmenetileg piano-élműködéssel kell újrateremteni, fokozatosan
erősítve a gyakorlásban, míg helyrejön a rég szín és erő. Más a
helyzet azoknál az énekesnőknél, akik bár szép hanggal kezdték a pályát és
énekeltek évekig idővel rossz működésekkel megerőltették,
megöregítették hangjukat. Nincs mit tenni, ez nem hormonális ügy, hanem
egyszerűen elhasználás, a pálya végét jelenti.