Liszt
Ferencről elnevezett Nemzetközi Zenei Központ jött létre Kínában
a Zeneakadémia TÁMOGATÁSÁVAL
A dél-kínai Vencsou (Wenzhou) városban nemrég
átadott iskolában a magyar zeneoktatási hagyományokon alapuló képzés lesz, az
együttműködést Farkas Gábor zongoraművész, a Zeneakadémia
Billentyűs és Akkordikus Hangszerek Tanszékének
vezetője[1]
segít megvalósítani.
Zajlanak a tárgyalások
egy közös posztgraduális programról a New York-i The Juilliard
Schoollal, amelynek révén a hallgatók kettős
szólistadiplomát kapnának, a Sanghajtól délre fekvő Vencsou
(Wenzhou) városban pedig megkezdte működését egy
olyan zenei intézmény, amelyhez a nevet, a tudást és vendégtanári látogatások
révén a szakembereket a Zeneakadémia adja.
A Liszt Ferenc
Zeneművészeti Egyetemnek többek közt a sanghaji, a senjangi,
a Hangcsouban működő Csecsiang
(Zhejiang), a Kantonban (Kuangcsou,
Guangzhou) lévő Hszinghaj
(Xinghai) és a pekingi Központi konzervatóriumokkal
van már együttműködése, ehhez csatlakozik most a vencsoui
Nemzetközi Zenei Központ.
Farkas Gábor
zongoraművész és az Ének Tanszék vezetője, Meláth
Andrea operaénekes nemrég tértek vissza az intézmény ünnepélyes megnyitójáról.
A partnerség hátteréről Farkas Gábor azt mondta: tavaly nyáron egy hónapig
Kínában turnézott, és a sanghaji nemzetközi zongorafesztivál (Shanghai International Piano Festival)
alkalmával azzal az ötlettel kereste meg egy kínai fiatalember, Hszü Dong Vang (Xu Dong Wang), aki évekkel
ezelőtt a budapesti Zeneakadémián végzett énekművészként, hogy
kezdjenek közös munkába az általa Vencsouban saját
erőből, saját pénzből alapított zenei központban. „A fiatalember
annak idején tanult Amszterdamban és Bécsben is, de végül a Liszt Ferenc
Zeneművészeti Egyetemet választotta, és azt mondja, sokkal többet kapott
itt a nyolcéves tanulmányai alatt, mint más európai intézményekben, ezért is
kezdeményezte az együttműködést” – tette hozzá.
A zenei központ pár
hónap alatt felépült, impozáns koncertteremmel is rendelkezik, és a
Zeneakadémia vezetőségének jóváhagyásával Liszt Nemzetközi Zenei Központ
(Liszt International Music Center) néven kezdi meg működését. Farkas Gábor
arról is beszélt, hogy elsősorban zongora- és énekoktatás zajlik majd ott
egyetemi előkészítő jelleggel, nagy hangsúlyt helyezve a szolfézsra,
a Kodály-módszerre, Liszt és Bartók zongoraiskolájára, mindezt a Zeneakadémia
Zeneelmélet Tanszékének, Doktori Iskolájának, valamint Kodály Intézetének
tanárai segítségével, akik vendégoktatóként fognak részt venni az intézet
munkájában.
„A hangszeres oktatás
rendkívül népszerű Kínában, és kiválóak a növendékek, sokan már olyan
repertoárt játszanak gimnazista-, sőt, kisgyermekkorukban, mint amit
Nyugaton az egyetemisták. Azonban például a szolfézs tekintetében
érezhetők elmaradások, így szándékaink szerint ez az intézmény olyan lesz,
mint a tiencsini Juilliard-fiókintézmény,
tehát voltaképp előkészítő tagozatként funkcionál majd, hogy
megfelelő háttértudással érkezhessenek a növendékek a budapesti
Zeneakadémiára” – hangsúlyozta Farkas Gábor.
Meláth Andrea az énekes
növendékekkel kapcsolatosan elmondta: a Zeneakadémia felvételi eljárására
készítik majd fel a diákokat 14–15 éves koruktól, emellett angol nyelvi képzést
is kapnak, hiszen ez a budapesti tanulmányaikhoz és a későbbi nemzetközi
pályafutásukhoz is elengedhetetlen. A felkészítés mikéntjéről úgy
fogalmazott: a Kodály-módszer mellett Liszt és Bartók művein,
valamint a preklasszikus, a klasszikus és a romantikus repertoáron keresztül
fogják oktatni a gyerekeket.
A vencsoui
Liszt Központban nyári rendezvénysorozatot is alapítottak Liszt-Bartók
Fesztivál néven, ennek művészeti vezetője Farkas Gábor, illetve Meláth Andrea is közreműködik a szervezésben. Így az
oktatás mellett a koncertek, mesterkurzusok, fesztiválok és adott esetben
versenyek összekapcsolódva, egymást erősítve segítik majd a képzést.
Farkas Gábor fontosnak
tartja, hogy a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem folyamatosan
bővítse nemzetközi kapcsolatait, ebben ez a leendő
együttműködés, valamint esetleg a további kínai partnerintézmények
hálózatba kapcsolása is segíthet. Arra is emlékeztetett, hogy az egyetem
középiskolája, a Bartók Konzervatórium nemrég indított kínai osztályt, így
további együttműködésekre is tér nyílik a hatalmas ázsiai országban.
Farkas Gábor szerint
Ázsiára érdemes odafigyelni: Japánban már több évtizedes múltra tekint vissza
az együttműködés (tokiói egyetemek, mesterkurzusok Gifuban
és a Liszt Szeminárium Szapporóban), most pedig
Kínában bővülnek a partnerkapcsolatok, ami a Zeneakadémiának hasznot hajt,
hiszen számos kiváló tehetség érkezhet majd onnan, hogy a budapesti
intézményben tanuljon. „A legutóbbi, aarhus-i
zongoraverseny zsűrijében ülve tündöklő fiatal kínai tehetségekkel
találkoztam. Tizenéves gyerekek elképesztő repertoárt adnak elő,
természetesen még csiszolatlan gyémántok, de érezhető bennük a
fejlődési lehetőség” – tette hozzá. Hangsúlyozta: ha pedig sokakat
sikerül a Zeneakadémiára csábítani, később olyan „Liszt-nagykövetekké”
válhatnak, mint a vencsoui Liszt Ferenc Nemzetközi
Zenei Központot alapító fiatalember.