KIRÁLY-KÖNIG PÉTER 155 / 85

 

(Stájerország, 1870. május 28. – Szeged. 1940. május 14.) 

zeneszerző, karmester, tanár, a szegedi Városi Zeneiskola igazgatója

 

ANTOS KÁLMÁN

 

KIRÁLY-KÖNIG PÉTER[1]

1870-1940

 

König Péter, Király (Rosegg, Stájero., 1870. máj. 28. – Szeged. 1940, máj. 14.) zeneszerző. Előbb Grazban, majd a bp.-i Zeneak.-n Koessler Jánosnál tanult. Tanulmányai befejezése után több vidéki városban (Arad, Győr, Kassa, Lugos) karmester, a kassai Filharmóniai Egylet vezetője volt. 1904-től haláláig Szegeden működött, a Városi Zeneisk. ig.-ja – M. A falusi bányász (opera, Szeged 1915); A csodabál (pantomim); Szent István (oratórium, 1938); zenekari művek (3 szimfónia, nyitányok); kamarazeneművek, egyházi művek (5 mise, a requiem, Te Deum stb.); zongoraművek, dalok.

 

Pünkösdhétfő éjszakáján Szegeden, a magyar Alföld fővárosában utolsót dobbant egy szív, lezárult egy alkotásokban és tettekben gazdag, eseményekben és élményekben bővelkedő életpálya: meghalt Király-König Péter zeneszerző, a Szegedi Városi Zeneiskola nyug. igazgatója. Hét évtizedet átfogó életének több mint felét a magyar zenekultúra fáradhatatlan szolgálatában töltötte el s ezzel méltán kiérdemelte, hogy zenei életünk krónikása külön lapon méltassa érdemdús munkásságát és kegyeletes megemlékezéssel idézze fel az elhunyt életének főbb eseményeit.

 

Király-König Péter idegenből származott. Ausztriában, egy kis stájer községben született 1870. május 29-én. Féléves korában egy gyermektelen házaspár vette magához, Höge Rudolf angeri főtanító és felesége. A zenével itt ismerkedett meg. Első zenei oktatását nevelőatyjától kapta. Alig hatéves, amikor már a templomi énekkarban működik. Tizenegy esztendős korában az admonti bencés kolostorba kerül, mint énekesfiú. Itt végzi el a gimnázium alsó osztályait, közben zenei tanulmányait is folytatja. Ezekhez az admonti évekhez fűződik életének egyik legnagyobb zenei élménye is, amikor Brucknert hallotta orgonáim az admonti kolostorban. A gimnázium felső osztályait Grácban végzi, de hegedűtanulmányait is folytatja. Gráci tanára Karl Prager volt, a gráci filharmónia hangversenymestere, akinek házánál gyakran megfordul s bizonyára sok érdekes dolgot hall és tapasztal, hiszen Prager egy ideig Párisban is működött és a híres Tannhäuser-botránynak is tanúja volt. A gráci évekre esik az első szerzemények megírása is: hetedikes gimnazista, amikor előadják a Leo pápa tiszteletére írt Leo-kantátáját (énekkar, zongora- és harmóniumkísérettel, kézirata most került elő a hagyaték rendezése alkalmával), VIII. osztályba jár, amikor már operát ír »A praenestei fuvolás« címmel. Érettségi után, 1889-ben újra Admontba megy és Frater Marquard néven felvéteti magát a rendbe. Teológiai tanulmányai mellett a zenei stúdiumokat is folytatja. Elméleti ismereteit P. Viktorin Berger vezetésével gyarapítja s hogy közben a zeneszerzést sem hagyta abba, arról egy ezidőből származó requiem és egy Stabat mater tanúskodnak.

 

Az 1893. esztendő döntő jelentőségű Király Péter további életpályájára. Nyaralás alkalmával megismerkedik Sauer Emil zongoraművésszel, megmutatja neki kompozícióit. Sauer ajánlólevelet ad neki s azzal — a rendből békés megállapodással kilépve, a budapesti zeneakadémiára megy, hogy végleg a zenének szentelje életét. Pesten azonnal felveszik s itt végzi el a zeneszerzést, valamint az orgonatanszakot Koessler János vezetése alatt, míg hangszerelést Szabó Xavér Ferencnél, zongorát Erkel Gyulánál és Szabados Bélánál, zenetörténetet és esztétikát dr. Harrach Józsefnél tanul. Dolmányi Ernő, Dienzl Oszkár, Lichtenberg Emil, Szántó Tivadar, Szeghő Sándor, Szerémi Gusztáv, Tóth Árpád az osztálytársai a zeneszerzés szakon. 1897-ben művészi oklevelet nyer, majd mestere tanácsára a zenekari rutin elsajátítása céljából színházi karmesterséget vállal. Troppau, Győr, Arad, Kassa, Erdély, majd ismét Kassa az állomáshelye. Kassán utóbb zenetanár és a filharmónia karnagya. Ebben az időben üresedik meg Szegeden a városi zeneiskolai igazgatói állása, melyre benyújtja pályázatát s az állást el is nyeri. Több, mint három évtizeden át, 1904 február 16-tól egészen 1935-ben saját kérelmére történt nyugdíjazásáig vezette Szeged város zeneiskoláját, egyben tanította az összes elméleti tárgyakat. E három évtized alatt úgy a zeneiskola színvonala, mint általában Szeged zenei élete állandóan fejlődő emelkedést mutat. Mikor ennek jelentőségét felmérjük, gondoljuk meg, hogy erre az időre – a millenáris idők gondtalan világától szinte napjainkig terjedő intervallumra – esik a világháború, majd az azt követő forradalmak és trianoni évek minden gondja, nehézsége, nélkülözése és kilátástalan, gyötrelmes küzdelme. Annál nagyobb az érdeme Király Péternek, aki az évek folyamán egyre lankadó testi ereje ellenére, a legválságosabb időkben is mindig fáradhatatlan lélekkel, becsületesen és egész emberként állt sokszor mérhetetlen közöny, fásultság és nyomasztó részvétlenség közepette – azon a poszton, ahová boldog békevilágban, mint tetterős ifjú került. De nemcsak a zeneiskolában fejtett ki szorgos működést. A belvárosi, később fogadalmi templom nagy miséin állandóan ő orgonáit, egészen 1930-ig. Csaknem két évtizeden át karigazgatója volt a Szegedi Dalárdának. Számos nagy hangverseny és oratóriumelőadás esik erre az időre. És soha nem feledkezett meg arról, hogy akiben alkotókészség van, annak elsősorban az alkotás a kötelessége.

 

Zeneszerzői tevékenységének legnagyobb része, számban a legtöbb, súlyra a legjelentősebb művek a szegedi időre esnek. Nem sorolhatjuk fel valamennyit egyenként ; rövid összefoglalásban álljon itt az egyházi művek közül 5 zenekari mise (köztük talán a legszebb műve, az A-moll Fogadalmi mise), 2 zenekari requiem, továbbá Stabat Mater és Te Deum zenekarral, Szent István Oratórium (a kultuszminisztérium pályázatán 1939-ben 1000 pengővel jutalmazott pályamű), 3 orgonás mise, requiem, számos cappella, orgonás és zenekari motetta ; a világiak közül »A falusi bányász« (3 felvonásos opera), »A csodabál« (pantomim), »Tisza-kantáta«, Himnusz Budavárához, 3 szimfónia, nyitányok, szvitek, változatok, prelúdium és fúga, tokkáta és fuga zenekarra, hegedűverseny, concertino zongorára zenekarral, orgonára passacaglia, szonáta, prelúdium és fúga, 2 zongoraszonáta, 2 szonatina, hegedűszonáta, mélyhegedűszonáta, gordonkaszonáta, zongorahármas, 2 vonósnégyes, vonósötös, zongoraötös, fúvós-zongoraötös, vonóshatos, számos előadási darab zongorára, hegedűre, gordonkára, dalok és számtalan karmű. Mint zeneszerző, a Rheinberger-Koessler iskola neveltje s mivel hozzájuk hasonlóan egyúttal orgonista is volt, veleszületett formaérzékét és ritka ellenpontozó készségét rendkívül nagy tökélyre emelte. Legnagyobb és legszebb műveit az egyházi zene területén alkotta. Szép ívelésű dallamok, korrekt szólamvezetés és gondos frazeálás még a világi művekben is elárulták az egyházzenészt, aki a fenséges orgonazene és komoly egyházi kórusok világában van igazán otthon.

 

Király Péter, mint ember is sokoldalú volt. Érdeklődése minden irányba terjedt. Nagy kötelességtudás és pedantéria mellett mindig kicsillant kitűnő humorérzéke is. Kifogyhatatlan volt élményeinek és élete epizódjainak elbeszélésében. Egyházának mindig hű fia volt, kit jótékonyságáról is ismertek, mert nem egy növendékének, vagy ismerős pártfogoltjának tanulmányát, sőt megélhetését tette lehetővé, saját anyagi erejéből. Habár idegenből jött hozzánk, érzésében egészen magyar lett. Jellegzetes művészfeje, fürge alakja nélkül szinte elképzelhetetlen Szeged koncertterme, vagy utcáinak képe. Roppant ambícióval tevékenykedett világéletében. Erről tanúskodik nem kevesebb, mint 24 pályadíj, az Országos Magyar Dalosszövetség többszöri kitüntetése is az, hogy a Dugonics Társaság tiszteleti tagjává választotta. Fáradhatatlan munkásságát jutalmazta 1932-ben Magyarország kormányzója is, mikor a Signum laudis-szal tüntette ki. Valami belső nagy nyugtalanság volt a rúgója ennek a hihetetlen agilitásnak, melynek tempója csak 1925-ben lassúdott meg, egy súlyos tüdőgyulladás után, de soha nem szűnt meg egészen. A megérdemelt nyugalom éveiben is állandóan komponált, mígnem 2 héttel hetvenedik születésnapja előtt a gondviselés kifürkészhetetlen akarata örökre elszólította a földről.

 

***


Dr. Kerek Ferenc: Az alapító és a példakép. Gondolatok és laudáció Király-König Péterről

Parlando 2020/5.)

 

 



[1] A Zene 1940/15. szám