LAVOTTA KAMILLA[1]

 

(Budapest, 1940. szeptember 3. – Debrecen, 2003. szeptember 15.)

zenetanár, igazgató.

 

Édesapja Lavotta Emil, édesanyja Rabovay Rézler Mária. 1946-tól a debreceni Svetits Intézet elemi iskolájában, majd 1952-től az Ispotály téri Általános Iskolában tanult. Az általános iskola elvégzése után felvételt nyert hegedűszakon a debreceni Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakiskolába és ezzel párhuzamosan a Csokonai Vitéz Mihály Gimnázium zene-tagozatára. 1954 szeptemberében a gimnázium zene-tagozata megszűnt, így középiskolai tanulmányait humán latin szakos osztályban kezdte, s csak az 1957–58-as tanévben iratkozott vissza a zenei tagozatra. 1958 júniusában érettségizett jeles eredménnyel, és ugyancsak ekkor szerezte meg végbizonyítványát – jeles eredménnyel – a Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakiskolában. 1958-ban sikeres felvételi vizsgát tett a Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakiskola zenei Tanárképző Főiskolájának hegedű-szolfézs szakán, majd 1961 júniusában diplomát kapott.

 

1960. július 1-jével, a Hajdú-Bihar Megyei Tanács V.B. Művelődésügyi Osztálya kinevezte a Hajdúböszörményi Állami Zeneiskola Püspökladányi Fiókiskolájába hegedűtanárnak.

 

1962. szeptember 1-től a fiókintézmény vezetője lett, majd 1963. szeptember 1-től a fiókiskola önállósulásával a püspökladányi Zeneiskola igazgatójaként dolgozott 1995 szeptemberéig, nyugdíjazásáig.

 

1970. április 11-én kötött házasságot Háda Zoltánnal, aki akkor a debreceni Szikvíz Szeszipari Vállalat áruforgalmi csoportvezetője volt. 1971. május 28-án megszületett kislányuk, Háda Gabriella. 1971. október 15-től férje Budapestre távozott, így ettől az időponttól gyermekét egyedül nevelte.

 

Munkahelyi vezetőként aktívan részt vett az iskola KISZ-alapszervezetének munkájában. 1970 és 1972 között elvégezte a MLEE esztétika speciális kollégiumát. Az 1970-es évektől aktívan részt vett Püspökladány és vonzáskörzete úttörő-munkájában, mint kulturális szakbizottság-vezető, elnökségi tag.

 

1982-ben felvételt nyert az MSZMP püspökladányi Petőfi Általános Iskola párt-alapszervezetébe. 1983 és 1985 között elvégezte a MLEE Pártépítés-Vezetéselmélet szakát, közben szakmailag is részt vett továbbképzéseken, vezetőképző tanfolyamokon, melyet a Hajdú-Bihar Megyei Pedagógus Továbbképző Intézet szervezett zenepedagógusok és vezetők részére. Az Országos Zeneművész Szervezet Zenepedagógus Szakosztályának tagja, mely lehetővé tette az országos tájékoztatókon, továbbképzéseken való részvételt. Mindenkinek példát állított az önképzés, önfejlesztés terén, haladt a korral, nyitott volt minden újszerű, jól működő dologra.

 

A zene volt hűséges szerelme, mely az egész életét kitöltötte. Munkáját hivatásként szerette, növendékeit szinte sajátjának érezte, és a tanítás minden percét élvezte.

 

A tanítás mellett az öreg Csenki Imre „szalonzenekarában” mindig szívesen hegedült, főleg azért, hogy tanítványai is kedvet kapjanak az együttes muzsikáláshoz. Rézfúvósok, fafúvósok és vonósok alkották ezt a zenekart.

 

Igazgatóként az iskola vezetésével járó feladatokat hozzáértéssel, a döntéseket kellő határozottsággal intézte. Mindig a kollégák érdekeit nézte, nem a magáét. Közvetlenségével sok embert meg tudott győzni.

 

A környező falvakban öt kihelyezett tagozatot hozott létre többek között Földesen, Nádudvaron, Sárrétudvariban, Bárándon, majd Kabán, egyre szélesebb rétegnek biztosítva ezzel a zenetanulás lehetőségét.

 

Soha nem dorgálta megalázóan tanítványait, hanem szeretettel és sok türelemmel, önzetlenül foglalkozott velük a tanórákon kívül, sokszor nyáron is. Szeretetteljes egyénisége, az a légkör, amit ki tudott alakítani maga körül, segített kibontakozni tanítványai tehetségét, de segítséget jelentett az általa felkarolt fiatal tanárok számára is. Egyszerűsége, szerény, önfeláldozó szeretete tiszteletet ébresztett mindenkiben. Szakmai vezetése biztonságot adott, példás volt. Nyugállományba vonulása után, 1997-ben – a Tiszántúl első református zeneiskolájának beindításához is – nagy segítséget nyújtott Nagy Gyula biharkeresztesi református lelkipásztornak. Fáradságot és egészségét nem kímélve (sajnos, rengeteget dohányzott), élete utolsó éveiben is aktívan dolgozott, mint hegedűtanár a biharkeresztesi Gárdonyi Zoltán Református Zene- és Művészeti Iskolában, és még emellett a földesi Karácsony Sándor Általános Művelődési Központban.

 

A 2002/2003-as tanévet még lezárta, de sajnos, az új tanévet már nem tudta elkezdeni. Betegsége elhatalmasodott rajta. Kollégái, diákjai sokszor meglátogatták betegágyánál. Fantasztikus memóriája volt, szinte minden növendékének tudta a nevét, még az évek múlásával is. Munkássága mély nyomot hagyott tanítványaiban és bennünk, munkatársaiban.

 

Elismerései:

- 1970. Szocialista Kultúráért kitüntetés

- 1978. Magyar Úttörők Szövetsége Országos Elnöksége Dicsérő Oklevele

- 1979. újból Szocialista Kultúráért kitűntetés

- 1980. Kiváló Úttörővezető kitűntetés

 

Az én kapcsolatom Kamillával főiskolás koromban kezdődött, és azt hiszem, meghatározója lett egész szakmai életutamnak. Fiatal, kezdő pedagógusokat keresett a püspökladányi zeneiskolába. Mindezt nemcsak a hivatalos formát követve és betartva – az állás meghirdetésével – tette, hanem vette a fáradságot, bejött a főiskolára, és személyesen tájékozódott, informálódott az akkori „kínálatból”. Emlékszem, híre ment az évfolyamon, itt van egy vidéki zeneiskola igazgatója és álláslehetőséget kínál, akit érdekel, menjen fel a hallba és beszélgessen el vele. Így kerültem én is az érdeklődők közé és szinte már az első perctől kölcsönös szimpátia alakult ki közöttünk. Megnyerő volt kedvessége és közvetlensége, érthető, alapos tájékoztatása, szakmai hozzáértése. 1975 szeptemberétől tehát – utolsó éves főiskolai hallgatóként – félállásban megkezdtem a kijárást a püspökladányi zeneiskolába. Azt hiszem, azt mondani sem kell, mekkora segítséget jelentett számomra az a gyakorlat és tapasztalat, amit a tanítás során megtanultam, elsajátítottam. Hiszen más az, amikor a könyvből tanulja az ember, és rá kell jönnie, mennyire más a valóságban. Arról nem is beszélve, milyen sok gyakorlati dolog van, amit nem tanítanak a főiskolán, de ha munkába állsz, tudnod kell. Ezeknek az apróságnak tűnő, de annál nagyobb jelentőséggel bíró dolgoknak igazi szakértője volt Kamilla. Nem lehetett olyan szakmai, sőt privát kérdésünk, amire ne tudott volna kielégítő és használható választ adni. Mindenben tudott segíteni, jóindulattal, türelemmel és önzetlenül. Bízhattunk benne, mert mindig támogatott. Mi, pályakezdő kollégák és néhány kedvenc növendéke is – kik már akkor 9-10 éve jártak hozzá – szinte második anyánknak tekintettük.

 

Fáradhatatlan volt, tele energiával. Erős tartással rendelkezett, sosem láttuk sírni vagy elgyengülni. Nagyon jó kapcsolatot ápolt a szülőkkel, a gyerekekkel és a pedagógusokkal egyaránt. Igen sokat köszönhetek neki a kommunikáció, az emberi kapcsolatok kezelése tekintetében. A rosszat is úgy tudta közölni, hogy már azonnal megcsillantotta a reményt valami pozitív irányú javaslattal, ami építő jellegű, ami előre vivő és már egyben motiváló tudott lenni. Később maga mellé vett igazgatóhelyettesnek, és ügyesen át tudta adni a vezetéssel járó feladatok minden praktikumát.

 

Mindig is példaképemnek tekintettem, és tekintem a mai napig. Már tíz éve a nyomdokaiba lépve igyekszem azt a vonalat tovább vinni, azt a vezetési stílust követni, ahol nem alá- és fölérendeltség uralkodik, hanem egymás mellettiség, és a csapatmunka szelleme hatja át az iskolában folyó szakmai munkát. Szeretnék én is olyan vezetővé válni, aki nyitott a világra, (amilyen ő volt) fogékony az újszerű – innovatív – dolgokra, ha az összhangban van a közös elképzeléssel, és szeretném továbbra is megtartani azt a munkahelyi légkört, ami alkalmassá teszi az intézményt arra, hogy minden diákja és dolgozója szeressen oda járni. Úgy, mint annak idején, a „Kamilla-korszakban” volt.

 

Kovácsné Csuzda Judit (Debrecen)

 

 

 



[1] A Lavotta Kamilla emlékét felidéző írást a Karácsony Sándor Pedagógiai Egyesület (Debrecen) szíves engedélyével közöljük a 2011-ben megjelent Pedagógusok arcképcsarnoka tízedik kötetéből.