Márkusné Natter-Nád Klára
A BÁRDOS CSALÁD MUZSIKÁL
Bárdos Lajos dédunokái, karnagyok és hangszeresek
szerepeltek együtteseik élén,
A
Bárdos Lajos Társaság hangversenyén 2025. május 9-én az Óbudai Társaskörben
Bárdos Lajos
(Budapest, 1899. október 1. –
Budapest, 1986. november 18.)
Kossuth- és Erkel Ferenc-díjas zeneszerző,
karnagy, zenetudós, érdemes és kiváló művész.
Kodály Zoltán tanítványa, majd a Zeneművészeti
Főiskola tanára. A magyar kórusművészet egyik
legkiemelkedőbb egyénisége.
Rövid családi
krónikával kezdem beszámolómat. Bárdos Lajos a XX. század zenéjének, a magyar
kóruskultúrának meghatározó egyénisége, Kodály Zoltán egykori tanítványa, a
Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola-Egyetem tisztelt és szeretett
tanára, zenetudós, és zeneszerző. A népzene elkötelezett híve, amit már ifjúkorában
életre keltett a cserkészetben, ott született első műve a
„Tábortűz”, barátja dr. Márkus Miklós „Szellő zúg távol” szövegére.
Pályaválasztás idején a mérnöki pályát választotta. Mikor barátja biztatta a
zenei pályára az volt a kérdése: „meg lehet abból élni?” A családi élet
gondolata már akkor határozottan lebegett előtte. Végül 1919 őszén felvételizett a
Zeneakadémiára, előbb brácsa szakra (de az akkor még nem volt), így a
következő évben a zeneszerzés szakra. A diploma szerzést követően
rövidesen megnősült.
Waliczky Irén
kiváló, szeretetre méltó felesége volt. Szakmai téren is sok emlék szól arról,
hogy jó tanácsaival, ötleteivel igaz társa tudott lenni férjének, a Zeneakadémiai
hangversenyeken leggyakrabban ő is jelen volt a tanári páholyban. (Mi, a
kis újoncok mindig kíváncsian nézegettük a csinos társat.) Nagyon jó édesanya
volt. 11 gyermeket neveltek föl, az elmondások szerint, mindenkor segítségükre
volt, bármikor is kérték. A fiúk közül Tamásban jelentkeztek legerősebben a
zenei hajlamok. Ő maga mesélte többször, hogy egy alkalommal mikor Zsámboki
Miklós, a Zeneakadémia gordonka tanára éppen náluk járt, és érdeklődött
Lajostól, hogy nem tudna-e jó növendéket ajánlani? Tamás épp akkor lépett a
szobába, mire Apja rámutatott, kérdezve: „ez jó lesz?”
Az egykori anekdota
szerint így került Tamás a zenei pályára, jó eredményeit folytatva a Liszt
Ferenc Zeneművészeti Főiskolán – ma Egyetem – elvégezte a zeneszerzés
szakot. Nagyon aktív életet élt: hamarosan ismertté vált, mint karmester,
tanár, zeneszerző, kiegészítésként fölvette a Daróci nevet. Édesapja
halálát követően a megalakult Bárdos Társaság társelnöknek választotta, és
e tisztséget élete végéig megtartotta. Daróci Bárdos Tamás műveinek
gyakori előadása, és a család életéből felelevenített történetek,
melyeknek igen jó előadója volt, jól színesítették a Társaság programjait.
A Társaság
széleskörű feladatainak a segítésére Ágota, a legfiatalabb Bárdos
lány az 1980-as évek végén vállalta a titkári teendőket. Nagy családi összefogással sikerült az egykori
lakóházban a Margit körúton Múzeum céljára egy lakást megvenni, Ágota elrendezte
a gazdag hagyaték anyagát és Király Eszter grafikus, a legfiatalabb
unoka segítségével 9 tablón dolgozták fel az életművet. 2000-ben nyitotta
meg kapuit a Múzeum, Ágota a vezetője, nagy segítségére van férje, dr.
Brückner Huba. Itt tartják a
Társaság rendszeres Klubdélutánjait.
Generációk során
terebélyesedett a Bárdos család. Bár
zenei pályát többen nem választottak, Mária (a hatodik gyermek) házasságot
kötött G. Horváth József középiskolai énektanár-karvezetővel.
Jóska nagyon közkedvelt volt a zenei szakmában, a Rákóczi Gimnázium elismert énektanára,
több kórus karizmatikus neves karnagya. Ő alapította meg elsőként a
Bárdos Lajos vegyeskart Budapesten. Családi
életük is méltó a Bárdos családi tradícióhoz – kilenc gyermekük volt. Azok közül többen tanultak zenét és az ő
gyermekeik közül többen választották a zenei szakmát, ők már a dédunokák.
Az évek során látogatták a Bárdos Társaság hangversenyeit, de csak mostanra
érlelődött meg, hogy egy egész estét betöltő műsor során
bemutatkozzanak. Ákos (a második gyermek) lánya és két fia, valamint
Judit – Gelleyné (az ötödik gyermek) fia szerepeltek
együtteseik élén e hangversenyen.
Elsőként a Non
Confundar Kamarakórus lépett színpadra. Magukat
így jellemzik: „Alapvetően énekelni szerető rokonokból,
ismerősökből álló csapat vagyunk, 2011-ben kezdtünk el közösen
énekelni.” Két karnagyuk van Rauscherné Horváth Gyöngy és Orbánné Bajnok
Zsuzsanna. Bevezetőül Bárdos Lajos Cantemus művét szólaltatták meg. Szövegét is Bárdos
írta, magyar fordítása Lukin Lászlótól Énekelj, mert az ének jó dolog!
Énekelj, mert az ének víg dolog! Csak énekelj, mert az énekben szív dobog!
„Cantemus” jellemezte
az egész hangverseny hangulatát. A művet R. Horváth Gyöngy
vezényelte, valamint Csemiczky Miklós Pater Noster, és Daróci Bárdos Tamás Lackfi János versére írt Madáretető című
művét, jól kidolgozott, megformált előadásban. Társa Orbánné Bajnok
Zsuzsanna, Buxtehude In te Domine speravi, és Bárdos Lajos 2. Népdalrapszódiáját
vezényelte határozott mozdulatokkal.
Gyöngy szülei
első gyermeke, nyolcéves korában kezdett zongorát tanulni, zeneiskolába
járt, majd felsőbb tanulmányait az ELTE-n folytatta. Történelem – Ének
szakon végzett, tagja volt Mindszenty Zsuzsánna egynemű kórusának. A
diploma átvétele után a Ciszterci Gimnáziumba kapta kinevezését. Tanít az
Általános Iskola és a Gimnázium osztályaiban, és a Leánykar vezetője.
Következett A Budai Ciszterci Gimnázium Leánykara.
Jellemzőjük: „Minőség, lendület, jókedv”. Közösség, ahol a
vidámság és a munka édes harmóniában létezik, amit a karnagy finom vezénylési
mozdulatokkal irányít. Ez alkalommal Michael East
Szép tavasz idején, egy Bolgár népdal, Bartók Béla Isten veled, és Bárdostól a Jubilate Deo és a Menyecske
került előadásra, ez utóbbinak zongora kísérője az iskola 12.
évfolyamos diákja volt.
Bárdos Lajos első
hangszere a hegedű volt. Saját elbeszélésből tudjuk, hogy kezdetben
nem találta ezt olyan vonzónak. Ám mikor egyik idősebb barátjuk felkérte a
fiatalembert, hogy vegyen részt a vonósnégyesükben, megnyílt előtte a
színes zenei világ. Nagy hatást gyakorolt rá ez a zenei összhang, úgyhogy
szívesen vállalta a kisegítést, később már számítottak rá, sőt a
brácsa szólammal bízták meg. Úgyhogy nem véletlen, hogy 1919-ben a
Zeneakadémián a brácsa tanszakra jelentkezett.
És itt ismét
hivatkozom az Ő személyes elbeszélésére, mikor közölték vele, hogy nincs
brácsa tanszak – válaszolt is „elég baj!” Hogy mennyire megkedvelte,
bizonyítja, hogy diploma munkája az 1924/25-ben komponált Vonósnégyes, a
bemutató időpontja 1925 májusa. De mondhatjuk, hogy a kórus iránti
erős vonzalom elhomályosította ezt az ifjúkori irányt. Most térjünk vissza
a dédunokákhoz.
G. Horváth József
fia Ákos, az ő 2. gyermeke László. 5 éves korától hegedülni
tanult a Járdányi Pál Zeneiskolában, majd a Bartók Konzervatóriuma járt, onnan
egyenes út vezetett a Zeneakadémiára, tanára Kertész István. Az elmúlt
évtizedben a Zeneakadémia doktorképzőjén vett rész és ebben az évtizedben
doktorált. 2010-ben alapította Anima Musicae Kamarazenekarát.
Megnősült, felesége Borsos Kata tagja a Kamarazenekarnak.
Professzionális zenekar, állami támogatásban részesülnek, évi 80-100
hangversenyt tartanak, sok külföldi meghívásuk van Portugáliától Törökországig,
gyakran fesztiválok résztvevői.
Mint említettük,
Bárdos Lajos diplomamunkájaként készült a Vonósnégyes. Ennek az előadására alakult a Bárdos
Lajos Vonósnégyes. Tagjai:
G. Horváth László, Borsos Kata, G. Horváth Barnabás és Kónya Attila. Barnabás
nem tagja a Kamarazenekarnak, ő a Győri Filharmonikusok
brácsása. Kiváló előadásban
hallhattuk a 3 tételes művet. Bárdos jellegzetes, és bátran mondhatjuk
modern színvilága méltó helyet foglal el a hangszeres világban, de Bárdos nem
folytatta tovább ezt a vonalat – magányos maradt ez a mű, éppen ezért
ritkán hallható. Őszinte köszönet jár érte, hogy G. Horváth László
bátran felelevenítette és őszinte nagy sikert ért el.
A műsor
második részében ismét kórusmuzsika hangja töltötte be a termet, egyre
növekvő létszámmal, Gelley Áron vezetésével. G. Horváthék 5. lánya Judit
– férjezett Gelley Dávidné, gyermeke
Áron. Ő 5 évesen kezdett zongorát tanulni, járt a Solti György,
majd a Járdányi Pál zeneiskolába, a felsőbb tanulmányokat az ELTE-n
végezte, Történelem- Ének szakon, Erdős Ákos vegyeskarában
énekelt. Diploma szerzést követően a Ward Mária Általános Iskola, Alapfokú
Művészeti Iskola, Gimnázium és Zeneművészeti Szakgimnázium tanára, és
10 éve az énekkar vezetője.
A színpadra vonult
a nagy létszámú Ward Mária Vegyeskar,
az együttes lelkes hangulati követője karmesterének. Gyakori
szereplések állnak már mögöttük. Repertoárjuk sokszínű: kortárs és
klasszikus egyházzene, spirituálék, népdalfeldolgozások, bátran nyúl a
különböző műfajokhoz. A hangversenyen előadásra került Bepi de Marzi Ave
Maria, Horváth Márton Levente O salutaris hostia, a Misztrál Együttes Adj már
csendességet – Balassi Bálint versének feldolgozása, végül Bárdos Lajos Tiszai
dallamok.
Helyet cseréltek a
kórusok és a Voce Incantatem kamarakórus lépett színpadra. Gelley Áron 2023
őszén alapította együttesét, a 11 főből álló baráti társaság,
akiket az éneklés öröme tart egyben, ez alkalommal állt először közönség
elé, műsoruk tükrözte a karvezető bátor válogatását. Az elhangzott művek: N. Kedrov Pater noster, Ola Gjeilo
Ave generosa, Szokolay Sándor Ima rontás ellen,
Bárdos Lajos Népdalkórusok IV. füzet – Már Kistilden, Kocsi, szekér. Ezután
következett egy kellemes meglepetés, az Üszküdárá. Bárdos
Lajos Üszküdárban és Daróci Bárdos Tamás Üszküdárá című vidám
balladája.
Gelley Áron szinte szóról
szóra úgy elmesélte e két mű történetét, ahogy azt annak idején Tamás
mesélte. Hogy hozta a véletlen, hogy azonos időben miként dolgozta föl
apja és fia ugyanazt a témát kicsit különböző módon. Lám így terjed a hagyomány generációról
generációra. Ezzel még sokszor fognak sikert elérni. Végül felállt az összkar,
terjedelmében elfoglalva a teljes színpadot. Gelley Áron bejelentette a meglepetést,
felkérve a közönséget, hogy közösen énekeljük el a Tábortüzet. A műsorvezető Hraschek Katalin még
kiegészítette: Bárdos első kórusműve a „Tábortűznél”, melyet
1921-ben a Bakonybéli cserkésztáborban, – a Kis kece
lányom dallamára – komponált. Dr. Márkus Miklós, Bárdos szívbéli barátja és
cserkésztársa írta a mű „Szellő zúg távol” kezdetű és szinte
világszerte közismertté vált, sok idegen nyelvre is fordított szövegét.
A hangverseny
műsorvezetője Hraschek Katalin néhány
alkalommal már vállalta e feladatot, biztos zenei tudása, széles
körű tájékozottsága, és kedves, közvetlen egyénisége nagyon jól
illeszkedik a Bárdos Társaság sokévtizedes múltját felidéző hangversenyek
stílusához, amit igaz örömmel fogadunk, és hálás köszönetünk kifejezésére igen
alkalmas ez az emlékező hangverseny.
Jómagam, aki
Bárdos tanítványa voltam, munkatársa is, amikor a Módszertani lapokban az
Ő cikkeit, végül „ÍRÁSOK NÉPZENÉNKRŐL” című utolsóként megjelent
könyvét szerkesztettem. Majd a közel 45 éve alakult Bárdos Lajos Társaság
alapítója tagja, és aktív szervezője lehettem napjainkig.
Nagyon meghatottan
mondtam köszönetet.
Kívánom, hogy az
új Bárdos generáció sok sikert érjen el! Minél többen kövessék ezt a szép szakmát,
és hirdessék emlékét kiváló dédnagyapjuknak.
Sose feledjék,
hogy Cantemus! Az ének szép dolog! Az énekben szív dobog!