MAROSSY ÉVA[1]

 

Zenével nevelni

 

A zenepedagógiai mentálhigiéné szemléleti alapjai és gyakorlata

 

 

 

Miért tanulunk zenét

Azért szeretném, hogy zenét tanuljon a gyerek, mert az általános iskola nagyon kiborítja. Nálad megnyugszik. Ez talán megvédi az idegrendszeri problémáktól.  mondta a növendékem anyukája, régi iskolatársam.

A kisfiú még óvodás volt, mikor eldöntötte, hogy zongorát szeretne tanulni. Egy héten két alkalommal tanítottam, tíz-tíz percet. Ezalatt az idő alatt megtanulta az előkészítős tananyagot, és szerepelt a tanszaki hangversenyeken is. Nyugodtan, hibátlanul játszott. Aztán első osztályos lett az általános iskolában, és előkészítő első osztályos a zongora tanszakon. Továbbra is jól tanult a zenét, de a magatartása változott. Az óvodáskori motiváció már nem volt, egykedvűen ült a zongoránál, de azért gyakorolt. A második osztály volt a mélypont. Nem készült az órára sem, és talán még azt is elfelejtette, amit addig tanult. Egyszer diplomatikusan elmondtam, hogy azért otthon is kellene gyakorolni. Ekkor kiborult, hogy amióta iskolás lett, nincs ideje játszani. Délután négyig az iskolában kell lennie, és otthon is tanulni kell, és hogy ő játszani szeretne. A gyereknek igaza volt. Egy kisiskolásnak játszani is kell, és szabad levegőn lenni, gyereknek lenni.

Ezután semmit nem tettem kötelezővé. Azt mondtam, hogy akkor gyakoroljon, ha van kedve. Az órán is akkor zongorázott, mikor kedve volt. A hangszeres előkészítő gyakorlatait tanultuk, léggömbös, labdás játékokat, és beszélgettünk.

Az iskoláról, a gyerekekről. Egy idő után motiváltabb lett, elkezdett gyakorolni, készülni az órára. Tizenkét évig volt az iskola tanulója. Sikeresen szerepelt a növendékhangversenyeken, zenei versenyeken, városi rendezvényeken.

Kamarazenélni is szeretett, családtagjaival és tanszaktársaival is gyakran játszott együtt. Kedves, önálló személyiség lett, aki odafigyel másokra is. Miért tanulunk zenét – azért, amiért minden mást: mert szükségünk van rá.

 

Változások az iskolai mentálhigiéné gyakorlatában

A mentálhigiéné a lelki egészségvédelemmel foglalkozik. Lényege a lakosság széles köreinek az egészséget megőrző magatartásra nevelése. [1] Egészségvédelmi feladatai három prevenciós szintre tagolódnak. Az elsődleges prevenció gyakorlata két csoportra osztható. Egyrészt az olyan tevékenységekre, amelyek az általános egészséget segítik elő, másrészt azokra, amelyek a speciális betegségek megelőzését szolgálják. A másodlagos megelőzés, pl szűrővizsgálatok, a zavarok korai kiszűrésével és kezelésével azok lefolyásának időtartamát csökkentik. A harmadlagos megelőzés a betegség okozta károsodásokat és a maradványtüneteket szünteti meg. A mentálhigiéné célja, hogy lehetővé tegye az optimális intellektuális és érzelmi fejlődést, testi, lelki, szociális kibontakozást. Megegyezik a társadalom legfontosabb értékeivel. Az iskola, mint mentálhigiénés intézmény, kulcsfontosságú az egészségvédelem számára. Legfontosabb területe a primer prevenció. Az iskolai mentálhigiénés programok egyrészt a gyerekek megterhelés és konfliktustűrő képességét növelik, másik részről a környezetből adódó megterheléseket csökkentik. Korábban a prevenciós programokat a klinikai, terápiás szemlélet-szűrés, diagnosztizálás kezelés- jellemezte, amelyeket az iskolaorvosok vezettek. A pedagógus feladata az oktatói funkciók ellátása volt. Az utóbbi évtizedekben a diagnosztikus szemléletet felváltották az edukatív típusú programok, amelyek jobban illeszkednek az iskola kultúrájához, szervezeti sajátosságaihoz. A humanisztikus megközelítés nem a személyiség problémáinak feltárására, megértésére törekszik, hanem a jó kapcsolat kialakítására, amely gyógyít. Az iskolai mentálhigiéné mai gyakorlatában fontos szerepe van a pedagógusoknak. Az utóbbi években kidolgozott preventív módszerek a tanulást is javítják az egészségvédelem ellátása mellett. Nem terápiás tevékenység, az iskola erőforrásaira és a pedagógus kompetenciájára épül.

 

A tanulási folyamatok meghatározó tényezői

A hagyományos didaktika a személyiség intellektuális fejlesztését vonatkoztatja a tanulásra. A személyiségkomponens fejlesztési feladatokat a nevelés köré csoportosítja. [2] A tanulást a bevéséssel és az ismeretek elsajátításával azonosította, amelyben a figyelem, a megértés, és a memória fejlesztése játszott központi szerepet. Az általános pszichológiai tankönyvek a tanulásról szóló fejezeteiben a memória volt a döntő tényező. Ez passzív és reproduktív tanulói magatartást eredményezett. Ebbinghaus elméletében az emlékezet mechanikus regisztráló szerkezet. A pedagógusok egy része még most is úgy véli, hogy a tanulás lényege a memoriter, ezért a gyakorlásra és az ismétlésre helyezi a hangsúlyt. Az utóbbi évtizedekben a tanuláspszichológiai kutatások olyan új és alapvető tényeket tártak fel a tanulásról, amelyek változást hoztak a tanulás pedagógiai és pszichológiai értelmezésében. A Limbikus rendszer a nagyagy ősi kérgi és kéreg alatti területeinek neuronhálózata. [3] Ez a terület az érzelmek, és egyben a tanulás központja. Ez az egyik oka annak, hogy a tanulás az érzelmekhez kötött. Az idegrostok között az információkat a neurotranszmitterek továbbítják. A tanulás minősége ezeknek az arányától és mennyiségétől függ. Ez akkor optimális, amikor a gyerek nyugodt és derűs. Az új információ nem akkor rögzül, amikor foglalkozunk vele, ezért a sok gyakorlás önmagában nem elég. [4] A részképességek akkor automatizálódnak, amikor mást csinálunk. A kutatások által feltárt tények pedagógiai szemléletváltást eredményeztek. A modern tanulási módszerek nem csak gazdaságosak, hanem az egészség védelmét is szolgálják.

 

Preventív módszerek a zenepedagógiában

Korábban a pedagógiai gyakorlatban az egyéni és csoportos mentálhigiénés módszerek önálló rendszert alkottak. [2] A pedagógusok feladata a szaktárgy tanítása volt. Az oktatás elsődleges feladata mindig a tanítás. Azonban az intézmény nevelési feladatainak fontos szerepe van a tanulásszervezésben is.

Az iskolai mentálhigiéné mai gyakorlatában a tanulás-tanítás intellektuális és személyiségkomponens része egy rendszert alkot. A tanulási folyamatokra irányuló kutatások, és a neveléselmélet megerősítik azt a megfigyelést, hogy a tanulás nem csupán intellektuális folyamat, hanem az egész személyiség tevékenysége. A prevenció a tanulásszervezésben és a pedagógiai módszerekben rejlik.

Az elsődleges megelőzés mai gyakorlata három prevenciós szintre tagolódik.

   - A kompetencia kiépítésével és megerősítésével segítik a mentálhigiénét.

A tanulás a teljes személyiség tevékenysége, amelyben a pszichikai tényezők is szerepet játszanak. Ha egy tanár figyelmet fordít a növendék lelkiállapotára, azáltal a tanulást és a személyiség fejlődését is támogatja. A derűs, nyugodt légkör fontos része a tanulásszervezésnek, és a prevenciónak. Az óra hangulata a gyerek tanulási kedvét és motivációját is meghatározza. A személyes törődés, amikor a gyerek megbeszéli a tapasztalatait a pedagógussal, javítja a tanulási eredményt is. [5] A pedagógus is megtalálja a neki való módszert. A fejlesztő interjú abban segíti a növendéket, hogy megismerje önmagát, erősségeit, gyengeségeit, saját motivációit, kapcsolati és szociális készségeit. [1] A pedagógiai értékelés, mint nevelési módszer külső szabályozó szerepet tölt be a személyiség fejlesztésében. Segíti a reális énkép és önismeret kibontakozását is. [6] Az adaptív oktatás a gyerek egyéni fejlődéséhez, tempójához, alkatához igazítja a tananyagot. A gazdaságos tanulási módszerek az egészséges életvitelt támogatják.

   - A gyereket körülvevő rendszer megváltoztatásán keresztül gyógyít.

A családi háttér a sikeres életpálya egyik legfontosabb tényezője. [7] A kedvező tanulási stratégiák, az értékrend és az életszemlélet kialakításában döntő a szülő szerepe. A gyerekeknek sokszor a családi körülményei miatt van olyan érzelmi problémája, ami tanulási nehézségeket is okoz. A probléma hátterében sokszor az áll, hogy a szülő nem ismeri a gyereke igényeit és képességeit. A pedagógus abban tudja a szülőt segíteni, hogy jobban megértse és elfogadja a gyermeket, és megismerje a nevelés élettani és érzelmi alapjait. A családokkal kialakított jó partneri viszony nem csak a pedagógiai célok megvalósításában segít, hanem a szülői szemléletet is formálja.

 

   - A veszélyeztetett csoport számára nyújt védelmet

A veszélyeztetett gyerekek esetében a gyermekvédelem mellett fontos a pedagógus munkája. A családi körülmények megváltoztatásában az iskola nem kompetens, a másodlagos korrekciós intézmények foglalkoznak vele. Azonban a pedagógus sokat tehet azért, hogy a gyerekeknek normális felnőttkora legyen. Az óra elsődleges feladata a biztonságos támogató kapcsolat a pedagógussal, és a kortárs csoporttal. A pedagógiai beszélgetéseken kívül a jó iskolai közösségnek, a tanszaktársak támogatásának és elfogadásának, a darabválasztásnak kiemelt korrekciós szerepe van.

   - Kovács-Módszer

A Zenei Munkaképesség Gondozás a huszadik század második felében kialakult új pedagógiai tudományterület. [8] Kodály Zoltán szorgalmazására dr. Kovács Géza és munkatársa, dr. Pásztor Zsuzsa kidolgozták a muzsikusok fizikai gondozásának pedagógiáját. A KM természettudományos alapokon nyugvó edzésmódszer, életmód program és életszemlélet, amely a zenészeket segíti a szakmai és életfeladatok ellátásában. Előkészít a várható terhelésekre, zenei feladatokra, védelmet nyújt, kimerülés esetén helyreállít.

A zenészek szükségleteinek megfelelően kidolgozott edzésmódszer az optimális személyiségállapotot a fizikum oldaláról közelíti meg, a zenei foglalkozás követelményeihez igazított speciális edzéssel. Ellát egy egészségvédelmi feladatot, és megtanít gazdaságos tanulásra. Életmód programja abban segíti a muzsikust, hogy a munkaképesség megőrzését beépítse a napi programjába, napirendjébe.

Életszemlélet, amely a megtanít az egészség fontosságára.

A Kovács-Módszer edzés-és életmód programja megtanít a gazdaságos gyakorlásra, és az egészséges életvitelre.

Szemlélete megegyezik az iskolai mentálhigiéné szemléletével, értékrendjével.

Feladatkörei preventív, korrekciós funkciót látnak el, ami nem terápia.

A zenepedagógiában egyedülálló lehetőség van a modern tanulásszervezésre, amelynek az egészség megőrzésére való törekvés az integráns része.

 

Felhasznált irodalom:

[1] Bagdy Emőke-Telkes József: Személyiségfejlesztő módszerek az iskolában, Tankönyvkiadó, Budapest, (1990), ISBN 963-182-626-0

 

[2] Báthory Zoltán: Tanulók, iskolák- különbségek, Egy differenciális tanításelmélet vázlata, Budapest, Tankönyvkiadó, (1992), ISBN, 963 18 24496

 

[3] Az emberi magatartást kialakító tényezők:    
https://slideplayer.hu/slide/2202231/  (hozzáférés: 2025.04.20.)

[4] Vekerdy Tamás: Érzelmi biztonság Mit kell(ene) tudnunk a gyerekről és magunkról     
ISBN 978 963 89026-9-6

[5] Vekerdy Tamás, Belső szabadság - Elég jó szülő - elég jó gyerek, Kulcslyuk Kiadó Kft, (2017) ISBN: 9786155281280

 

 

[6] Hunyady Györgyné-M. Nádasi Mária: Osztályozás? Szöveges értékelés? Dinasztia tankönyvkiadó (2003), ISBN 963-657-380-8

 

[7] Martonné Tamás Márta - Dr. N. Kollár Katalin: A tanulók életmódjának kérdőíves vizsgálata, Budapest, MondAt Kft (2001)

 

[8] Dr. Kovács Géza, Dr. Pásztor Zsuzsa Zenei munkaképesség- gondozás az iskolában és otthon Kovács Módszer stúdió 2003 Budapest



[1] Tanulmányok: Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola, Miskolc (1995) zenetanár, zongora; Eötvös Lóránd Tudományegyetem, PPK (2005) pedagógus szakvizsga, zenei munkaképesség-gondozás; Miskolci Egyetem, BBZI (2015) zongoratanár mesterfokozat 1992-től 2021-ig a kazincbarcikai

Kodály Zoltán AMI tanára. Jelenleg a hátrányos helyzetű gyerekeket segíti a zenével Kazincbarcikán.