100 ÉVE SZÜLETETT

 

 

MISKOLCZI MARGIT

(Sopron, 1925. július 1. – Budapest, 1995. június 16.)

zongoraművész, tanár.

 

Tanulmányait 1930 és 1935 között a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola gyakorlóiskolájában, majd művészképzőjének zongoraszakán Gaál Margit, Ditrói Csiby József, dr. Dániel Ernő és Wehner Tibor növendékeként végezte. 1949/50-ben ugyanott az orgona szakon Pécsi Sebestyén tanítványa. 1948 és 1951 között a budapesti Zenei Gimnázium tanára, 1951-től 1980-ig a fővárosi Rudas László Közgazdasági Szakközépiskola tanára és kórusvezetője.

 

AKIT A GYORSÍRÁS VEZETETT ELA KAZINCZY-DÍJIG

Emlékezés Miskolczi Margit zongoraművész-tanárra[1]

 

A kedves, jó barát halálhíre nemcsak kollégáit, egykori tanítványait döbbentette meg, hanem a hangversenytermek látogatóit, akik oly sok szép zongoraestjén felejtették a hétköznapok gondjait. Mert Miskolczi Margit nemcsak a klasszikus nyelvek, később a gyorsírás tanára volt, hanem kitűnő zongoraművész, aki 10 éves korától járt a Zeneakadémiára, de már hatéves korától mindent lejátszott saját kísérettel. Amint zongorához ült, már tudott transzponálni (zeneművet más hangnembe áttenni). Dohnányi növendék volt, mestere a vizsgákon mindig azzal engedte át, hogy „a transzponáló kislányt fel kell venni tovább...” 1949-ben végezte a tanárképzőt és a következő évben már, mint művész búcsúzott a Zeneakadémiától. Közben a Pázmány Péter Tudományegyetemen szerzett magyar-latin-görög szakos tanári diplomát. Zenei gimnáziumban kezdett tanítani. Az ötvenes években a „klasszikus nyelvek szükségtelenné váltak", elvégezte az orosz nyelvszakot. Énekkarral is foglalkozott, a Pedagógus Kórusban a karmesteri feladatokat is megismerte. Valójában nyelvésznek készült. Zsiray professzort hallgatta, doktori disszertációját a finnugor nyelvészetből készítette. Szomorú pillanat volt életében, hogy az avatása elmaradt. Nagyon sokba került a friss forint idején, de ő összegyűjtötte az összeget, azt azonban a villamoson ellopták tőle... Voltak ilyen fájdalmas emlékei, mint az is, amikor közölték vele, hogy az elavult holt nyelvek tanítására nincs szükség - de ő valami belső erővel, mindig kedves mosolyával új feladatok vállalásába kezdett. A Rudas László Közgazdasági Szakközépiskolában magyart, gyorsírást, gépírást tanított, és az igazgató kívánságára foglalkozott az énekkarral - zongora mellől vezényelt és betanított. Hogyan? Országos ötödikek lettek, iskolai énekkaruk aranyfokozatot ért el, rádiófelvételeiket az Éneklő Ifjúság sorozatban adták le... Szeretet és elismerés vette körül. Eközben akarva-akaratlanul mind közelebb került a gyorsírás és gépírás tanításához. Egy régi beszélgetésünk alkalmával erre az időre így emlékezett: „Amikor irodalmat és nyelvtant is tanítottam a szakközépiskolához kapcsolódó kétéves gépíró- és gyorsíróiskolában, úgy éreztem, hogy a gyorsírást ismerve, úgy tudom tanítani, ahogy szükség van rá! Szenvedélyemmé vált ez a tanítás. Kiselőadásokat tartottam, fogalmazásokat csináltattam, megadott szövegből kihagytam részeket, ki kellett egészíteniük, mint a gyorsírásban. Mindez speciálisan ennek az iskolatípusnak volt jó. A délelőtti osztályom egyszer gyorsírás-gépírás-ügyviteli tagozat volt. Osztályfőnök voltam. Mikor a magyar nyelvet tanítottam, kezdtem egyeztetni a gyorsírás nyelvi követelményeivel. Megmagyaráztam, miért követeli a gépírás is a helyesírás fokozottabb ismeretét: nincsenek ékezetek, radírozni nem szabad. Nevelési szempontjából is külön területet jelentett. Kezdtem úgy érezni, hogy tanári pályámon erre szakosodtam, hogy gyorsírást-gépírást-magyar nyelvet tanítsak. Az iskolában bevezettük a szópárbajt. Például a 10 órás szünetben a hangszóróba bemondtuk, hogy a 3 óra utáni szünetben szópárbaj lesz: 1-1 osztályból 2 gyerekpár jöhet, érkezés sorrendjében vesznek részt. Saját zsebemből cukrot, csokoládét adtam a győztesnek. Később növendékekkel is vezettettem a játékot, kioktattam, hogy kell feltenni a kérdést. A »Magyarán szólva« Klub első ülésén jelen voltam. Elmondtam, hogy nálunk ez a szokás, a rádióban is be lehetne vezetni. 1976-ban a rádióban Grétsy Lászlószerkesztésében – egy ünnepi műsorban – a mi tanulóink kerültek a mikrofon elé. Amikor a rádióban megindult a »Beszélni nehéz« sorozat, tanítványaim sokszor nyertek könyvjutalmat. Eredményeikkel az országos versenyen is elöl jártak...” Persze a gyorsíróversenyekről sem maradtak le, hiszen tanárnőjüknek – aki még tizennégy éves korában az Erzsébet Nőiskolában tanult egy évig gyorsírást – 250 szótagos versenyről volt oklevele. Örömmel mesélte, hogy egyik növendéke a nyíregyházi tanárképzőben diplomamunkáját a gyorsírás és a magyar nyelv kapcsolata tárgykörből készítette, s 18 oldalas, számos sztenogram táblázattal készült munkájáért dicséretet kapott. A „Beszélni nehéz” rádióműsorban Péchy Blanka, Grétsy László leghűségesebb munkatársa lett, az „édes anyanyelvünk” szolgálata széppé tette életét. Mint ahogy lelki harmóniája a zenéhez vezette, görög-latin műveltsége mindig irányt mutatott neki a feladatkeresésben, a célkitűzésben. Kazinczy-díjas középiskolai tanár volt, az Anyanyelvápolók Szövetségének elnökségi tagja. Szerénysége, hite – mely soha nem hagyta lázadozni – vezette eredményekben gazdag életútján, méltán állítható követendő példaként a jövő pedagógusai elé.

 

Schelken Pálma