„Amihez időnket és szeretetünket adtuk”
A Budapesti Monteverdi Kórus nagyböjti
hangversenye
A Monteverdi Kórus,
alapító karnagya, Kollár Éva vezényletével 2025. április 5-én Schütz, Caldara és Rheinberger
műveiből adott hangversenyt a kelenföldi Szent Gellért-templomban. A
kelenföldi egyházközséghez az énekkart – az együttes jubileumi évkönyvének
tanúsága szerint – régi kötelékek fűzik, hiszen 1996 óta vissza-visszatérő
vendégek itt. Ugyancsak az emlékkönyvből tudható, hogy a mostani
hangverseny egyik műsorszáma, Antonio Caldara Stabat
mater kantátája 1986 óta szerepel a kórus repertoárján, megszólaltatták
egyebek között 2021-ben, in tempore pandemiae, akkor is Kelenföldön, és énekeltek már
korábban a másik két szerzőtől is reprezentatív műveket (Schütz:
Deutsches Magnificat;
Rheinberger: Esz-dúr
mise). A mostani műsor nagyböjt lelkiségében fogant: a nyitótétel, Heinrich
Schütz Also hat Gott
die Welt geliebt
kezdetű ötszólamú motettája bibliai szöveget zenésít meg („Mert úgy
szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne,
el ne vesszen, hanem örök élete legyen” Jn 3,16 – Károli
Biblia, revideált új fordítás, 2014; az evangélikusoknál nagypéntek vezérigéje),
amit Caldara, illetve Rheinberger
Stabat mater-e követett, e két súlyos és nagylélegzetű kompozíció
között pedig, feloldásképpen Rheinberger II. orgonaszonátájá-ból
vett lassútétel szólalt meg.
(Fotó: Pallai
Gábor)
Schütz motettájának
hiteles előadásához a kulcsot alighanem egy olyan differenciáltság adja
meg, amely érzékelteti a drámai alaphelyzetet (a bibliai mondatok párbeszéd
keretében hangzanak el), követi a beszéd természetes gördülékenységét
(amelyből egy ponton a hármasütem is adódik), miközben megőrzi
méltóságát, hiszen Jézus az, aki beszél; a tétel záróütemeiben viszont a
kompozíció hangot vált: az utolsó szavak („[az Istenben hívőknek] örök
élete legyen”) himnikus-korálszerű átfogalmazása által már nem Jézus szól
az őt kései órán fölkereső Nikodémushoz, hanem
követők közössége, az egyház, mindenkihez, a keresztény hitvallás
emelkedettségével. (Ez az a differenciálás, amely a kor passióinál többek
között tételtípusok elkülönülésében, hangszerelésben és sok egyéb módon ölt
testet.) A Monteverdi Kórus Schütz-előadásának fontos értéke a hangvételek
árnyalt megválasztása.
Az első
kompozíció elhangzása után mondott rövid beszédében Kelemen Imre plébános a
zeneművészetet az imádság dimenziójában helyezte el, és rámutatott
a templom oltára fölé magasodó szoborkompozícióra, a Kálváriára és a kereszt
tövében álló Mária alakjára; az oltár előtt felsorakozó énekkar is mintegy
a kereszt tövében állva adott hangot a hangverseny további folyamán az
Üdvözítő szenvedéseinek és Mária fájdalmának. Most is megbizonyosodhattunk
róla: a templom nem semleges tér, liturgián kívül is konkrét jelentéstöbblettel
ruházza fel a megszólaló műveket. A tér egy másik összefüggésben is
főszereplővé válik a kelenföldi templomban: a rotunda
és az arra ráboruló kupola nemcsak bőséges zengést ad a hangoknak, hanem
úgyszólván egybefoglalja előadókat és hallgatókat, utóbbiakat is mintegy
bevonja az előadásba és a történések részesévé avatja.
A két Stabat
mater nagyon is kétféle alkatú, nem elsősorban stilárisan – úgy is –,
és nem is csak tételsorának felépítésében, hanem főképpen jellegét, a
szöveghez, a szövegben adott helyzethez való érzelmi viszonyulását nézve. Caldara műve szenvedélyesebb (ahogyan ezt már
kezdőmotívumának m‑d‑si,‑l, szűkített kvartja mutatja), míg Rheinbergeré az érzelmi szélsőségektől inkább
tartózkodik (miként l‑s‑f‑m nyitómotívuma is
mértéktartóbb) és a cecilianizmus jegyében fogant – a
magam részéről Kollár Éva felfogásában is ezt a kettősséget, és a
kétféleségnek hiteles megvalósulását érzékeltem.
A tartalmilag–gondolatilag
egységes, ugyanakkor stilárisan is, érzelmi skáláját nézve is többrétű
műsorban messzemenően érvényesültek a Monteverdi Kórus konstans értékei:
a dús, telt, egységes hangzás, amely minden fekvésben, tág dinamikai vagy
tempóhatárok között is megtartja érzéki szépségét, egyaránt képes és alkalmas
akár súlyos, akár mozgékony, tömbszerű vagy polifonikus, felfokozott erejű vagy bensőséges pillanatok és átmeneteik
megformálására. Megjegyzendő: nagyon szép férfikari megszólalásoknak lehettünk
tanúi ezen az estén.
(Fotó: Soproni András)
A kórust a karnagy
személyisége, igényei, eszményei formálják. Kollár Éva – immár 53 éve a
Monteverdi Kórus élén – mindegyre új felfedezésekre hívja együttesét,
ugyanakkor a repertoárdarabok megszólaltatását is az első találkozás
frissességével tölti meg. Az egyensúlyteremtés nagy művésze ő,
szólamok, karakterek, formarészek között, és a nagy egységbe foglalásé is: mester
a soktételes vagy többszakaszos művek összefogott előadásában,
ismétlődések és visszatérések új tartalommal megtöltésében, a kulminációs pontok
megteremtésében és az így akkumulált feszültség feloldásában.
A Caldara-mű előadása során közreműködő
kiváló szólisták: Darázs Renáta, Koffler Katalin, Barlay Zsuzsa (természetesen a fiatal, nem pedig
nagynevű pályatársa), Orosz Balázs, Horváth Csaba hangja nagyon szépen
harmonizált egymással és az énekkarral, a hangszeresek – vonósokhoz társuló két
harsona – az énekhangok alátámasztásában és egyes motívumok kiemelésében is szerepet
vállaltak. Minden kompozíció orgonakísérettel szólalt meg, az
orgonaszonáta-tételben pedig Tóka Ágoston messzemenően kiaknázta a templomi
hangszer gazdag romantikus színeit.
Az estét két –
közéneknek szánt – Bach-korál zárta, a Már nyugosznak
a völgyek és a Ragyogva tűz a napsugár kezdetű. Népes
hallgatóság, hívő közönség volt jelen, a Monteverdi Kórus hívei és a
kelenföldi plébániáé, meghallgatni a bibliai tanítást („mert úgy szerette Isten
a világot…”), illetve a passiótörténetre adott középkori költői reflexió
(Jacopone da Todi himnusza) és a szövegek újkori
megzenésítéseinek üzenetét. Mindezek befogadásához és életre váltásához – ahogyan
emlékkönyvük borítója is hirdeti – Kollár Éva, a Monteverdi Kórus és
muzsikustársaik idejüket és szeretetüket adták.
Köteles György