OZSVÁRT VIKTÓRIA[1]

 

 

 

Durkó Péter (*1972) tanulmányait a budapesti Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolában, majd a budapesti Zeneakadémián végezte, tanárai Kocsár Miklós, Petrovics Emil, Balassa Sándor, Bozay Attila és Szokolay Sándor voltak. 1997-ben szerzett zeneszerzői diplomát. 1996-ban felvételt nyert a Conservatoire Supérieur de Paris zeneszerzés – zenei civilizáció szakára, ahol Jacques Charpentier irányításával első díjas diplomát kapott. 2000/2001-ben a londoni Royal Academy of Music posztgraduális képzésén vett részt. Kettősverseny című művéért, valamint Mozaik hat vonóra című kompozíciójáért is elnyerte a Magyar Zeneszerzők Egyesülete Istvánffy Benedek-díját. 2002-ben egy évig a Corvin-lánc Ösztöndíjában részesült. Művei rendszeresen elhangoznak hazai és külföldi koncerteken, alkalmanként a zeneszerző előadásában. A munkásságát elismerő díjak: Kodály Zoltán Zenei Alkotói Ösztöndíj (1996, 2000 és 2001), Eötvös Ösztöndíj (1996/1997 és 2000), a Francia Kormány Ösztöndíja (1997). 1999-ben a párizsi Académie des Beaux-Arts ösztöndíját, 2000-ben a SACEM-díjat nyerte el, és ugyanebben az évben megkapta a New York-i IBLA Zenei Alapítványtól „A legkiválóbb művész díját”. 2006-ban Erkel Ferenc-díjjal tüntették ki.

 

A Budapest Saxophone Quartet felkérésére készült Kvadrosaxofonia (2006) szoprán-, alt-, tenor- és baritonszaxofonra íródott, egybekomponált lassú (Andante tranquillo) és gyors (Allegretto) szakaszt magában foglaló, három és fél perces alkotás, melyet végül néhány ütemnyi largamente kiszélesítés kerekít le. A darab során a négy szaxofon hangzása puhán egybeolvad, szólamaik többnyire egy egységként mozognak, de mindegyik játékos kap néhány olyan ütemet, melyben szólisztikus képességeit is megcsillogtathatja.

 

A két rézfúvós Monológ első pillantásra akár egy sorozat részének is tűnhetne, ám a kottákba tekintve azonnal kiderül, hogy néhány apró eltérés ellenére gyakorlatilag ugyanazon kompozíció kétféle letétjéről van szó. A harsonára (2003) és kürtre (2019) készült változat felépítése és motivikája nagy vonalakban megegyezik, hangnemük is ugyanaz, csupán néhány apró gesztus az, ami az aktuális zenei kifejezést az adott instrumentum technikai megoldásaihoz alakítva igazán hangszerszerűvé teszi mindkét darabot. A hangszerszerűséget mi sem jelzi jobban, mint hogy a Káip Róbert előadásában bemutatott harsonaváltozat kötelező darabként szerepelt a budapesti Zeneakadémián rendezett harsonaversenyen. A mű struktúrája hasonló a Kvadrosaxofoniáéhoz, lassú (Andante con mosso; Cantabile) és gyors (Variante; Allegro vivace) szakasz követi egymást, lezárásképpen largamente, maestoso karakterrel csendítve ki a rézfúvós Monológokat.

 

 

 

 

 

 

Hasonló hangvétellel találkozunk a két, rézfúvós-együttesre írt kompozícióban. A Kvintett 6 tételben (2004) és a rövidebb szakaszokból összeálló, harsonanégyesre készült Rézkarcok (2009) tételei a hangszerek adottságiból indulnak ki, szándékosan nélkülöznek mindenféle költői címadást – karakterek tekintetében kizárólag az előadói utasítás és maga a zenei anyag jellege kínál fogódzót. Az Ewald Rézfúvós Kvintett számára komponált rézfúvós-ötös tételei attacca követik egymást, jellemzően lassú és gyors tempók váltakoznak egymással. Helyenként rendkívül emocionális, sőt már-már színpadra termett gesztusokkal él a zenei matéria, ezt hangsúlyozzák a kottában felbukkanó olyan utasítások, mint például a libero teatrale vagy a poco piů drammatico. A szólamok a kamarazenélés magas fokát kívánják meg az előadóktól, az összetett ritmusfigurákon kívül különösen igaz ez az olyan szakaszokra, ahol a hangszerek kiírt ritmus nélkül, de az utasítás szerint con quasi sincronitŕ kell játszaniuk. A Corpus Harsonakvartett által is megszólaltatott Rézkarcok karaktereiben a harsonák kifejezési skálájának rendkívül széles palettája jelenik meg, tükrözve azt a bőséges ismeretanyagot, amit a zeneszerző e hangszercsalád technikájáról elsajátított. A katonásan határozott vagy éppen méltóságteljes, ünnepélyes hangvételtől kezdve az éneklő, beszédszerű megszólalásokon át a tréfás, könnyed fricskákig rendkívül sokszínű zenei anyagon vezet keresztül.

 

A Csellóverseny víztükre (2000) gordonkára és zongorára írt tétel, melyben Durkó saját kompozíciója az ugyanebben az évben készült öttételes Csellóverseny eredetileg is hangsúlyosan kamarazeneszerű negyedik tételére reflektál. Nem ez a versenymű az első olyan darab, melyet Durkó vonós hangszerre és zenekarra komponált: a Hegedűverseny szintén a vonós hangszerek repertoárját gazdagította. Nem meglepő a hangszerválasztás, hiszen Durkó maga is hegedülni tanult és így vonós hangszerjátékosként szerzett gyakorlati tapasztalatait a csellóművében alkalmazott megoldások kidolgozásában is alkalmazni tudta. A darab kottaképét szemlélve azonnal feltűnnek a zongora szólamába kiírt pedáljelzések. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy kizárólag a szerző által megadott pontokon kell vagy szabad a pedált használni, hanem arra kívánja felhívni a figyelmet, hogy a szóban forgó szakaszok harmóniailag szorosan összetartoznak, és az olykor tág regiszterek ellenére is mindenképpen egységként kell érzékeltetnie őket a hangszerjátékosoknak. Durkó zenei nyelvére a darab alapjául szolgáló Csellóversenyben is nagyban jellemző volt a harmóniai megoldások keresése, melyek az emocionális tartalmat közvetítő hangszínek mellett a zene intellektuális oldalát helyezik előtérbe.

 

 

 

A zeneszerző három vonósnégyese közül az első (1998) a szerző párizsi tartózkodásának egyik termése. A fokozatosan kibomló, táguló bevezető szakaszt (Andante) kontrapunktikus zenei anyag követi (Poco piů precipitando). Az egytételes kompozíció színes karaktereken vezet át, miközben mindvégig szerves része az egyes motívumokat variált formában visszaidéző szerkesztésmóddal társuló virtuóz hangszerhasználat. A darab szellemi ősképe bizonyos értelemben Ligeti és Lutosławski alkotói világát is felvillantja. A mű a budapesti Mini Fesztiváltól Londonig számos alkalommal megszólalt.

 

 

A Mozaik hat vonóra (2005) a hegedű-, brácsa-, illetve csellóművész Bánfalvi, Bársony és Onczay dinasztia felkérése nyomán született meg. Polgárpukkasztástól mentes, konstruktív értelemben véve mégis kísérletező attitűd szövi át a kéttételes művet. Az első rész (Andante con moto) zenei anyaga az attacca kapcsolódó második tételben (Allegretto) variálva jelenik meg. A nyugodt karakterbe az irracionálisan vibráló, személyes hang a mai kor akusztikus eszményképén belül ékelődik be.

 

A William Blake (Soft Snow; To Mrs. Ann Flaxman) és Percy Bysshe Shelley (The World’s Wanderers) verseire komponált hatszólamú nőikar, a Természetzene (1998) a Nemzetközi Kodály Társaság megrendelésére készült. A három természeti kép filozófiai jellemrajz is egyben. Izgalmas harmóniamenetei, komplex ritmikája és helyenként a modern effektusok magas szintű professzionalizmust várnak az előadóktól.

 

 



[1] Készült az Akkord Zenei Kiadó kiadványa alapján