Dr. Pásztor Zsuzsanna 90 éves

 

A riporter: dr. Masopust Katalin[1]

 

 

Dr. Masopust Katalin: Kedves Zsuzsika, a Parlandóval együtt nagy szeretettel köszöntünk, és sok örömet, boldogságot, egészséget kívánunk Neked ezen a kerek évfordulón!

Dr. Pásztor Zsuzsanna: Nagyon szépen köszönöm Neked és a Parlandónak a hűséges gondoskodást, hogy hosszas vándorutamon a határkövekhez érve szerető köszöntéssel fogadtok engem. Olyan öreg vagyok már, hogy volt idő hagyományt teremteni ebből a köszöntésből. Megünnepeltük együtt a hetvenet, aztán a nyolcvanat és akkor azt gondoltam, innen már aligha lesz tovább. És lám, itt a kilencven, álmodni sem mertem volna, hogy még megérem. Csodának látom az életemet, hatalmas ajándéknak, jutalomnak, kegyelemnek, amit érdem nélkül kap a földi halandó.

 

M.: Már a hetvennél is megcsodáltam, hogy messze túl a nyugdíjas koron még teljes munkaidőben tanítottál.  Még jobban bámultalak a nyolcvannál, most pedig még annál is jobban csodálkozom, mert tudom, hogy ugyanúgy folytatod a munkát, mint eddig.

P.: Igen, folytatom most is. Sokan kérdezgetik is: „Kedves Zsuzsa néni, nem volna-e jobb pihenned már ebben a korban, itt vannak a kitűnő tanítványaid, akik átvehetnék a stafétabotot.” Persze, át is veszik, tanítanak sok helyen, hiszen nem tudnék mindenütt ott lenni. Csakhogy mégsem hagyhatom abba, mert még mindig én tudom a legjobban ezt a tárgyat, a zenei munkaképesség-gondozást, ZMG-t, mely össze nőtt az életemmel. Mi sem természetesebb, hogy a legjobban tudom, hiszen már közel hetven éve tanulom, míg a tanítványaim mindössze két évig tanulják. Csak addig, ameddig az egyetemi kurzus tart. Így aztán én vagyok az, aki a legtöbbet adhat másoknak.

 

M.: Azt hiszem, van itt még egy motívum. Ahogy emlékszem a régi továbbképzéseinkre a Fővárosi Pedagógiai Intézet meghitt falai között, ott az anatómia, pedagógia, pszichológia mellett azt is megtanulhattuk Kovács tanár úrtól, hogyan bánjunk az idővel. Ő nem szívelte az üresjáratokat, az értelmetlen szüneteket.

P.: Eltaláltad, erről van szó. Áldott emlékű mesterünk arra intett bennünket, hogy az idő ajándékának minden perce csak egyszer a miénk, és nem tér vissza soha többé. Ezért nem hagyhatjuk üresen elrepülni a perceket, ki kell használnunk őket okosan. Meg kell terveznünk nemcsak a munkát, hanem a pihenést is, hogy kitartson az erő, ameddig megadatott. Ezt a zenész ember naponta megéli. Amit ma nem gyakorolt, azt holnap már nem pótolhatja. Ez a tanítás most is meghatározza az életemet. Igyekszem értelmesen felhasználni az időt.   

 

M.: Amikor a nyolcvanadikat ünnepeltük itt a Parlandoban, úgy emlékszem, azzal zártuk a beszélgetésünket, hogy van még egy nagy álmod, amely megvalósulásra vár.

P.: Igen, arról ábrándoztam, hogy legyen a ZMG-nek tanárképzése. Nos, ez az álom mostanra már valóra vált. Működik a tanárképzés felsőfokú diplomások részére.

 

M.: Ismerve a közigazgatás bonyolult gépezetét, ez is jó nagy csodának számít. Hogy csináltad ezt? Mesélnél róla valamit?

P.: Nem egyedül csináltam, sokan segítettek. A Pécsi Egyetem akkreditálta a programot, de így is négy évbe tellett, mire elindulhatott a képzés. A legnagyobb akadályt a földrajzi helyzet jelentette. Elképzelhetetlennek tűnt, hogy a hallgatók minden szombaton az ország legdélibb sarkába utazzanak az előadásokra. Márpedig a zenei munkaképesség-gondozást képtelenség levelező formában oktatni. Így aztán keresni kellett egy befogadó egyetemet lehetőleg központi helyen. A Zeneakadémia jó hely lett volna, mert ott már közel húsz éve folyt a ZMG oktatása választható tárgyként. A vezetés azonban elzárkózott a további fejlesztés elől. Ott volt viszont az ELTE, ahol már évek óta működött a zenei munkaképesség-gondozás szakvizsgás képzése. A Bölcsészkar Zenei Tanszéke baráti gesztussal minden további nélkül befogadta az újonnan akkreditált, négyszáz órás szakirányú továbbképzést.

 

M.: Mesébe illő fordulat.

P.: Valóban az, de nem mondhatnám, hogy innentől nagyon könnyen ment volna a dolog. Számos akadályt kellett még átugrani. Miközben az adminisztráció útvesztőiben bolyongtam, találkoztam kollégákkal, akik részvéttel bámultak rám. „Szakalapítás? Ajjaj Tanárnő! Nagyon bátornak tetszik lenni.” Ezzel riogattak. De végül is elrendeződött minden. A Zenei Tanszéken, mely időközben a tekintélyes Művészetközvetítő és Zenei Intézet nevet kapta, barátságos, zavartalan otthonra találtunk. Tanártársaim a sok év óta velem dolgozó tanítványok és barátok, akikkel fél szóból is értjük egymást. Az itt végzett hallgatóim közül többen már maguk is tanítanak különböző intézményekben, zeneiskolában, konziban, egyetemen, és kiváló kutatásokat végeznek, publikálnak.

 

M.: Nemrégiben nagyon szép kitüntetéseket kaptál. Mik voltak ezek?

P.: Több megtisztelő kitüntetés is ért mostanában. Ezek között különösen jelentős a Príma-díj. Ez egy társadalmi elismerés, melyet a pályatársak, tanítványok javaslatai alapján ítél meg a Bizottság. Azután pedig jött egy másik óriási jutalom, a Magyar Érdemrend Lovagkeresztje. Végtelen nagy öröm számomra az elismerés, de ami még ennél is fontosabb, az, hogy ezáltal bekerül a figyelem fénykörébe maga a téma, melyet képviselek, a zenei munkaképesség gondozása.

 

M.: Olvastam a legutóbbi cikkeidet a Parlandóban, benne a zenész növendékek nyilatkozataival és a múlt tanévi kérdőíves vizsgálatok eredményeivel. Elég sötét az a kép, ami a fiatal zenészek egészségéről feltárul.

P.: Sajnos így van. Az egészségi ártalmak sűrű előfordulását már a 18 évvel korábbi felmérés is megmutatta. Ezt is közölte annak idején a Parlando. Azóta tovább romlott a helyzet. Még több lett az egészségi panasz a zenélő növendékek körében. Nem csoda, hiszen nem történt változás, a körülmények most is ugyanazok. Dr. Julius Flesch német orvos már 1925-ben leírja, hogy „mindeddig senki sem gondolt a zenész hivatás higiéniájára.” Azóta éppen 100 év telt el, de ugyanezt még mindig el lehet mondani.

 

M.: Hogy lehet ez, hiszen most mondtad, hogy milyen jól alakult a zenei munkaképesség-gondozás helyzete az utóbbi időben.

P.:  Persze, mi, akik ezzel foglalkozunk, nagyon is gondolunk az egészségre, de nem vagyunk még elegen. Akik tehetnének érte, még nem jutottak el a felismerésig. Nem szeretek sötét gondolatokkal foglalkozni, de úgy látom, amíg nem lesz felsőbb támogatás, addig mindig háttérben marad az egészség témája.

 

M.: Nem gondolod, hogy alulról jövő kezdeményezések is lehetnek eredményesek?

P.: De igen, egyet gondolunk. A ZMG eddigi haladása is felsőbb támogatás nélkül, afféle partizánakció módjára történt. De ez nagyon lassú folyamat. Egy erőteljes intézkedés döntő lehetne az egészségtémában. Gondolj csak arra, amikor a járvány idején elrendelték, hogy maszkot kell hordani, pillanatok alatt a fél bolygó lakossága maszkban szaladgált. Ha lenne egy olyan felsőbb fórum, amelyik hivatalból foglalkozna a tanárok egészségtani edukálásával, (mondjuk ezzel a szép, divatos szóval), akkor sokkal kevesebb bajuk lenne a zenészeknek. Most e téren kifejezetten reményteljes a helyzet. 2024-ben megjelent a nemzeti népegészségügyi stratégia, melybe az iskolai egészségnevelés is beletartozik. Ez jó hivatkozási alap lehet a zenei intézményeknek is.

 

M.: Talán a külföldi példáknak is lehetne buzdító hatása.

P.: Én is úgy gondolom, ismerve a kívülről hozott dolgok varázslatos pszichológiáját. Van is itt előttünk egy jó külföldi minta, amiről ugyancsak a Parlandóból értesülhetünk. A londoni Royal College of Music kutatócsoportot tart fenn 15 év óta Centre for Performance Science néven, mely összekapcsolja az összes zenei felsőoktatási intézményt Nagy-Britanniában. A kutatás mellett oktatás is folyik pszichológia, pedagógia, anatómia, biomechanika és idegtudomány témákban a különféle zenei szakokon. Minden elsőéves egyetemi hallgató kötelezően részt vesz az Egészséges Zenész című kurzuson, amely segíti a fizikális, mentális felkészülést a pályára. Tanárok is részt vesznek a képzésben, kutatnak, doktorálnak azért, hogy hatékonyabban tudjanak tanítani.

 

M.: Ha jól emlékszem, dr. Kovács Géza tanár úr már a hetvenes években felvázolta egy ilyen intézmény tervét, de nem talált meghallgatásra.

P.: Érthető, akkoriban az alulról jövő kezdeményezést csak szóban ismerték el, de nem támogatták. Világelsők voltunk a kezdeményezésben akkor, amikor Kodály intézkedése nyomán dr. Kovács Gézát a Zeneakadémia meghívta a zenész egészségtéma kutatására. Most pedig Európa elhúz mellettünk, ha nem tudunk elég gyorsan reagálni. A tanári továbbképzés gondolatát nem mi találtuk ki. Zeneakadémiai hallgatóim írják ezeket a sorokat. „A zenészek között szinte alig találunk olyan embert, akinek ne lenne panasza. Számos zenész küszködik nap, mint nap kézfájással, hátfájással, depresszióval. Így van ez nem csak a fiataloknál, hanem a tanároknál is. Ugyanis már nekik sem tanították meg, hogyan kerülhetik el a bajokat. Nagyon nagy reformálás lenne szükséges és mindenekelőtt továbbképzés a pedagógusoknak, akik még egy régi modell szerint tanultak.”

 

M.: Úgy látom, ezzel el is érkeztünk a következő évtized programjához.

P.: Igen, mondhatni, a levegőben lógnak az elintézésre váró dolgok. Ha oktatási miniszter lennék, elrendelném a zenei intézmények egészségprogramjának kidolgozását minden tanulmányi szinten. Ezt a feladatot az eddig végzett ZMG-tanárok törzsgárdája el tudná látni az évtizedek alatt felhalmozott rengeteg tapasztalat alapján. A következő évtized álma az lenne, hogy minden muzsikáló növendék és felnőtt számára elérhető legyen a ZMG célja: könnyebben és egészségesebben zenélni.

 

M.: Úgy legyen! Szeretettel kívánok jó egészséget a következő 10 évre!

 

FÜGGELÉK:

GlobeEdit (22. 11 .2019)

 

A könyv bevezető része felhívja a figyelmet arra, hogy a zeneművész szakmában nagymértékben megszaporodott a foglalkozási ártalmak száma. A nagy követelményeknek eleget tenni csak különleges teherbírással lehet, azonban a zenészek testi kondíciójának fejlesztése általában figyelmen kívül marad mind az oktatásban, mind a munkahelyeken. A könyv fő része felvázolja a foglakozási ártalmak okainak élettani magyarázatát. A történeti visszatekintés azt vizsgálja, hogy a korábbi idők muzsikusai hogyan küzdöttek a zenei foglakozási ártalmak ellen. A kortárs módszerek című fejezet bemutatja, hogy korunkban milyen megoldások léteznek a zenészek fizikai alkalmasságának biztosítására. A további rész a Kovács-módszer kialakulásának okait és körülményeit vázolja fel, valamint bemutatja a módszer fő sajátosságait és elveit. Az empirikus kutatás során interjúk és kérdőívek kerülnek elemzésre. A Kovács-módszer óvodapedagógiai felhasználásának lehetősége Pintérné Tasnádi Ágnes könyvének felhasználásával kerül bemutatásra. A Brickenkamp d2 figyelemteszt a Kovács-módszer mozgásóráinak hatásosságát bizonyítja a koncentráció javításának területén.

 

 

 



[1]1955-ben születtem Budapesten. 1978-ban szereztem cselló tanári diplomát. Ettől az évtől kezdve tanítok csellót zeneiskolában. A Kovács-módszer pedagógiájával 1976-ban ismerkedtem meg. 2011-ben doktoráltam az ELTE-n ebből la témából.”