„Vigyük ki a zenét a
koncerttermekből!”
Orbán Ádám főhadnagy a térzenéről, fúvós
közösségről, gyerekelőadásokról és a tubáról
Orbán Ádám főhadnagy
(Hegyi Gusztáv MH BHD)
Szeretné, ha több térzenét játszanának, ha nőne a
szakalaki bemutatók száma, ha fiatalos, vidám, pörgős programokkal
szólítanák meg a fiatalokat, és ha a fúvószenét minél több emberhez juttatnák
el. Orbán Ádám szívesen tartana gyerekkoncerteket, hangszerbemutatókat, hogy a
kicsik is minél korábban megismerjék, megszeressék a fúvószenét. Hiszen nemcsak
az előadott
muzsika, a felcsendülő darabok magával ragadóak, ha valaki egy fúvós zenekar tagja
lesz, akkor egy különleges, összetartó közösségbe kerül. A
főhadnagy-karmesterrel, aki nemrég lett a Budapest Helyőrség Zenekar
vezetője, zenei útja, tanári ars poeticája, a társulatával kapcsolatos
tervei mellett természetesen hangszeréről, a tubáról is beszélgettünk.
– Hogyan esett a választása erre az instrumentumra?
– A Balaton-felvidéken születtem, Tapolcán, és a Bárdos
Lajos Ének-Zene Tagozatos Általános Iskola tanulójaként már alsó tagozatos
koromban elkezdtem a helyi zeneiskolába járni. Először trombitát kaptam a
kezembe, de ahogy nőttem, úgy alakultak a fizikai adottságaim, az
‘ansatz’-om, hogy jobban álltak a mélyebb hangszerek, így a tenor és a
baritonkürt után egy fél évvel már tubáztam. S mondhatom, szerelem volt már az
első fújásra, mert korábban nagyon küszködtem a magas lagéval, ez a
hangszer pedig megkönnyebbülést jelentett. Hamar jöttek a sikerélmények is,
mivel jobban hozzám illő volt a hangszer, jól szólt a mélység és a
magasság, ráadásul a technikai képzettségem ugyancsak megvolt a trombitának
köszönhetően. Mivel jó tanuló voltam, nagy döntést jelentett, hogy hol
folytassam. Veszprémben kerestem középiskolát, ahol aztán két gimnáziumba,
köztük a francia-magyar kéttannyelvűbe is felvételt nyertem a
konzervatórium mellett. Végül az utóbbi mellett voksoltam. A konzi elvégzése után Szentpáli Roland személye miatt jelentkeztem a Debreceni Egyetem Zeneművészeti
Karára, ahol rengeteget tanultam tőle a
tubázásról, a zenéről, valamint sok darabját és átiratát is játszottam. A későbbiek során Koppányi Zsolt tanár úrral folytattuk, akitől szintén
sok mindent tanulhattam, aztán következett a fúvóskarnagyi szak Dohos László tanár úrral. Párhuzamosan két mesterképzésre
jártam, a tubára és a fúvóskarnagyira.
– S mikor látta,
hogy a katonazenekarok felé vezet az útja?
– Már az egyetemi éveim alatt sok formációban
megfordultam. Tubásként több zenekarban és kamaraegyüttesben is jól éreztem
magam, részt vettem próbajátékokon, de egyre biztosabb voltam abban, hogy az
igazi helyem fúvószenekarban van. Gyerekként, a Balaton-Felvidéken is
ilyen együttesben szocializálódtam. A diplomáim megszerzése után a
Tata Helyőrség Zenekar tubása lettem, illetve felvettek a bicskei
zeneiskolába – ahol újjá kellett építenem a mélyrézfúvós tanszakot, valamint a
Mogyorósbányai Fúvószenekar karmestere lettem. Két éve szolgáltam Tatán, amikor
áthívtak Budapestre, a Helyőrség Zenekarba. Később felhagytam a
tanításssal egy esztendőre, de ez csak átmeneti volt, mert a kőbányai
zeneiskola azzal a felkéréssel fordult hozzám, hogy vegyem át az intézmény
fúvószenekarát, valamint alakítsak ki egy tuba tanszakot.
– Ezek szerint már a kezdetek óta fontos szerepet
játszik életében a tanítás.
– Igen, és mindig is szerettem. Két nagyon eltérő
összetételű zeneiskolában is tapasztalatokat szereztem. Kőbányán is
nagyon ügyes gyerekekkel találkoztam, s olyan jól dolgoztunk együtt, hogy rövid
idő alatt két fúvós zenekar nőtt ki a csapatból, hiszen
negyvenen-ötvenen lettek.
– Miben változott az évek során a pedagógiai módszere?
– Már a kezdetektől arra törekedtem, hogy átadjam a
zene iránti szeretet, alázatot, de mindenütt az volt a fő prioritás, hogy
a fúvószenét megszerettessem a gyerekekkel. Nagyon sokat tanultam magam is,
hiszen az egyetemen senki nem mutatja meg, hogyan kell a nulláról tanszakot
építeni, ahogy azt is a gyakorlatban sajátítja el az ember, miként kell állami
gondozott gyerekekkel dolgozni… Nagyon kemény sorsokkal találkoztam a bicskei
zeneiskolában, és rájöttem, néha egy-egy főtárgy óra legfontosabb része a beszélgetés. Bízom benne,
hogy mindegyik helyen sikerült a gyerekeket a zene, a hangszer szeretetére
megtanítani. Sokat kamaráztunk, amit mindig is nagyon lényegesnek tartottam. A
fúvószenekari játék kiváló lehetőség a szocializációra, a zene által a
gyerekek találkoznak, egy közösség részeivé válnak. Senkit nem lökdöstem a tuba
felé, de ha azt láttam, hogy
növi ki a trombitát, akkor mentünk a
mélyebb irányba.
– Most is tanít?
– Amikor megkaptam a karmester-helyettesi kinevezésemet,
akkor a tanítást
abbahagytam, és nemrégiben a Mogyorósbányai Fúvószenekarnál is átadtam a
stafétát, ugyanis 2024 novembere óta a Budapest
Helyőrség Zenekar karmesteri beosztását látom el, és a katonazenekarral nagyon sok a vezetői teendő, valamint másfél éve született egy
kislányunk, akit szeretnék látni felcseperedni, és a családommal több időt tölteni.
Csodálatos évek voltak, nagyon szép
dolgokat csináltunk, a tanítványokkal sok mindent elértünk, rengeteget
fejlődtünk, és remek közösségeket építettünk.
– Ahogy említette, sokrétű feladatokat kell ellátni
egy katonazenekarnál.
– Ha valakit, mint engem, legfőképp a fúvószenekar
érdekel, akkor hamar rájön, hogy itthon profi fúvószenekar – állandó
állománnyal – csak a fegyveres szerveknél található. Vannak nagyon jó egyetemi
együttesek, városi zenekarok is, de hivatásszerűen csak az említett
szerveknél lehet muzsikálni. Ahogy a parancsnokaink szoktak fogalmazni: „a dinamikusan változó műveleti környezet”-hez alkalmazkodni
kell. A zenekar tagjai
katonazenészek és zenész katonák egy személyben. Amellett, hogy muzsikálunk - ha kell -,
részt veszünk az árvízvédelemben, ellátjuk a kórházi feladatokat, segítünk az
autópálya felügyeletben, járőrözünk, és a határvédelemben is szerepet
vállalunk. Minden ránk bízott feladatot
maradéktalanul ellátunk.
Orbán Ádám a Stefánia Palotában a Budapest Helyőrség
Zenekart vezényli
(Fotó: Bankó József MH BHD)
– S egyre több helyen találkozhat Önökkel a publikum,
hiszen a Stefánia Palotában saját bérletsorozatuk van, emellett úgy hallottam,
hogy nagy hangsúlyt helyeznek a kotta- és hangszerbeszerzésekre, ahogy arra is,
hogy darabokat, átiratokat rendeljenek.
– Mindez a szakmai frissentartás eszköze. Ráadásul ezek a
fellépések lehetőséget adnak arra, hogy nyissunk a civil szféra felé. Számos
protokolláris ünnepségen veszünk részt, de mellette koncertezünk is, és igazán
különleges repertoár a miénk. A koncertfúvósoknak sokan írnak darabokat itthon,
de még nagyobb a nemzetközi kínálat.
– Miközben mindenki diplomás zenész, s a dirigensek is
karnagyi végzettséggel rendelkeznek.
– A friss diplomás muzsikusok is egyre nyitottabbak, hogy
jelentkezzenek a próbajátékainkra, mert látják, milyen magas színvonalú szolgálat
folyik ezekben az együttesekben. Ráadásul egyre sokszínűbb az a repertoár
is, amit műsoron tartunk.
– Az együttes vezetőjeként milyen tervekkel vág
neki a következő időszaknak?
– Nagyon szeretem a fúvószenekarra írt műveket, mert
bár vannak kiváló átiratok, én azt az irányt szeretném képviselni, hogy a
nekünk írt művek álljanak a fókuszban, és örülnék annak, hogyha több
lenne a klasszikus térzenei fellépésből, szakalaki bemutatóból, úgynezett
„gyepshow”-ból. Korszerűbb, modernebb irányba szeretnék elindulni. Azokat
a hangszereléseket tartom a legjobbaknak, amik pörgősek, fiatalosak, és meg
lehet szólítani akár a 10-20 éveseket is, és úgy gondolom, hogy ki kell vinni
kicsit a koncerttermet a koncerttermen kívülre. A közönségépítés,
közönségnevelés terén pedig azt vallom, nem Mohamednek kell elmennie a hegyhez,
hanem fordítva. Szeretném, ha a fúvószenét szerethető, könnyen
feldolgozható formában juttatnánk el az emberekhez. Budapest különböző
szabadtéri pontjain érdemes volna időről időre térzenét adni,
hogy minél több emberrel találkozzunk, vagy akár fesztiválokon bemutatni a
gyepshow-kat. Emellett jó volna, ha a gyerekeket is elérnénk. Rendezhetnénk hangszerbemutatókat,
vagy akár egy-egy művelődési házban önálló hangversenyeken is
találkozhatnának a fúvószenével. A helyi iskolai együttesek is gyakorta lépnek a
publikum elé, és miután Budapest Helyőrség Zenekara vagyunk, ezért is
lenne jó többször térzenével felhívni a fővárosban a figyelmet a
fúvószenére, amelybe nagyon jól lehet integrálni a zeneiskolásokat és a a
professzionális zenészeket. Nem ritka, hogy a helyőrségi és a városi
ifjúsági fúvószenekarok jelentik a találkozási pontot. A mi együtteseink
számára is lényeges, hogy minél több fiatalt szólítsunk meg, és egy
katonazenekari fesztiválon való megjelenés nagy élményt jelent, nemcsak a
közönségnek, hanem a fellépőknek is. Egy ilyen
társulat, mint a miénk, jolly joker a koncertteremben is, hiszen sokrétű,
sokszínű a repertoár, és azok
figyelmét is felkelti, akik nem a klasszikus zenei hangversenyek látogatói.
Ezért is örülünk annak, hogy egyre többen jönnek el a Stefánia Palotában adott
sorozatainkra.
Orbán Ádám főhadnagy
(Fotó: Bankó József MH BHD)
– Mennyire jut ideje mostanság a tubára?
– Sajnos nagyon kevés, mert a Budapest Helyőrség Zenekarral számos
tennivaló akad szakmai és szervezeti tekintetben is. A létszám feltöltésével is van teendő, hiszen akadnak üres beosztásaink. S
bár egyre sikeresebbek a próbajátékaink – sokan, és valóban remek kollégák
jelentkeznek – , több hónap telik el, mire valaki valóban az együttesben
kezdhet játszani. A szakmai meghallgatás után ugyanis az általános kondíciót
vizsgáló, alkalmassági teszten, és orvosi vizsgálaton is meg kell felelnie,
aztán tízhetes alapkiképzés, majd a három és fél hónapos altiszti tanfolyam
következik. Sok idő, de aztán egy remek társaság tagjává válik, amelyben
mindenki diplomás zenész, és ennek köszönhetően igazán nehéz, és
állólépességet kívánó műveket is rendszeresen műsorra tűzhetünk.
Bízom abban, hogy ezt a színvonalat egyre többeknek tudjuk megmutatni
városszerte, felhívva a fővárosiak figyelmét a fúvószenére, és sokan
kapnak kedvet ahhoz, hogy egy ilyen zenekar tagjai legyenek, mint a miénk.
Réfi
Zsuzsanna