SZÉKELY BALÁZS

 

90 éves lenne[1]

 

Szubjektív emlékezés Székely Miklós középiskolai ének-zenetanárra, karnagyra[2]

 

 

(Pécs, 1935. március 26. – 2005. augusztus 29.)
 

„Sokkal fontosabb ki az énektanár Kisvárdán, mint hogy ki az Opera igazgatója! Mert a rossz igazgató megbukik (néha még a jó is). De a rossz tanár harminc éven át harminc évjáratból öli ki a zene szeretetét!”

(Kodály Zoltán: Gyermekkarok, 1929)

 

E kis megemlékezés egy, ha nem is konkrétan kisvárdai, de mégiscsak énektanárról szól, aki valóban egész életművével azt szolgálta, hogy minél többekkel szerettesse meg a zenét. Székely Miklós egy nagy karvezető-énektanár generáció tagja volt, csak néhány nevet sorolnék fel a teljesség legcsekélyebb igénye nélkül, hogy bemutassam, kik fémjelezték e korszakot – sajnos érthető okból már nagy részük nem él: Cseszka Edit, Sebestyénné Farkas Ilona, Székelyné Pálvölgyi Mária, Zakariás Anikó, Csík Miklós, Szesztay Zsolt, Ugrin Gábor, és így tovább. Különleges generáció volt, (bár ők valószínűleg szívesen lemondtak volna erről az unikális mivoltról,) hiszen elemi iskoláikat még az „ántivilágban” kezdték el, (amikor még nem létezett, így ők sem a későbbi pályafutásukat oly erős mértékben meghatározó Kodály-koncepció szerint tanultak), érettségijükre már a legvadabb Rákosi-időkben került sor, viszont tanári-karvezetői pályájuk még Kodály életében indult, szakmai szempontból a legjobbkor, a kórusmozgalom csúcsán.

 

Édesapám esetében ez még érdekesebb volt. Hatéves korában, a világháború alatt került a pécsi székesegyház bentlakásos énekiskolájába, ahol az ottani tanár, Mayer Ferenc módszere szerint ismerkedett meg a zenével, s tanult meg kottát olvasni. (E tapasztalatait később „A Pécsi székesegyház énekiskola énektanítási módszere” c. könyvében írta meg összehasonlítva az Ádám Jenő által Kodály indíttatására kidolgozott módszerrel.) Érzékeltetendő, hogy e módszer használatával milyen nagyszerű kórus nevelődött, megemlítem, hogy a szerző jelenlétében előadták a Kodály által akkor komponált Missa brevist. Zenei tehetsége hamar kiderült, így nemsokára már az ő orgonajátéka is kísérte a miséket, és nem volt kérdés, hogy a középiskola után irány Budapest, a Zeneakadémia. Ez akkoriban nagy megtiszteltetés volt, hiszen tanárai közt tudhatta például Szőnyi Erzsébetet, Kurtág Mártát, Vásárhelyi Zoltánt, Bartha Dénest vagy éppen Ligeti Györgyöt. Utóbbinak kedves növendéke volt, annyira, hogy 1956-ban a forradalom idején erősen kapacitálta, szökjön vele nyugatra, meg is beszélték, hol, melyik teherautóra kell felszállni – azt hiszem, a Nyugatitól indult, de meglehet, hogy tévedek, a családi legendáriumok nem mindig száz százalékig megbízhatóak – végül Ligetivel ellentétben itthon maradt.

 

Akkoriban az volt a szokás, hogy a pályakezdő énektanárokat először vidékre helyezték, aztán ha ott bizonyítottak és még megvolt rá a szándék az illetőben, akkor kerülhettek vissza Budapestre. Apám sorsa másképpen alakult talán a szerencsének, talán Szőnyi Erzsébet közbenjárásának köszönhetően, mert Kispesten kezdett tanítani, majd hamarosan Soroksárra került, az ottani ének-zene tagozatos iskolába. Életének kiemelkedő korszaka volt ez, nagyszerű tanári gárda részese lehetett, működése eseménydús zenei életet hozott az iskola életébe, előadták Szőnyi: Tinódi egri summáját, és A didergő királyt – ha nem téved ez a bizonyos családi legendárium, akkor utóbbiban a még szinte gyermek Marton Éva is szerepelt –, de amit ennél fontosabbnak gondolok, és persze egyáltalán nem mond ennek ellent, hogy számtalan fiatal szívében elültette a zene szeretetét. Hogy ez nemcsak üres frázis, azt magam tanúsíthatom, mert még évekkel-évtizedekkel később is felkeresték őt egykori soroksári növendékei, akik bár az élet legkülönbözőbb területeire kerültek, a zene szeretetében megegyeztek. Aztán néhány év múlva a zuglói Radnóti Miklós Gimnáziumba került. A Radnótiban is magas szintű zenei élet zajlott, zenekarral előadták többek közt Kodály Psalmus Hungaricusát, de szerepelt itt zongoraverseny szólistájaként a szárnyait bontogató Pertis Attila is például. Emlékezetes volt a zenetagozatos vegyeskar hatalmas szülői összefogást megmozgató yorki (angliai) útja. Végül apám nyugdíjba vonulásáig a Radnóti tanára maradt, de szerencsésebb lenne az „is” szó használata. Nem elfeledve, hogy akkor egy tanár számára a heti kötelező óraszám még 20 volt, és az adminisztrációs terhek többnyire a napló kitöltésében kimerültek, mai fejjel még így is felfoghatatlan, hogy volt egy vagy két olyan éve, amikor a radnótis teljes állása mellet még két másik oktatási intézményben (egyébként nem zenei profilú szakközépiskolák voltak) is tanított, emellett az iskolai kórusokkal együtt összesen kilenc (!!) énekkart vezetett, volt amelyet vidéken, és még hobbiszinten orgonált is.

 

Itt tennék egy kis kitérőt, mert az ötvennél fiatalabbak lehet, hogy nem tudnak néhány információt. Például, hogy miért volt akkoriban ennyi kórus. Ennek több oka is volt, ezek közül csak kettő külsőt említenék: egyrészt akkoriban nem volt ennyi elektronikai kütyü, nem volt az embereknek „zenemérgezése”, így a kulturált kikapcsolódás egyik formája a kóruséneklés volt. Másrészt 1987 végéig a külföldre utazás egyáltalán nem volt természetes. A nem szocialista országokba mindösszesen 3 évente egyszer lehetett utazni, mint turista. Azonban úgynevezett szolgálati útra bármennyiszer, a külföldi kórusszereplések – nemcsak a versenyek, bármilyen hivatalos levéllel alátámasztott meghívás megtette – ebbe a kategóriába számítottak. Nemcsak, de többek között ezért is volt viszonylag népszerű kórusban énekelni, mert ezzel a trükkel lehetett sűrűbben nyugatra utazni. De természetesen ez nem jelentette azt, hogy fű-fa kórustag lett volna, hogy ne szerették volna az éneklést azok, akik művelték, és hogy ne lettek volna vállalható minőségű produkciók.

 

Visszatérve a kilenc kórushoz, ami még két ember számára is derekas mennyiség lenne, nemhogy egynek, meg kell említenem még egy érdekes tényt. Talán egyedüli énektanárként mondhatta el magáról, hogy pályája során a közoktatás valamennyi iskolatípusában oktatott – általános iskola alsó-, és felső tagozat mind „normál”, mind ének-zene tagozaton, gimnázium normál és zenetagozat, (nem zenei) szakközépiskola, szakmunkásképző intézet (igen, nem tévedés!), zeneiskola, – és emellett zeneakadémiai gyakorlatvezető tanár is volt. Sőt, nyaranta jó 25 évig vitte a német csoportot Esztergomban a TIT szervezésében működő Dunakanyari Zenei Nyári Egyetemen, ahová külföldi tanárok jöttek alkalmanként két hét erejéig ismerkedni a Kodály-koncepcióval. E nyári kurzusnak ő volt a motorja, s többek között 2005-ben bekövetkezett halála is erősen közrejátszott abban, hogy a nyári egyetemet nem szervezték meg ezen év után.

 

Óhatatlanul adódik a kérdés, hogy ezt a hatalmas mennyiségű tapasztalatot összegezte-e valamilyen módon?

 

Végül is megtette, csak a megfelelő formát kellett megtalálni hozzá. A nyolcvanas években összeállított egy – vagy felsős, vagy gimnáziumi, erre már nem emlékszem pontosan, de nincs jelentősége, hiszen nem valósult meg – iskolai ének-zene tankönyvet, de végül nem az ő tervét fogadták el. Később Dél-Tirolban néhány egymást követő nyáron tartott a Kodály-koncepciót bemutató kurzust. De az igazi alkalmat pár évvel később tárta elé a sors, merthogy ő lett az elnöke az Ádám Jenő Alapítvány kuratóriumának. Ez a tény gyümölcsöző fordulatot hozott mind az alapítvány, mind az ő életében. Bár nem volt ismeretlen előtte Ádám Jenő és életpályája – Zeneakadémián tanára volt, majd később a Ganz Acélhang férfikarban együtt dolgoztak – de a maga teljességében ekkor tárult fel előtte az addigra méltatlanul mellőzött és már-már feledésbe merülő jeles magyar zenepedagógus és zeneszerző tragikus fordulatokkal teli sorsa. Megismervén számos dokumentumot, Ádám Jenő letehetetlenül olvasmányos önéletrajzát, a tárgyban született számos levelet, beleszőve korábbi tanítási tapasztalatait is mindezeket négy könyvben összegezte.

 

Az első igazi hiánypótló, sajnálatosan kevesen ismerik, talán nem késő ezt pótolni, amíg még léteznek kórusok: Gyakorlati útmutató kórusvezetési, kórusszervezési munkákhoz (Calibra). Elsősorban azoknak szól, akik amatőr vagy iskolai kórust alapítanak, hogy is induljanak el, e nehéz úton.

 

A másodikat már említettem, a Pécsi Énekiskola énektanítási módszerét mutatja be (szerzői kiadás).

 

A harmadik címe magáért beszél: Ádám Jenő élete és munkássága (Püski),

a negyedik pedig Ádám és Kodály (magánkiadás), ez a két zenészóriás sajátos viszonyát ecseteli a Kodály-koncepció és a magyar zenetanítási módszer szemszögéből. E legutóbbi megírására már sajnos erősen rávetette árnyékát apám végzetes betegsége.

 

Hogy mi lehet a tanulsága ennek az életpályának, milyen konzekvenciát lehet levonnunk magunkra nézve? Egyet említek meg időszerűsége okán: egy jó pedagógus csodákra képes és hegyeket tud megmozgatni – ha engedik dolgozni.

 

 

 



[1] Székely Balázs a 90 éve született édesapjára emlékezik.

[2] A Parlando 2025/2. számában megjelent emlékezés: 90 ÉVE SZÜLETETT Székely Miklós középiskolai ének-zenetanár, karnagy (Ambrus András, Köznevelés, 1988/2. és dr. Soltész Elekné, ZeneSzó 2002/5. írása)