Milyennek álmodjuk a jövő iskoláját?
Művészettel nevelés egy empatikusabb
társadalomért[1]
Csáji László Koppány
(mma.hu)
A teljes életért, a teljes emberért! mottóval újabb pedagógiai módszereket, úgynevezett jó gyakorlatokat
ismerhettek meg az érdeklődők 2025. április 8-án a Magyar
Művészeti Akadémia Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézet (MMA
MMKI) IV. Művészettel nevelés műhelykonferenciáján a Pesti Vigadóban.
A tanácskozáson szó esett arról is: milyen tanárképzést feltételez a jövő
iskolája? Csáji László Koppánnyal, az MMA MMKI
igazgatójával a Művészettel Nevelés Hálózatról, a Nemzeti alaptanterv
esedékes felülvizsgálatáról és az élményszerű tanulásról is beszélgettünk.
– Az MMA MMKI április 8-i műhelykonferenciáján bejelentette, hogy a
Művészettel Nevelés Hálózat tagsági kezdeményezést nyújtott be az UNESCO
hivatalos partnere, az InSEA – Művészettel
Nevelés Nemzetközi Szervezet (International Society for
Education through Art) – szakmai közösségbe. A
konferenciával egy időben megnyílt a Művészettel Nevelés Hálózat
honlapja. Kezdjük a fogalommeghatározással: mit értenek művészettel
nevelés alatt?
– A kifejezés nem egyenlő a művészképzéssel, és nem egyenlő
valamely művészeti ág oktatásával sem, hiszen arra megvannak a
megfelelő iskolák, alkotóműhelyek. A művészettel nevelés például
akkor valósul meg, amikor integratív módon bevisszük a művészetet akár a
földrajzórára vagy a történelemórára, ezzel bevonjuk a foglalkozásba a
gyerekeket, akik ily módon élményszerűen
sajátíthatják el a tananyagot. Kutatások bizonyítják, hogy érzelmileg
bevonódott helyzetekben elmélyül a tudás és belső motivációs forrássá
válik. A nemzetközi mérések egzakt mutatói arra is rávilágítanak, hogy a
művészettel nevelés exponenciálisan növeli a tanulás eredményességét
minden más területen, például matematikából is. Hatékonysága ráadásul nemcsak
az oktatásban, hanem a nevelésben is megmutatkozik: a művészettel nevelés
ugyanis visszahat a személyiségre, a kreativitásra, a közösségben való
gondolkodásra, a szociális érzékenységre, így végső soron egy empatikusabb
társadalom felé mutat.
– Mintha épp az ellenkezőjét tapasztalnánk a mindennapokban.
– A magyar oktatási rendszer sok szempontból szembemegy
mindazzal, ami mára részévé vált a közös tudásnak: a teljes emberi létnek
feltétele a jobb és bal agyfélteke egyensúlya, vagyis tudományra és
művészetre egyaránt szükség van a mindennapokban. Az InSEA
szakmai közösség immár hetven éve foglalkozik az innovatív pedagógia
kutatásával, terjesztésével, valamint a művész- és pedagógusképzéssel.
Háromévenként világkonferenciákat, a köztes években pedig európai, ázsiai,
afrikai és amerikai szakmai konferenciákat rendez kiállításokkal, alkotó és
módszerátadó műhelymunkákkal a mintegy hatvan országból érkező,
háromezernél több tagja számára. Ebbe a világszervezetbe kérte tagfelvételét az
MMA MMKI Művészettel Nevelés Hálózat – összehangban az UNESCO és az InSEA művészeti oktatási irányelveivel. A 38.
világkonferencia idén július 21-25. között lesz a csehországi Olmützben, ahol a
Budapesti Corvinus Egyetem, a finn Lappföldi Egyetem és a japán Kjúsúi Egyetem kutatóinak projektjei is bemutatkoznak négy
előadással és poszterkiállítással az MMA MMKI támogatásával.
– Csak úgy sorjáztak a kérdések a IV. Művészettel nevelés
konferencia Milyennek álmodjuk a jövő iskoláját? című
műhelybeszélgetésén: hogyan lehet harmonikus, kreatív, önbizalommal teli,
együttműködő embert nevelni? Strukturálható-e a közoktatás oly módon,
hogy az valóban a gyerek testi-lelki egészségét, teljességét szolgálja? Mitől
lesz az iskola „embernövelő” és
közösségépítő? Hogyan lehet az oktatás-nevelés élményszerű,
érzelmeket is megmozgató? Miként befolyásolhatják a jövő iskoláját a neurobiológia eredményei? Megvalósulhat-e a közoktatásban
az a szemlélet, amely leképezi a teremtett világ egységét? Hogyan lesz képes a
jövő iskolája kompenzálni a szociokulturális hátrányokat? És mi a szerepe mindebben a művészeteknek, a művészeti
tevékenységnek? Milyen tanárképzést feltételez a jövő iskolája? – vetette
fel Solymosi-Tari Emőke zenetörténész, az MMA
Művészetelméleti Tagozatának vezetője a Művészettel Nevelés
Hálózat tagjainak. Kik ők, és milyen válaszaik vannak az egyre
sürgetőbb kérdésekre?
– A Művészettel Nevelés Hálózat tagjainak 2023 óta bővülő
közössége egy empatikusabb társadalomért munkálkodik. Az alapkoncepció
akadémikusainktól, Solymosi-Tari Emőke zenetörténésztől, Farkas Ádám szobrászművésztől, Landgráf Katalin textilművész, tanártól származik, hozzájuk csatlakozott Balázs Mihály építész, az MMA Oktatási, Képzési és Tudományos Bizottságának elnöke. Az
MMA MMKI szervezőként és lebonyolítóként vesz részt az akadémikusok által
kezdeményezett munkában. Hogyan bővül a hálózat? Szakmai hitelesség és
minőség alapján: első körben a Magyar Művészeti Akadémia
Életútdíjával és elismerő oklevelével kitüntetett
művészetpedagógusok, intézmények és egyesületek kapcsolódtak a
Művészettel Nevelés Hálózathoz. Mára az MMA művészeti ösztöndíjasai,
illetve korábbi ösztöndíjasai közül jó néhányan szintén tagjai a hálózatunknak.
Honlapunk folyamatosan bővül – https://muveszettelneveles.mma-mmki.hu/ – százhetven
kiváló szakember metódusaival, úgynevezett jó gyakorlataival minden
művészeti ágból.
– Kilenc jó gyakorlatot mutattak be a műhelykonferencián, többek között
Apagyi Mária zongoraművész, zenetanár a
férjével, Lantos Ferenc festőművésszel kidolgozott,
interdiszciplináris oktatási-nevelési módszerét tette közkinccsé, Lovász Irén
néprajzkutató, Kossuth-díjas népdalénekes a lelkiegészség-nevelésről beszélt, Vetró Mihály akadémikus a nádudvari módszert, Somody
Beáta, a Magyar Rajztanárok Országos Egyesületének elnöke a Vizuális Szimbiózis
Programot ismertette. Mit vár a világszervezethez való kapcsolódástól a
módszerek, illetve az egyre bővülő tagság tekintetében?
– A Művészettel Nevelés Hálózat tagjai előtt kitárul a világ. Az
MMA missziója a művészettel nevelés: az InSEA
szakmai közösség részeként minden bizonnyal hatékonyabban tudjuk hallatni a
hangunkat akár az UNESCO, akár a hazai döntéshozók felé. Ne feledjük: idén
esedékes a Nemzeti alaptanterv felülvizsgálata! Célunk a művészettel
nevelés értékeit érvényesíteni a magyar oktatási rendszerben. Szeretnénk, ha a kultúrpolitikusok a legfrissebb kutatási eredmények
ismeretében megfontolnák: a művészet jelenlétének radikális növelése az
oktatásban bizonyító erejű hatással van a
társadalom jóllétére. Szeretnénk továbbá megszólítani a fenntartókat – az
önkormányzatokat –, az intézményvezetőket és a tanárokat is: válogassanak
honlapunkról, tekintsék át, melyik jó gyakorlat áll legközelebb a saját
elképzeléseikhez. A cél közös: élményszerűvé tenni és megszerettetni a
tanulást. A művészettel nevelés segít a saját motiváció megtalálásában! Ne
higgyünk az olyan divatos, valójában tartalmatlan hozzászólásoknak, amelyek azt
hangoztatják, hogy tárgyi tudásra manapság már nincs szükség, hiszen elég egy
kattintás, és minden kérdésünkre választ kaphatunk… Sematikus, uniformizált
megoldások helyett a sokszínűségben mutatjuk fel az értéket: valljuk, hogy
különböző utak visznek a „hegytetőre"! Munkánkkal alternatívát
kínálunk a tanárképzésben, illetve a pedagógus-továbbképzésben, megadva minden
lehetőséget a kipróbált, jó gyakorlatok elsajátítására. Elég csak végigtekinteni a módszerek hosszú során, hogy lássuk:
tagjaink meg nem szűnő elkötelezettséggel mutatják fel
életművüket, a művészettel nevelés értékeit.
Tóth Ida
Fotó: Walter Péter