Kézfogó

 

 

Szüts Apor

(koncertmester.hu)

 

A 31 esztendős Szüts Apor évszázadokon átívelve, muzsikus lélekben kezet fogott a vele pontosan egyidős Franz Schuberttel, amikor Missa brevis művének középpontjába a Credót elhagyva a zeneirodalom egyik legsötétebb látomásdalát, a Heine költeménye alapján komponált Doppelgängert (Hasonmás) helyezte. Az ifjú Schubert előtt a semmi állt, nem sokkal később a dalnok örökre elhallgatott. Szüts Apor zeneművészi karrierje mostantól kezd kiteljesedni. Hangszere a zongora, amelyet mesteri fokon ural, de igazi zenészként otthonos a hangszerelésben, komponálásban és vezénylésben egyaránt. A 2025. február 28-án, a Budapest XXII. kerületi Klauzál Házban megtartott koncert is ezt bizonyította. Fiatal kora ellenére már komoly művészi múltja van, jelenleg a Budafoki Dohnányi Zenekar Kamaraműhelyének megalapítója és művészeti vezetője. A Doppelgänger c. dalban Schubert egy néma éjszakán a hold sugarában, mint valami kísértettől, dermedten és rémülten riad vissza egy kínoktól meggyötört, kezeit görcsösen tördelő vénember látványától, aki meredten néz szembe az ifjúval, s akiben önmagát véli felfedezni. Borzongató vízió egy 31 éves fiatalembertől. Ez a képmás beillesztve Szüts Apor miséjébe meghatározza az egész alkotás hangulatát.

 

Hollerung Gábor Budafoki Dohnányi Zenekara és a Budapesti Akadémiai Kórustársaság (karigazgató: Balassa Ildikó) valamint négy kiváló énekes szólista: Csereklyei Andrea – szoprán, Bakos Kornélia – alt, Szerekován János – tenor, Vasvári Tamás – basszus nagy odaadással adta elő Szüts Apor Missa brevisét a szerző irányításával. Maga a Schubert-dal ezúttal zongorakíséret helyett Liszt Ferenc nyomán készült, nagyzenekari aláfestéssel basszus szólón hangzott el a hallgatóság érzékelhetően döbbent csendjében. Megrendítően szólal meg a Gloria tételt követve a Sanctus előtt. A Credo hitvallás. Ebben a misében a fiatal zeneköltő hitvallása Schubert géniuszának csodálatáról. Beleszőni a darabba zseniális gondolat. A Kyrie mélységéből nagy ívet bejárva érkezik a mű méltóságteljesen az Agnus dei elhalásába.

 

Alapjában véve nem modern muzsika, már csak azért sem, mert korábbi, tajvani bemutatójára, felkérésre, amatőr kórus számára készült. Ám a Klauzál Házban a magyarországi bemutató profi produkció volt a javából. A Budapesti Akadémiai Kórustársaság nagy élvezettel énekelte a partitúra rájuk szabott anyagát. A négy szólóénekes sem kellett, hogy rendkívüli nehézségekkel küzdjön meg. A zenekar a legmagasabb művészi szinten teljesített.

 

Egyéni hangú, érett mű Szüts Apor Missa brevise. Dráma és költőiség egyaránt átjárja a művet. A Doppelgänger után a Sanctust előkészítő lírai muzsika megindítóan ihletett, ugyanakkor a Sanctusba beépített Hosanna fugatója meglepetésszerűen felvillanyozó. Szüts Apor zeneszerzőként korábban inkább káprázatos humorából merített (Groteszk tangó, Pál, Kata, Péter variációk). A Missa brevis azonban schuberti mélységek felé tart. Jó úton jár. Járja csak tovább – természetesen a humort sem mellőzve – ígéretes felfedező útját és ne eressze el az ilyen nagyságok kezét! Nincs biztosabb iránytű, de ezt nyílván ő is tudja és érzi, nem fog eltévedni. Tegye még értékesebbé a saját, és szebbé valamennyiünk életét!

  
Ungár István