Kézfogó
Szüts Apor
(koncertmester.hu)
A 31
esztendős Szüts Apor évszázadokon átívelve,
muzsikus lélekben kezet fogott a vele pontosan egyidős Franz Schuberttel,
amikor Missa brevis
művének középpontjába a Credót elhagyva a zeneirodalom egyik legsötétebb
látomásdalát, a Heine költeménye alapján komponált Doppelgängert (Hasonmás)
helyezte. Az ifjú Schubert előtt a semmi állt, nem sokkal később a
dalnok örökre elhallgatott. Szüts Apor zeneművészi karrierje mostantól
kezd kiteljesedni. Hangszere a zongora, amelyet mesteri fokon ural, de igazi
zenészként otthonos a hangszerelésben, komponálásban és vezénylésben egyaránt. A
2025. február 28-án, a Budapest XXII. kerületi Klauzál Házban megtartott
koncert is ezt bizonyította. Fiatal kora ellenére már komoly művészi
múltja van, jelenleg a Budafoki Dohnányi Zenekar Kamaraműhelyének
megalapítója és művészeti vezetője. A Doppelgänger c. dalban Schubert
egy néma éjszakán a hold sugarában, mint valami kísértettől, dermedten és
rémülten riad vissza egy kínoktól meggyötört, kezeit görcsösen tördelő
vénember látványától, aki meredten néz szembe az ifjúval, s akiben önmagát véli
felfedezni. Borzongató vízió egy 31 éves fiatalembertől. Ez a képmás
beillesztve Szüts Apor miséjébe meghatározza az egész alkotás hangulatát.
Hollerung Gábor
Budafoki Dohnányi Zenekara és a Budapesti Akadémiai Kórustársaság (karigazgató:
Balassa Ildikó) valamint négy kiváló énekes szólista: Csereklyei Andrea – szoprán,
Bakos Kornélia – alt, Szerekován János – tenor,
Vasvári Tamás – basszus nagy odaadással adta elő Szüts
Apor Missa brevisét a
szerző irányításával. Maga a Schubert-dal ezúttal zongorakíséret helyett
Liszt Ferenc nyomán készült, nagyzenekari aláfestéssel basszus szólón hangzott
el a hallgatóság érzékelhetően döbbent csendjében. Megrendítően
szólal meg a Gloria tételt követve a Sanctus
előtt. A Credo hitvallás. Ebben a misében a fiatal zeneköltő
hitvallása Schubert géniuszának csodálatáról. Beleszőni a darabba
zseniális gondolat. A Kyrie mélységéből nagy
ívet bejárva érkezik a mű méltóságteljesen az Agnus
dei elhalásába.
Alapjában véve nem
modern muzsika, már csak azért sem, mert korábbi, tajvani bemutatójára,
felkérésre, amatőr kórus számára készült. Ám a Klauzál Házban a
magyarországi bemutató profi produkció volt a javából. A Budapesti Akadémiai
Kórustársaság nagy élvezettel énekelte a partitúra rájuk szabott anyagát. A
négy szólóénekes sem kellett, hogy rendkívüli nehézségekkel küzdjön meg. A
zenekar a legmagasabb művészi szinten teljesített.
Egyéni hangú,
érett mű Szüts Apor Missa
brevise. Dráma és költőiség egyaránt átjárja a
művet. A Doppelgänger után a Sanctust
előkészítő lírai muzsika megindítóan ihletett, ugyanakkor a Sanctusba beépített Hosanna fugatója meglepetésszerűen felvillanyozó. Szüts Apor
zeneszerzőként korábban inkább káprázatos humorából merített (Groteszk
tangó, Pál, Kata, Péter variációk). A Missa brevis azonban schuberti mélységek felé tart. Jó úton jár.
Járja csak tovább – természetesen a humort sem mellőzve – ígéretes felfedező
útját és ne eressze el az ilyen nagyságok kezét! Nincs biztosabb iránytű,
de ezt nyílván ő is tudja és érzi, nem fog eltévedni. Tegye még
értékesebbé a saját, és szebbé valamennyiünk életét!
Ungár István