125 ÉVE SZÜLETETT UNGER ERNŐ[1]
Vajda M. Pál: Unger Ernő, zeneszerző, karmester. 1930-as évek.
Fotó képeslap
(Arad, 1900. január 17. – Budapest, 1968. május
28.)
karmester, zenetanár, zeneszerző.
Évtizedekig vezette a karmester- és operaénekes-képzést
a Zeneakadémián.
I.
Unger Ernő
személyében az európai tájékozódás és nagyműveltségű komponistát,
karmestert és pedagógust gyászolja zenei életünk. Hatvannyolc éves volt.
Pályája Aradról indult, zongorát Szendy Árpádnál,
zeneszerzést Koessler Jánosnál tanult. Hamarosan
feltűnt, mint biztos tudású, erélyes kezű karmester, s kivételes
ízlésű zeneszerző, aki sikerrel ötvözte egybe az európai zene
késő-romantikus hangját az újabb magyar zene hangvételével. Erről tanúskodik
szimfóniája, a Petőfi ihletéséből fakadt Cantata Libertatis,
a Petőfi című opera, gordonkaversenye és több más alkotása. Hosszú
évekig vezette a Zeneakadémia karnagyképző tanszakát
és az operai szerepgyakorlatot. Ennek a tanszaknak ő adott súlyt és
tekintélyt, ő volt, aki elsőként szállt síkra a modern szellemű
operai színjátszásért, drámai előadói stílusért. Zeneakadémiai
növendékekkel elsőnek mutatta be Magyarországon Mozart Cosi fan tutte-ját. Karmesteri sikereit itthon — a Budapesti
Hangversenyzenekar és a Rádiózenekar élén — és külföldi koncertdobogókon is öregbítette.
A magyar
előadóművészet és pedagógia jeles egyénisége távozott a zenei közélet
porondjáról, de nevét kegyelettel őrzi meg mind a szűkebb
muzsikus-társadalom, mind a zeneszerető közönség.
a.i.
Hunyadi László, II. felvonás: La Grange
ária (3:09)
Szabó Lujza (ének), vezényel: Unger Ernő
℗ 1983 HUNGAROTON
RECORDS LTD.
·
Petőfi (opera,
1944)
·
Cantata libertatis (1948)
·
Oda Hungarica (kantáta)
·
Magyar variációk
·
Hungaria (szimfónia)
·
Zongoraverseny Liszt Ferenc emlékének
·
Romantikus koncert (gordonkaverseny)
II.
Szirányi Gábor: Zongorabillentyűk 3. Temesvár „kis Mozartja” avagy az elveszett zongoraművész - Gramofon
Könyvek (Budapest, 2019)
5. IV. Stanzel
János zeneakadémiai tanulmányai II. (1935–1937) (126. oldal)
A
hangversenyről 1936. május 14-én a Budapesti Hírlapban jelent meg kritika.
(Növendékhangverseny.)
A Zeneművészeti Főiskola növendékhangversenyei
során szerdán a karnagyképző-tanszak három végzett növendéke állotta ki sikeresen a nyilvános szereplés
tűzpróbáját. A fiatal karmesterek valamennyien elsajátították a vezénylés
technikáját s biztos muzikális ízléssel iparkodnak a partitúrákat életre
kelteni. Unger Ernőtanárderekas munkát végzett velük. Pécsi Sebestyén a
három karmester közül legtöbb érzéket árult el a hangszínek és a zenekari
dinamika iránt, amellett a manuális készsége is megvan. A lényeget mindenütt
jól kidomborította és finoman alkalmazkodott a vezető énekszólamokhoz. Sík
Tibor „A sevillai borbély" igen kényes sextettjét
és fináléját biztos kézzel fogta össze, de mozdulatai szögletesek és egyformák,
ami a színezés rovására ment. Tibold-Stanzel János
gondos, alapos muzsikus, aki híven ragaszkodik a vezérkönyvek utasításaihoz. Az
egyes számokban az operai osztályok énekesnövendékei is jól megállották
a helyüket. Közülük kimagaslott Bordás Éva, aki Mendelssohn „Éliás"
című oratóriumának egyikáriáját énekelte erőteljes, vivőképes
hanggal, kifejező előadással és hibátlan stíluskészséggel. Hochstrasser Karola csengő szopránja ezúttal is
feltűnt. Nagy Irén értékes orgánuma elmélyülő előadással
párosulva meglepően érett produkciót nyújtott Liszt „Szent Erzsébet”
oratóriumának egyik részletében. A közönség melegen tapsolt az összes
közreműködőknek, akik a főiskola komoly munkaszellemét fényesen
bebizonyították.
Ifjú karmesterek
címmel a Pesti Hírlap május 14-ei csütörtöki számában Molnár Jenő Antal
tollából az alábbi kritika jelent meg.
A Zeneakadémia karnagyképző tanszaka,
Unger Ernőtanár vezetése alatt, évről-évre belterjesebben,
sokoldalúbban neveli az ifjú karmestertehetségeket. Nem csoda, ha a
lelkiismeretes évközi munka az év végére meg is hozza a maga értékes
gyümölcsét. A főiskola szerda esti, különösgonddal megrendezett
hangversenyén a növendék-zenekar, az énekkar, az énekegyüttesek szólóénekesek
élén karmesternövendékek olyan nehéz feladatokat oldottak meg, amelyek érett,
nagy gyakorlatú karmestereknek is becsületére váltak volna. A három növendék
közül Pécsi Sebestyént tartjuk a legszámottevőbb tehetségnek. Világos
rajzú, változatos vezénylőmozdulataival finom színeket, szép hanghatásokat
csalt ki a zenekarából. Sík Tibor, akinek a „Sevillai borbély” sextettjében és fináléjában a legnehezebb feladat jutott,
alaposságával és megbízhatóságával szolgált rá erre a kitüntetésre. Biztos
kézzel, jó érzékkel vezényelt. Tibold (Stanzel) János
is jó technikájú, kiválóan képzett karmester, aki főleg a „Nürnbergi
mesterdalnokok" nehéz kvintettjét tolmácsolta meggyőzően. A
hangverseny egyébként az énekes növendékek kiválóan sikerült vizsgájának is
beillett. Maleczky Bianka tanítványai közül Hochstrasser Karola, Manninger Angéla, Ecker Lili, az
értékes hangú Bordás Éva, Nagy Irén és Takács Paula; Molnár Imre tanítványai
közül Bánlaky Etelka és Nagypál László; Székelyhidy Ferenc tanítványai közül Bartos Miklós és Dósa
Mária szerepelt többek között kiválóan. A zsúfolásig telt nagyteremtapsa
részben őket illette.
A
karnagyképző tanfolyam vizsgahangversenye után Stanzel
János nagyon komoly szellemi és fizikai terhelésnek volt kitéve. Egy héten
belül kellett letennie a második félév vizsgáit (a pedagógiát kivéve minden
tantárgyat kitűnő osztályzattal teljesített, Kókaitól
halasztást kért szeptemberre amellett, hogy gőzerővel készült a
nemzetközi zongoraversenyre, amelyről az évkönyvben is megemlékeztek. A
Vallás- és Közoktatási minisztérium 10.200/936 sz. alatti rendelete értelmében
a második félévre is tandíjmentességet kapott. Úgy gondoljuk, hogy ennek
elnyerésében az anyagi rászorultság mellett maximálisan közrejátszott kiváló
tanulmányi előmenetele is.
A hivatalos
belügyi értesítést, amelyben édesapám honosítási kérvényét a fennálló
törvényekre hivatkozva elutasították 1936 májusában juttatták el a Zeneakadémia
titkárságára. Ez akkor derült ki, amikor a bécsi zongoraverseny delegáltjaként,
honosítása ügyében d’Isoz Kálmán titkárhoz fordult
segítségért, így került kérése az igazgatóság elé, akik édesapám érdekében,
névmagyarosítási kérelemmel fordultak a belügyminisztériumhoz, hogy Stanzel János ne németes hangzású névvel képviselje
Magyarországot.