Vásárhelyi Zoltán 125

 

(Kecskemét, 1900. március 12. – Budapest, 1977. január 27.)

Kossuth-díjas karnagy, zenepedagógus.

 

BREUER JÁNOS

 

Kóruskultúránk és Vásárhelyi Zoltán[1]

 

Bármily hihetetlenül hangozzék, egymászásról mit sem tudva s nagy időbeli eltolódással is találkozhatott gondolataiban századunk felfogásban, beállítottságban, harci programban olyannyira különböző két zeneesztétája: a majna-frankfurti Theodor Wiesengrund-Adorno és a budapesti Tóth Aladár. Adorno – a fasizmusba torkollott és azt lényegében szándéka ellenére is konzerváló német zenei amatőrizmusról írta 1956-ban: „Az énekmozgalom egyes teoretikusai [...] már régóta kritika tárgyává tették a zene és közösség kontaminálódását. De az énekmozgalom, mely saját tulajdonának könyveli el ezt a belátást, azért mégsem engedi magát általa megtámadni. Mindig és újra bizonygatják, hogy a közösségbe sorolás jobb az elszigeteltségnél. Ha ez a besorolás magát a közösséget jelentené, akkor jogosultsága nem csupán attól függene, amit a tagoknak lelkileg képes nyújtani. Sokan az akkori fiatalok közül a Hitler-jugendban szerezték meg a közösségi élménynek azt a fajtáját, amelyet a zenei mozgalom néhány mai vezetője visszasír. Ez a közösség mégis alapjában volt rossz és helytelen, mert a közelség és összefogás erőit elnyomásra és erőszakra mozgósította. [...] Sehol nincs megírva, hogy az éneklés szükségszerű. Az a kérdés, mit énekelnek, hogyan és milyen környezetben. A gátlások, amelyeket az ifjúsági mozgalom eltávolított, távolról sem voltak alaptalanok, minthogy a friss nosza-rajta-énekeljünkből alig lehet nem kihallani az erőszak, a vásárolt bátorság, a hányavetiség hangját.” (Adorno: Zene, filozófia, társadalom.279., 293-294. lap.) Adorno visszamenőleg regisztrálja a tüneteket. Tóth Aladár előre látta. A Nyugat 1930.január 1-iszámában bírálja a német kórusmozgalmat: „[...] a háború utáni idők államférfiai olyan respektussal kezelik a zeneügyét, mintha valóban a Liedertafel lett volna a zárt rendekben felvonuló hadsereg kelesztője. Különösen a karének »szociális« és »nemzetnevelő« hatása részesül megkülönböztetett figyelemben. A kórus valóban eszményi mintája a sokoldalúan megosztott kollektív munkának, iskolája az önfegyelemnek, emelője az összetartozás érzésének és egyúttal az egyéni felelősségérzetnek is; nem is csodálkozunk, hogy a művészetnek ezt a fajtáját elsőnek sorozzák be a társadalmi szervezettség és a nemzeti összetartozás leghasznosabb támaszai közé. Azért nem kell mindjárt háborúra gondolnunk. Németországban, ahol az »együtténeklés« kultúrhulláma ez idő szerint legmagasabbra csapkod, beérik például a katonás béke ideáljával. [...] Ki merné militarizmussal gyanúsítani például a »Freiluft-Schule« művészi szakosztálya zenei alosztályának ének melléktanszakos, de azért természetesen »önkéntes« növendékeit, mikor kimennek erdőkre-mezőkre, hogy ott régi biciniumok és triciniumok éneklésével erősítsék tüdejüket és lelküket? Van-e felvilágosultabb valami, mint a híres »Jugendbewegung«, melyben az ének szintén igen előkelő szerepet játszik. Ha az ember veszi magának a fáradságot és átnézi a német vagy osztrák kultuszminisztérium legutóbbi reformjait az iskolai ének- és zenetanítás terén, elámul azon a roppant körültekintésen és gondosságon, mellyel ezek a reformok az utolsó atomig kiaknázzák a zene- és mindenekelőtt az énekművészet szociális, nemzeti, fizikai, szellemi és tudjisten még hányféle előnyeit. Bizonyára sokan sóhajtoznak, látva ezt a roppant kultúrmunkát: hát igen, ez a német nép nem fog elpusztulni.” A negativitásban Tóth gondolatmenete találkozik Adornóéval. A két zenegondolkodó egyetért a Liebertafel-kórusirodalom és énekmozgalom militarista-fasiszta, a múltba merengő karének reakciói lényegében. Ám a különbség sem lényegtelen kettejük között. Tóth cikkének címe Kórusok – Kodály.

 

Nemcsak nemet, ő igent mondani is tud, hisz van mire bólintania. Majna-Frankfurtból ilyen perspektíva nem nyílott. A művészileg-ideológiailag egyaránt selejtes Liedertafellel folytatott harcban a magyar parasztdal és az olasz reneszánsz emberközpontú kórusirodalmának egybeötvözéséből nemzetközi rangú művészet és mozgalom született, s ennek jelentőségét Tóth Aladár az elsők között ismerte fel. Amit mi közhelynek hallunk, távolról sem volt az néhány évtizeddel ezelőtt.

 

 

Ennek a kórusmozgalomnak a társadalmi jelentősége 1935 után valósággal meghatványozódott. A Komintern VII. kongresszusán kidolgozott népfrontprogramnak zenei következményei is voltak Magyarországon; a munkáskórusok legjobb vezetői felismerték és együtteseikkel elismertették a parasztdalból megszületett vokális irodalom jelentőségét, s ily módon szuggesztív művészi eszközökkel valójában a munkás-paraszt szövetség gondolatát erősítették. Kórusmozgalmunknak mindmáig tartalma és fontos tapasztalata, hogy a munkásosztály zenei hagyományai a parasztság zenéjétől nem idegenek. A Vándor Sándor Munkáskórus-fesztiválok ezért nem mondanak ellent a rádióban immár tíz éve megrendezésre kerülő Kóruspódiumnak vagy az Éneklő Ifjúság mozgalmának. S hogy ez így történjék, hogy mozgalom, énekmozgalom és legmagasabb színvonalú művészet találkozzék, ahhoz nemcsak zeneszerzői teljesítményekre, hanem apostoli megszállottsággal munkálkodó előadóművészegyéniségekre, pedagógusokra is szükség volt. Nemcsak főparancsnok, tábornoki kar is kellett. Kórusmozgalmunknak ilyen „ötcsillagos” vezénylő tábornoka volt – sajnos, volt – Vásárhelyi Zoltán, karnagy a legnagyobbak közt, majd fél évszázadon át, kórusvezetők legfelsőbb tanítója 34 évig. Életműve éppen eltávoztával magasodik a magyar zenekultúra és kórusmozgalom jelképévé. Hegedűsnek készült, bár zeneszerzést is tanult és pályáját külföldi zenekarokban kezdte koncertmesterként. Sokat ígérő nemzetközi karriert áldozott fel, hogy egy zenétlen kisvárosban, Kecskeméten országra szólót produkáljon Bartók, Kodály avantgarde-kórusainak ősbemutatóival és a nagy vokális hagyomány humanista értékeinek hazai bemutatóival. Ez a példa napjainkban, amikor a muzsikusfiatalság külföldre tekint és legfeljebb a fővárost tartja működése méltó színterének, minden agitációnál beszédesebb. Vásárhelyi Zoltán Muszáj-Herkules-nek ment az alföldi városba és Ady indulataival hozta létre a csodát. Oroszlánrésze volt abban, hogy a 30-as évek második felétől az új magyar zenelegnemesebb hagyományait munkáskórusaink is elsajátították. Napjainkban pedig, amikor már megszokottá vált, hogy a többnyire Vásárhelyi-tanítványok vezette énekkarok minden évben díjak sokaságát hozzák haza nemzetközi kórusversenyekről, emlékezzünk rá, hogy nemcsak zenei, de politikai jelentősége is mekkora volt a Vásárhelyi-kórus – munkásénekkar! –  1947-es flagolleni győzelmének. Azon szerencsések közé tartozom, akik évekig a tanítványai lehettek. Elmondhatatlanul sokat kaptam Vásárhelyitanár úrtól, bár velem, külön soha nem foglalkozott; tudta, nem érdemes rám pazarolni pedagógiai-művészi tapasztalatait, botkezemből úgysem farag kórusvezetésre alkalmas eszközt. Zenét, a hangzó anyag mozgástörvényeit tanulhatta tőle az is, aki kórus élére nem került soha. Ösztönös zsenije volt a zenei előadóművészetnek. Hatalmas erejű ember, aki negyedszázados karnagyi múlt után, a Kossuth-díj koszorújával kitüntetve ismerte fel, hogy az ösztönösség egymagában nem elegendő. Az 50-es években nem restellt a professzor tanulni a legtisztábban ülő zenekari karmestereinktől – elsősorban Ferencsik Jánostól –, hogy benne is tudatossá váljék, mit miért csinál és tanítványainak is rendszerbe foglalhassa a vezénylés ismereteit. Egész életét a verssel, költői szóval egybeforrott muzsikára tette fel. Érezte és tudta is szó és zenei hang kapcsolatának dialektikáját. „Nem magyarázhatja a karvezető a műszövegét a zenétől függetlenül, tehát pusztán irodalmi szempontból, hanem csakis úgy, ahogyan azt a zeneszerző a zenei szerkesztés különböző eszközeivel már »megmagyarázta«” – figyelmeztet Az énekkari vezénylés módszertana című könyvében. Vásárhelyinél vers a zenerovására, vagy muzsika a szöveg ellen soha nem érvényesülhetett. Soha nem engedte például egy-egy szó vagy szótag kizengetését, ha ennek csakis hatásvadászó indokolása volt. A kórusének formalizmusával – mert van ilyen! –  az éneklés realizmusát állította szembe. Hatalmassá nőtt a kezében minden muzsika hangzásban, kifejezésben egyaránt. Széles dinamikájú előadásmódot igényelt – dinamika alatt nemcsak hangerőt értve –, féltette is ezt a jellegzetes, telt magyar kórushangot a csicsergő, kifejezésben szűkös nyugati madrigálstílustól. Amikor ezek a hatások, 1961-től, az I. Debreceni Kórusfesztiváltól kezdve a magyar karénekbe beszivárogtak, nem is leplezett aggodalommal szemlélte, mert életművét érezte veszélyeztetve. Vásárhelyi Zoltán a magyar előadóművészet nagy realista vonulatának – a Fischer Annie-k, Ferencsik Jánosok nemzedékének  óriása. Nem zsurnalisztikus fordulat ez, valóság, hogy életműve hatalmas tett a kórusének adornói veszélyeinek elkerülésére. A közösségformáló, közművelő muzsikusok fajtájába tartozott. Ezért írt Bartók 1935-ben támogatására, Szeged polgármesterének oly meleg ajánló sorokat: „Engedje meg, hogy a szegedi városi zeneiskola igazgatói állásának betöltésével kapcsolatban Vásárhelyi Zoltánt a legmelegebben figyelmébe ajánljam. Talán fölösleges arra a szinte közismert kultúrmunkára hivatkoznom, amelyet eddig Kecskeméten végzett. Szeretném erősen hangsúlyozni, hogy ez a levelem nem a szokásos pro forma ajánló levelek közé tartozik. Szeged zeneéletének jövőjéről van szó, ez pedig az egész ország zeneéletében van akkora fontosságú, hogy szinte országos érdekű kérdésnek tekintsük, várjon az ottani legfőbb zenei pozíciót a mostani fiatalabb nemzedék legalkalmasabbjával töltik-e be, vagy sem. Ez a legalkalmasabb pedig Vásárhelyi Zoltán.” Ezt az állást nem kapta meg mégsem. Méltóságos dr. Pálfy József kormányfőtanácsos úrnak, Szeged város polgármesterének alighanem jobb, kevésbé rebellis jelöltje akadt, így hát, miként a Szegeden eltanácsolt költőnek, Vásárhelyi Zoltánnak is megadatott egész népét „nem középiskolás fokon tanítani!”.

 

VÁSÁRHELYI ZOLTÁN FELVÉTELEIBŐL

 

Teljes lejátszási lista megtekintése (8 felvétel)

℗ 1959 HUNGAROTON RECORDS LTD.

 

Teljes lejátszási lista megtekintése (13 felvétel)
℗ 1968 HUNGAROTON RECORDS LTD.

 

Népdalszvit
Vásárhelyi Zoltán: Népdalszvit

· Szegedi Tömörkény István Gimnázium és Művészeti Szakközépiskola Leánykara,

vezényel: dr. Mihálka György
 ℗ 1974 HUNGAROTON RECORDS LTD.

 

 



[1] Kritika 1977/4.