TÁRSADALMAT BEFOLYÁSOLÓ
KÉPESSÉGÜNKET ERŐSÍTENI
Mindennek
az alfája és ómegája a közoktatás színvonala
Interjú dr. Kerek Ferenc dékánnal
(JÖVŐ-KÉP
VI/2.)
Ábrahám Mariann: A Szegedi
Tudományegyetem Zeneművészeti Karának szervezésében rendezett Kodály
szimpózium előadásai kiegészítéseként kaptam lehetőséget arra, hogy a jövő felé mutató témakörökről dr. Kerek
Ferenc dékán úrral beszélgethessek. Mindenekelőtt azt
szeretném kérdezni Öntől, miért tartja annyira fontosnak, hogy először
a
közoktatás jelenlegi problémáiról beszéljünk?
Kerek Ferenc: Meggyőződésem,
hogy a zenetanítást nem lehet és nem is érdemes úgy vizsgálni, ha kiemeljük az
általános képzés egészéből. Amikor azon gondolkozunk, hogy Kodály
eszmeiségét és nevelési elveit hogyan vigyük tovább, akkor arra kell választ
kapnunk, hogy a mai magyar közoktatásban tudunk-e
érdemi változtatást elérni. Érdemi változtatás alatt egyértelműen a
színvonal emelésére gondolok. Mindennek az alfája és ómegája a közoktatás, ott
is talán az általános iskolai oktatás színvonala.
Furcsának
tűnhet, hogy gyakorló muzsikusként miért a PISA
felmérések eredményeiről beszélek. A közoktatást vizsgálja ez a felmérés
számtalan országban, mind Európában, mind az USA-ban. Az eredmények
meglehetősen lehangoló véleményt mutatnak a tanulók olvasását és
szövegértését illetően. Nemcsak a matematikai, hanem a történelmi összefüggések
meglátása is komoly gondot jelent a felmérésben részvetteknek. A gyenge
szövegértés iskolából való kimaradást, lemorzsolódást jelenthet, amiből
közvetlenül következik a munkaerő piacon való rossz szereplés, az állandó
munka- illetve létbizonytalanság, amely a személyiség széthullásához vezethet és foglalkoztatási problémákat vethet fel. E problémák
elsősorban a kamaszkor első éveiben, 12-14 éves kor táján
jelentkeznek.
Magyarországon
az iskolák színvonala, a családok szociális háttere és jövedelmi helyzete, az
iskoláztatási lehetőségek nagyon különbözőek, mindezek növelhetik a
társadalmi egyenlőtlenség kialakulását. Nagyon fontos szempont, hogy
milyen a szülők iskolázottsága, kulturális és pénzügyi háttere, mert ez
meghatározó lehet a gyermekek tanórán kívüli ismereteinek megszerzése esetében.
Másik
fontos, alapvető szempont, hogy a gyermekeket egyre több jó, vagy kiváló
képességű tanár tanítsa, olyan tanár, aki a személyiségével is
követendő mintául szolgál.
Egyik
legfőbb feladatunk a jó képességű tanárjelöltek kiválogatása és magas
színvonalú képzése a sikeres oktatás minősége érdekében. A közoktatás nagy
egészében – közismereti és művészetoktatás – a
fogalmi tanulási szokás, illetve a művészi asszociatív tanulási folyamat
között integráns együttműködésnek kell lennie.
Ebben a kérdésben nagyon nagy fordulatra van
szükség. Először meg kellene változtatni a tanár szakra
jelentkezők kiválasztásának módszerét. A neveléstudomány
szakembereinek kellene készíteni olyan teszteket, amelyek egyértelműen megmutatják
a pályára legalkalmasabb jelentkezőket. Fontos momentum, hogy kedvet kell
ébreszteni a fiatalokban, vonzóvá kell tenni a pályát, ehhez is elhivatott
tanárokra van szükség.
Egységes
tanárképzésben érdemes gondolkodni, nem jó markáns vonalat húzni a reál és
humán tárgyat, valamint a készségtárgyakat tanító tanárok között. Ez nagy hiba
lenne!
Minden
tantárgyat csak élmény-centrikusan és empátiával lehet a gyermekek számára
érthetővé tenni. Én ezt koncepcionális dolognak tartom, és remélem, hogy
szemléletbeli fordulattal, új irányelvekkel, új alapokra épülő nagy rendszerekkel,
paradigmaváltással meg is lehetne valósítani.
Helyzetbe
kell hozni a tanárokat. Kérdés: hogyan? Versenyhelyzetet kell teremteni és ezt
akár úgy is el kell érni, hogy jelentős mértékben
megemelni az eredményesen tanító tanárok fizetését, ami az egyik motiváló
szempont a sok egyéb mellett (például az élethelyzet támogatása). A
versenyképességet az oktatás minősége határozza
meg és erre áldozni kell.
Á. M.: Véleményem
szerint is minden tárgy tanításához szükséges az empatikus közeledés,
De
nem csak az iskolában, hanem az életben is. Minden ember társadalmi közegben
fog dolgozni, emberek között lesz, tehát a másik ember gondolatmenetének
megértését, a kommunikációs készséget meg kell tanulnia megfigyelni, tehát ki
kell fejleszteni. A tanári pályát választóknak
specifikus, de azonos szellemiségű teszteket kellene adni az alkalmassági
felmérésben.
K. F.: Magyarországon a tanulás
elsősorban a memorizált anyag reprodukálása, szemben a skandináv vagy
távol-keleti stb. iskolákkal, ahol a fogalmi értésre, készségfejlesztésre
teszik a hangsúlyt a közismereti tárgyak esetében is. Korábban a tudást mérték,
most a tudás alkalmazásának a kérdése kerül előtérbe. Más fontos
elemek is vannak, így például egy tárgy rendszerezett tudása, az intellektuális
képességek és az értelem kiművelése. Mindenekelőtt az, hogy rendelkezzenek
a diákok azzal a műveltséggel, amely a szakmai és személyiségi fejlődésükhöz
szükséges.
Az
osztályközösségek összetételénél vállalni kellene, hogy ne emeljük ki a
közösségből a legjobb és a leggyengébb képességűeket. A kutatások
olyan visszajelzést mutatnak, hogy a kiemelkedő
képességű diákokat nem húzzák vissza a gyengék. Az említett országokban
pontosan azzal érték el a legjobb eredményt, hogy a legkülönbözőbb
képességű és családi háttérrel rendelkező gyermekeket egy osztályban
tanítják.
Gyakran
gondolkozom azon, vajon lehetne-e a fent említett problémákat a zenetanulás, a
hangszerjáték figyelem megosztó készségfejlesztésével is befolyásolni, javítani?
Ezek
a kérdések irányítják arra a figyelmet, hogy nem csak ismereteket, lexikális
halmazokat kell a tanároknak átadniuk, hanem élményt és nagyon jó tanulási
módszereket is. Magyarországon is kutatócsoportok foglalkoznak ennek a
témának az elemzésével, így pl. Szegeden Csapó Benő professzor, a Neveléstudományi
Doktori Iskola vezetője, a PISA Felmérés
Nemzetközi Igazgató Tanácsának magyar tagja irányítja a kutató csoportot. Tanszékével mi (SZTE ZMK) is együttműködünk.
Együttműködésünk a következő témakörök
mentén halad: a zenei képességek jelenléte a közoktatásban,
a hangszeres képzés és a harmonikus személyiség
fejlesztése közötti kapcsolatteremtés, a klasszikus
zene hatása deviáns fiatalok körében, stb. Az egyik érdekes felmérés azt
bizonyítja, hogy a résztvevők 90%-a
örömforrásként a zenét említi meg.
Á. M.: Történt-e Önöknél változás a tanítási program
tantárgyi felépítésében?
K. F.: A Szegedi Tudományegyetem
Zeneművészeti Karán van változás a képzési programban, így az első
hat félévében elsősorban a szakmai ismereteket tanítjuk, még jobban
koncentrálva a gyakorlati tárgyakra. A főtárgy mellett van kamarazene,
zenekar, énekkar és a szakmai elméleti tárgyakhoz kapcsolódó szolfézs,
zeneelmélet, formatan. Ezen kívül a lapról olvasás, hangverseny gyakorlat,
hangverseny látogatás kurzust is meghirdettük. Minden fél évben
növendékeinknek bizonyos számú hangversenyt meg kell hallgatni, és arról
szóban, majd írásban is be kell számolni. 10 kredit
értékben biztosítunk olyan tárgyakat, melyek a pszichológia és pedagógia
témaköréhez kapcsolhatóak, mindezt a SZTE Bölcsészettudományi
Kar három tanszéke biztosítja hallgatóinknak, akik az akusztikát a SZTE
Természettudományi Karán hallgathatják.
Á.
M.: Kérdés, hogy tud a Zeneművészeti Kar egy ilyen nagy egyetem életébe
beilleszkedni?
K. F.: Az egyetem életében aktívan
részt veszünk. A legtöbb egyetemi ünnepi eseményen való szereplésre kapunk
felkérést, így a szimfonikus zenekarunk, vegyes karunk, kamarazenekarunk, koncert-fúvószenekarunk
gyakori szereplői nemcsak az egyetemi, de a városi rendezvényeknek is. Az
utóbbi 2 évben, a Bartók, Kodály és a Szent-Györgyi
ünnepségek alkalmával oktatóink és hallgatóink emlékezetes koncerteket
tartottak. Felsorolni is hosszú lenne az elhangzott művek és előadók
sorát.
A
tandíj kérdésében pszichésen teljesen egyetértek a szülőkkel és a diákokkal.
Nálunk is sok olyan diák van, akiknek a tandíj
fizetése erősen megnehezíti a tanulmányait. Viszont, ha a tandíjat a
költségvetésünkbe nem vonhatjuk be, és az állam ezt a hiányt nem egészíti ki,
az a működésben nagyon nagy zavart okoz majd.
A
Szegedi Tudományegyetemnek óriási múltja van és olyan tudás potenciálja most
is, aminek minőségét meg kell tartanunk. Mi is igyekszünk tenni azért,
hogy hozzájáruljunk ehhez a jó hírnévhez. Örülünk, ha hallgatóink a nemzetközi
és az országos zenei versenyeken jól szerepelnek, rangos fesztiválokra kapnak
meghívást együtteseink.
Jelenleg
arról folynak a tárgyalások, hogy az egyetem felveszi Szent-Györgyi
Albert nevét. Most van egy nagyon korszerű új épületünk, a József Attila
Tanulmányi és Információs Központ, óriási Egyetemi Könyvtárral, benne a kottatárral,
korszerű előadó termekkel, egy közel 700 fős kongresszusi
teremmel, ahol a nagy együtteseink koncertjei is zajlanak. A kamara és szóló koncerteket
a Kar Fricsay Ferenc Hangversenytermében tartjuk,
amely kb. 200 fő befogadására alkalmas.
Á.
M.: Kanyarodjunk vissza Kodályhoz és az oktatáshoz. Jó lenne az, ha a
közoktatásban sikerülne olyan légkört teremteni, hogy ismét fontos legyen a humán kultúrára épülő valamennyi tárgy és azok
a diszciplinák, amik a történelmi időkben a
humanizmus alapját képezték, amikor még rá tudott az ember csodálkozni a
művészet semmivel nem pótolható fontosságára. Így újra fontossá válhatna
sokak számára, amit mi is csinálunk! Ne marginális
kérdés legyen a művészet oktatása!
K. F.: Örömmel állapíthattuk meg, hogy
a Kodály év kapcsán a műveiből rendezett hangversenyeket szép számmal
látogatták A korábbi években Kodály nemzetközivé vált
és ott gyökeret vert módszerei nálunk úgyszólván kuriózumként működnek
tovább, és most mi muzsikus szakemberek az érdeklődés középpontjába tudtuk
újra hozni a kodályi szemléletet.
Véleményem
szerint a művészetoktatásnak nagyon szép eredménye a sok száz zeneiskola,
művészeti alapiskola, és a több tucat szakközépiskola. Kik és milyen
színvonalon működtetik, hány gyermekből nevelnek koncertlátogató, zeneszerető
embert, hány tehetséget juttatnak a pályára, ez egy nagy kérdés és egyben nagy
feladat.
Bízhatunk
a mai fiatalok – konkrétan a SZTE Zeneművészeti Kar hallgatóiról
beszélek – nyíltságában, és abban, hogy az értékek mentén választanak.
Megemlítek
egy felvetést: amikor befejeztük a Kodály szimpóziumot, volt olyan hallgatónk,
aki hiányolta, hogy egyik előadó sem mondta ki azt, hogy igenis szükség
van a diplomára, de fontos az, hogy azt a diplomát jó helyen szerezzük meg,
ezáltal még értékesebb lesz.
Ha
ez elhangzott volna, akkor mi nagyon csápoltunk volna – mondták.
Á. M.: Ön
többször hangoztatta, hogy a szakmának konszenzusra kell jutni. Milyen
tényezőkben látja ennek a kérdésnek megoldását? Ez azt jelenti, hogy a
tanárképzés eddig rossz volt?
K. F.: Többször szóba hoztam már, hogy
a minőségi tanárképzés kulcsfontosságú. Teljesen profán dolog: azokat a
tárgyakat, amik a tanárképzéshez tartoznak, szakembereknek kell tanítani. Itt
Szegeden a pedagógiai kurzusokat pedagógiai szakemberek tanítják, a
pszichológiai kurzusokat a pszichológiai szakemberek. A hátrányos helyzetű
fiatalok problémájával szintén más valaki foglalkozik, aki ebben jártas.
Á. M. : Ezek a tárgyak eddig nem voltak terítéken?
K. F.: De igen, csak szerintem olyan
súlyt kell rá fektetni, mint arra, hogy diákjaink minél magasabb szinten
kezeljék a hangszerüket. Eddig ezek a dolgok egymás mellett futottak,
egyikből túl sokat, másikból túl keveset kaptak a diákok.
Három
éve metodikát tanítok és tapasztalom, hogy másképpen vetődnek fel a
kérdések egy csoportban, mint az egyéni órán a tanteremben. A dolgokat nagyon
jól meg lehet vitatni ily módon. Az állandóan egymás mellett működő
gyakorlati és elméleti foglalkozás a kifejezés választékosságát is fejleszti.
Á. M.: Mi
szükséges ahhoz, hogy ebből valóban egy konszenzus jöjjön létre?
Véleményem szerint ahhoz kooperálni kellene a többi tanárképző intézmény
vezetőivel.
K. F.: Igen. A legfontosabb dologban
talán egyetértünk, de abban nem biztos, hogy a jövőben az egységes
tanárképzés keretei között bonyolódjon a zenei, ill. a hangszeres tanárképzés.
Á. M. : Váltsunk témát, ugorjunk a jövőbe! Kérdezném, mi történik azokkal a
hallgatókkal, akiket a masterképzésbe nem vesznek fel?
K. F.: Körülbelül két évig tartott az a
tárgyalási folyamat, ahol a művészeti szakterületek vezetői, az
oktatási tárca vezetői és esetenként a miniszter is jelen voltak. Ott
ugyan csak szóban, de garanciát kapott a zenei szakterület arra, hogy akit a
felvételi bizottság a mester-szak felvételin
alkalmasnak tart, felveheti. A zenei szakterületen nem érvényesül
az un. 30-35%-os kvóta.
Á. M.: Én
meg vagyok győződve arról, hogy valamilyen zenei érzék minden
emberben ott szunnyad, szeret énekelni, szereti az érzelmeit megélni. Ha ezt
zenévé tudja tenni, az számára jó, vonzó. Nem véletlen, hogy sok ember, aki
később reál pályára megy, tanul zenét. Milyen
különös, mennyire rímel itt a Kodályi gondolat, hogy „Legyen a zene mindenkié!”
K. F.: Az önkifejezésnek egyik legközvetlenebb megnyilatkozása az, hogy valaki
spontán módon szeret énekelni. Ha jó visszajelzést kap esetleg közönségétől
is, továbbra is szívesen mer megnyilatkozni. Gyermekeknél lehet tapasztalni,
hogy mernek rajzolni, verselni, amíg kicsinyek. A későbbiek folyamán –
talán az önkritikai hajlam erősödése miatt, vagy
a család és az iskola kedvezőtlen reagálása megzavarhatja,
befolyásolhatja a korábban jól funkcionáló kreatív képességeket.
A
„Legyen a zene mindenkié” szlogen nem a kodályi szellemnek megfelelően
funkcionál. Ma így vetődik fel, hogy lehet-e a zene (a klasszikus zene) mindenkié?
Kodály Zoltán működése idején társadalmi szempontból fontos, szinte közügy
volt a zeneművészet és a zeneoktatás. Az a társadalmi közeg, amiben most
élünk, jelentősen megváltozott.
A
múltba visszatekintve láthatjuk, hogy a társadalom nevelése zene nélkül
elképzelhetetlen. Meggyőződésem, hogy azokban az országokban
döntöttek helyesen, ahol elfogadják a szakemberek tanácsait, hogy az oktatásra,
a humán erőforrás képzésére minél több pénz adjanak, mert ez a legjobb befektetés.
Á. M.: Ehhez
ismét olyan emberre van szükség, mint amilyen Kodály volt, aki meg tudta
győzni a felsőbb vezetést, a mondandójának volt olyan kisugárzó
ereje, hogy elhitték neki, amit mondott.
Köszönöm
a beszélgetést.
Ábrahám Mariann