JÖVŐ-KÉP
(VI/1)
Ábrahám Mariann beszélgetése Laczó Zoltánnal,
a
Zenetanárok Társasága elnökével.
A Zenetanárok
Társasága rendkívül sikeres Kodály Konferenciájának 2007.
november 17-én Budapesten, a Ferencvárosi „Ádám Jenő” Zeneiskola adott
otthont. A konferencia – bár egy napos volt – a Kodály Zoltán munkásságát
érintő témakörökben az ország különböző városainak
intézményeiből (Budapest, Eger, Kaposvár, Pécs, Szeged) vonzotta a
szakembereket, zenei előadókat, akik mélyrehatóan közelítettek választott
témáikhoz. Az előadók Kodály életművének múlhatatlan nagyságát
próbálták a jelenlegi világ keretei között elhelyezni, útmutatásainak
szellemiségét a korunkban kialakult számtalan probléma megoldásában
vezérfonalként tovább vinni. A jelenlévő hallgatóságban válaszra
váró gondolatok tömege vetődött fel, melyek megvitatására a rövid
időkeret nem adott lehetőséget. Azzal a reménnyel
kerestem fel Laczó Zoltánt, a LFZE pszichológia tanárát,
egyetemi docenst, a ZETA elnökét, hogy az előadások által elindított
gondolatokat beszélgetésünk folyamán jobban letisztázhatjuk majd.
Á. M.: Ebben a tanévben indult meg LFZE-n is a bolognai
program szerinti képzésrendszer. Tanszakok más tartalmi formát öltöttek.
A konferencia egyik előadásában elhangzott az énektanárképzés
átalakítása az egri Eszterházy Károly Tanárképző Főiskolán.
Saját kezdeményezésük, meggyőződésük alapján számtalan új
képzésformát vezettek be. Gondolom, hasonló nagyobb szabású változtatás történt
a budapesti Zeneművészeti Egyetemen is.
L. Z.: Igen. A Zeneakadémia például megszüntette az
énektanár-karvezetésképző tanszakot. Ez körülbelül fél évszázad óta
– csekély változtatással – ugyanazzal a tananyaggal működött, így
igencsak vesztett korszerűségéből. A jelenlegi 2007/08-as tanévet e
nélkül a tanszak nélkül indították el. Nem azért, mert a tanári kar
„rosszul" tanított, hanem az ő saját tárgyukat érintő magas
szintű követelmények nem mindig estek egybe a gyakorlat
kihívásaival, a társadalmi igényekkel. A felsőoktatást érintő nagy
tantervi reformban megoldódott ez a kérdés. Miután a Kodály Intézet a
Zeneakadémia integráns része lett, az énektanári szakterületre irányuló
növendékek magas szintű elméleti képzését ők fogják majd ellátni a
mesterképzés keretében, a jelenlegi koncepció szerint, remélhetőleg
lépést tartva az élet adta követelményekkel. A zeneelméleti,
pszichológiai, pedagógiai ismeretek magas óraszámban való
elsajátítására első sorban a pedagógiai diplomát
szerző növendékeknek lesz majd szükségük. Ez a bachalor képzés három
(BA) éve után, a szakosodott master képző (MA) két évében következik majd
be.
Á. M.: Vajon a pedagógiai, pszichológiai ismereteket
elegendő-e csupán a master képzésben tanítani?
L. Z.: Meggyőződésem, hogy bizonyos elméleti
munkák (művek) az általános zenészképzés számára nélkülözhetetlenek.
Büszkén említhetjük itt Kovács Sándor, Varró Margit határokon túl
ívelő, nemzetközi elismerést kiváltó megfigyeléseit, kutatási eredményeit.
Sok tanítványom nyilatkozott már úgy, hogy jó lett volna ezeket az
ismereteket hamarabb megszerezni, és ezek a nagy szellemiségek milyen hasznos
tanácsokkal szolgálhattak volna már a képzési idő alatt, és milyen
használható útravalóval látják el a gyakorló művészt és hangszeres tanárt
egyaránt.
Véleményem szerint nagyon nagy kár, hogy az
előadóművész jelöltek a jelenlegi kredit-rendszerű óraterv
struktúrában nem tesznek majd szert ilyen ismeretekre. Egyetlen megoldás
adódik: a főtárgy tanárnak kell a megfelelő irodalom
felkutatásában segédkezni, ha a művész-palántának nincs erre
kellő szellemi kapacitása és energiája. Nem hiszem, hogy bármely
muzsikusnak a művészi praxisát közvetlenül támogató elméleti
gondolkodásban való gazdagodás kárára válna. Minden hangszeres örömmel
veszi, ha napi gyakorlati munkájához megtermékenyítő gondolatokat kap.
Ámde a szorosan vett szakmai zenei, művészi tevékenységet segítő
elméleti tételeken túl vannak még olyan praktikus ismeretek, információk,
amelyek nélkül a mai világban anyagi károsodás nélkül szinte alig lehet
létezni. Meggyőződésem, hogy egy muzsikusnak manapság például némi
jogi ismeretekkel is rendelkeznie kell, azért, hogy egy hirtelen elétett
szerződés jogi útvesztőjében ne tévedjen el, s ne veszítsen el súlyos honoráriumokat.
Á. M.: Ennyire ki kell szolgálni a mindennapi élet
követelményeit?
L. Z.: Kelleni nem kell. De ha egy intézmény
felelősséget vállal hallgatói drága pénzen folytatott képzéséért, ezzel is
hozzájárulhat az életre való felkészítéshez, ami egyre fontosabbá válik. Az
ön-menedzselést is professzionálisan kell művelni manapság, amíg nem növi
ki magát olyan neves művésszé az ifjú muzsikus, hogy saját menedzsere
lehessen. Ezt is legalább érintőlegesen oktatni kellene. Egyszerűen
azért, mert másfajta világban élünk ma, mint amiben mi nőttünk fel
évtizedekkel ezelőtt. Időnként úgy tűnik, hogy a tradíció
őrzést és a konzervativizmust összetévesztik egymással. A tradíció
őrzése nem jelenti azt, hogy az ember ne tartson lépést a világ egyéb,
praktikus dolgaival.
Á. M.: Hogy lehet a világ ilyen hatalmas változást
hozó szellemébe beleépíteni a Kodály koncepciót? A nevelési elveket? Kodály az
adott történeti korban hihetetlenül modern volt. Ezért nem tételesen, szó
szerint kellene az általa hirdetett alapelveket ismételni,
hanem egy sokkal totálisabb szemlélettel kellene örökségét, emberi és szellemi
magatartását adaptálni a mi korunk adta problémák megoldására.
L. Z.: Ez teljes mértékben igaz. Úgy gondolom, hogy a
kodályi örökségnek egyik leglényegesebb pontja a magyarság tudat megerősítése,
fontossá tétele. Ezt tekintem az egyik jelentős esszenciának. Meg kell
állapítanom, hogy a rendszerváltás utáni tantervi reformok nem hozzák ezt az
igényt. Nagyon primitív példát mondok: nem tanítják meg a gyerekeknek a Magyar
Himnuszt. Iskolai ünnepélyeken, mint pl. évnyitón, évzárón recsegő
hangszórón „sugározzák" a Magyar Himnusz hangfelvételét, miközben a
tanulók hol fegyelmezetten, hol fegyelmezetlenül állják végig azt – némán. Úgy,
mint a tv-közvetítette sportesemények többségén.
Kodály már a harmincas években leírja, hogy minden népnek a
saját népdalait kell mindenekelőtt megismerni, mert minden népnek
szüksége van a saját identitás tudatára. Nálunk ma ez meglehetősen
háttérbe szorult.
Á. M.: De miért alakult ez így?
L. Z.: A szocializmus annak idején belénk oltotta a
proletár internacionalizmus eszméjét. Ez olyan jól sikerült, hogy 2004. május
1-én, amikor az Európai Unió tagországa lettünk, május 2-án már határainkon
uniós kék zászló lengett a 12 csillaggal, a nemzeti színű lobogó nélkül.
Két-három napba tellett, míg ismét azonosítani lehetett határátkelőinket
piros-fehér-zölddel. Anti-nacionalista szervilizmus lenne-e ez a „nagyok”
iránti „hódolatunk” kifejezéseképpen?
A rendszerváltás után az 1994-től bevezetett Nemzeti
Alaptanterv liberalizmusa, a helyi tantervek parttalansága pedig olyan
szabadságfokot engedélyezett, hogy szabad volt előnyben részesíteni Harry
Potter-t a Pál utcai fiúkkal szemben, arra való hivatkozással, hogy a mai
tizenévesek nehezen értik a „grund” és „gittegylet” kifejezéseket, mert azokat
napjaink magyar gyereke nem ismeri.
Á. M.: Nem lehet egymás mellett olvastatni, vagy filmen
megnézni mind a kettőt, és megbeszélni? Összevetni, értékelni, megértetni
a gyerekekkel?
L. Z.: Éppen lehetne. Azonban a globalizáció egyre inkább
megfigyelhető elhatalmasodása során annak járulékos mellékhatásai is
felerősödnek. Fontosabb lett az idegen nyelvek tanulása,
szenvedéllyé vált sokaknál az internettől való függés. A mobil
telefonhasználat és sms-ek küldése sorvasztja a nyelvi kifejezést. Így vagyunk
„kompatibilisek" a nagyvilággal. De hova lesz közben a magyar nyelv, annak
ápolása, az akadémiai helyesírás megőrzése, miközben nyelvész is pártolja
akár a TV-ben is a többségi nyelvhasználat „-suk-sük”-özését? Felfedeztük-e már,
és eddig, hogy magyar irodalmat, irodalomtörténetet nem lehetne tanítani Kodály
nélkül? Rabolná-e az időt a magyar órától a Szép könyörgés meghallgatása
Balassitól, a Magyarokhoz Európa-szerte elhíresült Berzsenyi kánon, a Liszt
Ferenchez Vörösmartytól? S hadd ne soroljuk végig a példákat Zrínyi, Csokonai,
Petőfi, Arany, Virág Benedek, Weöres megzenésítéséig? Nem kellene
rettegni a 45 perces órában elszenvedett „időveszteségtől”, a
komplex esztétikai élmény felmutatásától, s a magyarság vállalásától! Ezeket az
összefüggéseket fel kell tárni! A Bicinia Hungarica előszavában
megfogalmazott gondolat: „szebb, ha ketten összedalolnak” áttételesen
akár az énektanár és az irodalomtanár együttműködésében is
megtestesülhetne! Tudják-e a magyar tanárok, mit vesztenek Kodály figyelmen
kívül hagyásával? Ha erre nem fordítunk figyelmet, akkor miért várjuk el azt,
hogy Kodálynak ez a legmagasztosabb, örök érvényű tudat- és nemzeti
identitást formáló eszméje megvalósulhat?!
Á. M.: És akkor mi a helyzet ma a népdallal?
L. Z.: Úgy gondolom, hogy a népdal, mint tananyag
történelmileg és társadalmilag anakronisztikussá válik. Van-e annyi magyar
falu, hogy azoknak az egész magyar társadalomra lenne kisugárzó ereje? A falvak
lassan kiürülnek, apák, nagyapák fiai bevándorolnak a városba. Azt kellene
tudatosítani, hogy a népdalban kifejezésre jutó tartalmak korszakok embereinek
az életéről szólnak! A népdal – történelem, a népdal – kommunikáció, a
népdal – változás, variálás, a népdal – életjelenség. Mutassuk be, mitől
jó a népzenében a katonanóta, a verbunkos, a lakodalmas, a sirató,
az egymásra találás, szerelmet vallás (és még sorolhatnám). Ha ezt nem tesszük,
éppen a szociológiai funkciójától fosztjuk meg a népdalt.
A különböző általános iskolás tankönyvek a népdal szerkezeti
elemeinek bemutatását részesítik előnyben. Mi marad a népdalból, ha a
sorszerkezetet vizsgáltatjuk, a sorokat betűzzük, és bikkfanyelven
szólunk, amikor a díszítéseitől megfosztott népdal-„vázat”
szolmizáltatjuk? De nem is a variánsok tömegének a bemagolásába kell
belegabalyodni (ez a ritkább eset), hanem az improvizatív. kreatív
zenélés varázslatos példáját bemutatni a népdal meghallgatásán, éneklésén
keresztül. Nem kellene-e a magyar zenepedagógiának lépést váltania? Ha
ezt nem teszi, csoda, hogy az érzelmi színtéren csatát veszít?
Á. M.: Van-e a népdalnak napjainkban még
meggyőző ereje?
L. Z.: Nagyon lényeges ez a kérdés! Semmiféle
pedagógia nem nélkülözheti a meggyőzés igényét és erejét. A gyereknek
éreznie kell a pedagógusból áradó, átsugárzó erőt, annak van hitele. Ez
lehet emocionális, intellektuális, aszerint, milyen korosztályhoz és milyen
tárgyról beszél valaki. Az idegélettani kutatások ma már bizonyították
azt, hogy érzelmi motiváció nélkül nincs elég fogékonyság a befogadó oldalán. A
konferencián ezt hallhattuk Prof. Dr. Freund Tamás agykutató vetítéssel
illusztrált előadásában is. Elmondta, hogy „az agykutatás eredményei ma
már képesek az idegsejthálózatok szintjén magyarázatot adni a
memórianyomok keletkezésének izgalmas jelenségeire, a hatékony és kreatív
előhívás számos részletére", vagyis az „agyi információ feldolgozás”
mechanizmusaira.
Szomorú dolog – itt az általános pedagógia mellett
konkrétan magáról a pedagógusról beszélek –, hogy a rendszerváltás
előtti időszak tökéletesen tönkretette a tanítóképzést. A tanító
jelölteknek négy félévben heti egy órában kellett elsajátítani a tanítandó
anyagot és annak metodikáját is. Ez teljesen lehetetlen, különösen abban az
esetben, amikor nem is érdeklődnek a tárgy iránt. Az a 20-25%, aki
érdeklődött, beiratkozott a spec.koll.-ra. Vagyis az állami
intézményrendszer a tanítókat egy formálisnak is alig nevezhető
képesítéssel bocsátotta ki. Amíg Kodály élt, személyiségének a súlya,
tekintélye egy ideig tudta tartani az egyensúlyt. Szabolcsi Bence Kodályt
búcsúztató beszédében így fogalmazott:"Szálfa dőlt ki közülünk…”
Később a „Kodály módszer” üzletszerűvé is vált. Az
üzletszerűségben a technikát magát vitték tovább. Nem biztos, hogy minden
esetben ismerték annak a népnek énekkultúráját Kodály követei, ahova
elmentek, pedig csak ezen keresztül lehet egy zenei módszernek
gyümölcsözővé válni. Sajnos úgy tűnik sok esetben felcserélődött
a cél és az eszköz. A 100 éves tervben a cél= a magyar zenekultúra, az eszköz=
zenei írás-olvasás általánossá tétele volt. Az eszközből lett egy nagyon
használható recept, és ez az a technika, ami rövid idő alatt
átadható. Lehámlott róla a koncepció, árúvá vált.
Á. M.: És mi van ma?
L.Z.: A Nemzeti Alaptanterv 1993-ban emelkedett
törvényerőre. Történelmi léptékkel mérve ez még mindig a Ma
jelenidejűségét jelenti. A NAT bevezetésével az egész magyar általános
pedagógia történetének ténylegesen legnagyobb fordulata következett be. A
tanári önállóság polgárjogot kapott. A tantárgyi integráció következtében, -
elnevezésében is kissé furcsa lett: a művészeti műveltségterület
(amelybe a fontosabb művészeti ágak beletartoztak) az össz-óraszám 16,
ill. 12 %-át kapta. Az öt művészeti ágra (ének-zene, dráma, tánc, vizuális
művészet, mozgókép) összesen 3,9 ill. 4,5 óra jutott hetenként.
Ennek elosztását elmagyarázni minimális időkeretünkben nehéz. Tény, hogy
az iskolai ének-zene ebben a keretben kapta a heti egy óráját, amely az új
szabályozás szerint részarányos és nem lehet több. Ez az ének-zene tanításában
hihetetlen rombolást okozott. Az énektanári társadalom nem tudja az adott alig
egy órás időkeretbe a tárgyat hatékonyan elhelyezni. Megemlítendő,
hogy a művészeti tárgyat tanítók nem harcoltak megfelelően
azért, hogy ez a tárgy-együttes, új elnevezésével: műveltségterület
ne kerüljön a műveltségterületek rangsorában az utolsó helyre. Úgy
tűnik, korunk szinte tendenciózusan sorvasztja el az érzelmi nevelést, ami
elsősorban a művészeti tárgyak révén lenne lehetséges. Nem veszik
figyelembe az ebben rejlő nevelő erőt. Sajnos, manapság
világjelenség a haszon-centrikus szemlélet.
A zene-értelmezés az esztétikának a tárgya és feladata. Úgy
gondolom, hogy Kodály azzal a megnyilatkozásával, hogy csak a legfőbb
érték való a gyermeknek és ebbe a körbe a népdalt és a magasrendű
műzenét illesztette, tulajdonképpen meghatározta a főcsapás irányát,
ami a magyar klasszikus vagy akadémikus zenei értelmezésben honosodott meg. Ez
egyrészt gyönyörű, mert védi az értéket, viszont kirekeszti azokat a
megnyilvánulásokat, melyeket nem lehet értékes, de egyáltalán zenének
minősíteni. Szélsőséges értékelések is napvilágot láttak: például
zenei környezetszennyezés, mocsok stb.
Ha egy teljesen tárgyilagos esztétikai definíciót veszünk,
akkor kimondhatjuk, hogy a zenének egyik jellege a folyamatszerűség, a
másik az, hogy fizikai hangzó anyagról van szó. A magas művészi
zenében pedig a Lukács-i értelemben a „közvetett tárgyiasság” kell, hogy
érvényesüljön. Az ez iránt érdeklődők száma esetleg 5%. A 95% pedig a
populáris zenét fogyasztja. Kapitális fontosságú kérdés, hogy mire is mondjuk,
hogy „mocsok", mit tekintünk értéknek, közelítünk-e egymáshoz, vagy a
szembeállást élezzük a napi zenefogyasztók és az akadémikus értékrend elkötelezett
hívei és pedagógiai normát képviselők között.
Az értékelvűség alapján álló értelmezők egy
bizonyos zenére kijelentik, hogy az a művészet. A szociológus professzor
Tomka Miklós feltételezésével szívesen értünk egyet, amikor azt mondja, hogy
addig nem fog nyugvópontra jutni a művészetpedagógiában egyetlen kérdés
sem, amíg nem ismerjük el és –fel, hogy a művészetben és a művészeti
nevelésben egy háromszög jellegű egyensúlyt kellene teremtenünk, amiben
jelen van a magas művészet, a népművészet és a populáris
művészet is. Ezek közül bármelyiket abszolutizáljuk, létre jön a
zűrzavar, amely egyet jelent valamelyik ág kirekesztésével.
Á. M.: Kodálynak ez a kijelentése biztosan azt a célt érte
el, amit akart? Sári Józsefnek egy korábbi előadása jut eszembe, amelyben
egy remek hasonlattal érzékeltette ezekről a dolgokról alkotott
véleményét. Ez pedig így hangzik: „Nem kell félnünk! A tyúk is a szemétdombon
turkál és mégis a tojás jön ki belőle”. Mi pedig megesszük! Sőt
a tyúkot is!... – Én úgy gondolom, a gyerek meg sem érti a magas
művészetet. Csak szajkózza, utánozza, kopírozza. Értelem nélkül.
L. Z.: Ez egy alapkérdés az egész művészeti nevelésben,
zenepedagógiában. Prof. Tomka szerint a háromszög egyensúlyának a megtartásában
felkínáljuk a lehetőséget. Legyen szabad a választás. Mit választ a
gyerek? Mindig a könnyebb ellenállás irányában fog dönteni, amit ő
könnyebben ért. De nézzünk kicsit távolabbra: tudjuk-e azt, hogy a világ hány
országában van rendkívül gyenge lábakon álló zeneoktatás? Az Európai Unió
Kulturális Bizottsága foglalkozott a művészeti nevelés kérdésével, többek
között a zenei neveléssel is Európában, és kiderült, hogy Dél-Európa
országaiban alig van zenei nevelés.
Á. M.: Ilyen felépített, mint nálunk, nincs sehol.
L.Z.: Hát nincs. Sajnos erre hiába kezdünk büszkék lenni,
mert ezt az egyediséget mi magunk irtjuk ki magunkból.
A világ számtalan államában más-más az emberek
zeneképe, zenéje. A populáris zenének van egy olyan rétege, ami nagyon alacsony
színvonalú, és a TV-ben rendkívül sokszor hallunk ilyesmit. De ha
nincs zeneoktatás, mi szerint szelektáljon egy gyerek? Ez a színvonaltalanság a
legkevésbé művelt réteg számára is érthető. És ez el
fog uralkodni a világban,
mert ahol nincs zenei ízlés nevelés, ott nem várható el az igény sem.
Ember nem él zene nélkül. Tehát zenének lennie kell.
Mit hallgat valaki? – Amit felfog. Felfogja a lüktető
ritmust és a három vagy négy hangból álló hangkészletű akármit.
Globális, világjelenségről van szó, az Internetről ugyanaz hallható a
világ minden táján. Ezt tudta kitapintani és üzleti árúvá tenni a mai
generáció, mert ezt fogyasztják. Minél primitívebb, annál jobb. Ez egy elsodró
örvény. Nézzük meg milyen arányokkal állunk szemben? Van egy heti 45 perces
énekóra és ezzel szemben a hét minden napján legalább napi 5-6-7 óra háttérzene
hallgatás. Villamoson, bárhol látható, hogy a fiatalok füle ki van párnázva
ezekkel a lejátszókkal. És csak állnak magukba fordulva, és így válnak
antiszociálissá, mert nem is észlelik, mi van körülöttük. Így mennek be a
tanterembe, átmossa az agyukat a monoton primitív ritmus és „zene”. Kérdés,
tudnak-e egyáltalán ezután másra, intellektuális tevékenységre figyelni?
Én nem tudok optimista lenni ebben a dologban, mert olyan
világ-hatások vannak, amit az iskolai népoktatás egyszerűen képtelen
áttörni.
Bejöttek a privát iskolák, a nem állami, a felekezeti, a
kisebbségi iskolák. Az a szülő, aki meg tudja fizetni, valamint azonosulni
tud az adott iskola szellemiségével, oda íratja be gyermekét.
Ezek a gyerekek más érték-háttérből jönnek, más a
szülői ház értékrendje. Ez meghatározó. Ott igényszinten is minden rendben
van. Vagyis őrületes koncepcionális ellentmondások alakultak ki a
politikai diszkrimináció és a politikai liberalizmus következtében.
Á. M.: Hogyan illeszkedhet mindehhez a Kodály koncepció?
L.Z.: A „zenei írás” Napja leáldozott. Ma már a zenei
élményadás látszik fontosabbnak.
Véleményem szerint mai világunkban a Kodály koncepció
életkori korlátokkal működik csak. Abban a pillanatban, amikor egy gyerek
belekerül ebbe a forgatagba és a családi háttér is igénytelen, akkor az lesz
számára a szellemi táplálék. Ez aztán a lelket inkább szegényíti, mint
gazdagítja, előidéz egy skizofréniát, mert adva van az „élet-zene” és az
iskolai zene, ami szerencsére csak 45 perc.
A mai kérdés az, hogy a kodályi örökséggel mit tudunk ma
tenni. Nagyon kemény kérdés. Főként az, hogy az értékszemléletről
alkotott véleményét tökéletesen átvettük és ennek ez a hasadás az eredménye. A
két kultúra között egyáltalán nincs párbeszéd, egyik a másikat lenézi.
Á. M.: Kodály egy életen keresztül képes volt ugyanazért az
eszméért kiállni, megvalósításáért harcolni. Valamire rátette az életét
és több, mint fél évszázadon keresztül ezt a legkülönbözőbb
vetületekből képes volt meggyőzően keresztül vinni. A mi korunkban, nekünk
is kell, hogy legyenek olyan emberi és szakmai vezérelveink, melyekben
rendíthetetlenül hiszünk, mert ez segíthet majd a mai korban élő
fiatalságot emberré, európai emberré nevelni.
Köszönöm a beszélgetést.