EPTA
- Európai Zongoratanárok Szövetsége
Purcell zongorán
EPTA konferencia, Manchester
(II/2.)
Christine Brown előadása(1)
Henry Purcell-t már 1695-ban, amikor 36 éves korában elhunyt, kora
legkiválóbb zenészeként ismerték el. A Westminster Apátság orgonája
alatt temették el, oda, ahol mint orgonista működött. Napjainkban
Anglia egyik legnagyobb zeneszerzőjeként tisztelik, ezért úgy gondolom,
nagy kár, hogy sok zongorista soha nem játszotta zenéjét.
Talán a „régi zene” mozgalom felelős ezért, mely ragaszkodik
hozzá, hogy a régi zenét csak korabeli hangszereken lehet
előadni. Ennek ellenére remélem, tudom bizonyítani, hogy Purcell zenéje
jól megszólaltatható a modern zongorán és kiváló tananyag is.2
Purcell billentyűs zenéjét pengetéssel
megszólaltatott billentyűs hangszerekre, virginálra, spinétre és
csembalóra írta. (...) E hangszerek megtekinthetők az edinboroughi
Korai Billentyűs Hangszermúzeumban, a Russel Gyűjteményben, ahol Önöket
is bármikor szívesen fogadják, ha meg akarnak ismerkedni a
gyűjteménnyel. A nyitvatartási idő megtalálható az Interneten.
A virginal téglalap alakú hangszer, egy sorozat
húrja van, mely párhuzamosan fut a billentyűzettel. Egy kis fába
helyezett lúdtoll szólaltatja meg, melyet pengetőnek hívunk. Ez a
megfelelő billentyű lenyomásakor felemelkedik és megpendíti a húrt. Az
itt bemutatott képen, mely Purcell: Music’s Hand-maid című kompozíciója
II. részének címlapja, a jobb oldalon látható hölgy virginálon játszik.
A spinét háromszög alakú hangszer és az
alacsonyabban lévő húroknak extra hosszúsága gazdag, meleg hangzást
eredményez. Az általánosan ismert két-manuális csembalón a játékosnak
már van lehetősége arra, hogy a megszólaltatott hangot mind
mennyiségileg, mind minőségileg változtassa.
Itt van például a „New Ground”(3) című darab a Music’s
Hand–maid II. részé-ből, a Z.T682-es, ahol a „Z” a
Zimmermann-katalógus számot jelöli. Purcell mestere volt az
ostinátónak, vagyis annak a rövid basszus vonalnak, mely – fölötte
variált új dallammal – újra és újra ismétlődik, Az egyik leghíresebb a
Dido búcsúja, a „Ha majd a földbe tesznek, Keservem ne fájdítsa
szíved…” kezdetű ária, a Dido és Aeneas című operából. Ebben a „New
Ground”-ban a balkézben lévő három ütemes basszus, kezdettől fogva –
hol a basszusban, hol a tenorban – az egész darabon át hallható, míg a
jobb kéz a harmadik ütemtől az „Itt az istenségek jóváhagyják”
című gyönyörű dallamot játssza, melyet Purcell
előzőleg egy Szent Cecília napja című ódára írt.
Ha ezt az e-moll ostinátót virginálon játsszuk, nem
lehetséges a két kéz közötti hangzás egyensúlyát megteremteni, de
megvalósítható a két-manuálos csembalón, vagy még inkább a modern
zongorán. (..)
Hogyan vált Henry Purcell olyan komponistává, aki
ilyen csodálatos zenét tudott írni? Nos, Londonban született, 1659-ben.
Apja, akit szintén Henrynek hívtak, figyelemreméltó képességű zenész
volt, fontos pozíciót töltött be a Királyi Kápolnában és a
Westminster Apátságban. A fiatal Henryt már hat éves korában
felvették a Királyi Kápolna kóristái közé. Nagybátyja, Thomas Purcell
ebben az időben egy szolgálatot tevő nemes úr volt a Királyi
Kápolnában, és nem fér kétség hozzá, hogy segítette a gyermeket abban,
hogy beleszokjon a próbák és szertartások rendjébe. Ezeknek a fiúknak a
korszak mindennapi szokása szerint kellett tanulniuk, énekeltek
az istentiszteleteken, elsajátították a billentyűs és zenekari
hangszerek játékát és zeneszerzést tanultak.
Valójában a fiúk által komponált zsoltárok egynémelyikét a kórus
el is énekelte. Ünnepélyes alkalmakkor a fiúk a még ma is
használatos skarlát színű egyenruhát viselték. Amikor erre az előadásra
készülve felvettem a kapcsolatot dr. Andrew Grant-tal, a mostani
orgonistával és kórusvezetővel, küldött nekem néhány elragadó fotót
arról a tíz kórista fiúról, akik jelenlegi tagjai a Királyi Kápolna
gyermekkórusának. Ezeket a fiúkat a „City of London School”
iskoláztatja, láthatjuk és hallhatjuk őket az egyházi események
alkalmával, emléknapok ünnepélyein. Rendszeresen énekelnek a Szent
James palotában. A szertartások részleteinek időpontját megtalálhatjuk
Andrew Gant weboldalán az Interneten.
Amikor Purcell hangja 15 éves korában mutálni
kezdett, ki kellett lépnie a kórusból, de a Király Kápolnánál maradt, ő
hangolta az orgonát és segített a király számtalan hangszerének
karbantartásában. A fiatalabb fiúk közül néhányat tanított is. Aztán
alig húsz évesen kinevezték a Westminster Apátság orgonistájává, és ezt
további kiemelkedő megbízások követték.
Purcell a tanár
Semmi kétségünk sincs afelől, hogy Purcellt érdekelte a tanítás és volt
is tehetsége hozzá. Revideálta Playford „Bevezetés a zenei mesterségbe”
című művét, megírta „Az éneklés művészete” módosított változatát,
valamint egy szótár készítéséhez zenei kifejezések
definiálásával járult hozzá. A „Válogatott gyakorlatok
csembalóra vagy spinétre” című utolsó pedagógiai munkáját halála után
felesége Frances publikálta és ez világos utalásokat ad a tanítással
kapcsolatos nézeteire. Van benne néhány oldal „Utasítások kezdőknek”
címmel, egy táblázat a hangjegyértékekre vonatkozóan, a C-dúr skála
ujjazata mind a bal- mind a jobb kézre, és egy részletes táblázat a
„Díszítések szabályai”-ról, vagyis annak szabálya, hogyan játsszuk a
díszítéseket.
Maradandó bizonyítéka Purcell tanári elismertségének
még ma is látható a Westminster Apátságban. Egyik tanítványa. Lady
Elizabeth Howard, azzal fejezte ki elhunyt tanára iránti tiszteletét,
hogy az orgona közelében lévő egyik oszlopra táblát helyeztetett el a
következő felirattal: „Itt nyugszik Henry Purcell Úr, Aki elhagyta e
földi életet, Egy megszentelt helyre távozott, Az Ő Harmóniáját csak ez
a hely tudja felülmúlni”.
Milyen típusú darabokat írt
Purcell?
Purcell billentyűs darabjai között találunk ének-dallamokat és
táncokat, trompet-tune-okat(4) és indulókat, prelúdiumokat, ostinátókat
és három- négytételes szviteket. Az első szvitben (Z. 660) lévő G-dúr
prelúdium fiatal zongoristáknak jó bevezetés ahhoz, hogy Purcell
stílusát megismerjék.
A darab egy akkordsorozatra épül, melyet
eljátszhatunk, beazonosíthatunk, ezáltal mind gyakorlati, mind elméleti
munkához is kapcsolhatunk. Az ugyanebben a szvitben lévő Menüett sok
kiadványban is megtalálható, és nehézségi foka a Prelúdiumhoz hasonló,
ha díszítések nélkül adjuk elő. A díszítések itt a tizenhat ütemből
kilencben fordulnak elő. Véleményem szerint sokkal hasznosabb, ha a
barokk darabokat először díszítések nélkül tanuljuk meg. Ha már a
hangok és a metrum érzet biztos, a díszítéseket egyenként adjuk
hozzá a darabhoz. Ez a tanulási mód különösen segít a Music’s
Hand-maid II. részének a-moll Menüettjében, A darab
háromrészes forma és a középrészben minden hang díszítve van. A darabot
sokkal egyszerűbben közli az Associated Board Billentyűs Hangszerek
antológiája sorozata, amiben a hat díszítésből ötöt elhagynak. A d-moll
Air-t, mely néha a-moll Menüett-ként jelenik meg, szintén sok
antológiában megtaláljuk.(Z. T676). Ez a pompás kis miniatűr egyszerűen
szerkesztett, két egyenlő részre osztható kétrészes forma. Nincs
benne moduláció de a darab második felének párhuzamos dúrban
megszólaló effektusa szépségével szíven üti az embert. A fiatal tanulók
amikor a dallam szekvenciákat játsszák, megtanulhatják, hogyan
mozogjanak gondosan a billentyűzeten, bátorítsuk őket, hogy figyelmesen
hallgassák a két kéz közötti hangzás egyensúlyát, ne nyomja el a
kíséret a dallamot.
A Riggadoon(5) egy vidám páros ütemű tánc, ezt a
táncot Purcell nem tette bele egyik szvitjébe sem. A Music’s Hand-maid
II. részének C-dúr Riggadoonját (Z. 653), mely egy általánosan ismert
második osztályos vizsgadarab, az Associated Board publikálta. A
frazírozásokat és a díszítéseket Richard Jones dolgozta ki. És itt
látható a mű kézirata Purcell saját gyönyörű kézírásával. A
hangjegyeket egymáshoz túl közel írta, mert a papír ebben az időben
nagyon drága volt.
A Hornpipe olyan tánc, amely csak az angol
billentyűs zenében létezik. A Purcell által írott Hornpipe-ok
előadásához fürge ujjak kellenek, hogy a táncok stílusának élénk
tempóját vissza tudjuk adni. Az e-moll Hornpipe az „The Old Batchelor”
(A vén agglegény) című darab egy részletének változata, melyet
eredetileg vonósokra írt, de nagyon jól fekszik billentyűs hangszeren,
hatásos és előadása élvezetes.
A Sarabande-ot, mely sokkal méltóságteljesebb tánc,
Purcell legtöbb szvitjében megtalálhatjuk. Bár a Sarabande a korai
angol zenében nem olyan lassú és expresszívó jellegű, mint később
Bachnál, mégis jó gyakorlat fiatal növendékeknek. A C-dúr Sarabande-ban
(Z.665) például a balkéz játéka kíván gondos figyelmet.
Játszassuk a növendékkel a balkéz két szólamát
először két kézzel mélyebb regiszterben, az átkötött hangokat hallgassa
meg tudatos figyelemmel, aztán próbálja visszaadni ugyanezt a hatást
egy kézzel. Az Alfred Kiadónál Maurice Hinson közreadásában megjelent
Barokk billentyűs zene antológiája segítséget nyújt a díszítések
megoldásához, és jó ötlet, ha a két kezdő akkordot arpeggio játsszuk.
Az ezt követő élénk Jigg (Gigue) ritmikai változatosságával és a
kontrapunktikus imitációkkal kiváló ellentéte az előző tételnek.
A C-dúr szvit (Z. 666) Prelúdiuma igényes darab,
erőteljes, tiszta billentésre van szükség ahhoz, hogy a témabelépéseket
kihozzuk. A zene karakterének kifejezése érdekében a jó artikuláció
lényeges és elengedhetetlen, ezért én „Az igazi barokk zene” című Faber
kiadó-nál megjelent saját kiadványomban könnyedén kötött nyolcad- és
tiszta tizenhatod játékot javasolok. Ez megóv attól, hogy a
játszott rész elmosódottá váljék. Különösen fontos ez ott, amikor a
darab vége felé a zenei anyag sokkal összetettebbé válik. Egy
másik szép darab a g-moll szvit Prelúdiuma (Z. 661). Ahhoz, hogy a fuga
jellegű zenei anyagot magas szinten adjuk elő, külön kézzel gyakorolva
kell előkészítenünk, különös gondot fordítva a jobb kéz szólamára. A
sok díszítés, ahhoz, hogy ne akadályozza a zenei folyamatot, rengeteg
gyakorlást kíván, de egy ilyen mű kidolgozása nagy megelégedéssel tölt
el.
Purcell billentyűs hangszerre ugyan nem túl sokat
írt, de az annál gazdagabban változatos. Felsorakozik a gyengéd
hangzású G-dúr Prelúdiumtól, a törékeny d-moll Air-en át az erőteljes
Hornpipe- és a robusztus Riggadoon-ig. A C-dúr és g-moll
Prelúdiumra jellemző a kontrapunktika, ugyanakkor az e-mollban lévő New
Ground-hoz hasonlóan, gyönyörű dallamossággal is gyakran találkozunk. A
legtöbb darab rövid, a fiatal növendékeknek jól fekszik és mindegyik
kézre áll.
Ritmikus vitalitásukkal, csodálatos dallamaikkal,
tiszta formáikkal kiválóak mint tananyag, és mint maga Purcell írja a
Music’s Hand-maid II. részének előszavában „hasznosak nemcsak
kezdők, de a művészetben magasabb fokon jártasak számára is”
Én úgy gondolom, ezek a miniatűr mesterművek minden
zongorista figyelmére rászolgálnak.
Köszönetnyilvánítás:
Az illusztrációkat és kottapéldákat következő kiadók szíves
engedélyével tettük közzé:
„ Stainer&Bell Ltd”:
Music’s Hand-maid II. rész címlapja, G-dúr prelúdium az I. szvit - ből,
C-dúr Sarabande
„Faber Music Kiadó”:
„A Díszítések szabályai”, reprodukció a „The Harpsichord Master” című
kiadványból
Fordította:
Ábrahám
Mariann
JEGYZETEK
1 Elhangzott az angliai EPTA Nemzetközi Konferencián, Purcell halálának
310-ik évében, 2005. szeptember 4-én. Christine Brown Leeds-ben
született és zenei neveltetését is ott kapta. 16 éves korában
kitüntették egy Alapítványi Ösztöndíjjal, mellyel tanulmányait a Royal
College of Music-ban folytatta. Itt négy éven át zongorát és brácsát
tanult. Észak Angliába visszatérve megnyerte a Yorkshire
Szimfonikus
Zenekar koncertszólista versenyét, majd az ezt követő évtizedekben mint
előadó, tanár, komponista, író és versenyek zsűritagja vált
ismertté.
Növendékei – 6 évestől 60 év feletti korosztályig – közül mind a
helybéli, mind az országos versenyeken többen díjnyertesek, és sokból
lett hivatásos muzsikus. Ismert személyiséggé vált tanítással
kapcsolatos publikációival, Bartók zenéjével kapcsolatos kutatásaival.
(Lásd: Parlando 2001/3. szám – előadás Bartók 10 zongoradarabjáról,
melyet hallhattunk a magyarországi EPTA Nemzetközi Konferencia
alkalmával, 2000. augusztusában, a Zeneakadémián.) Előadásokat tartott
tanári konferenciákon Nagy-Britanniában, Koreában, Cipruson,
Singapurban, Magyarországon és az USA-ban. Magántanárként tanít.
2 Az előadás alkalmával az itt megemlített Purcell műveket az előadó
növendékei zongorán el is játszották.
3 ground = ostinátó basszus
4 trompet-tune=zongora- vagy orgonadarab, klarinószerű
dallammenetekkel, lásd: Ittzés Kata: Zenei szaknyelvi szótár, megj.:
2001-ben.
5 angolul = Riggadoon, franciául Rigaudon; XVIII. század elején divatos
provencei tánc.
Néhány szó az angliai „Royal
Sociaty of Musicians”-ről
A Muzsikusok Királyi Társaságának története
mindvégig a lélek nagylelkűségéről szól.
1738-ban kezdődött, amikor a hegedűs és zeneszerző
Michael Festing, a német fuvolista és zeneszerző Charles Weidman, és a
hangszeres Vincet család egy tagja a haymarketi Orange kávéház előtt
beszélt két kisfiúval. Tudomásukra jutott, hogy a gyerekek nyomorba
jutottak, amikor apjukra, J. C. Kytchre, az ünnepelt oboistára, volt
kollégájukra halva találtak rá a közeli utcában. A három zenész
összehívta néhány kollégáját, és a Strandon lévő Korona és Vasmacska
Tavernában, ahol rendszeresen hangversenyezni szoktak, április 23-án
megalapították a Zenészek Társaságát.
Az eredeti Hűségnyilatkozatnak 226 aláírója volt (…)
közöttük Edward, Henry Purcell fia.(…) Händel, mint alapító tag sok
jótékonysági koncertet adott a Társaság számára, melyek közül az elsők
egyikén 1739. március 20-án, egy új orgonaversenyét adta elő. A
Társaság iránti élénk érdeklődése nem hagyott alább, és röviddel
1759-ben bekövetkezett halála előtt kiegészítette végrendeletét egy
záradékkal, melyben 1.000 Fontot hagyományozott a Társaságra.
1784-ben III. György, aki elkötelezett híve volt
Händel zenéjének, jelen volt egy Händel halálának emlékére rendezett
koncertsorozaton, amikor is a bevételből 6.000 Font körüli összeget
kapott a Társaság. Munkájuk iránt a későbbiek folyamán is nagy
érdeklődést mutatott, és 1790-ben a Társaságnak Királyi Okiratot
adományozott. Az azóta is folyamatos királyi patronálás minden
eddiginél nagyobb mértéket mutatott azzal a Kiegészítő
Királyi Okirattal, mellyel a 250 éves fennállás alkalmával
az eredeti okmányt kiegészítették, és a Társaság
hatáskörét megnövelték azzal, hogy a nehézséggel küszködő
hivatásos muzsikusok számára is segítséget nyújthatnak.
A Tagok a kezdet kezdetétől minden hó első
vasárnapján találkoznak, hogy anyagi segítségükkel előmozdítsák a
Társaság jótékonysági célkitűzéseit, baráti kapcsolatokat tartsanak, és
szakértői tanácsot kapjanak tiszteletbeli képviselőiktől, köztük kitűnő
orvosi konzultánsoktól is. A levéltár nyitva áll tudósok számára. A
világ legrégibb zenészekért létrehozott jótékonysági társulata magával
ragadó példát mutat. Láthatjuk, hogyan fejlődött és hogyan felel meg a
jelenlegi szükségleteknek.
Fordította és közli:
Ábrahám
Mariann
ELŐZETES
A 2006-os esztendő Liszt halálának 120-ik évfordulója. Ez a tény
különösen aktuálissá teszi Alan Walker profeszszor, napjaink
legkiválóbb Liszt kutatója 2002-ben megjelent művét, a „Liszt Ferenc
halála, tanítványának Lina Schmalhausennek eddig kiadatlan naplójára
alapozva” című könyvet. A Liszt tanítvány Schmalhausen, mint szemtanú
megrendítő és lenyűgöző részletességgel írja le Liszt életének utolsó
tíz napját. A könyv az egész naplót közli, melyet Walker professzor
előszava, záró fejezete és minden részletet tudományos kutatómunkával
alátámasztó-kiegészítő magyarázó jegyzetanyaga keretez.
A PARLANDO elnyerte a Weimar-i Goethe- és Schiller Archívumban
őrzött naplókézirat néhány drámai részlete első magyar közlésének
jogát. A naplóból Liszt halála körülményeire vonatkozóan eddig csaknem
120 évig rejtve maradt részleteket ismerhetünk meg, melyeket a
kéthavonta megjelenő PARLANDO egész évben, hat számban tár majd
az érdeklődő olvasók elé.
A közlésért felel: Ábrahám Mariann
|