A révkomáromi Művészeti Alapiskoláról
Szlovákiában jártam, továbbképzést és egyben mesterkurzust tartottam
tanároknak, zongorista növendékeknek. A révkomáromi Művészeti Alapiskola
adott otthont ennek az eseménynek. A továbbképzésen több mint 70 magyar
és szlovákajkú pedagógus vett részt, Pozsonytól az Ipolyságig és Komáromtól
Nyitráig terjedő területekről. A nagylétszámú érdeklődés és a sikeres közös
munka felkeltette bennem az igényt, hogy többet megtudjak a szervező és
vendéglátó Művészeti Alapiskoláról. Szerencsém volt, sikerült az intézet
vezetőjével, Mgr. Fekete Vince igazgató úrral nyugalmas körülmények között
egy fél órás beszélgetésre időt szakítani.
Á.M.: Igazgató úr szeretném magyar tanár kollégáimmal egy kissé
megismertetni az Önök iskoláját. Kérem tájékoztasson bennünket néhány adatról:
mi a profilja ennek a művészeti iskolának, milyen létszámmal dolgoznak.
Egyben érdekelne a gazdasági háttér is, azok a lehetőségek, melyek gondolom,
ugyan olyan nehézségek okozói Önöknél is, mint pár száz méterrel arrébb,
a határon túl. Az összehasonlítás mindenképpen érdekes, sőt tanulságos
lehet.
F.V.: Ezt az iskolát 1861-ben alapították meg Komáromban. Nagy
eseménynek számított, mert ebben az időben a nagy városokban – Budapest,
Bécs, Pozsony, Prága – jöttek csak létre hasonló intézmények. Az intézet
Városi Zenedeként működött, megszakítás nélkül, egészen 1944. április 12-ig.
Mindig csak egy tagozat, csak zeneiskola volt. Zeneiskolaként ekkor fejezte
be tevékenységét, és egy rövid szünet után, 1949 őszén indult el az új
oktatás. Hivatalosan 1950. február 1-től mint Városi Zeneiskola működött
tovább. Ezidőtájt egész Csehszlovákiában népiskolák alakultak. 1960-ban
– azért, hogy széles rétegeket lehessen tanítani – a népiskolákban a zenei
szakon kívül elindult a tánc-, a képzőművészeti-, az irodalmi- és a drámai
szak is.
A ’89-es fordulat után ez a formai keret megszűnt és 1990-ben
besorolták az egészet az alapiskola rendszerébe. Igy vált a neve Művészeti
Alapiskolává. Tehát az iskola az alapiskolák közé tartozik, de többféle
státuszt kaptunk. A kormány részéről rendkívül nagy és bőkezű lépés volt
ez, ámbár az átmeneti időszakban a működés gazdasági háttere tisztázatlan
volt. A Járási Hivatal fedezte a bér- és a fenntartásához szükséges működési
költségeket.
Á.M.: Mennyi a tandíj az Önök iskolájában?
F.V.: Tandíj mindig volt. Amig népiskolaként működött az intézmény,
havi 40 koronát fizetett mindenki, vagyis fél évre, (öt hónapra) 200-at.
1960-ban ennek az összegnek nagyon komoly erkölcsi és gazdasági értéke,
súlya volt! Az átlagfizetés havi 500 koronára volt tehető. Igy működtünk
a reform évéig, 2001-ig. Ekkor felment a tandíj a duplájára. Ma ott tarunk,
hogy a zenei szakon például havi 200 koronát fizet a diák, ez fél évre
1000 korona. Más a tandíj a képzőművészeti és tánc szakon (itt havi 150
korona, azaz félévre 750 Sk.) Felnőtteket is oktatunk. A keresőfélben lévő
diák havi tandíja 400 korona (félévre 2000 Sk.)
Á.M.: Nem tartották a szülök ezt az összeget soknak?
F.V.: Igen, volt, az iskola fejlődött, kiépült sőt, az érdeklődés
növekedett, A képzőművészeti szak hely hiány miatt 1967-ben, egy társ épületben
indulhatott el. Az iskola jelenlegi épületét 1986-ban adták át.
(Itt szeretném megjegyezni azt, hogy a mai továbbképzést is minden
résztvevő tanár maga finanszírozza. Egész Dél-Szlovákia területéről jöttek
az érdeklődők, tanulni vágyók. Soha nem voltak még ennyien. 73 tanár jött
össze a mai rendezvényre.)
Folytatva az iskola történetét: 2001-ben egy komoly reform, gazdasági
transzformáció indult el. Ekkor már nem volt a 40 koronának sem értéke,
sem súlya. Azonban a zenetanulás rovására – más tárgyakhoz viszonyítva
- óriási aránytalanság állt elő. Míg egy matematika vagy nyelv magánóra
80-100 korona körült volt, a zeneiskolában még mindig 2 korona 20 fillér
volt az egy egyéni órára eső összeg.
Á.M.: Ön fontosnak tartja, hogy legyen tandíj?
F.V.: Igen, mert az emberek általában, így a szülők is a pénzen
keresztül minősítik a dolgokat. Indokolt esetben természetesen teszünk
engedményt. A többgyermekes szülők kérhetnek gyermekeik részére tandíjmentességet,
vagy törleszthetnek havi részletben is, ez is egy lehetőség.
Visszatérve a 2001-es reformra: volt egy külügyi államtitkár
a Minisztériumban, – névszerint Frantisek Tóth –, aki kijelentette, hogy
szerinte jobb lenne, ha a gyerekek a lakótelepi porolókon lógnának, sem
hogy a Művészeti Alapiskolákban töltsék az időt. Sem ő, sem a gyermekei
nem jártak ide, igy feleslegesnek tartotta a létezésünket. Ez nem titok,
ez egy hivatalos adat, az országban mindenki ismeri, tehát nyugodtan publikálható.
Az iskolaügyből ugyan eltávolították, de felfelé, és kultuszminiszter lett
belőle.
Mi is mindenben Európa felé próbáltunk haladni, mindenben próbáljuk
„lemajmolni” azt. Sajnos azonban Európában nincs ilyen típusú Művészeti
Alapiskola, mint nálunk, ezért nem volt rá statisztikai rubrika, ahova
be lehetett volna írni ezt. Igy történt az, hogy megállapíthatták: az államnak
nem kell a költségeket viselni. Sokan meg akarták ezt az iskolát szüntetni,
vagy prívát iskolává átalakítani. De ez óriási országos felháborodás váltott
ki, tüntettünk – szülők, pedagógusok, gyerekek – a minisztérium előtt.
Ennek eredményeként az iskolák ugyan megmaradtak, de a költségeket az állam,
Frantisek Tóth államtitkár utasítására a továbbiakban a következőképpen
osztotta el: 1/3 rész az államot, 1/3 az önkormányzatot, és 1/3 rész a
szülőt terheli.
Á.M.: Megtudhatnánk néhány statisztikai adatot?
F.V.: A révkomáromi Művészeti Alapiskolának a 2006/07 tanévben
1156 növendéke van. Zenei szakon nálunk 552 diák, táncszakon 344, képzőművészeti
szakon 260 diák tanul.
Szlovákiában – az alapiskolákhoz hasonlatosan - a művészeti alapiskolákban
is egy tanítási óra = 45 perc (heti 45+ 25 perc). Emellett szolfézst és
kamarazenét is oktatunk. Szolfézs oktatást az első négy évfolyamban heti
1 órában, az 5-7. osztályokban heti 1,5 óraban kapnak a növendékek.
A zongoristák heti egy órában négykezeseznek (ha van rá anyagi
keret), más hangszereseknél 2-8 diák részére jár kamarazene óra.
A vonósok vonószenekarban játszanak a következő elosztásban:
A 3-4. évfolyamban heti 1,5 óra. Egy csoportban 10-15 diák van.
Az 5-7. évfolyamokban heti 2 órára bővül a foglalkozás és 15-20 növendék
van együtt. Az énekesek heti két órában vagy kórusra vagy kamarazenére
járnak A zenei szakon van előkészítő évfolyam is. Az alapképzés 7 év, a
továbbképzés lehetősége 4 év.
Ebben az iskolában felnőtt képzés is folyik – pl. egyetemisták
járnak hozzánk, akik tanulmányaik mellett még zenélni is akarnak, de az
iskolába akár 100 éves korig lehet jelentkezni. Van olyan nyugdíjas növendékünk,
aki most kezdett el hegedűt tanulni. De van olyan felnőtt is, aki munka
mellett tanul. Itt a tandíj körülbelűl duplája az alapképzésben résztvevőkének.
A keresőfélben levő diák tandíja havi 400 korona, (félévre 2.000.-korona.)
Az iskola tárgyilagos megítélésének érdekében működésünk anyagi
hátteréről a következőket tudom elmondani:
a hivatalosan megállapított normatíva szerint a fejpénz, (aminek
meg kellene érkezni az állami támogatásból a Városi Hivatalba!) egy tanévre
17.000.000 korona. Ezzel szemben a KM. Művészeti Alapiskola 2006-ban KM.Városi
Hivataltól 10.600.000. koronát kapott. Hozzá jött a tandíjból származó
2.000.000.-korona bevétel. Ez volt a kiinduló költségvetésünk, amelyet
2006. márciusában foglalt határozatba a város önkormányzata. Majd nyáron
kértünk és kaptunk 800.000 koronát a fizetések 6%-kos valorizációjához.
Októberben ki kellett költöznünk a nagyszombati Érsekség tulajdonában lévő
egyik épületből, és a főépületben történt tantermek kialakítására kaptunk
további 240 ezer koronát.
Így elmondhatom, hogy a végleges 2006-os költségvetésünk 13.640.000
korona lett. Ez az összeg oszlik el a pedagógusokra (54 fő) diákokra (1154
fő), a két adminisztratív és három műszaki alkalmazottra.
Az államtól befolyt összeget azonban a Városi Hivatal nem köteles
átadni az iskolának. Most elérkeztünk oda, hogy az iskolák éppen csak túl
tudják élni ezt a helyzetet. A tanárok a fizetés mellett nem kaphattak
személyi pótlékot, jutalomat.
A mi iskolánk nagyon megdolgozik azért, hogy a létének fontosságát
bizonyítsa. Egy naptári évben 70-75 nyilvános rendezvényünk van. Ezeket
mi, a mi növendékeinkkel szervezzük. Ezenkívül résztveszünk más kulturális
intézmények által szervezett rendezvényeken is. Körülbelül 25-45 alkalomra
tehető az, hogy hány alkalommal.
Á.M.: Igy tehát több mint 100 rendezvényük van egy évben……
F.V.: Igen, ez az iskola teljesitménye.
Á.M.: És mit tudhatunk a tanárok kötelező óraszámáról?
Inkább úgy fogalmaznék, hogy hány növendéket köteles egy tanár
tanítani: 2006-ban zenei szakon egy pedagógus 15 növendéket köteles oktatni.
Képzőművészeti és tánc szakon, ahol csoportos oktatás történik mind az
óraszám, mind a tandíj más és más. Az előzőn a kötelező növendékszám 25,
a havi tandíj 150 korona, a csoportos órákon 8-12 növendék vesz részt és
a heti óraszám egy alkalommal 3 óra (háromszor 45 perc). A képzőművészetre
alap és középiskolások járnak. Ezen a szakon négy kolléga tanít.
Tánc szakon egy pedagógus 80-90 növendéket oktat. A tanulók az
alsóbb évfolyamokban 3, magasabb évfolyamokban 5 órát kapnak. A táncosok
csak tánccal foglalkoznak, zenét külön nem tanulnak. Először testtartást,
és alapokat tanulnak, majd ezt követik a néptánc, klasszikus tánc, balett,
jazz balett és a modern jazz balett elemei. Általános iskola első osztályától
kb. 16 éves korig lehet ezt a tárgyat felvenni.
Á.M.: Mindenhol komoly gazdasági nehézségekkel küzdenek. Ön hogy
tudja fenntartani ezt az intézményt?
F.V.: Isten kegyelméből eddig még minden évben tudtunk dolgozni.
A költségvetést a Városi Hivatallal kellene megtárgyalni, ők azonban sakkban
tartanak bennünket. Hiába lenne kötelességük, soha nem kapjuk meg a nekünk
jogosan járó pénzt. „Igazgató Úr, gazdálkodd ki” című jelenettel zárulnak
a tárgyalásaink. A naptári év előrehaladtával azonban az alap költségvetés
módosítására általában van lehetőség. De komoly változásra lehet számítani
2007-től, mert a jelenlegi szerződések lejárnak.
A városi hivatal az adóhivatalba befolyt helyi adókból támogatja
a művészeti iskolákat Az új szerződésekben a diák létszám szerint kéne
működnie az iskola finanszírozásnak. De őket nem kötelezi kormányrendelet
arra, hogy a diáklétszám szerint finanszírozzák az iskolát.
És itt van a nagy baj. Már az államtól normatív értékekben és
fejpénzben kéne érkeznie a támogatásnak a városi hivatal részére!
Mi a kormányt arra kérjük, hogy kormányrendeletben kötelezze
a városi hivatalt, miszerint legyen köteles továbbadni az iskolának a fejpénzt.
Ez lenne a megoldás.
Azért hozzuk létre ezt a rengeteg rendezvényt, hogy az iskola
fontosságát minden szektorban megmutassuk, és bizonyítsuk, hogy szükség
van ránk. Hogy meggyőzzük a Városatyákat arról, hogy ennek az iskolának
olyan profilja van, amivel lehet büszkélkedni, mert hasonló intézményekkel
összevetve mi európai szinten tudjuk mind a muzsikát, mind a táncot és
a képzőművészetet felmutatni Igyekszünk minden rendezvényre meghívni a
Városatyákat – függetlenül attól, hogy eljönnek-e – és vannak pártfogóink,
akik a hírünket elviszik oda, ahova kell. Szerencsére vannak a város vezetőségében
is komoly patrónusaink, akik a legjobb akarattal mindent megtesznek a Művészeti
Alapiskola működésének zavartalan elősegítése érdekében.
Á.M.: További sikeres működést, szép eredményeket kívánok és
köszönöm ezt a nagyon tartalmas, fontos információkat tudomásunkra hozó
beszélgetést.
|